• 0

Bedrijf maken van mijn Ebay-winkel: moet dat en zo ja, hoe?

Beste allemaal,

 

Ik heb een aantal vragen waar ik niet goed uitkom zelf.

Ik heb sinds jongs af aan postzegels verzameld en ben een tijd geleden veel gaan kopen voor de verzameling op onder andere ebay en marktplaats. Op een gegeven moment ben ik ook gaan verkopen omdat dit leuk bleek te zijn en ook lucratief en soms wil je ook van je dubbelen af.

Dit bleek echter zo goed te lopen dat ik al snel naast mijn verzameling ben gaan handelen in klassiek postzegelmateriaal op internet. Dit met veel sukses.

 

Ik wil dit nu graag legaal aanpakken en hier dus naast mijn andere bezigheden flink wat tijd in gaan stoppen (naast studie e.d.).

Moet ik mij nu als eenmanszaak gaan inschrijven? KvK nummer aanvragen, aanmelden bij de Belastingdienst etc...

 

Wat ik vreemd vind is dat vrijwel niemand op ebay een KvK nummer heeft, ook niet de grote jongens. Hoe doen die dit allemaal??

Ik ben een flinke leek op fiscaal terrein!!!

 

Ik begrijp dat btw bij postzegels maar 6% is. Dat lijkt gunstig itt 19%.

Niemand rekent dit echter ooit op ebay of marktplaats? Dus hoe moet ik dat aanpakken als ik het "juist" wil doen.

 

Verder lees ik ook over de margeregeling die volgens mij slaat op mijn situatie.

Betaal je dan alleen 6% BTW over je winst? En geen inkomstenbelasting, omzet? Hoe werkt dit allemaal in mijn geval?

 

En hoe moet ik dat aanpakken, want ik weet echt niet meer voor hoeveel ik elk los zegeltje ooit heb gekocht!

Ik zit dus met het probleem hoe het zit met de voorraad die ik tot nu toe heb opgebouwd.

Als ik morgen iets koop en volgende week verkoop, is het makkelijk de winst te berekenen van dat kavel. Maar hoe doe ik dat met materiaal van soms wel jaren geleden wat toch flinke waarde heeft in veel gevallen.