• 0

Garantie bij import

Hallo,

 

Ik ben voornemens (als V.O.F.) kleine eenvoudige niet-elektrische huishoudelijke producten te gaan importeren en in NL en Belgie op de markt te gaan zetten. De producten komen uit China (daar worden ze gemaakt, maar het bedrijf dat ze aan mij levert en in China laat maken is Amerikaans). Nu vroeg ik me af: hoe zit het nou met garanties? Moet ik persé garantie geven aan mijn klanten en zo ja, welke termijn? Ik zal zowel aan bedrijven als rechtstreeks aan particulieren gaan verkopen.

En kan ik deze garantie zeg maar weer 'doorschuiven' naar de leverancier? Die heeft het tenslotte aan mij geleverd.

 

Ik heb wel eens gehoord dat bij import van buiten de EU jij wordt beschouwd als fabrikant..(?)

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt twee verschillende soorten garanties. In de volksmond de garantie is de fabrieksgarantie. De fabrikant van jouw spullen spreekt bepaalde verwachtingen uit over de verwachte levensduur etc. (als dat bij jouw leverancier zo is) dan kun jij deze garantie ook van toepassing laten zijn in NL. Je kunt namelijk niet van een consument/afnemer verwachten dat ze met de mensen in China in discussie hierover gaan. Als fabrikant geef je een bepaalde waarborg, zekerheid.

 

Als tweede heb je de wettelijke garantie. Dat is de garantie dat de verwachting die je hebt bij een bepaald product, als afnemer, qua levensduur etc. ook uitkomt. Van een fiets verwacht je dat die een paar jaar mee gaat en niet dat die na 2 kilometer fietsen al in elkaar zakt. Zo geldt dat ook bij jouw product.

 

Op bepaalde producten zit én wettelijke garantie én fabrieksgarantie. Van een electronisch apparaat (weet nu niet of de waarde er iets mee te maken heeft, maar ga even uit van een redelijke tv) moet minimaal 1 jaar garantie zitten, maar een fabrikant kan er zelf voor kiezen om dat te verhogen. Je bent dus soms helemaal niet verplicht om garantie te geven, maar je moet wel de garantie kunnen geven dat jouw product voldoet aan de verwachtingen van je afnemers.

 

Edit: ik weet niet hoe het zit met de garantie doorschuiven, omdat dit nogal wat juridische zaken met zich meeneemt. Het zou best zo kunnen zijn dat ze in China niets hebben wat lijkt op wettelijke garantie, maar als de fabrikant met jou overeenkomt dat wanneer het product bepaalde gebreken toont, jij recht hebt op garantie, dan is dat toch geregeld? Zorg gewoon dat je dat op papier hebt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Mijn leverancier heeft niet bepaalde verwachtingen uitgesproken over de levensduur etc. van het product. Gezien de prijs (2 dollar per stuk inkoop) lijkt me dat op zich wel logisch, hoewel de prijs natuurlijk niet alles bepalend is. Maar goed, op een product van 50 dollar verwacht je eerder wat toezeggingen lijkt me dan op een product van 2 dollar.

 

En wat betreft de wettelijke garantie: hoe bepalen we die? Het gaat om een product wat te vergelijken is met een wasbol in een wasmachine. Als ik jouw woorden inschat lijkt het me dat we dan inderdaad geen garantie in termijnen hoeven te geven, maar dat we dan wel een garantie moeten geven dat het product voldoet aan wat de afnemer er van verwacht. Maar hoe bepaal je dat en hoe verwoord je dat in bijvoorbeeld je offertes/algemene voorwaarden, dit is toch redelijk subjectief?

 

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een product wat te vergelijken is met een wasbol in een wasmachine.

Dat is dat ding waar je je zeep enzo in doet?

 

Het ligt ook helemaal aan hoe je het product in de markt zet. Als jij dat ding voor 50,- gaat verkopen dan wil ik daar minimaal twee jaar (200 wasbeurten?) plezier van hebben. Voor 5 euro kan je niet veel verwachten he. Ik zou meneer dreft of robyn of hoe ze dan ook heten bellen: bel de infolijn van die bedrijven en vraag eens wat de verwachte levensduur is van die bol van ze. Dan weet je ongeveer hoeveel wasbeurten zoiets het vol moet houden.

 

Maar als het om zulke kleine bedragen gaat zou ik me daar niet al te druk over maken, ben er duidelijk in in je algemene voorwaarden en bij de verkoop hoe lang zoiets zou moeten meegaan. Ik zou me dan eerder druk maken over het feit dat die bol geen schade toebrengt aan de wasmachine of kleding, daar ben jij ook voor aansprakelijk.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, inderdaad, te vergelijken met zo'n ding waar je zeep indoet. We gaan hem voor circa 10 euro p.s. verkopen. Schade aan wasmachine/kleding hebben we al goed over nagedacht, de constructie van het product is zodanig dat dat niet zal gebeuren.

 

Nu je dit weet, zou je dan in je algemene voorwaarden/bij verkoop uberhaupt een termijn aangeven hoe lang het mee zou moeten gaan, of is het zo dat als je niets vermeld men ook niets mag verwachten zeg maar?

Link naar reactie
  • 0

We gaan te veel de juridische kant op en dat is niet mijn sterkste kant. Dus ik zal het meer in de vragende vorm gooien dan in de "zeggende":

 

Als jij een kaasschaaf koopt, vind je dan ook ergens algemene voorwaarden? Hoe lang verwacht je dat zo'n ding mee gaat? Lees de algemene voorwaarden van de blokker ofzo eens door en kijk eens wat ze er inzetten m.b.t. garantie op dit soort producten?

 

Ik denk (maar dit is persoonlijk) dat er niets over in staat, maar dat dit door de wet (wettelijke garantie) is gedekt. Maar zoek dit zelf even uit, of wacht een antwoord van een andere HL'er af.

 

Maar het niet in de algemene voorwaarden opnemen/tijdens verkoop niet noemen, neemt het verwachtingspatroon van de afnemer niet weg, men zal en mag nog steeds een bepaalde levensduur verwachten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.