• 0

Gemiddelde brutowinstpercentage (bij internet onderneming)

Hoi,

 

Ik heb een vraag over het gemiddelde brutowinst percentage. Ik heb hier cijfers over proberen te vinden, maar geen eenduidig antwoord op kunnen vinden. Wat is het gemiddelde brutowinst percentage van een BV? En als hier geen eenduidig antwoord op te geven is: wat is een gezond bruto winst percentage? Wij zijn een internet onderneming in spe, dus als iemand iets weet over deze specifieke branche heel graag!

 

Alvast bedankt,

 

Groeten,

Hilde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

25.8%!

 

Okay, alle gekheid op een stokje. Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden zou ik zeggen. Wat voor diensten / producten lever je? Voor een willekeurig bedrijf dat opereert in een markt waarin veel aanbieders en veel vragers zijn, kan een winst marge voor belasting naar mijn mening nooit veel hoger liggen dan zeg 20 - 30 procent (tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn uiteraard--een uitzonderlijk hoog risico, et cetera).

Link naar reactie
  • 0

Lastige vraag om te beantwoorden.

Hoogte marge is ondermeer afhankelijk van welke kosten je moet maken, algemeen, per product of productgroep(en), jouw gewenste winstopslag en niet geheel onbelangrijk, hoeveel is jouw klant bereid te betalen voor jouw product(en) of zijn het diensten ?

Een internetonderneming vind ik geen specifieke branche, het zegt alleen iets van de wijze waarop producten/diensten worden gepreseneerd/verkocht/gekocht. Je kunt daarmee niet vergelijken.Je kunt wel gaan vergelijken met internetondernemingen die dezelfde producten/groepen aanbieden en zelfs dan moet je voorzichtig zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het eerst handig om te definieren wat je onder brutowinstmarge verstaat. Mijn ervaring is dat iedere onderneming zijn eigen definitie hanteert.

Voor de één is het de verkoopprijs minus de inkoopprijs, voor de ander de verkoopprijs minus de direct aan orders toe te schrijven kosten, en weer een ander zal verkoopprijs minus alle kosten hanteren, waarbij ook overhead, energie, pandhuur reeds via een omslagstelsel worden toegerekend aan een verkoopcalculatie/order

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ok het is duidelijk dat mijn vraag te vaag was ;-)

 

Alleereerst wat versta ik eronder: Op dit moment zijn wij het financieel plan van onze nieuwe Web 2.0 start-up aan het complementeren. Bij het exploitatieoverzicht per jaar heb ik gekeken naar hoeveel winst we hebben t.o.v. de omzet. Dit is toch het bruto winst percentage?

Het is niet zo dat ik op zoek ben naar een gemiddelde of precies getal. Ik ben alleen erg benieuwd wat reeel is en met name in deze business. We hebben geen specifiek product, maar zijn een community waar we onze inkomsten met name halen uit advertenties, plus accounts en offline events.

 

In het eerste jaar investeren we heel veel, met name in de ontwikkeling van de site en na drie jaar zijn de lasten per jaar ongeveer stabiel. Ook beginnen we na 3 jaar een goede omzet te draaien, waardoor in sommige scenario's het BWP (of wat ik daaronder versta -> zie boven) zo'n 63% is. In het eerste jaar is het - en in het tweede jaar zo'n 30%.

 

Ik vraag me af of dit kan en / of wij niet iets verkeerd doen. Daarnaast vroeg ik me af hoe dit verloop bij andere ondernemingen / internetondernemingen / communities is.

 

Wederom alvast bedankt!

 

Groet,

Hilde

Link naar reactie
  • 0

We hebben geen specifiek product, maar zijn een community waar we onze inkomsten met name halen uit advertenties, plus accounts en offline events.

 

Eerlijkgezegd denk ik dat het noemen van een percentage dan altijd koffiedik kijken blijft. Bij dit soort dingen hangt winst vooral af van bezoekersvolume en dergelijke - als dat verdubbelt zullen je kosten op een gegeven punt maar weinig stijgen, totdat de marginale kosten weer de grootste zijn. Advertentieomzet en lidmaatschapsgelden zijn dan wel weer proportioneel, dus de winst schuift nogal afhankelijk van waar je in het groeitraject zit.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.