• 0

acquisitie voor blad 50+

In 2006 zijn we van start gegaan met onze uitgeverij. Echt begonnen zijn we in maart 2007 toen ik ft de klanten ging bezoeken.

Wat we doen is een infoblad uitgeven voor een specifieke doelgroep. Dat doen we op regionaal niveau.

 

We maken afspraken met ondernemers per telefoon en dan ga ik langs om ze te interesseren voor een advertentie. Wij maken een gratis blad dus we zijn afhankelijk van de ads.

 

In het begin liep het prima en toen was de agenda ook vol afspraken. Nu loopt het al sinds augustus moeizaam omdat onze beldame minder wilde werken en het maar niet lukt om een ander te vinden. Niet via een uitzendbureau, niet via prof. callcenter niet via eigen werving. Nu hebben we sinds kort wel iemand erbij ( is wel weer duurder dan de dame die we hebben) maar de agenda is nog steeds niet vol.

 

De omzet blijft dus sterk achter en we hebben moeite om de rekeningen te betalen. Het gaat allemaal nog net.

 

We moeten dus meer klanten bereiken. Nu zijn we bezig om mailings te maken ( papier) en die oa naar standhouders een beurs te gaan sturen en naar potentiële klanten binnen onze regio's.

 

Maar eigenlijk hebben we geen geld om dat te doen.

Ik heb begin deze week een mail naar het ondernemersklankbord gestuurd voor hulp. Ik denk dat we dat goed kunnen gebruiken want dat we het niet goed doen ( fout dus...).

Alleen waar gaat het fout? Ik zit met smart te wachten tot iemand van het klankbord contact opneemt want nu hebben we het gevoel dat we heeeel hard op een faillissement afgaan.

 

We blijven positief want de ondernemers die ik bezoek zijn enthousiast over het blad. Helaas is net het budget op of moeten ze overleggen en vind de partner het later toch niks, enzovoort.

 

Bij komend punt is dat het maken van het blad ook zoveel werk is voor 2 personen dat het 5 dagen per week bezoeken van klanten eigenlijk niet eens kan……

Hebben we ons teveel op de nek gehaald? Wat doen we fout, wat moet anders….

 

Marianne

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Zo te zien wegen de acquisitiekosten niet op tegen de opbrengsten. Onduidelijk is wat jullie oplage is en in hoeverre de doelgroep bereikt wordt. Je vertelt ook niet of adverteerders uit de eerste ronde bereid zijn om opnieuw te boeken. Merken zij dat hun advertentie succes heeft, dan zijn ze uiteraard eerder bereid opnieuw te boeken. Zijn ze echter ontevreden, dan moet je weer op zoek naar nieuwe adverteerders.

 

Wellicht kun je lezers inschakelen bij het werven van adverteerders?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

We gaan nu beginnen aan de 2de ronde en ik heb net pas 2 klanten terug gebeld van de afgelopen editie. Komende week ben ik daar mee bezig.

Onze oplage is 25.000 per editie per regio. De lezers nemen het blad mee uit oa de supermarkt en daar hebben we vorig jaar ook veel aangevuld. Nieuw is dat ze het ook thuis gestuurd kunnen krijgen ( voor 4.50 per jaar)

 

Adverteren is herhaling en voor veel adverteerders is het onmogelijk te meten of de klanten via ons komen. Vooral als ze een winkel hebben.

 

Wel kreeg ik afgelopen week een telefoontje van een wat grotere adverteerder die al 2 geinteresseerde binnen had gehad via ons blad.

Ik wilde hun gaan vragen of ze een referentie willen schrijven.

 

Of onze klanten tevreden zijn moet nu komende week gaan blijken maar ik weet dat vele verwachten van één ad. 10 klanten te krijgen maar helaas werkt dat gewoon niet zo... herhaling herhaling.

En hoeveel korting moet ik ze bieden of moet ik geen aanbieding doen?

 

Lezers inschakelen voor adverteerders? Daar heb je me want ik heb geen idee hoe je dat ziet.

 

Marianne

Link naar reactie
  • 0

 

Een bedrijf dat veel adverteert, zal jouw motto herkennen: 'herhaling is de kracht van reclame'. Zo'n adveerteerder verwacht echter ook wat betere cijfers dan alleen oplage. Wat de drukker produceert is minder van belang dan het aantal lezers dat bereikt wordt. Dat laatste is echter lastig te meten. Wellicht heb je gegevens van je distributiepunten. Die zijn voor jullie zelf immers ook van belang. Zijn alle exemplaren binnen een week verdwenen, of belandt de oplage in de container van jullie outlets?

 

Verders zou ik je aanraden iets te doen in het blad dat tot interactie aanzet. Vraag lezers te bellen, schrijven, internetten of leid ze naar een locatie waar ze iets kunnen krijgen, vinden, kopen, proeven, enz. Dat is een stimulans voor de makers (als lezers reageren) en biedt interessante mogelijkheden voor adverteerders.

 

Lezers betrekken bij advertentiewerving: ik ben dat ook niet eerder tegengekomen, maar waarom niet? Leg gewoon kort uit dat je blad gratis verspreid kan worden dankzij inkomsten uit advertenties, en beloon lezers die een adverteerder aanbrengen met een aaardigheidje (gratis toezending van de volgende uitgave - heb je meteen adressen van enthousiaste lezers).

 

PS - de lokale rabobanken hebben eigen reclamebudget...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Herhaling is de kracht van reclame, dat kennen vele bedrijven alleen door heel veel in de plaatselijke krant te adverteren. Tegen superlage tarieven. Niet bij ons.

 

We hebben ons blad op veel distributie punten aan moeten vullen omdat ze weg vlogen. Daar ligt het dus niet aan en daardoor hebben we ook geen loods vol met oude exemplaren. Ze worden veel meegenomen.

 

In onze nieuwste uitgave hebben we inderdaad ook een prijsvraag staan. Hierop vliegen de reacties binnen. Zowel per mail al zelfd per briefkaart. Dus ook op dat gbeid zijn we actief.

Ook in de komende uitgave gaan we weer dingen verloten en mogen we zelfs 5 paar MBT schoenen weggeven. Graag hadden die ook voor een ad. gehad maar beter iets dan niets is het nu.

 

Lezers inschakelen voor adverteerders is geen gek idee. Kunnen we via onze site misschien wel doen. Ons blad komt niet zo vaak uit dus dat duurt te lang.

 

Zouden malings sturen naar potentieele klanten toch een goed idee zijn?

Kost wel geld maar ja .... dat is dan wel weer afwachten wat daar uitkomt.

 

De wanhoop vliegt me momenteel naar de keel en ik wacht met smart op een telefoontje van het ondernemersklankbord

 

Marianne

Link naar reactie
  • 0

Hai Marianne,

 

Belangrijk is om je te focussen op wat er goed gaat. Hoe meer tijd, aandacht en energie je steekt in wat er niet goed gaat... hoe groter het probleem wordt. Klingt makkelijk en dat is het ook.

 

Jullie magazine wordt, zover ik het begrijp, goed gelezen. En de bezoeken die aan potentiele adverteerders worden gedaan brengen hen ook echt als betalende klant binnen, dat is hartstikke goed.

 

Mogelijkheden ter overweging:

- zelf gaan bellen (geen extra kosten + 100% ervaring in deze markt)

- zien jullie mogelijkheden om jullie businessmodel te veranderen? bijvoorbeeld door het blad niet meer gratis uit te geven, maar hier een acceptabele prijs voor te vragen?

- zijn jullie ook online actief? dan heb je al een bredere basis, ook voor advertising en combinatie advertentie pakketjes

 

Vragen:

- wat is het onderscheidende vermogen van jullie magazine? wat hebben jullie concreet te bieden naar potentiele adverteerders? waarom is het verstandig voor hen om bij jullie te gaan adverteren en niet bij plusmagazine bijvoorbeeld?

 

Het antwoord op deze vraag kun je heel goed gebruiken in al jullie acties. In jouw presentatie, in een DM (als je daarovoor kiest), in het magazine zelf en bijvoorbeeld op de website.

 

Kun je hier wat mee?

 

Ik hoor het graag.

 

Hartelijke groet,

Marco Bouman

Marco Bouman - Haal meer uit je webshop (site)

www.online-marketingmachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Dank voor je reactie,

 

Zelf bellen is een optie die we hebben overwogen maar daar zitten dus haken en ogen aan. Bellen voor advertentieafspraken is echt een beroep. Om mijn agenda vol te krijgen wordt er totaal zo'n 25 uur per week gebeld. Daar komen ongeveer 30 afspraken uit die in een uur ritme gepland worden. Op maandag hoef je niet bellen want dan bereik je bijna niemand ( dan heb ik het echt over onze klanten, veel gesloten op maandag) en bezoek je ook bijna geen klanten.

 

Ik heb ook minimaal anderhalve dag in de week nodig voor de redactie van het blad en nog wat andere taken maar daarvan kan ook veel in het weekend. Als we dat gaan doorreken scheelt zelf bellen geld maar levert het niet genoeg afspraken om geneog omzet te draaien en kost het ook weer teveel tijd. Maar we kunnen er nogmaals naar kijken.

 

 

Wij zijn inderdaad ook online actief en iedere adverteerder word ook op de site vermeld. Een soort Gouden Gids maar dan klein maar wel altijd met foto en extra tekst. Extra pakketjes verkopen met banners werkt nog niet zo omdat we weer refgionaal zijn ( dat is dan weer een nadeel geworden)

 

Waarin wij ons onderscheiden is dat we regionaal werken en ondernemers al voor een redelijk bedrag kunnen adverteren. Dat kan bij Plus niet. Dat is landelijken daar is 10.000 euro niets.

Daar heb je als regionale mkb-er niets aan.

 

Betaald maken is echt een heel ander verhaal want daarvoor komen we te weinig uit en is het blad nog te dun, nl 52 pagina's. Op zich toch ook wel weer iets om toch weer naar te kijken.....wie daar ervaring in heeft kan ons misschien nog een tip daarover geven?

 

Wat we nu willen gaan doen is een dm opzetten en een aantal keren 1000 mailings versturen. We zijn al bezig met een mailing brief.

 

Tot zover,

 

Marianne

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Marianne,

 

Duidelijk verhaal. Wat is nog meer onderscheidend aan jullie magazine? Hoe meer keiharde feiten je kunt verzamelen hoe succesvoller marketingacties zijn.

 

Je geeft aan dat jullie een goede regionale speler zijn en dat MKB bedrijven laagdrempelig bij jullie kunnen adverteren. Wat heb je potentiele adverteerder nog meer te bieden?

 

- wie lezen jullie blad?

- welke (sub) doelgroepen zitten hierin?

- hoe waarderen deze lezers jullie blad?

- wat willen adverteerders precies?

- kun je een advertentiemodel ontwikkelen dat meer aansluit bij de adverteerder

 

Hartelijke groet,

Marco Bouman

Marco Bouman - Haal meer uit je webshop (site)

www.online-marketingmachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob en andere,

 

Ja het gaat inmiddels beter. Het blijft knokken maar ons grootste probleem namelijk het vinden van een goede afsprakenmaker is opgelost.

We krijgen nu ook de grotere landelijke bedrijven die ons benaderen omdat ze willen adverteren. Zoals bijvoorbeeld Bose, Flecther group Hotels, Diabetisch vereniging ed.

 

Dat is uiteraard een prettige ontwikkeling.

We worden bekender en dat komt soms heel simpel omdat bv een pr man/vrouw van een groot bedrijf het blad van hun ouders krijgen.

Dus hard door blijven werken ....

 

Marianne

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.