• 0

Hoe lossen andere landen de VAR-problematiek op?

Op het Nederlandse VAR-systeem is allerlei kritiek (zie verderop in de draad "Nieuwe wet VAR werkt goed?"). Hoe werkt dit eigenlijk in andere landen?

 

Wat moet je bijvoorbeeld in Amerika doen om als zelfstandige te mogen factureren (zonder dat de opdrachtgever loonheffingen e.d. moet inhouden) en om in aanmerking te komen voor de fiscale faciliteiten voor ondernemers?

 

Of is het trekken van de scheidslijn tussen zelfstandige en werknemer vooral een Nederlands probleem vanwege de heersende politieke lijn dat de werknemersverzekeringen collectief moeten worden geregeld en er geen vrijwillige opt-out mag zijn? (d.w.z. werknemers die zich onttrekken aan de werknemersverzekeringen door als zelfstandige hetzelfde werk te gaan doen) Hoe werkt het dan in andere Europese landen met een vergelijkbaar collectief stelsel van werknemersverzekeringen?

 

Maar los van de collectieve werknemersverzekeringen zullen er ook in andere landen fiscale voordeeltjes voor ondernemers zijn. Je zou dus zeggen dat het probleem in veel meer landen speelt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja, ik ken alleen een heel klein beetje Vlaams.....en dat is zo'n land waar alles kan mits je geen controle krijgt. Wat ik wel heb begrepen is dat je als zelfstandige in Belgie (in ieder geval tot een aantal jaren geleden) ook een minimaal aantal opdrachtgevers moet hebben (ik dacht 5). Heb je die niet dan werden de facturen die je aan je opdrachtgever hebt gestuurd bij deze niet als kostennota's aanvaard (de opdrachtgever kon in dat geval de kosten niet fiscaal aftrekken). Voorts was (is) een zelfstandige in Belgie verplicht zich tot een minimum bedrag te verzekeren voor ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Een VAR kennen ze daar niet, kortom zoals ik het kan zien is het nog meer dolen (en aan het eind van het jaar hopen dat je goed zit) dan in NL. Overigens kennen ze het begrip Freelancer daar veel minder dan hier vanwege de verplichting (en noodzaak) om je in het handelsregister in te schrijven.

Benieuwd wat voor andere reacties op dit topic komen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe het in andere landen geregeld is, weet ik niet. Maar ik vraag mij af waarom in Nederland enerzijds het starten van een onderneming nog knap lastig wordt gemaakt en anderzijds men de arbeidsmarkt wil flexibiliseren.

 

Stel dat alle VAR-regeltjes gewoon is afgeschaft zouden worden, wat zou dan de consequntie zijn? Waarschijnlijk komen er dan meer ondernemers, die minder per stuk minder opdrachtgevers hebben.

 

Mogelijk heeft dat wat consequenties voor diverse potjes met geld (ww, etc), maar daar mag een ondernemer toch niet uit putten. De andere kant is dat er meer flexibel personeel komt, hetgeen de economische ontwikkeling ten goede komt. En uiteindelijk ook de belastinginkomsten (waar het naar mijn idee uiteindelijk allemaal om draait).

Link naar reactie
  • 0

Stel dat alle VAR-regeltjes gewoon is afgeschaft zouden worden, wat zou dan de consequntie zijn?

 

Je bedoelt neem ik aan dat iedereen zich tot ondernemer mag verklaren en dat daarvoor geen voorwaarden gelden m.b.t. aantal opdrachtgevers etc.

 

Dan krijg je waarschijnlijk een heleboel gezonde jonge hoogopgeleide werknemers die als ondernemer voor hun baas gaan werken. Dan houden ze netto meer over door de ondernemersaftrek en het vervallen van de premies werknemersverzekeringen. Met als neveneffecten de maatschappelijke problematiek van meer onverzekerde arbeidsongeschikte jongeren die terugvallen op de bijstand en het stijgen van de premies werknemersverzekering voor de oudere, minder gezonde en laagopgeleide werknemers.

Link naar reactie
  • 0

Jaren terug (90-er jaren) heb ik eens uitgezocht hoe het in Belgie zit. Destijds werkten ze daar veel met forfaitaire systemen voor de kleinere ondernemer.

 

Om een (verzonnen) voorbeeld te geven:

u bent een zzp-kapper dan betaald u 5.000 euro belasting. U hoeft een minimale (geen?) boekhouding te doen.

 

Wat mij betreft een supersysteem! Dan kunnen de kleine, startende ondernemers zich alleen maar met hun klanten bezighouden en hoeven ze niets te verzinnen om belasting te ontduiken.

 

Link naar reactie
  • 0

In België is het fenomeen coöperaties ook veel bekender waar veel zogenaamde ZZPérs zich bij aansluiten. Volgens mij hebben die er ook veel meer maar kan nog geen objectieve getallen vinden die dit bevestigen.

 

Ze hebben daar ook zogenaamde activiteitencoöperaties,

http://www.socialeconomy.be/NL/themes/INTernationaal/juridische_statuten/activit_coop.htm

 

Startende ondernemers beginnen eerst in een activiteiten coöp waar ze het vak van ondernemer in kunnen leren. Is ook gelijk een punt voor Karens draadje, stoppen met het romantiseren van ondernemen en maak de instap eenvoudiger, leerzamer en zorg dat er gelijk wordt samen gewerkt.

 

ZZPérs hebben niets voor niets een hang naar notabene een vakbond!?

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Perry,

 

je gevoel laat je weer eens niet in de steek.

 

Belgie heeft een prachtige club. Unizo.

 

Die hebben een speeltuinformule.

 

Wil jij timmerman worden. Dan word je timmerman. Het enige waar jij je in het begin mee bezig hoeft te houden is klanten en timmeren (en niet op je duim slaan!)

 

Je activiteit hoef je nog niet in te schrijven bij de KvK. Je doet je ding simpelweg binnen de "speeltuin-KvK-inschrijving".

 

Dus als je begint start je met 0% bureaucratie maar met 100% medewerking (woordspeling op cooperatie ;D ) van de overheid.

 

Is het levensvatbaar dan wordt de toko verzelfstandigd. Het voordeel is dat je je pas met de broodnodige bureaucratie bezig gaat houden als het zinvol is.

 

Dat is de reden dat er in Belgie geen regering is. Ze houden niet van bureaucratie maar vergaderen liever in de kroeg! Ard

Link naar reactie
  • 0

Ze houden niet van bureaucratie maar vergaderen liever in de kroeg!

 

Helemaal leuk, ROC's aanvullen met Regionale Ondernemende Coops. Die bier schenken aan ZZPérs (Zwoegers Zonder Pensioen).

 

Mooie site trouwens die http://www.unizo.be

 

Vraag me alleen af of dat zelf nou wel een coop is? Lijkt meer op alleen maar een vereniging (een verkapte kvk dus die iets meer waar voor geld levert)?

 

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.