• 0

Afschrijving personenauto

Hallo allemaal,

 

Wie zou mij kunnen vertellen wat voor afschrijvingstermijn de fiscus accepteert m.b.t. personenauto's. Ik denk zelf aan een economische levensduur van 5 jaar. Wie heeft ervaring met een dergelijke afschrijvingstermijn?

 

Alvast bedankt.

 

Richard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel kilometer per jaar ga je rijden ? Wat is de waarde van de auto ? Wat is de verwachte restwaarde ? Overleg met de fiscus wat zij acceptabel vinden. 4/5 jaar is normaal.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Geen verdere uitzonderingen!

 

Behoudens dan de zogenaamde willekeurige afschrijving voor startende ondernemers op bedrijfsmiddelen waarvoor recht bestaat op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

(Overigens hier niet van toepassing omdat het een personenauto betreft.)

Link naar reactie
  • 0

En behoudens activa die langer dan 5 jaar meegaan, en activa die een relatief hoge restwaarde kennen.

 

Fiscaal is de afschrijving gemaximeerd op 20% van de aanschaf-/voortbrengingskosten. Voorbeeld: stel je koopt een auto voor 20.000. Je verwacht er 4 jaar mee te rijden (je wilt goed voor de dag komen en kunt je ècht niet vertonen in een auto ouder dan 4 jaar 8)). De restwaarde na 4 jaar is 4.000.

 

Je mag maximaal 20% van 20.000 = 4.000 per jaar afschrijven. Na 4 jaar heb je 16.000 afgeschreven en is je boekwaarde 4.000, dus feitelijk heb je de auto in 4 jaar afgeschreven.

 

Denk je 8 jaar met de auto te doen, dan zul je ook in 8 jaar af moeten schrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Geen verdere uitzonderingen!

 

Behoudens dan de zogenaamde willekeurige afschrijving voor startende ondernemers op bedrijfsmiddelen waarvoor recht bestaat op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

(Overigens hier niet van toepassing omdat het een personenauto betreft.)

 

 

Soms denk ik iets te veel als een accountant ;)

right, iets te kort door de bocht van mij inderdaad...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geen verdere uitzonderingen!

 

Behoudens dan de zogenaamde willekeurige afschrijving voor startende ondernemers op bedrijfsmiddelen waarvoor recht bestaat op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

(Overigens hier niet van toepassing omdat het een personenauto betreft.)

En behoudens het feit dat er andere uitzonderingen zijn op de regel. Heb je een goede reden om een afschrijving in een andere periode te doen, dan mag dat, mits je er toestemming voor hebt van de fiscus. Om een voorbeeld te noemen, ik heb een opdracht gedaan bij een grote bank en zij schreven hun desktops NIET af, het werd meteen als kosten geboekt. Heb je dus een goede reden, dan mag je, mits toestemming, de afschrijvingsperiode wijzigen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

En behoudens het feit dat er andere uitzonderingen zijn op de regel. Heb je een goede reden om een afschrijving in een andere periode te doen, dan mag dat, mits je er toestemming voor hebt van de fiscus. Om een voorbeeld te noemen, ik heb een opdracht gedaan bij een grote bank en zij schreven hun desktops NIET af, het werd meteen als kosten geboekt. Heb je dus een goede reden, dan mag je, mits toestemming, de afschrijvingsperiode wijzigen.

 

Hey Sp00n,

Speelde dit voor 1-1-2007 of erna?

En ja, met akkoord van de fiscus kun je altijd de standaard omzeilen..

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor en na. (Het is dus voor 1-1-2007 besloten en nog steeds, zover ik weet, van toepassing)

 

Ik kan nog wel leuke voorbeelden geven van afwijkingen, maar ik vrees dat we dan te veel off-topic gaan ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga de auto dus gewoon in 5 jaar afschrijven.

 

 

Houd je dan wel rekening met de restwaarde na 5 jaar?

Hoe langer je afschrijft, hoe meer kosten je van de auto kunt afschrijven.

Het hangt er ook vanaf hoe lang je de auto wilt gaan gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga de auto dus gewoon in 5 jaar afschrijven.

 

 

Houd je dan wel rekening met de restwaarde na 5 jaar?

Hoe langer je afschrijft, hoe meer kosten je van de auto kunt afschrijven.

Het hangt er ook vanaf hoe lang je de auto wilt gaan gebruiken.

 

 

Ik zou de vorige post nog eens lezen beemsoft.

 

Het termijn is principe vast 5 jaar (met restwaarde) daarna komt de restwaarde op de balans en heeft deze alleen gevolgen als je de auto verkoopt (ivm economische waarde).

 

De kosten van de auto staan los van de feitelijke afschrijving, deze mag je aftrekken zoalang de auto tot het zakelijk vermogen wordt gerekend. Je betaald immers een bijtelling (tenzijn ..... natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je opmerking Erik.

 

Maar wat, als de restwaarde dan wijzigt?

 

Bijvoorbeeld:

 

Verwachte gebruiksduur = 5 jaar

Aanschafwaarde = 25,000

Geschatte restwaarde, na 5 jaar = 5,000

Afschrijving per jaar is dus 4,000

 

Stel, men blijft de auto nog 2 jaar gebruiken.

Geschatte inruilwaarde na jaar 1 (dus jaar 6) = 3,000

Geschatte inruilwaarde na jaar 2 (dus jaar 7) = 2,000

 

Mag je in jaar 6 en 7 dan (fiscaal) niets meer afschrijven?

 

Weet je (of een andere lezer van dit forum) ook of, en waar, eventueel

fiscale richtlijnen zijn te vinden met betrekking to afschrijvingen op diverse productiemiddelen?

 

Alvast bedankt.

 

Richard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik al van je begrepen hoor Joost. Maar wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, hoe je om moet gaan met de (vooraf vastgestelde) restwaarde. Stel dat je inderdaad afschrijft over 5 jaar en vooraf (na he 5e jaar) een bepaalde restwaarde in ogenschouw hebt genomen. Als je na 5 jaar besluit om de auto nog 1 a 2 jaar te gebruiken, wat dan te doen met de restwaarde? Na 6 jaar is de restwaarde dus gedaald (t.o.v. de eerder gecalculeerde na 5 jaar). Moet je die extra daling dan ik het 6e jaar als afschrijvingskosten nemen en in het 7e jaar opnieuw bekijken wat de daling dan is geweest? In dat geval wijzigen de afschrijvingskosten dus per jaar.

 

Groet,

 

Richard

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Richard,

 

Dan laat je de auto gewoon op restwaarde op de balans staat. Als je de auto inruilt, neem je - afhankelijk van de verkoopprijs - winst of verlies. Fiscaal wijzigen de afschrijvingskosten dus niet. Dit noemen fiscalisten "goed koopmansgebruik".

 

Commercieel kun je het natuurlijk zo moeilijk maken als je wilt, maar waarom zou je dat doen? Kost alleen maar extra tijd en energie die je beter ergens anders in kunt steken.

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.