• 0

Bedrijf maken van mijn Ebay-winkel: moet dat en zo ja, hoe?

Beste allemaal,

 

Ik heb een aantal vragen waar ik niet goed uitkom zelf.

Ik heb sinds jongs af aan postzegels verzameld en ben een tijd geleden veel gaan kopen voor de verzameling op onder andere ebay en marktplaats. Op een gegeven moment ben ik ook gaan verkopen omdat dit leuk bleek te zijn en ook lucratief en soms wil je ook van je dubbelen af.

Dit bleek echter zo goed te lopen dat ik al snel naast mijn verzameling ben gaan handelen in klassiek postzegelmateriaal op internet. Dit met veel sukses.

 

Ik wil dit nu graag legaal aanpakken en hier dus naast mijn andere bezigheden flink wat tijd in gaan stoppen (naast studie e.d.).

Moet ik mij nu als eenmanszaak gaan inschrijven? KvK nummer aanvragen, aanmelden bij de Belastingdienst etc...

 

Wat ik vreemd vind is dat vrijwel niemand op ebay een KvK nummer heeft, ook niet de grote jongens. Hoe doen die dit allemaal??

Ik ben een flinke leek op fiscaal terrein!!!

 

Ik begrijp dat btw bij postzegels maar 6% is. Dat lijkt gunstig itt 19%.

Niemand rekent dit echter ooit op ebay of marktplaats? Dus hoe moet ik dat aanpakken als ik het "juist" wil doen.

 

Verder lees ik ook over de margeregeling die volgens mij slaat op mijn situatie.

Betaal je dan alleen 6% BTW over je winst? En geen inkomstenbelasting, omzet? Hoe werkt dit allemaal in mijn geval?

 

En hoe moet ik dat aanpakken, want ik weet echt niet meer voor hoeveel ik elk los zegeltje ooit heb gekocht!

Ik zit dus met het probleem hoe het zit met de voorraad die ik tot nu toe heb opgebouwd.

Als ik morgen iets koop en volgende week verkoop, is het makkelijk de winst te berekenen van dat kavel. Maar hoe doe ik dat met materiaal van soms wel jaren geleden wat toch flinke waarde heeft in veel gevallen.

 

Daarnaast kun je een verzameling kopen en een aantal dingen los verkopen, andere dingen in een partijtje stoppen, met andere weer iets anders doen, bv. heb ik een verzameling gekocht, veil ik enkele losse stukken apart, sommige andere dingen gaan naar vaste klanten (bv. plaatfouten of schaarse stempels), en andere dingen blijven nog een jaar liggen misschien of stop ik in mijn eigen verzameling........dat is niet bij te houden meer ofwel!

Ik heb geen idee hoe je zoiets moet aanpakken.

 

Op marktplaats inkopen is ook zoiets. Zegt iemand maak maar 50 euro over. Is dat dan mijn bewijs??? Niemand stuurt mij ooit een factuur als ik iets koop. En soms koop je ook hele goedkope zegeltjes.

Hoe moet je dus een goede administratie bijhouden als je handelt op internet?

 

Ik koop de laatste tijd veel zowel in Nederland als in het buitenland, en ook wel eens particulier. Idem met verkoop. Zowel binnen- als buitenland zoals dat met name op ebay heel makkelijk gaat.

 

Ik hoop dat mijn situatie enigzins duidelijk is, maar er zijn heel veel mensen die powerseller zijn op ebay en marktplaats dus ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

 

En dan nog aftrekposten.....

Ik heb de site van de Belastingdienst wel gelezen maar ik kom er gewoon niet goed uit.

 

Ik zou het ten zeerste waarderen als mensen mij een eind op weg zouden kunnen helpen met wat ik zou moeten doen en wat juist is!!!

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad een mooie hobby maar ik heb veel tijd over, heb zeer veel kennis en verstand van postzegels, en ik merk dat ik het vrij makkelijk kan combineren met andere bezigheden en momenteel zet ik flink wat om zonder al te veel moeite, en het is ook zeer leuk om er in te handelen online......

Ik wil dus toch graag weten hoe en wat als ik dit blijf doen want we hebben het hier niet over een paar eurootjes en daarnaast blijf ik de komende 4 jaar veel extra tijd houden.

Sowieso vind ik het interessant om nu eens goed te begrijpen hoe je een bedrijf maakt van een ebay winkel.

 

Bedankt!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.