• 0

Vennoot valt tegen...

Beste lezer,

 

Omdat ik nu met een nogal brandend probleem zit hier mijn vraag, ik ben heel benieuwd naar een mening.

 

Ik ben 21 jaar oud, al 3.5 bijna 4 jaar ondernemer en heb een ICT bedrijf met mijn vennoot (een VOF dus). In 2007 hebben we een groei van bijna 250% behaald met een prachtige omzet, dit jaar zitten we eerste kwartaal alweer op 100% van vorig jaar eerste kwartaal en we zijn pas in maand 2.

 

Zoals gezegd een financieel goed bedrijf.

 

We doen inmiddels nu 3 jaar samen zaken, ik heb weinig verdere prive verplichtingen maar mijn venoot heeft een huis, 2 kinderen en een vrouw. Mede hierdoor lijkt het alsof hij niet verder meer ' durft ' uit te breiden en hiermij ook mij verplicht hierin mee te gaan. Het lijkt er op alsof hij minder werkt (komt elke dag om 10.00 en is voor 16.00 weg) terwijl ik en mijn nieuwe werknemer dagen maken van 08.00 tot 17.00 en voor mij vaak tot 22.00.

 

Tevens kwam ik vorig jaar in de situatie dat ik buiten stond (qua huis) en een woning zocht, door het ontbreken van de juiste jaarstukken is dat tot vandaag de dag niet gelukt. De jaarstukken zijn niet gemaakt omdat mijn venoot zijn spullen (prive vermogen oid?) niet ingeleverd heeft bij de accountant. Kortom, ik sta nu met mijn rug tegen de muur omdat mijn venoot niets doet en het uitstelt, ook nu wij afgesproken hadden met de accountant wil hij het weer uitstellen en dus de BV niet oprichten op kort termijn.

 

 

Wat te doen? Ik kan de VOF stoppen en direct onder een EZ verder gaan, ik heb de garantie dat bijna 80% van mijn omzet blijft (de klanten hebben geen enkele relatie met mijn vennoot).

 

Advies zou welkom zijn!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Praten!

 

Praat met je vennoot waarom hij die stukken niet inlevert, wat hij nu echt wil etcetera. Wellicht kan je hem netjes uitkopen o.i.d. zonder dat je echt een vervelende situatie krijgt. Ik zou dit zo snel mogelijk doen, hoe langer je zoiets laat sudderen hoe erger het wordt.

 

Heb je een vennootschapsovereenkomst?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Praten!

 

Praat met je vennoot waarom hij die stukken niet inlevert, wat hij nu echt wil etcetera. Wellicht kan je hem netjes uitkopen o.i.d. zonder dat je echt een vervelende situatie krijgt. Ik zou dit zo snel mogelijk doen, hoe langer je zoiets laat sudderen hoe erger het wordt.

 

Heb je een vennootschapsovereenkomst?

 

Heb ik diverse malen geprobeerd maar dan krijg ik niets anders te horen dat hij het zo druk heeft. Ook een van de ergernissen, ik verdien voor de zaak veel geld en haal een salaris er uit, hij haalt in de zelfde periode nog niet eens een tiende binnen maar wenst wel het zelfde salaris.

 

Nee, helaas geen overeenkomst. Ook zoiets wat nog moest gebeuren maar volgenshem destijds niet zo heel belangrijk was.

Link naar reactie
  • 0

Praten!

 

Praat met je vennoot waarom hij die stukken niet inlevert, wat hij nu echt wil etcetera. Wellicht kan je hem netjes uitkopen o.i.d. zonder dat je echt een vervelende situatie krijgt. Ik zou dit zo snel mogelijk doen, hoe langer je zoiets laat sudderen hoe erger het wordt.

 

Heb je een vennootschapsovereenkomst?

 

Heb ik diverse malen geprobeerd maar dan krijg ik niets anders te horen dat hij het zo druk heeft. Ook een van de ergernissen, ik verdien voor de zaak veel geld en haal een salaris er uit, hij haalt in de zelfde periode nog niet eens een tiende binnen maar wenst wel het zelfde salaris.

 

Nee, helaas geen overeenkomst. Ook zoiets wat nog moest gebeuren maar volgenshem destijds niet zo heel belangrijk was.

Luisteren is ook belangrijk!

 

Iemand die van te voren niet aangeeft hoe hij de eventuele winst eerlijk gaat verdelen, gaat het ook niet doen als de winst behaald is.

 

Dit zijn typisch mensen om snel afscheid van te nemen! Houdoe en bedankt!

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

En hoe doe ik dit zo snel mogelijk?

 

Ik heb hem nogal onder druk gezet nu en hij kwam, samen met mij en de bedrijfsadviseur tot de volgende afspraak:

 

- Oprichten 2 personal holdings voor ons beide

- Omzetten VOF naar BV onder de holdings

- Hem uitkopen.

 

Maar, ik zie het nu al gebeuren dat dit uitkopen ook weer zal worden uitgesteld tot ergens in 2009

Link naar reactie
  • 1

Afscheid nemen van je vennoot en liever vandaag dan morgen.

 

Maak het je vennoot gemakkelijk door een fatsoenlijk bod te doen voor wat hij betekent heeft voor de onderneming. Het klinkt alsof je diensten verleend. Baseer je waardering op ongeveer 1 x de jaaromzet van de onderneming van afgelopen jaar (2007), trek daar een beetje vanaf omdat hij underperformed heeft het afgelopen jaar en dus eigenlijk in 2007 meer van de opbouw van het bedrijf van jou vandaan komt. Leg hem uit hoe de vork in de steel zit en zeg dat je hem het bedrag gaat betalen en daarmee basta. Geen B.Vs er tussen om op de een of andere manier de trukendoos open te kunnen trekken.

 

In feite ben je al de enige vennoot (hij doet toch niks meer?), dus acteer ook op die manier. Extreem duidelijk zijn en geen enkele twijfel laten bestaan over wat jij (de enige vennoot in deze) gaat doen (alleen verder gaan). Met andere woorden: niet vragen of ie het met de approach eens is, maar gewoon zeggen dat je het gaat doen.

 

Waarderingen kunnen nogal varieren natuurlijk, maar voor een dienstverlenende IT club zou je tussen de 0.8 en 1.2 x de jaaromzet aanhouden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem nogal onder druk gezet nu en hij kwam, samen met mij en de bedrijfsadviseur tot de volgende afspraak...

 

Een dingetje zag ik over het hoofd. Je hebt een bedrijfsadviseur. Deze bedrijfsadviseur adviseert het bedrijf, niet jou, niet hem, maar het bedrijf. Wat deze bedrijfsadviseur zich dient te realiseren is, dat z'n adviezen de continuiteit en groei van de onderneming waarborgen. Vraag jezelf af of het oprichten van management B.V. en dergelijk dat inderdaad doen.

 

Nog nieuws?

Link naar reactie
  • 0

De constructie kan wel werken, maar alleen als hij dan ook meegaat in het geheel en zijn stinkende best gaat doen.

Dat ieder een eigen holding heeft, schept wel mogelijkheden:

 

elke holding ontvangt een eigen managementfee die afhankelijk te stellen is van de inzet en het resultaat van elk der vennoten!

 

Zo kun je hem aan boord houden met zijn weinige uren tegen een lagere opbrengst.

 

Maar zoals je het schetst, lijkt mij dit verspeeld geld. De BV-constructie moeten beiden achterstaan, al was het alleen al omdat de omzetting naar de BV's al snel 5K kost.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als er eenmaal wrijving is onstaan tussen vennoten en elkaar niet vertrouwd op een of andere manier. dan is de basis van het bedrijf al weg. dan kun je wel allemaal bv'tje of andere constructies bedenken om hem binnen boord te houden. maar dat gaat verloop van tijd toch weer fout. dus ik adviseer koop hem uit of stap er zelf uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net deze discussie. Is het probleem nog actueel? Als dat zo is, dan wil ik je wel helpen, kosteloos. Ik heb ervaring met problemen met mede vennoten of aandeelhouders, en ben daar zelf altijd goed uitgekomen door een redelijke maar wel vasthoudende benadering. Ik ben net gestopt met m'n bedrijf, en ik ben graag bereid je (kosteloos) te helpen, als je dat zou willen. Ik heb tijd hiervoor, en vind het wel leuk. Ik hoor het wel.

Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marcel, iedereen vindt het prettig om alle hulp te krijgen die hij / zij kan gebuiken. Maar liever dit soort aanbiedinen per PM. Bovendien staat het niet erg netjes om jezelf te registreren en het forum meteen te misbruiken voor aquisitie.

 

Dit forum is bedoeld om elkaar te ondersteunen met eigen ervaringen en kennis te delen. Hierdoor bouw je vanzelf na enige tijd een netwerk op. En als je adviezen voor velen van waarde blijken komen de aanvragen voor directe ondersteuning (betaald of onbetaald) vanzelf.

Link naar reactie
  • 0

Ruben,

Ik aquireer niet, heb niet eens een consultancy bureau, ik ben niet uit op het schrijven van een factuur, ik zit niet op werk te wachten, heb toevallig wel tijd, ik lees een verhaal van iemand die in de problemen zit, die hard werkt, en die verrast wordt door een "maatje". En die wortelt hoe daarmee om te gaan, dat is moeilijk met een "maatje". Ik ken deze situatie, weet daar helaas veel van, heb dit meegemaakt, ben daar goed uitgekomen, met behoud van alle relaties, en bied mijn hulp aan.

Dat is het. Meer niet. Zal volgende keer kijken of ik een e-mail adres vind, zodat het niet op het forum komt. Weet nog niet hoe dat werkt, ben net geregistreerd, dat laatste heb je goed gezien, Ruben!

Fijn weekend!

Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Het was positief bedoeld, wellicht was 'misbruiken' een verkeerde woordkeus. Wat ik voornamelijk bedoel is dat als iedereen elkaar met raad en daad bijstaat via het forum in plaats van PM-etjes en mail, anderen nu en later (want het forum wordt zeer goed geïndexeerd door Google c.s.) er ook wat aan hebben.

 

En als je wat langer op het forum actief bent zul je vanzelf wel merken waarom er indicenteel wat korzelig gereageerd kan worden op openingsberichten zoals jij die hebt gepost.

 

Ik hoop dat de lucht nu wat is geklaard...

 

Marcel, Welcome to the club!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.