• 0

Zaken doen in het buitenland levering op krediet?

Hoi,

 

Ik heb de titel even aangepast. Het gaat nu even over zaken doen met Duitsland. Maar ervaringen met andere landen in Europa zijn ook interresant.

 

Een vraag over zaken doen met Duitsland. Ik ben net begonnen om mijn producten naar Duitsland te exporteren. Er zijn een aantal winkels zeer geinterreseerd. En eentje is al begonnen met de verkoop. Alle benodigde papieren zijn in orde, EAR, recycling bedrijf, usw, usw. Het gaat om Chinese buizenversterkers en mijn eigen merk luidsprekers.

 

Tot nu toe lever ik mijn producten alleen als de betaling ontvangen is. Dat schijnt in Duitsland zeer ongewoon te zijn. Men weigert vooraf te betalen. Dit is voor mij erg lastig, mijn erg eenvoudige boekhouding en de dagelijkse gang van zaken is gericht op levering na betaling. Niet alleen omdat ik geen risico's wil lopen, de bijschrijvingen op mijn rekening is mijn: ship today list. En ik heb geen debiteurenkant in mijn boekhouding.

 

Wat de zaak nog gecompliceerder maakt is dat ik over een tijdje de hele boekhouding het betalings verkeer en de shipping wil gaan overdragen aan een fullfillment bedrijf. Alle software en mijn hele webshop zijn geprogrammeerd om te verzenden na betaling. Levering op krediet is erg lastig in mijn systeem in te bouwen.

 

Wat zijn de ervaringen met Duitsland? En hoe zit het met andere EU landen. En dan niet zozeer of ze wel betalen achteraf. Want dat is volgens mij niet zon probleem. Maar vraag ik echt iets heel raars? Het lijkt mij juist heel gewoon om vooruitbetaling te vragen bij leveringen tussen verschillende EU landen.

 

Groet Roland

 

 

 

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij B2B leveringen is het heel erg gebruikelijk om op krediet te leveren, dit heeft natuurlijk ook alles met vertrouwen te maken. Aangezien je helemaal geen ervaring hebt met het leveren op rekening zal het je niets zeggen als ik zou zeggen dat de kans dat Duitsers op tijd betalen velen malen groter is dan Nederlanders.

 

In Nederland is bij B-B leveringen op krediet 30 dagen een vaak gebruikte termijn. In praktijk wordt er na 30-90 dagen betaald(algemeen, in mijn branche is dat nog later)

 

Ik heb mij laten vertellen dat Duitse bedrijven (winkeliers) over het algemeen binnen de gestelde termijn betalen, mentaliteitskwestie zullen we maar zeggen..

 

Als alles klopt en je het je kan veroorloven om iets langer op je geld te wachten (aangezien jij vaak maanden vooruit betaald naar China) zou ik het zeker doen.

 

Als het steeds om wat kleinere bedragen en frequente orders gaat is je risico ook niet zo groot, je gaat immers niet leveren als de vorige faktuur nog niet is betaald.

 

Duitsland is een grote markt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dank je voor je reactie. Laat ik vooropstellen dat ik Duitsers prima vertrouw wat betreft betalingen.

 

Mijn B2B ervaringen zijn anders. Ik betaal zelf alles vooruit aan mijn leveranciers. Ik koop o.a. in Denemarken, Engeland, Usa, Italie en China in.

 

Als ik op krediet ga leveren: moet ik me gaan verdiepen in het Duitse handelsrecht. Zo ben ik er al achter gekomen dat na levering de zaak eigendom is van de ontvanger tenzij dit nadrukkelijk anders overeengekomen is.

 

Een ander punt is dat ik vroeg of laat waarschijnlijk een Duits inkasso buro nodig zal hebben. Met alle papierhandel die daarbij komt kijken.

 

Een lastig dillema dit. De vraag naar de producten is namelijk prima. Het gaat er echt om wie zich aanpast aan wie.

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik op krediet ga leveren: moet ik me gaan verdiepen in het Duitse handelsrecht. Zo ben ik er al achter gekomen dat na levering de zaak eigendom is van de ontvanger tenzij dit nadrukkelijk anders overeengekomen is.

 

Niet te regelen via de leveringsvoorwaarden?

 

Het is niet te voorkomen dat een debiteur uiteindelijk niet betaald, ook niet met incassobureau. Maar dat blijft natuurlijk een zakelijke afweging.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.