• 0

Financiering van bedrijf in niche markt

Ik heb me hier geregistreerd om te kijken wat jullie van het volgende vinden. Ik weet namelijk niet wat ermee aan te doen.

 

Ik ga namelijk een bedrijf oprichten dat actief is in de high tech sector (zeer niche trouwens). In het verleden heb ik al eens een dergelijk bedrijf opgericht maar ben daar door ruzie uitgestapt (helaas had ik alleen een lening verstrekt voor een financiering dus veel beter ben ik er niet van geworden). Om je een idee te geven van dat eerste bedrijf: het is nu drie jaar actief en heeft een resultaat voor belasting (EBT) van > 190 kEUR met drie FTE's. Groeipotentieel is gigantisch mijn inziens maar wordt op dit moment niet benut. Daarover ging ook de ruzie en daarom heb ik na de uitstap besloten een nieuwe onderneming op te starten.

 

Ik ben nu al enige tijd in gesprek met enige financiers voor de opstart van het nieuw op te starten bedrijf. Om jullie een idee te geven: de start balans bedraagt ongeveer 500 - 700 kEUR omdat er aardig wat equipment gekocht moet worden.

 

Ikzelf beschik op dit moment 'maar' over 45 kEUR in cash die ik erin zou kunnen stoppen. Ikzelf kan gaan werken bij de onderneming maar kan ook voor mijn baan kiezen (waar ik voorkeur bij heb aangezien ik een superbaan heb waar ik superveel vrijheid heb). In mijn vrije tijd wil ik dan voor de nieuw op te starten onderneming gaan werken uiteraard.

 

Mijn financiers bieden mij nu aan ongeveer 1/3 van het aandelenkapitaal van de onderneming (voor de 45 kEUR). De financiers voorzien de andere 2/3 van het vernootschappelijke kapitaal 90 kEUR. Middels mijn connecties en competentie in deze sector heb ik al een zeer geschikte operationele

man gevonden. Omdat ik liever voor mijn baan kies (en alleen in de vrije tijd met de onderneming bezig wil zijn) hebben de financiers besloten dat zij zich gaan bezig houden met acquisitie en administratie. Per persoon per dag rekenen ze daarvoor tussen de 600 en 800 EUR. Totaal komt het per jaar uit op 150 kEUR.

 

Wat is jullie mening over deze financieringsvorm? Ik zie dit zelf wel als een manier om de onderneming van de grond te krijgen maar hoor uiteraard graag jullie mening hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die operationele man, komt die wel in dienst? Krijgt deze man ook een stake in het bedrijf? Meteen al vanaf het begin iemand bij het bedrijf betrekken die voor een leuk salaris directeurtje gaat spelen zonder incentives die aligned zijn met die van jou (bijvoorbeeld) zou ik zelf geen voorstander van zijn. Let wel, dit zijn aannames van mijn kant.

 

Ik ben over het algemeen erg voor het starten van een bedrijf met beperkte middelen en het laag houden van de kosten in de beginfase. Het meteen inhuren van externen (ook al zijn deze gelieerd aan het bedrijf) zou ik zelf nooit doen. Het creeert een onnodige afhankelijkheid. Je bent dan voor de acquisitie voor de volle 100% afhankelijk van de externen. Hou kijk je hier tegenaan?

 

Wat is je idee met betrekking tot de overige middelen die je nog nodig hebt (je roept eerder in je post 500-700k). Ga je die later ophalen?

 

Ander puntje: de operationele man, is dat (ook) een leider? Het mooiste is (naar mijn mening), en al helemaal in een bedrijf met groeipotentie en groeiwensen om iemand op het schip te hebben die de richting kan bepalen (in storm, wind, regen, windstiltes en zonnige dagen met windkracht 4). Als de operationele man niet zo iemand is, kun jij dan wel naast je baan die rol (blijven) vervullen?

Link naar reactie
  • 0

'Participanten of financiers' die zich voor 600 tot 800 EUR per dag aan de start-up willen verhuren, zijn in mijn ogen niet serieus en zou je moeten mijden.

Ze brengen EUR 90.000 in, onttrekken zelf al 150 k in het eerste jaar en pakken en passant ook nog eens 67% van de aandelen. Wees verstandig. Niet doen. Zoek echte participanten.

 

Waar zouden jullie trouwens de overige 400 - 600 k vandaan halen?

Link naar reactie
  • 0

Die operationele man krijgt een incentive plan waarbij hij middels een equity stake in de onderneming zal groeien. Nog een erg jong persoon maar zeker wel met kwaliteiten! Acquisitie kan hij zeker ook gaan doen in de toekomst. Strategisch is hij niet sterk. Potentieel voor leidinggeven heeft ie absoluut.

 

Ik wil wel opmerken dat de financiers die op de boek gaan, wel absolute rotten in het vak zijn. Ze zijn strategisch en operationeel zeer ervaren (leiderschap, managen, acquisitie, financieel).

 

De rest van de financiering gaat door de bank en leasemaatschappij plaats vinden. Ongeveer 140 kEUR ingebracht door de aandeelhouders (45 kEUR van mij, 90 kEUR investeerders): 18 kEUR eigen vermogen en 117 kEUR achtergestelde lening. Rest is financiering van bank en leasemaatschappij: langlopende schulden en leasecontracten. Noot: volledige opzet van de financiering (ook discussies met bank en leasemaatschappij) wordt uitgevoerd door de investeerders dus dat is een 'easy' ride.

Link naar reactie
  • 0

En hoe wordt die 150k/jaar gefinancierd als er geen cash binnenkomt? Kijk, je hebt nagenoeg geen grip op de investeerders met deze verhoudingen (je hebt zelf een minderheidsbelang). Van belang is dat jouw tijd 'gelijkwaardig' is aan die van de investeerders. Indien de vergoeding van de investeerders wordt bijgeschreven op een rc-aandeelhouder dan is van belang hoe de opeisbaarheid van deze schuld/vordering is geregeld. Opeisbaarheid dus alleen voorzover er voldoende liquide middelen zijn en naar rato van de 'geinvesteerde uren'. Je wilt te allen tijde voorkomen dat de beide investeerders je kunnen gijzelen.

Link naar reactie
  • 0

@Ties,

bedankt voor je aanbod. Ik zal waarschijnlijk gebruik maken van je aanbod.

 

@Ard,

Cash komt er wel degelijk binnen. Zoals gezegd heb ik een dergelijk bedrijf al eens eerder opgestart. Ik weet absoluut wat het potentieel is en klanten vinden is wel het laatste probleem waar ik op dit moment aan denk. Ik ga verder technieken gebruiken in het nieuwe bedrijf waarmee de kostprijs nog eens aanzienlijk verlaagd kan worden t.o.v. de concurrentie (noot: concurrentie is in principe alleen het bedrijf dat ik een aantal jaren geleden heb opgericht). Andere potentiele concurrenten zitten in Zuid-Duitsland of in Frankrijk... Dus omzet-zijde zit wel snor kan ik je zeggen. Ik denk derhalve ook wel dat die 150kEUR aan kosten wanneer de investeerders in de onderneming gaan werken waarschijnlijk wel gedragen kunnen gaan worden. Maar dan zal de productie capaciteit ook wel tot de limiet zitten. Uitbreiding is daarom dus op korte termijn wel noodzakelijk wil het bedrijf 'winstgevend' zijn.

 

Het probleem is dat ikzelf een dergelijk bedrag (130-140 kEUR) ook in het bedrijfsleven verdien. Hier heb ik op dit moment eigenlijk ook voorkeur bij. Het operationele dingetje van het nieuwe bedrijf is voor mij op dit moment geen FULL-TIME uitdaging meer omdat ik het al eens eerder heb gedaan. Als de onderneming gaat groeien wil ik er zeker ingaan, maar dan pas over 2 tot 3 jaar.

 

@ExTax

Ik las in het berichtje van ExTax trouwens iets van "rc-aandeelhouder". Wat is dit precies?

 

Hoe zit het eigenlijk met mijn 'minderheidsbelang'. Wat zijn de nadelen daarbij. Er is namelijk ook gesproken over een 'exit'-plan. Investeerders zullen er over 5-10 jaar uitstappen en daarbij krijg ik de eerste optie op de koop van de aandelen. Deze zouden dan te financieren moeten zijn met mijn opgebouwde belang (en evt. met een deel achtergestelde lening). Mocht de optie niet uitgeoefend worden dan zal waarschijnlijk het belang aangeboden aan wie dan ook...

 

Link naar reactie
  • 2

Als ik het zo lees ga je dus zelf een bedrijf beginnen waarin:

 

-Je zelf na opstart geen volledige zeggenschap meer hebt

- Je je participanten als ze beiden 75% van hun tijd aan acquisitie & administratie besteden totaal zo'n 270k uit de zaak halen

- Je dus alleen al hiervoor en de rente en aflossing aan de bank en je overige kosten een paar miljoen omzet moet draaien vanaf het eerste jaar met een zeer fatsoenlijke marge

- Indien je dit lukt heb je een waardevol bedrijf en kun je tegen de hoofdprijs je aandelen over 5-10 jaar terugkopen.(je wordt dus slachtoffer van je eigen succes!)

- Indien je de financiering van de aandelen straks niet rondkrijgt gaat 66% van je aandelen en dus de zeggenschap over in jouw onbekende handen, misschien wel je concurrent

- Je dus over 5 jaar hard gewerkt hebt, geen zeggenschap over je eigen kindje, en twee participanten loaded zijn (5 x 135k = bijna 1 miljoen salaris voor een parttime baan+verkoop aandelen aan jouw per persoon) en jij met schulden achterblijft.

 

Is dat wat je voor ogen hebt?

 

Neem het risico, doe het zelf, als je erin gelooft: Zeg je baan op en onderneem. Iedere dag die je er zelf in steekt bespaar je zo'n 700 van een participant.

Hou zelf 51%, ga er fulltime voor, laat de participanten geen 90k maar 50k betalen voor 49% en leen de 40-k bij. Daarop zal het niet vastlopen denk ik.

 

Succes

Frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 1
Het probleem is dat ikzelf een dergelijk bedrag (130-140 kEUR) ook in het bedrijfsleven verdien. Hier heb ik op dit moment eigenlijk ook voorkeur bij. Het operationele dingetje van het nieuwe bedrijf is voor mij op dit moment geen FULL-TIME uitdaging meer omdat ik het al eens eerder heb gedaan. Als de onderneming gaat groeien wil ik er zeker ingaan, maar dan pas over 2 tot 3 jaar.

 

En als je toch niet zelf ondernemer wordt spaar dan gegeven je salaris van 130k-140k nog even een jaartje door, leg alles opzij, leen, maakt niet uit wat, maar zorg in alstjeblieft dat je zelf een meerderheid hebt.

 

frans

 

PS. vraagje, die twee participanten, hoe goed kennen die elkaar?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

@Frans74

Investeerder kennen elkaar zeer goed. Ze gaan ook samen in een enkele holding (welke de aandelen beheert die ze hebben in de firma).

 

Daarnaast is een deel van de 45 kEUR waar ik het over heb (het geld dat ik er in moet stoppen), geld dat ik nog ga verdienen de komende drie maanden. Dus als ik nu beslis zelf te ondernemen zal ik niet verder komen dan een 30 kEUR. Daar krijg ik nooit die zaak mee gefinancierd op dit moment. De bank zal niet snel financieren vrees ik als 500 kEUR van ze vraagt en zelf maar met 30 kEUR aankomt.

 

Daarnaast zijn de investeerders mijn inziens zeer competente ondernemers dus ik kan daar ook absoluut veel van gaan leren.

 

Verder is een jaar wachten niet echt gunstig denk ik... Ik wil toch graag vooruit lopen in de markt en daarbij kan er veel gebeuren in een jaar tijd. Een jaar wachten geeft toch aardig wat risico dat een ander de opportunity aangrijpt (bijv. dat de investeerders zonder mij zouden starten).

Link naar reactie
  • 0

Wat is jullie mening over deze financieringsvorm? Ik zie dit zelf wel als een manier om de onderneming van de grond te krijgen maar hoor uiteraard graag jullie mening hierover.

 

 

Gaat niet werken. Vergeet het. Die 45k van jouw wordt meteen opgegeten en je ziet er niets voor terug.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Allereerst is er dus geen sprake van 2 participanten maar van 1, namelijk de holding die 67% van de aandelen bezit, e dus de baas is tegenover jouw 33%. Je stem is vrijwel niets waard.

 

Stel de participanten eerst eens voor dat ze geen 600-800 per dag uit de firma trekken maar gaan werken op provisiebasis. Omzet X, rendement Y en nog een beloning voor organisisatorische kwesties, het andere uiterste dus.

Hun reactie daarop geeft je denk ik wel een duidelijk beeld of ze een wezenlijke bijdrage willen leveren aan de firma, of makkelijk geld willen verdienen.

 

Daarnaast nogmaals absoluut zien dat je de meerderheid krijgt, hoe dan ook, en anders niet doen, of andere investeerders zoeken.

Als je zo goed bent als je je hier voordoet en ik heb geen reden daaraan te twijfelen, dan hebben je participanten niet zoveel keus, want een ander is moeilijk te vinden

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Combinatie van skills denk ik... Ik persoonlijk ben erg onder de indruk van de skills en track record van de investeerders. Ik ben verder zelf ook niet dom en de operationele man (welke toch aan mij gelieerd is) is een erg waardevolle asset. Deze kan mijn inziens absoluut de kar trekken. Daarnaast wil je ook niet met elkaar gaan concurreren in de toekomst... Zo hou je de inzichten en competenties onder 1 dak wat strategisch toch een betere oplossing kan zijn. Anders ga je toch concurreren mijn inziens op prijs... En dat is toch het laatste wat ik wil zien. Op het moment zijn de winstmarges echt superdik dus die wil je niet gaan drukken. Ik ben van mening dat het ook gewoon beter is de handen ineen te slaan.

 

Ik heb er lang over na gedacht, en ik denk zelf namelijk wel dat ik de deal ga maken. Oke... de deal kan wat scepsis oproepen, maar ik denk het op middellange termijn een grotere uitdaging is om de investeerders erbij te hebben. Daarnaast verwacht ik ook van hun veel te kunnen leren. En als de onderneming gaat groeien zie ik verder geen problemen?! Acquisitie skills van 1 van de investeerders heb ik namelijk erg hoog ingeschat.

 

Daarnaast ben ik op middellange termijn zeker geinteresseerd om zelf in de onderneming te stappen. Punt is dat ik zo een opstart van een, in pincipe, gelijk bedrijf al eens gedaan heb. Uitdaging is daar dus weg. Vergeet niet dat ik mij wel zeker met deze onderneming ga bemoeien trouwens!

 

Nog een punt... Er is gesproken om de inbreng (dit is 135 kEUR) op de delen in deels EV (18 kEUR) en de rest achtergestelde lening. Jullie mening hierover?

Link naar reactie
  • 1

Hoi Rutger,

 

Denk dat het belangrijk is dat je beseft dat je in dit geval geen ondernemer maar investeerder bent. Je partners zijn de ondernemers. JIj opereert als een business angel/informal investor. Als je op deze wijze naar jullie deal kijkt is mijn raad:

 

1. Laat je partners een uitgebreid businessplan samenstellen eventueel kun jij ook daar je bijdrage aan leveren. Wees het met elkaar eens over de inhoud van dit plan.

2. Maak een goede aandeellhoudersovereenkomst, liefst met een jurist en/of notaris. Let ook op de statuten en, eventueel de (taken van) Raad van Commissarissen.

 

Nog steeds is het allerbelangrijkste dat je vooraf de referenties van je partners checkt (in jargon "due diligence").

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.