• 0

Bill of lading

Geachte mensen,

mijn juridische vraag is als volgt:

wie is de eigenaar van de goederen in een container - verscheept vanuit asie;

is het de op het het document "bill of lading" vermelde ontvanger?

Is de, op het document "bill of lading" vermelde, ontvanger na voor ontvangst getekend te hebben en deze ook daadwerkelijk heeft in ontvangst en in gebruik genomen te hebben zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de goederen?

Het handelt zich hierbij om een zaak waar in opdracht van de ontvanger goederen vanuit asie naar hem in nederland verscheept waren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je hier wat aan?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Incoterm

 

Volgens mij heeft het namelijk te maken met wat voor afspraken je van te voren hebt gemaakt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik put nu heel diep uit mijn geheugen. Ik zat vroeger in de scheepvaart. De Bill of Lading of cognossement (zoals de Nederlandse term luid) is een eigendomsbewijs. Het is wel degelijk onderhevig aan internationale wetgeving. In feite is de houder van de Blading ook de eigenaar van de goederen, mits die aan bepaalde voorwaarden voldaan heeft. Die voorwaarden kunnen betrekking hebben op betaling van vracht en goederen en er is een ingewikkeld systeem van handtekeningen (andosseren)

 

Ik mijn tijd werden de Bladings in tweevoud of drievoud opgemaakt. 1 voor de fabrikant. 1 voor de kapitijn en 1 voor de ontvanger (werd vooruit gestuurd.

 

Je werd pas eigenaar als je alle exemplaren bezat, voorzien van de juiste handtekeningen.

 

Hoe het tegenwoordig gaat zou ik niet weten, maar het systeem zal niet al te veel gewijzigd zijn. Als je het precies wil weten bel je een cargadoor of een expediteur. Die heben dagelijks met dit soort zaken te maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels, ik dank je voor jouw reactie. Deze (jouw) stelling strookt ook met mijn informatie, helaas moet ik het nog kunnen bewijzen en da zit ik een beetje klem.

Weet jij, of iemand anders, nog iemand die ik hierover verder zou kunnen benaderen? Misschien iemand die meer dagelijks ermee te doen heeft?

Link naar reactie
  • 0

Heb het even bij Geodis nagevraagd (Peter de Haan). Bill of lading is 100% het bewijs van eigendom. Diegene die het origineel heeft is vanaf dat moment eigenaar van de goederen.

In mijn geval ontving ik het origineel en dit origineel moest naar Geodis omdat zij anders de goederen niet in ontvangst kunnen nemen.

Om de goederen in te kunnen klaren moet er nog een invoice en een paklijst worden overlegt aan de douane.

 

Bill of Lading

 

A document supplied to the exporter by the shipping company that is transporting the goods to their foreign destination, listing, item by item, the goods being shipped. It serves three basic purpose:

 

1. To acknowledge receipt by the carrier of the exporter's goods.

 

2. To indicate the carrier's contractual obligation to transport the goods to their destination in exchange for payment.

 

3. To record transfer of title (or ownership) from the seller to the buyer when payment for the goods takes place.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.