• 0

Wanneer heb ik een accountant nodig?

Op het forum merk ik steeds vaker dat er vragen zijn omtrent de noodzaak tot een accountant. Het meest hardnekkige misverstand in deze is dat een accountant altijd verplicht is om de jaarrekening te controleren van een rechtspersoon (BV, NV of buitenlandse vennootschap als Ltd en GmbH). Om de antwoord zoekenden onder jullie gerust te stellen, dit is zeker niet het geval.

 

De wettelijke accountantscontrole onderscheidt drie soorten rechtspersonen: klein, middelgroot en groot. Alleen voor de laatste twee categorieën is een accountantscontrole verplicht. Voor kleine rechtspersonen kan dus ook een administratief kundig persoon of de buurman of de slager om de hoek de jaarrekening opstellen. Uiteraard al naar gelang je het prettig vindt om een slager de jaarrekening te laten verzorgen.

 

Wat is nu klein?

 

Indien aan twee van de volgende drie criteria voldaan wordt, is sprake van een kleine rechtspersoon:

 

1. waarde activa is kleiner dan of gelijk aan 4,4 miljoen euro;

2. netto omzet is kleiner dan of gelijk aan 8,8 miljoen euro;

3. er zijn minder dan 50 werknemers.

 

Het behoeft geen betoog dat het leeuwendeel van de BV’s en Ltd’s in ons MKB dus een kleine rechtspersoon is. Sterker nog, het zal niet vaak gebeuren dat een middelgrote of grote rechtspersoon twijfelt aan de verplichte accountantscontrole. Dat weten zij veelal wel omdat de accountant hen daarop gewezen heeft.

 

Goed, je bent dus klein in de ogen van de accountant. Dat maakt jou echter niet minder interessant voor een accountant. Elke holding is toch al snel € 1.000 omzet per jaar voor de accountant. Zeker accountants die in een klein samenwerkingsverband zitten of zelfstandig zijn, verwelkomen je graag als cliënt. Goed om te weten dat je dat dus niet verplicht bent.

 

Goede administratiekantoren, belastingadvieskantoren, bedrijfsadvieskantoren en slagers met een ongebruikelijke hobby kunnen je prima van dienst zijn. Bedenk je wel dat als je een kerstboom aan BV’s hebt opgezet met € 5.000.000 omzet, 30 man personeel en € 1.000.000 activa je nog steeds klein bent, maar dat een accountant dan toch echt geen overbodige luxe is.

 

De grens voor de plicht tot een accountant ligt dus erg hoog. Maar vergis je niet: goedkoop met je BV bij een administratiekantoor is veelal duurkoop. Dat ontstaat simpelweg door het kennisniveau of beter gezegd het gebrek daaraan. In de regel is een administratiekantoor prima voor een eenmanszaak of een vof. Ook kunnen zij de jaarrekening van een kleine BV en eenvoudige holdingstructuur wel aan, maar vraag ze vooral naar de fiscale bespaaropties die je hebt als DGA. Sar ze maar eens met de volgende vragen:

 

  • Wat is mijn optimaal fiscaal salaris?
  • Heb je gedacht aan een pensioen in eigen beheer en een wettelijk correcte pensioenovereenkomst volgens de wet VPL?
  • Hoe heb je de pensioendotatie over dit jaar berekend?
  • Heb je rekening gehouden met een back-service-verplichting?
  • Moet ik mijn auto op de zaak zetten?
  • En zo ja, wat is dan mijn eventuele eigen bijdrage?
  • Kan dat niet gecompenseerd worden met een hoger salaris of dividend?
  • Ik heb een schuld aan mijn BV in de jaarrekening 2007 staan, wil je die verlagen met een dividenduitkering? (kan niet meer in de jaarrekening 2007!)
  • Wanneer en hoe betaal ik de dividendbelasting?
  • Ik rij mijn privé auto ook zakelijk. Zorg je voor de aftrek van de voorbelasting BTW? (leuke testvraag, dit mag dus niet meer!)
  • Etc. etc. etc.

 

Ik kan deze lijst nog veel langer maken. Maar voor elke actieve DGA zijn vrijwel alle vragen relevant en kan een administratiekantoor je veelal niet van de juiste repliek dienen. Maar een advieskantoor met een fiscale afdeling is veelal voldoende. Je bespaart op de kosten van de accountant maar je betaalt meer voor het fiscaal advies. Vooral dat laatste verdient zich terug.

 

Wanneer dan wel een accountant?

 

  • middelgrote en grote rechtspersonen;
  • meerdere (3 tot 5+) BV’s in één structuur en/of consolidatieplicht (fiscale eenheid);
  • inbreng van een eenmanszaak of vof in een BV (accountantsverklaring verplicht!);
  • als de bank vraagt om een samenstellingsverklaring;
  • waardering van een onderneming bij inkoop of overdracht;
  • alle gevallen waarin je twijfelt over de kunde van de slager om de hoek.

 

Nog wat slottips:

 

  • het jaarwerk van een zuivere stamrecht BV liefst door een fiscalist! Hij is bekend met de oprenting van de stamrechtvoorziening en weet hoe effecten te waarderen (laagste van aankoopprijs of slotkoers per einde jaar met LIFO principe);
  • een buitenlandse rechtspersoon moet ook in het buitenland deponeren. Zo moet een Ltd in de UK publiceren voor 1 oktober over het voorafgaand boekjaar;
  • een goed accountant zal altijd een fiscalist raadplegen bij twijfel. Vraag de accountant of hij de studie belastingaccountant heeft voltooid en wie zijn fiscale relaties zijn.

 

Bovenal: als het niet klikt met jouw adviseur of accountant? Wegwezen! De kans dat de aandacht voor jouw zaken in de schaduw staat van jullie onmin is zeer groot. Een goed adviseur biedt aandacht en adviseert pro-actief.

 

“Happy hunting”

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi is dat. Schrijf je zo'n enorm verhaal, royaal buiten de openingstijden van de gemiddelde onderneming, reageert er niet eens iemand :-\ Dankjewel Joost! (op deze eveneens ongebruikelijke openingstijd) :)

 

En om er dan ook iets inhoudelijks over te zeggen... met mijn bedrijf (werk-bv + holding-bv) zit ik royaal onder de grenzen van de kleine rechtspersoon, en toch maak ik gebruik van de diensten van een AA-accountantskantoor. Waarom? Nou, om te beginnen vind ik de eigenlijke administratie zo triviaal, dat ik die net zo lief zelf doe. Als ik later groot ben neem ik wel eens een administrateur in dienst of besteed ik de administratie uit. Maar ondertussen heb ik wel behoefte aan allerlei formele/fiscale adviezen en ondersteuning (waaronder een aantal zaken die je noemt).

 

De fiscaal-administratieve ondersteuningsmarkt lijkt in tweeën verdeeld. Aan de ene kant heb je de administratiekantoren, waaronder reuzen en kneuzen, aan de andere kant de (AA-)accountants, die aan steeds zwaardere eisen moeten voldoen. Een eenpitter-accountant in mijn vriendenkring (niet de accountant van mijn bedrijf) klaagt steen en been over de steeds onmogelijkere eisen waaraan hij moet voldoen. Een kernprobleem is volgens mij dat ondernemers behoefte hebben aan meer dan administratie, terwijl accountants door de overheid en de eigen accountancybranche steeds overgekwalificeerder worden voor 'kleine' ondernemingen.

 

Wordt het niet tijd die fiscaal-administratieve ondersteuningsmarkt duidelijker in drieën te verdelen?

1. Administratie

2. Fiscaal-administratieve advisering

3. Accountancy

 

Waarbij de vraag is hoe je 2 van 1 kunt onderscheiden, zonder dat de ondernemer met behoefte aan 2 een kneus-1/wannabe-2 treft en zonder dat de 2's een brancheorganisatie oprichten met overijverige beleidsmedewerkers die er 3 van maken.

 

Ik heb de indruk dat sommige 3's best 2 zouden willen worden, en nogal wat klanten van 1 en 3 best klant van 2 zouden willen worden.

Link naar reactie
  • 0

's nachts komen de beste verhalen tot stand. Dat bewijzen we wel weer. Dank voor je reactie en ja, ik zie ook wel in dat er een betere verdeling moet komen of dat ondernemers er meer bewust van moeten zijn waar de kwaliteiten van hun adviseur liggen en met name wat de zwakke punten zijn.

 

Vooralsnog zie ik een goede toekomst weggelegd voor adviseurs als mijn werkgever. Kleinere kantoren die beschikken over alle competenties. Voor kantoren die niet alle drie de velden bewerken zou het goed zijn als zij de samenwerking zoeken met adviseurs die hun 'gaten' vullen. En niet zelf maar wat doen....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -2

Helaas,

 

wordt er in bovenstaand bericht teveel (gedateerde zaken) te stellig gezegd die m.i. wat genuanceerder hadden gemogen.

Daarnaast zijn de grenscriteria voor een accountantscontrole die hierboven vermeld worden reeds achterhaald.

 

Je kunt een rekening-courant-verhouding met een besloten vennootschap nog wel verrekenen met een dividenduitkering.

Er is daar ook verschil tussen klein en midden-groot. Een kleine BV mag tegenwoordig de balans weer tonen na winstverdeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas,

 

wordt er in bovenstaand bericht teveel (gedateerde zaken) te stellig gezegd die m.i. wat genuanceerder hadden gemogen.

Daarnaast zijn de grenscriteria voor een accountantscontrole die hierboven vermeld worden reeds achterhaald.

 

Je kunt een rekening-courant-verhouding met een besloten vennootschap nog wel verrekenen met een dividenduitkering.

Er is daar ook verschil tussen klein en midden-groot. Een kleine BV mag tegenwoordig de balans weer tonen na winstverdeling.

 

 

Ik had dan graag een antwoord gezien dat de juiste data bevat in plaats van louter commentaar...

 

Dus leef je uit! Het is immers een Column, dus als die verbetering behoeft, graag! Gegevens komen overigens van PWC, cijfers zijn inderdaad van 2006 zie ik nu. Update: cijfers zijn aangepast naar huidig artikel 2:396 BW.

 

Ben wel erg benieuwd waar jij graag nuances wenst. Besef je wel: het is een column, dus dat er nuances ontbreken in jouw visie is niet gek: het is immers mijn zienswijze.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt een rekening-courant-verhouding met een besloten vennootschap nog wel verrekenen met een dividenduitkering.

 

 

Of salaris, maar dat is niet het punt. Ik schrijf dat je een RC niet nu nog kunt verlagen met dividend en dan de jaarrekening 2007 uitbrengen. Dividend is namelijk tijdgebonden. Er moet aangifte van gedaan worden en de dividendbelasting moet betaald worden binnen een maand na toekenning.

 

Een vermindering van een RC met dividend kan dus alleen in het boekjaar verwerkt worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij het gemiddelde administratiekantoor om de hoek die werkt met uurtarieven van tussen de 40 en 60 euro per uur of zelfs lager zal ik mijn jaarrekening voor een BV niet laten verzorgen.

 

Echter wel bij betere administratiekantoren die bij het NOAB zijn aangesloten of een AA Accountant.

Een big4 kantoor wat mij betreft niet zinvol met een kleine vennootschap.

Als ondernemer moet je je de vraag stellen ben ik op zoek naar een boekhouder? (inklopper op MBO niveau)of naar iemand die mijn jaarrekening samenstelt met de juiste papieren. (SPD,HEAO etc.)

Bij het beeindigen van de onderneming cq verkoop onderneming of controles van de belastingdienst pluk je er de vruchten van.

 

Accountantsrekeningen zijn vaak ''hoog'' echter een AA Accountant moet wel aan alle wet en regelgeving voldoen die horen bij samenstelopdrachten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo heren,

 

Kan ik dus als zelfstandige ondernemer een eigen jaarrekening maken en hoe moet deze er dan uitzien? Ik las dat ook een resultaatgenieter een jaarrekening moet maken maar dat deze er dan simpeler uit kan zien.

 

Kan een resultaatgenieter niet gewoon de inkomsten - onkosten opvoeren op het IB formulier? Moet er dan ook nog een jaarrekening worden gemaakt?

 

Wat is nu verstandiger ondernemer of resultaatgenieter, daar ben ik nieuwschierig naar, of beter gezegd met welke vorm betaal ik minder belasting??

Link naar reactie
  • 0

Alice, je stelt een heleboel vragen tegelijk en soms dezelfde in verschillende onderwerpen. Lees en doe wat met de gegeven antwoorden.

 

Voor deze vraag: een jaarrekening bestaat uit een balans en een winst&verliesrekening. Als je niet weet wat dat inhoudt moet je of een boekhouder inschakelen, of leren boekhouden. Dat laatste raad ik je sowieso aan. Een basiskennis van boekhouden is wat mij betreft vereist voor iedere zelfstandige.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu verstandiger ondernemer of resultaatgenieter, daar ben ik nieuwschierig naar, of beter gezegd met welke vorm betaal ik minder belasting??

Ze vallen in dezelfde IB box dus je betaalt evenveel belasting.

 

Op deze stelling bestaan echter honderden uitzonderingen, mitsen en maren dus tsja.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Voor mij als nieuwe ondernemer (ZZP-er) erg bruikbare info. Een testvraag valt me wel op in jouw betoog. Er staat dat je bij zakelijk gebruik van de prive-auto de BTW van de brandstof niet meer mag terugvorderen. Ik hoor de gehele dag spotjes op de radio dat dit wel (75%) mag als je maar een factuur krijgt (via MKB tankpas). Of haal ik nu twee zaken door elkaar?

 

Ik heb van 2009 alleen benzinebonnen/giroafschriften van mijn prive-auto bewaard. Daar heb ik dan niets meer aan lijkt me?

 

Is het wel/niet zinvol die tankpas aan te schaffen voor mijn prive-auto in het komende jaar?

 

Vast dank, Klaas Beerda,

adviseur ruimtelijk economische planning

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg heren. Hel helder overzicht van Van Driel. Dat betekent dat ik als ZZP-er met eigen auto de brandstofkosten die ik altijd van priverekening heb betaald met de pinpas toch gewoon voor 75% kan terugvragen via mijn zakelijke rekening. Kijk dat zijn toch leuke dingen. Levert me toch weer makkelijk 500,- op over 2009.

 

Als ik het mezelf makkelijk wil maken kan ik voor 2010 een tankpas aanschaffen. Wat kan ik het beste doen:

 

[*] privetankpas (logisch want het is mijn prive-auto en de brandstof moet ik ook zelf betalen)

[*] of zakelijke tankpas zoals iemand me aanraadt? (onlogisch want ik mag de brandstofkosten zelf (ex BTW) verder toch ook helemaal niet zakelijk aftrekken???)

 

groeten Klaas

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Mooi artikel. Ik ben het alleen niet eens met de samenstellingsverklaring die een bank nodig heeft. Een administratiekantoor mag ook een samenstellingsverklaring geven, een accountant is hier niet in verplicht.

 

 

[mod edit: er ging iets mis met citeren, Barry per PM verzocht om de weggevallen aanvulling opnieuw te plaatsen]

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mooi artikel. Ik ben het alleen niet eens met de samenstellingsverklaring die een bank nodig heeft. Een administratiekantoor mag ook een samenstellingsverklaring geven, een accountant is hier niet in verplicht.

Ten tijde van publicatie van deze column in 2008(!) was dat mogelijk nog wel het geval?

 

Vanaf 01-01-2009 is de regelgeving gewijzigd, zie onder:

 

Een accountantskantoor geeft veelal een samenstellingsverklaring ("wij hebben van u financiele gegevens gehad en hebben die op een mooie manier gepresenteerd en af laten drukken in een mooi boekje") af bij het opstellen van de jaarrekening. Vanaf 1 januari 2009 is de tekst van die samenstellingsverklaring dusdanig opgemaakt dat alleen de accountants die zijn aangesloten bij de NOvAA of NIVRA (oftewel de AA of RA accountant) deze nog kan afgeven.

 

Administratiekantoren kunnen ook een dergelijke samenstellingesverklaring afgeven (het wordt in ieder geval niet verboden), maar zullen hierbij een andre tekst gebruiken.

 

Banken willen graag enige zekerheid hebben omtrend de betrouwbaarheid van de cijfers. Het is daarom vaak voor hun belangrijk dat een accountant deze opstelt en niet een administratiekantoor. Onder het moto "iedereen kan een administratiekantoor beginnen". Overleg dus even met jouw bank wat zij willen.

Kortom: kennelijk mag het wel, maar is het nog maar de vraag of een bank een samenstellingsverklaring van een niet-accountant ook accepteert.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nog maar een aanvulling op dit al oude artikel, dat weer is komen bovendrijven:

 

Een vereniging of stichting met of zonder bedrijf, heeft soms ook een subsidie van lokale of landelijke overheid. Meestal wordt dan door de subsidiegever een jaarverslag met accountantsverklaring verlangd. Ook al is de winst nihil en de omzet ver onder de eerder genoemde bedragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Mooi artikel. Ik ben het alleen niet eens met de samenstellingsverklaring die een bank nodig heeft. Een administratiekantoor mag ook een samenstellingsverklaring geven, een accountant is hier niet in verplicht.

 

 

Dag Barry

 

Ik schrijf ook niet dat een accountant verplicht is een samenstellingsverklaring te geven als de bank enkel om een samenstellingsverklaring vraagt. Dat kan idd ook een boekhouder doen. Ik schreef dat àls de bank vraagt om een samenstellingsverklaring vàn een accountant dat je daar niet onderuit kunt als je een financiering van ze wenst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Het was me ook niet helemaal duidelijk of de punten bij "wanneer dan wel een accountant" aanbevelingen of feiten waren. Volgens mij had ik dit ook gevraagd bij het stuk die Norbert per ongeluk heeft laten verdwijnen.

 

Verder had ik een vraag over iets dat ik op internet had gelezen. Dat was een stukje over een accountantsverklaring indien de structuur een bepaalde grootte van BV's had. Volgens mij is er dan geen accountantscontrole verplicht maar was het denk ik meer een aanbeveling.

 

Groet

Barry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.