• 0

Workshop, symposium, seminar......

Geef het beestje maar een naampje.

 

Ik ben bezig met het opzetten van een dergelijk evenement. De toeters en bellen er om heen zijn geen probleem. Mijn doelgroep weet ik te lokaliseren en te benaderen, partners zijn enthousiast, enz. Nu komt echter de hamvraag: hoe zet ik de workshop inhoudelijk op?

 

Ik heb al gezocht op dit forum, maar verder dan dit kom ik eigenlijk niet.

 

Zijn er "regels" voor het inrichten van een workshop? Welk boek zou ik moeten lezen? Kortom, met welke opbouwregels wordt mijn workshop een groot succes?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je kunt nog zo'n goede opbouw hebben, zonder goede inhoud ben je nergens. Focus je eerst daarop.

 

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je doelgroep en onderwerp. Ik geef regelmatig software-trainingen en die zet ik als volgt op:

- Korte introductie en kenningsmakingsrondje

- Wat theorie over het onderwerp, maar niet te veel

- Een aantal praktijkgerichte oefeningen die ik eerst voordoe en die de deelnemers daarna nadoen, waarbij ik rondloop om te kijken of er ergens behoefte is aan meer uitleg.

- Vragenrondje na afloop

 

Verder sta ik altijd open voor vragen vanuit de groep. Op zich heb ik natuurlijk een uitgewerkt programma, maar als er behoefte is om wat verder op een bepaald in te gaan is daar ruimte voor.

 

Met de opmerkingen die ik in de loop van de workshop krijg probeer ik het algemene programma (qua inhoud en opbouw) weer te verbeteren voor de volgende keer.

 

Of dit 'de beste' manier is om een workshop op te bouwen weet ik niet. Voor mij werkt het, en aan de reacties die ik krijg zijn de deelnemers er ook tevreden over. Heb hier geen enkel boek voor gelezen. Gewoon de eerste keer gaan staan en 'just do it'.

 

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je workshop eerst een keer 'droog' te oefenen voor een publiek wat je niet af zal kraken, maar juist met opbouwende kritiek kan komen. Dat zou ik je in ieder geval aan willen raden.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
  • 1
Workshop, symposium, seminar......

 

Zomaar naampjes zijn dat niet, elk van deze typen kent een andere invulling en opzet. Ik denk dat je eerst zelf moet bepalen wat je er precies van wilt maken.

 

Daarna; graaf diep en denk terug aan alle soortgelijke evenementen die jij zelf als bezoeker bezocht hebt. Noteer de goede dingen èn de slechte dingen, zodat je een inspirerende kapstok krijgt van wat je wel en niet wilt doen.

 

Enkele vragen om een beter beeld te krijgen:

 

- Wat is het doel van de workshop? Inspireren? Motiveren iets bij jou te kopen? Informeren over branchetrends? Allen vragen ze om een andere aanpak;

- Welke hulpmiddelen kun/wil je gebruiken?

- Wat wordt de locatie?

- Hoeveel sprekers, en welk deel daarvan komt van binnen en welk deel van buiten je bedrijf?

- Wat is/zijn de reden/redenen dat mensen dit evenement gaan bezoeken?

 

(Ik mag om 12:30 ook weer op voor een workshop, op basis van onze eigen onderwijssoftware, dus dat is precies eenzelfde traject als wat RedGeo aanhoudt, alleen dan aangevuld een onderdeel over onze visie erbij :) ). Succes!

Link naar reactie
  • 1

Met opbouwregels ben je er niet, dan kun je het nog altijd met je (al dan niet aanwezige) didactische vaardigheden verprutsen ;-)

 

Wat ik toen ik als LIO lesgaf veel gebruikte waren lesplanformulieren, die zijn voor jouw workshop misschien wat te operationeel/klassikaal/schools, maar wellicht dat de structuur toch helpt.

-------------------------------------------------------------------

Lesplanformulier

 

VOOR DE LES:

onderwerp v.d. les:

korte beschrijving van de vorige les met deze klas:

vaardigheden/kennis die lln. nodig hebben voor deze les:

lesdoel(en) – wat kunnen/kennen lln. aan het eind van de les:

te verwachten problemen bij het leren en onderwijzen:

te verwachten problemen bij deze klas:

eigen leerdoelen voor deze les:

 

NA DE LES:               

eigen evaluatie:

in hoeverre zijn je eigen leerdoelen gerealiseerd:

punten voor intervisie:

aanscherping van je eigen leerdoelen:

 

(naast elkaar in een tabel:)

Tijd   

Subdoelen   

Activiteiten van de leraar

Activiteiten van de leerlingen

Organisatie van de les:

- groeperingsvormen;

- gebruik leer- en hulpmiddelen;

- speciale omstandigheden

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Eens met al het bovenstaande. Aanvullend: wat jij inhoudelijk in je workshop wilt overbrengen, zet dat om in een structuur die bijdraagt aan het beklijven. De gouden formule voor de juiste volgorde is dan: "Praatje, Plaatje, Daadje" Bij workshops ligt de nadruk op dat laatste: ('Learning by Doing' & Learning by Playing'), bij seminars meer op het eerste en bij symposia veelal op de middelste. En sowieso altijd: 'Reflectie & Evaluatie!'

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.