• 0

Tv commercial: prijs per kijker

Ik ben bezig met een klein onderzoekje voor mezelf. Afgelopen jaar kon ik nog makkelijk prijzen vinden die betaald werden (zonder korting) voor reclameblokken tijdens bv goede tijden, slechte tijden en wat de kijkcijfers waren geweest. Alleen als ik nu terugkijk dan kan ik nergens meer prijzen vinden? En als ik iets kan vinden wat er op lijkt dan moet ik eerst naar de netto basisprijs kijken die vermenigvuldigen met een doelgroepindex, maandindex, productindex, marktindex en dan kom ik op een GRP maandprijs. ???

 

Maar wat ik graag wil weten: wat betaalt een adverteerder voor een blok van 30 seconden per kijker (grove schatting) of bedrag en het kijkcijfer aantal. Kan iemand mij hier verder mee helpen ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok, interessant. Is er een plek waar ik die officiële prijzen kan opzoeken? op www.tipnl.nl kan ik ook niets vinden?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig is het dan toch zo dat ik behalve vragen stellen ook nog eens iemand kan helpen hier op dit forum ;D

 

Om voor prospects een vergelijking te maken met de prijs van de buitenreclame die ik aanbied heb ik zelf wat cijfertjes opgezocht :

 

Voor 1250,- excl BTW krijgt u :

 

Een maand lang 1,5 m2 reclame op een reclamezuil langs de A58

16 minuten reclame op radiozender Veronica

4 minuten reclame op televisiezender Veronica

Een bericht van 10 x 20 cm in het PZC

Of hetgeen ik u kan aanbieden.......

 

Wat dat betreft snoep ik liever punten af van aanbieders van andere vormen van reclame dan dat ik uiteindelijk op geld moet concurreren met een bedrijf wat hetzelfde verkoopt.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor 1250,- excl BTW krijgt u :

 

Een maand lang 1,5 m2 reclame op een reclamezuil langs de A58

16 minuten reclame op radiozender Veronica

4 minuten reclame op televisiezender Veronica

Een bericht van 10 x 20 cm in het PZC

Uw eigen fullcolour billboard van 2 x 3 meter op uw gevel !!!

 

Wat dat betreft snoep ik liever punten af van aanbieders van andere vormen van reclame dan dat ik uiteindelijk op geld moet concurreren met een bedrijf wat hetzelfde verkoopt.

 

 

Goh en dat allemaal voor de paar euri's ?

Link naar reactie
  • 0

In een grijs verleden heb ik mij actiever beziggehouden met reclame.

 

Opmerkelijk op dit moment vind ik de toepassing van de "kopstation-methode" (een andere omschrijving heb ik even niet voorhanden.

 

Wat houdt dit in (volgens mij dus). Een mogelijke toepassing als voorbeeld.

 

De firma Bose verkoopt leuke speakers. De commercial wordt landelijk uitgezonden op bijvoorbeeld Net 5. Door toepassing van de kopstation-techniek kan in Amsterdam de naam van de lokale dealer in beeld komen, maar tegelijkertijd kan in Enschede ook de naam van die lokale dealer in beeld komen.

 

Naar mijn inschatting zou dit veel verder geoptimaliseerd kunnen worden.

 

Je krijgt dan: "it looks global, but I only pay local".

 

Als iemand vandaag wat dichter bij de reclamewereld zit en die wil meer over dit ideetje weten dan stuurt die maar een peebee-tje.

 

Blijft een leuk vak ... reclame maken. ;D Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af of je ook echt voor 1250 euro 4 minuten reclame kunt kopen op veronica tv ?

 

Tussen 4 uur smorgens en 5 uur smorgens ofzo?

 

Kun je er tijden bijzetten? Aantal mensen die dan luisteren/kijken? Want volgens mij kun je er tussen 20.00 en 21.00 geen 4 seconden zendtijd voor krijgen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wou net zeggen...

 

Ook als ik die 16 minuten reclame op de radio lees (stond er net nog niet echt bij stil) maar dat zijn ook niet echt reële scenario's lijkt me ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af of je ook echt voor 1250 euro 4 minuten reclame kunt kopen op veronica tv ?

 

Nee. Het is een sommetje om billboards te verkopen. Spam met een strikje eromheen. ::)

 

Ik bedacht mij later ook dat ik dit niet helemaal handig heb opgeschreven, excuses hiervoor !

Dit forum is voor mij meer om vragen te stellen en te leren van andermans bijdrage, en als ik zelf iemand kan helpen dan doe ik dat graag !

 

Het ging er mij om hoe ik een vergelijking met andere media bij een klant op tafel leg.

Dat is ook de reden dat ik die cijfers heb uitgezocht.

En uiteraard is het maar een globaal overzicht, als je een half minuutje reclame tijdens de finale van Idols wilt uitzenden betaal je misschien wel een half miljoen... of meer ...

 

Link naar reactie
  • 0

Daarbij gaan we wel heel erg offtopic.

 

De bedragen komen niet overeen met wat je er voor terugkijgt en daarom twijfel ik serieus aan wat jij dan "op tafel legt" voor je klanten Go large.

 

Wat ik uiteindelijk wil weten met dit topic: wat betaal je per kijker (of per reclameblok van 30 seconden) voor een TV-commercial en hoeveel mensen hebben er dan naar gekeken.

 

Wat betaalt een adverteerder (bruto) voor 30 seconden zendtijd in het reclameblok van GTST bv? Ik kan absoluut niet achter de bedragen komen, terwijl ik dat vorig jaar nog wel kon?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mn eerste eigen bericht maar even aangepast >:(

Voor zover ik weet zit je op prime time : 20:00 rond de 100 euro per seconde.

De bedragen die ik in eerste instantie heb gezet zijn buiten de drukke tijden om, misschien maar eens tijd om die te herzien.

Link naar reactie
  • 0

Kun je bronnen geven? Waar en hoe heb je dit opgezocht?

 

100 euro per seconde lijkt me namelijk nog steeds erg weinig. Dit zijn bruto prijzen neem ik aan ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De prijzen die ik hier heb aangegeven die kloppen inderdaad voor geen meter :o

Oorzaak : ik ben bezig een reclamefolder te schrijven, in de ruwe schets heb ik een vergelijking gemaakt met andere vormen van reclame maken. als voorbeeld heb ik daar even wat prijzen opgeschreven, nu heb ik die prijzen hier per ongeluk neergezet....

De werkelijke prijzen heb ik in een later stadium wel uitgezocht maar in de RUWE versie niet meer aangepast, hieronder de werkelijke prijzen :

 

Reclame op radio : 35 euro per seconde

Reclame op TV : 100 euro per seconde

Deze bedragen zijn wat lager dan op prime time tijden !

 

Groet,

Alex

(Die volgende keer wel 2 keer nadenkt voordat ie hier met bedragen gaat strooien ;D )

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij koop je GRP's in. Je bepaald samen met het media bureau je doelgroep en je betaald voor het aantal keer det de reclame je doelgroep heeft bereikt. Op primetime gaan je GRP's sneller op dan op andere uren. Kosten voor 1 spot zijn daarom niet gemakkelijk uit te drukken. Uit ervaring weet ik dat dit ongeveer op 1500,- per spot van 1 minuut.

Link naar reactie
  • 1

De tarieven voor radio en tv reclame staan genoteerd in bruto kosten per Gross Rating Point.

 

Een GRP staat voor het bereik van 1% van een aangeboden communicatiedoelgroep.

Zoals er kunnen zijn: Alle kijkers (6+) van 6 jaar en ouder / Boodschappers 25-54 jaar / Man, 25-34 jaar (welstandig) A, BI / B to B.

 

GRP tarieven tv staan voor 30” spots, GRP tarieven radio staan voor 20”spots.

 

Als je in Nederland 15.000.000 kijkers (6+) kan bereiken, staat één GRP dus voor 150.000 kijkers. Inkopen en afrekenen doe je meestal op basis van geleverde grp’s maal de bruto grp-prijs, minus de volume kortingen naast de bestaande media- reclamebureaukorting van 15%.

 

 

Het meest kostenefficiënt is het inkopen van volume in doelgroeppakketten.

 

Bruto tv grp tarieven bedragen plm Є 1.500,-, een radio grp is plm Є 300,- (€ 4-10,- cpm), exclusief toeslagen voor de betere posities en langere duren. Volumekortingen lopen op tot 20 - >30%, giga volumes met hogere, niet gepubliceerde kortingstaffels. (vraag/aanbod).

 

EK in juni, een spot van 30” in de finale ? Reken dan op > € 100.000,-

 

Denk dus eerst goed na over je te bereiken doelgroep, laat je adviseren, kijk eens voor programma bereikcijfers op kijkonderzoek.nl.

 

Verouden Media Advies

Karel Doormanlaan 59

2678 EZ De Lier

 

verouden.media.advies@gmail.com

 

Marketing-, communicatie-, media- en inkoopadvies. Begeleiding en realisatie van procurementcontracten, mediaplanning, media-inkoop van reclame-, arbeidsmarkt en d

Link naar reactie
  • 0
Inkopen en afrekenen doe je meestal op basis van geleverde grp’s maal de bruto grp-prijs, minus de volume kortingen naast de bestaande media- reclamebureaukorting van 15%.

 

Circa anderhalf jaar geleden kreeg ik bij Kobalt te horen dat netto prijzen destijds ongeveer 1/3 waren van het officiële tarief, althans voor inkopers met buying power. Maar misschien dat zulke enorme bulkkortingen tegenwoordig minder vaak voorkomen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Zou incidenteel best kunnen, vraag-aanbod, ik krijg (verdien) regelmatig gratis spots, dat is zelfs minder dan een derde.

 

Doel van de vragensteller is enig inzicht op zijn (budget) niveau, als hij werkelijk wat te besteden heeft, zat hij niet in deze omgeving, is hij -en het forum- het meest gediend met informatie gebaseerd op de tariefkaarten naast een persoonlijk advies als hij mij concreter per mail een briefing verstrekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verouden Media Advies

Karel Doormanlaan 59

2678 EZ De Lier

 

verouden.media.advies@gmail.com

 

Marketing-, communicatie-, media- en inkoopadvies. Begeleiding en realisatie van procurementcontracten, mediaplanning, media-inkoop van reclame-, arbeidsmarkt en d

Link naar reactie
  • 0

Mmmm..klinkt als: tijd dat er een "Let's Buy It Together"-concept komt voor kleine ondernemers voor het gezamenlijk inkopen van media.

 

Wie gaat het doen?

 

Je schrijft je in via het internet, je word lid en je bepaalt wat je budget is, wat je doelgroep is en wanneer je wilt communiceren.

 

Vervolgens gaat het bureau voor je inkopen. Net als bij Google kan je beginnen met kleine bedragen en krijg je goede feedback over het resultaat van je promotie.

 

Uitingen moet je volgens standaard formaat uploaden naar de site van het mediabureau. Creatief werk moet je elders laten doen.

 

Kortom: voor standaard creatief werk zou dit concept kunnen werken. Vooral als je het internationaal kan trekken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.