Wanneer heb ik een accountant nodig?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Joost Rietveld
Joost Rietveld
Op het forum merk ik steeds vaker dat er vragen zijn omtrent de noodzaak tot een accountant. Het meest hardnekkige misverstand in deze is dat een accountant altijd verplicht is om de jaarrekening te controleren van een rechtspersoon (BV, NV of buitenlandse vennootschap als Ltd en GmbH). Om de antwoord zoekenden onder jullie gerust te stellen, dit is zeker niet het geval.
De wettelijke accountantscontrole onderscheidt drie soorten rechtspersonen: klein, middelgroot en groot. Alleen voor de laatste twee categorieën is een accountantscontrole verplicht. Voor kleine rechtspersonen kan dus ook een administratief kundig persoon of de buurman of de slager om de hoek de jaarrekening opstellen. Uiteraard al naar gelang je het prettig vindt om een slager de jaarrekening te laten verzorgen.
Wat is nu klein?
Indien aan twee van de volgende drie criteria voldaan wordt, is sprake van een kleine rechtspersoon:
1. waarde activa is kleiner dan of gelijk aan 4,4 miljoen euro;
2. netto omzet is kleiner dan of gelijk aan 8,8 miljoen euro;
3. er zijn minder dan 50 werknemers.
Het behoeft geen betoog dat het leeuwendeel van de BV’s en Ltd’s in ons MKB dus een kleine rechtspersoon is. Sterker nog, het zal niet vaak gebeuren dat een middelgrote of grote rechtspersoon twijfelt aan de verplichte accountantscontrole. Dat weten zij veelal wel omdat de accountant hen daarop gewezen heeft.
Goed, je bent dus klein in de ogen van de accountant. Dat maakt jou echter niet minder interessant voor een accountant. Elke holding is toch al snel € 1.000 omzet per jaar voor de accountant. Zeker accountants die in een klein samenwerkingsverband zitten of zelfstandig zijn, verwelkomen je graag als cliënt. Goed om te weten dat je dat dus niet verplicht bent.
Goede administratiekantoren, belastingadvieskantoren, bedrijfsadvieskantoren en slagers met een ongebruikelijke hobby kunnen je prima van dienst zijn. Bedenk je wel dat als je een kerstboom aan BV’s hebt opgezet met € 5.000.000 omzet, 30 man personeel en € 1.000.000 activa je nog steeds klein bent, maar dat een accountant dan toch echt geen overbodige luxe is.
De grens voor de plicht tot een accountant ligt dus erg hoog. Maar vergis je niet: goedkoop met je BV bij een administratiekantoor is veelal duurkoop. Dat ontstaat simpelweg door het kennisniveau of beter gezegd het gebrek daaraan. In de regel is een administratiekantoor prima voor een eenmanszaak of een vof. Ook kunnen zij de jaarrekening van een kleine BV en eenvoudige holdingstructuur wel aan, maar vraag ze vooral naar de fiscale bespaaropties die je hebt als DGA. Sar ze maar eens met de volgende vragen:
Ik kan deze lijst nog veel langer maken. Maar voor elke actieve DGA zijn vrijwel alle vragen relevant en kan een administratiekantoor je veelal niet van de juiste repliek dienen. Maar een advieskantoor met een fiscale afdeling is veelal voldoende. Je bespaart op de kosten van de accountant maar je betaalt meer voor het fiscaal advies. Vooral dat laatste verdient zich terug.
Wanneer dan wel een accountant?
Nog wat slottips:
Bovenal: als het niet klikt met jouw adviseur of accountant? Wegwezen! De kans dat de aandacht voor jouw zaken in de schaduw staat van jullie onmin is zeer groot. Een goed adviseur biedt aandacht en adviseert pro-actief.
“Happy hunting”
DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag