• 0

Hoeveel klanten nodig voor eenmanszaak?

volgend jaar krijg ik een viswinkel, hierbij komt ook een fileerderij. Nu is het zo dat ik al een grote klant heb voor deze fileerderij en ik dus graag een eenmanszaak wil oprichten.

 

Maar hiervoor moet ik toch een aantal klanten hebben om als "ondernemer" aangemerkt te worden? Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik als werknemer beschouwd word. Hoe kan ik dit oplossen, hoeveel klanten moet ik hebben?

 

Of: zal dit wel met een sisser aflopen aangezien ik begin 2009 een eigen winkel open en zodoende veel meer klanten heb?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Andries

 

Ik begrijp dat je je zorgen maakt over jouw status als ondernemer in de periode tot aan de winkel. Dat is terecht. Zonder de winkel en met maar 1 opdrachtgever is de kans groot dat de fiscus jou in loondienst zal plaatsen bij die ene opdrachtgever. Daar helpt jouw huidige werkgever als 2e opdrachtgever ook niet bij.

 

Maar: ik denk dat je wel de gok moet wagen. Menig ondernemer start met een beperkt aantal opdrachtgevers en groeit dan door.

 

Kijk eens of je voor de fileerderij al meerdere afnemers kan vinden.

 

En wees er bedacht op dat als 1 van de 2 om een VAR vraagt, dat je dan weldegelijk in de problemen kunt komen. Als je dan een VAR aanvraagt, dan zal de fiscus bij een juiste voorstelling van zaken geen VAR ondernemer afgeven. Eist de opdrachtgever die, dan kun je die alleen krijgen door de halve waarheid te vertellen.

 

Daarmee loop je het risico dat de fiscus jouw VAR ongeldig verklaart en alsnog de loonbelasting bij jou heft.

 

Genoeg om over na te denken lijkt me.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, bedankt voor je reactie! Je slaat de spijker op zn kop, ik heb nu eigenlijk maar 2 opdrachtgevers..

 

Ik zal dus nog minimaal 1 a 2 bedrijven erbij moeten gaan zoeken,

 

- Moeten dit persé bedrijven in de visbranche zijn? (of kan ik bijv. ook een haringparty ergens verzorgen en dit dan als afnemer beschouwen?)

 

- Doet de hoogte van het gefactureerde bedrag ertoe? (stel dat ik met een bepaalde regelmaat iemand voor € 100 factureer, is dit dan een afnemer?)

 

Groeten Andries

Link naar reactie
  • 0

Hoi Andries

 

Nee hoor, jouw afnemers kunnen ook incidenteel zijn en hoeven beslist niet uit dezelfde branche te komen. Aangaande het factuurbedrag:

 

Dit maakt op zichzelf niet zo veel uit, doch incidenteel wat kleine bedragen voorkomt niet dat de fiscus voor de VAR jouw grootste opdrachtgever(s) alsnog als jouw werkgever kan bestempelen.

 

Zie met name de vragen 2j en 3e in de aanvraag VAR:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvraag_verklaring_arbeidsrelatie_al0931z7pl.pdf

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ok, heb dit gelezen.. Stel nu dat deze klant geen VAR verklaring vraagt loop ik dan nog risico?

 

De grote klant waar ik het over heb die beweerd dat bij een concurrent een zelfde situatie is: een fileerder die alle haring schoonmaakt voor ALLEEN die groothandel.

 

Heel vaag dus, :-[

 

Stel nu dat ik de facturen naar de betreffende groothandel stuur maar ze adresseer op de klanten waar ze tenslotte terecht gaan komen. Is dat een idee?

 

Heeft het aannemen/in dienst hebben van personeel trouwens nog invloed op het gehele vraagstuk?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Zou er misschien een reden kunnen zijn waarom je niet met maar 1 bedrijf zaken moet doen ?

 

Wordt je niet heel erg afhankelijk van die ene klant, is hij niet degene die bepaalt wat jouw prijs gaat worden waarvoor je aan hem mag leveren ?

en wat gebeurt er met jouw bedrijf als deze ene afnemer om wat voor reden dan ook bij jou niks meer afneemt ?

Link naar reactie
  • 0

ok, heb dit gelezen.. Stel nu dat deze klant geen VAR verklaring vraagt loop ik dan nog risico?

 

De grote klant waar ik het over heb die beweerd dat bij een concurrent een zelfde situatie is: een fileerder die alle haring schoonmaakt voor ALLEEN die groothandel.

 

Heel vaag dus, :-[

 

Stel nu dat ik de facturen naar de betreffende groothandel stuur maar ze adresseer op de klanten waar ze tenslotte terecht gaan komen. Is dat een idee?

 

Heeft het aannemen/in dienst hebben van personeel trouwens nog invloed op het gehele vraagstuk?

 

alvast bedankt!

 

Als er geen VAR aangevraagd wordt, dan ligt het risico tot een naheffing loonbelasting bij jouw opdrachtgever.

 

De facturen te naam stellen op de uiteindelijke afnemers is geen optie. De groothandel is immers de dienst-afnemende partij. Dat geeft gedonder met de BTW als de fiscus een controle doet.

 

Personeel in dienst nemen lijkt me geen goed idee. Het brengt extra kosten met zich mee voor uren die jij zelf kunt werken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.