• 0

Werken via detecharingsbureau's

In mijn branche (bouw) wordt er heel veel gewerkt via detacheringsbureau's, als het gaat om tijdelijk personeel. De belastingdienst is er redelijk duidelijk in dat werken via detachering niet gezien wordt als zelfstandig ondernemerschap. Werk je toch via detacheringsbureau's, loop je het risico dat je de belastingvoordelen van het ondernemerschap misloopt.

 

 

http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/verklaring_arbeidsrelatie-11.html#P152_17239

 

en

 

http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/verklaring_arbeidsrelatie-13.html#P180_20712

 

Nu presenteert geen enkel detacheringsbureau zich sec als zodanig, maar doet vrijwel altijd ook aan werving en selectie.

 

Is het contractueel te ondervangen dat je via een detacheringsbureau werkzaam bent voor derden en voor de belastingdienst gewoon ondernemer bent?

 

Ik denk dan aan een overeenkomst met de 3 partijen, waarbij de ondernemer direct een overeenkomst aan gaat met de opdrachtgever en de detacheerder fungeert als bemiddelaar en na contractvorming als gedelegeerde van de opdrachtgever de facturen controleert en doorstuurt danwel doorfactureerd aan de opdrachtgever. Als ondernemer stuur ik dan mijn factuur aan Opdrachtgever, p/a Detacheringsbureau, etc..

 

Het idee is dat ik als ondernemer alle risico's op mij neem, de opdrachtgever het bureau als aanspreekpunt houdt voor facturatie en het detacheringsbureau zijn marge kan pakken. Daarbij komt dat veel bedrijven niet zitten te wachten zaken te moeten doen met 20 verschillende bureautjes en zzp-ers en daarom het geheel uitbesteden aan één bureau.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Detacheringsbureau's zullen hier niet aan mee willen werken. Hun business is de klant het gevoel geven dat ze bij hun moeten zijn. M.a.w. ook al doet iemand anders het werk, de klant heeft het gevoel met één bedrijf te maken te hebben.

 

Tevens hanteren detacheringsbureau's richting hun onderaannemers meerstal een relatiebeding.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet zozeer de belastingdienst. Als de intermediair zich gedraagt als bemiddelaar i.p.v. detacheerder dan is er qua VAR niks aan de hand.

 

Maar de detacheringsbureaus hebben zoals ExTax ook zegt zo hun eigen belangen, waaronder klantenbinding, freelancerbinding en de vette marge op het uurtarief.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.