• 0

Mede aandeelhouders vermijden dividend

Samen met 3 andere aandeelhouders hebben we sinds 2003 een BV.

Mijn 3 mede-aandeelhouders zijn tevens bestuurder en hebben een management fee. Ikzelf ben alleen aandeelhouder. Onderling zijn we niet meer on speaking-terms en ondernemen we stappen om mijn aandelen te verkopen. Het bedrijf is een aantal jaren niet winstgevend geweest, maar 2007 ziet er winstgevend uit. Prognoses 2008 zijn eveneens positief.

 

Nu hebben de bestuurders (ongemeld) dit jaar hun man.fee met 30% verhoogd (6500->8500 euro). Mijn vermoeden is dat ze geen dividend zullen gaan uitkeren, maar via deze forse verhoging van de fee zichzelf bevoordelen. Daarmee zou ik achter het net vissen.

 

Mijn vraag: is een dergelijke constructie legaal? Zo niet, op basis waarvan kan ik hem het beste aanvechten?

 

bedankt voor jullie reacties

 

HJ

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie een aandeelhoudersovereenkomst of sideletter oid? Is er iets in de statuten bepaald? Zo op het eerste gezicht maak je geen kans... Dit is overigens een klassieke situatie in investeerdersland. Hoe voorkom ik afroming van winst door hogere kosten als minderheidsaandeelhouder?

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie ook tijdens Ava's geen afspraken gemaakt over bezoldiging? Ik kan me niet voorstellen dat dat niet ter sprake is gekomen en is vastgelegd. Als er helemaal niets op schrift staat en bijvoorbeeld unaniem moet worden besloten over bezoldiging, dan sta je nmm heel zwak. Ik zie niet in hoe je verweer zou moeten voeren. Misschien heb je nog een kans als door de hoge manfee de continuïteit van de onderneming in gevaar komt.

Link naar reactie
  • 0

Meestal worden er in de statuten, de management overeenkomst of de aandeelhoudersovereenkomst afspraken gemaakt over benoeming, ontslag en beloning van de bestuurders. Als daarin geen artikel is opgenomen die de minderheidsaandeelhouders tegen dit soort praktijken beschermd. dan heb je geen poot om op te staan. Het is vrij schandalig gedrag. Als het kerels met ballen zijn, kopen ze je uit voor een goede prijs.

 

Als minderheidsaandeelhouder heb je bij mijn weten geen wettelijke bescherming.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nee, hier is geen AVA over geweest; man-fee is zonder enige melding verhoogd. Maar zodra ik dit aanhangig maak, kan er natuurlijk direct een AVA komen die dit met terugwerkende kracht regelt ;-(

 

Is de situatie anders als dit langdurig doorgaat zo, terwijl het niet in de AVA aan de orde gebracht is?

 

Harry

Link naar reactie
  • 0

Tja... kijk.. het is een formeel vereiste in de statuten, welke dient ter bescherming van alle aandeelhouders. Door het niet nakomen hiervan heb je geen inspraakmogelijkheid gehad en nu leidt jij schade (agv de lagere kans dat er nog dividenden uit de vennootschap koment).. Ik probeer met je mee te denken.

 

Uiteindelijk lijkt het me een weinig kansvolle propositie en ik denk dat als de verhoudingen zo verstoord zijn, je gewoon beter je aandelen kunt aanbieden aan de andere aandeelhouders. Er kan een waarde worden vastgesteld door een derde partij/accountant en zo kan je netjes uit elkaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.