• 0

Financiële problemen - wat te doen?

Goedendag,

Om met de deur in huis te vallen: Ik heb financiele problemen met mijn bedrijf en ben helaas door mijn ideeën voor oplossingen heen, vandaar dat ik hoop dat jullie nog tips/adviesen hebben.

 

Het probleem is als volgt: Ik ben de eigenaar van een webshop welke al een paar jaar draait.

In het begin had ik die webshop naast mijn vaste baan todat ik mijn baan kwijtraakte en fulltime aan de webshop ben gaan werken.

De webshop is heel erg klein begonnen en langzaam uitgebouwd (nog steeds een klein bedrijf maar met nette groei), zo was er in 2005 een flink verlies, 2006 ongeveer quite gespeeld en over 2007 een redelijke winst (cijfers enkel nog maar over het eerste half jaar maar 2de deel van het jaar is ongeveer gelijk). De omzet over 2007 was bijna 2 x die van 2006.

 

Door verschillende oorzaken zoals belasting (zoals een naheffing + boete van belastingdienst omdat ze mijn aangifte niet geloofde en ik niet kon aantonen dat ik het betreffende jaar zo ongeveer op water en brood geleefd had) en het moeten voorfinancieren van leveringen op factuur, een bedrag aan wanbetalers/oplichters, het steeds meer voorraad moeten kopen enz.. ben ik het afgelopen jaar ondanks het positieve resultaat kwa omzet toch in de financiele problemen gekomen.

 

Ik heb geprobeerd bij de bank een financiering te krijgen maar dit lukt helaas niet door bkr die ik in het begin van mijn bedrijf heb opgelopen (hierover wordt nog een klacht ingedient bij BKR omdat de bank lange tijd geweigerd heeft 1 van de 2 registraties als hersteld te melden).

 

Tevens heb ik bij bizner geprobeerd een rekening te opennen (tot 2 keer aan toe) maar tot 2 keer toe geen reactie van bizner ontvangen en dat ik na een tijdje zelf daarover belde kreeg ik te horen dat ik was afgewezen maar dat ze niet meer konden zien waarom omdat het al verwijderd was.

 

Geprobeerd leningen te krijgen via een tiental ander bedrijven waaronder bedrijven die claimen ook met bkr registraties leningen te verstrekken, maar is ook alles afgewezen.

 

Daarnaast in gesprek geweest met een partij voor een participatie in mijn bedrijf, dit is echter helaas niet doorgegaan vanwege andere gestelde prioriteiten van die participant.

 

Helaas is het dus op geen enkelle manier gelukt om een financiering te krijgen.

 

Ondertussen wordt de financiele nood steeds hoger en krijg ik problemen met het inkopen van producten, het betalen van rekeningen en dreigt de belastingdienst beslag te gaan leggen.

 

Al dit gedoe gaat langzaam ook steeds meer invloed krijgen op mijn bedrijf doordat ik steeds bezig ben om hiervoor (vruchtenloos) een oplossing te zoeken en dat ten koste gaat van de tijd die ik aan mijn echte werkzaamheden zou moeten besteden wat uiteindelijk weer ten koste gaat van de omzet.

 

Ik heb helaas geen koophuis of iets dergelijks als onderpand.

 

Wie heeft er nog sugesties over wat ik kan doen om uit deze circel van ellende te komen en gewoon verder te gaan werken aan de winstgevendheid van mijn bedrijf (zijn goede vooruitzichten voor mijn bedrijf voor dit jaar).

 

Ik hoop op nuttige bijdrage aangezien ik het zelf even echt niet meer weet..

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt het over voorfinancieren van leveringen op factuur... Je kan vooruit gaan facturen en eerst leveren na ontvangst van de betaling (zoals de meeste webshops doen). Je kunt in overleg gaan met je leveranciers. Vraag hen om langere betaaltermijnen. Je kunt ook met een leverancier gaan praten over participatie e.d.

Link naar reactie
  • 0

Triestig verhaal en in deze situaties kom je inderdaad bijna niet meer toe aan ondernemen. Wat mij opvalt, is dat je geen echte oorzaak aangeeft van de probleemsituatie waarin je verkeert. Een financiële injectie is dan ook niet direct de oplossing, dus moeilijk te krijgen. Wat ik je op basis van je verhaal kan adviseren is het volgende, waarbij communicatie het meest belangrijkste is:

 

Probeer een periode van rust te creëeren door betalingsafspraken te maken met je crediteuren bijvoorbeeld het bevriezen van de verplichtingen voor een periode van 2 tot 3 maanden (moratorium)

Gebruik deze periode om het echte lek boven water te krijgen om van daaruit "toekomstplannen te maken" die realistisch zijn.

Ik mag aannemen dat je een goede boekhouder/accountant hebt die je daarbij kan helpen.Blijf in contact met je crediteuren,voorkom, dat je afspraken maakt die op voorhand al niet haalbaar blijken en blijf kritisch naar jezelf kijken. Eenmaal plannen gemaakt, alle partijen overtuigen mee te werken.

succes

Link naar reactie
  • 0

In het begin had ik die webshop naast mijn vaste baan todat ik mijn baan kwijtraakte en fulltime aan de webshop ben gaan werken.

 

Webshop weer parttime doen en baan erbij nemen. De arbeidsmarkt is redelijk goed momenteel...

 

De banen die ik met mijn opleiding zou kunnen krijgen verdienen bizar slecht (minimum loon), zijn zwaar, vies en met slechte arbeids omstandigheden. Nu zouden veel van deze punten nog te overkomen zijn, maar deze banen zijn vaak ook in ploegendienst wat het beheren van mijn eigen bedrijf al weer lastiger maakt en de bedrijven waar ik na mijn ontslag gesoliciteerd heb verwachten allemaal dat je 24 uur per dag beschikbaar bent voor hun als ze je nodig hebben voor (over)werk. En dat gaat niet lukken met een eigen bedrijf ernaast en een klein kind (die dan veel meer naar dagopvang zou moeten wat het grootste deel van het geld dat ik zou verdienen weer zou opslokken).

 

Ik overweeg dit dus wel regelmatig en heb ook acties ondernomen maar is dus niet zo makkelijk als het lijkt.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over voorfinancieren van leveringen op factuur... Je kan vooruit gaan facturen en eerst leveren na ontvangst van de betaling (zoals de meeste webshops doen). Je kunt in overleg gaan met je leveranciers. Vraag hen om langere betaaltermijnen. Je kunt ook met een leverancier gaan praten over participatie e.d.

 

Levering op factuur zou ik kunnen afschaffen inderdaad, maar dit gaat steeds beter lopen.

Daarnaast krijg je dan meer eenmalige incasso's en krijg je dan egwoon weer dat deze na 28 dagen worden teruggeboekt als de producten zijn geleverd. Eenmalige incasso ook afschaffen is geen optie, dan zou mijn omzet met ruim 80% teruglopen.

 

Orders dienen bij de leveranciers vooraf betaald te worden of onder rembours, anders dan dat is niet mogelijk.

Participatie door leveranciers is ook geen optie, ik heb te maken met zulke grote leveranciers dat ik voor hun absoluut niet interesant ben, deze bedrijven kopen als ze iets interesants zien alles gewoon helemaal op om het zo maar te omschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het verhaal zo lees dan doet het mij denken aan de situatie bij een oud werkgever van mij. In korte tijd waren die zo snel gegroeid met alle bijbehorende perikelen dat er veel achterstand ontstond in de administratie omdat de (lange) werkdagen vooral gevuld werden met grote en kleine branden blussen. Belangrijke zaken als administratie en toekomstig beleid kwam niemand meer toe.

Meer dan een jaar heeft dat bedijf tussen hoop en wanhoop gehangen met voortdurend een dreigend tekort aan geld.

Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen.

 

Ik heb sterk het gevoel dat jij elk financieel overzicht mist in je huidige situatie, niet goed weet waar je geld zit, wanneer je wat moet betalen en hoeveel je er eigenlijk zelf aan overhoud.

 

Begin dus met je administratie goed op te zetten, zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoe je facturen, bestellingen, enz,. afhandelt. Stop alles netjes in ordners en label deze duidelijk.

Zorg dat je elke dag duidelijk hebt hoe jij er financieel voor staat.

 

Om alles op de rails te krijgen is het handig als iemand je even helpt al die kluwen uit elkaar te trekken. Alleen dingen uitzoeken is een crime, heb je iemand erbij die je erbij helpt dan gaat het stukken sneller.

 

Als je dit gedaan hebt is de kans groot dat je eindelijk ziet wat je werkelijk in jouw bedrijf omgaat. Want volgens mij doe je maar een slag in de lucht als je het over bedrijfsresultaten hebt.

Dat schrikt banken en financiers af, kom jij met een duidelijk plaatje dan kunnen zij er ook wat mee, dat wekt vertrouwen. Al is dit overzicht voor jou zelf het belangrijkste.

 

Zoals je er nu mee bezig bent is het alsof je van twee kwaden het beste moet kiezen, ondernemen moet vooral iets zijn wat je met hart en ziel doet. Het ondernemerschap van jou lijkt nu vooral een vlucht om maar niet in je oude vak terug te moeten. Dat is een gevaarlijk uitgangspunt.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over voorfinancieren van leveringen op factuur... Je kan vooruit gaan facturen en eerst leveren na ontvangst van de betaling (zoals de meeste webshops doen). Je kunt in overleg gaan met je leveranciers. Vraag hen om langere betaaltermijnen. Je kunt ook met een leverancier gaan praten over participatie e.d.

 

Levering op factuur zou ik kunnen afschaffen inderdaad, maar dit gaat steeds beter lopen.

Daarnaast krijg je dan meer eenmalige incasso's en krijg je dan egwoon weer dat deze na 28 dagen worden teruggeboekt als de producten zijn geleverd. Eenmalige incasso ook afschaffen is geen optie, dan zou mijn omzet met ruim 80% teruglopen.

 

Orders dienen bij de leveranciers vooraf betaald te worden of onder rembours, anders dan dat is niet mogelijk.

Participatie door leveranciers is ook geen optie, ik heb te maken met zulke grote leveranciers dat ik voor hun absoluut niet interesant ben, deze bedrijven kopen als ze iets interesants zien alles gewoon helemaal op om het zo maar te omschrijven.

 

Ik snap het niet... Iemand doet een bestelling op je site en betaalt per ideal of bank. Je doet de bestelling bij je leverancier pas als het geld er is. Geen financieringsrisico, geen debiteurenrisico, geen voorraadrisico. Hoe gaat het nu eigenlijk in zijn werk?

 

Je zegt een boete te hebben gekregen van de fiscus... waarvoor? Heb je geen salaris onttrokken? Geen BTW betaald?

Link naar reactie
  • 0

Triestig verhaal en in deze situaties kom je inderdaad bijna niet meer toe aan ondernemen. Wat mij opvalt, is dat je geen echte oorzaak aangeeft van de probleemsituatie waarin je verkeert. Een financiële injectie is dan ook niet direct de oplossing, dus moeilijk te krijgen.

Het is een reeks opeenvolgende problemen: financiele problemen uit het begin van mijn bedrijf hebben me dus bkr registraties opgeleverd. Daarna dus problemen met de belastingdienst gehad, een (voor mij) flink bedrag tegoed van klanten (lang niet allemaal probleem betalingen maar voor ongeveer de helft gewoon facturen die nog binnen te betaal termijn vallen), en nieuwe problemen met de belastingdienst doordat ik geen geld had om te reserveren voor afdrachten.

De oplossing voor mijn probleem zou zijn dat ik alle schulden zou kunnen samenvoegen in 1 aflossing plus een klein stukje extra financiele adem ruimte.

 

 

Wat ik je op basis van je verhaal kan adviseren is het volgende, waarbij communicatie het meest belangrijkste is:

 

Probeer een periode van rust te creëeren door betalingsafspraken te maken met je crediteuren bijvoorbeeld het bevriezen van de verplichtingen voor een periode van 2 tot 3 maanden (moratorium)

Gebruik deze periode om het echte lek boven water te krijgen om van daaruit "toekomstplannen te maken" die realistisch zijn.

ik heb met de meeste schuldeisers betaal regelingen, maar al die aflossingen bij elkaar maken ook een hoog bedrag gezamelijk. De belastingdienst kan ik helaas niet op afstand houden en zal gewoon op zeer korte termijn betaald moeten worden anders volgt binnen een paar weken beslag en openbare verkoop van mijn inboedel en dan is het gewoon over en uit en zal ik dus failliet gaan

Ik mag aannemen dat je een goede boekhouder/accountant hebt die je daarbij kan helpen.Blijf in contact met je crediteuren,voorkom, dat je afspraken maakt die op voorhand al niet haalbaar blijken en blijf kritisch naar jezelf kijken. Eenmaal plannen gemaakt, alle partijen overtuigen mee te werken.

succes

 

Bedankt voor het advies, maar ik vrees dus dat ik het daarmee niet ga redden, De meeste kosten van mijn bedrijf zijn inkoop (wat ik dus al steeds langer uitstel en dus niet gunstig is voor de omzet (klanten die afhaken vanwege lange levertijden) en TNT verzendkosten (ruim 10% van mijn omzet).

 

Er is een prognose voor dit jaar opgemaakt die van een realistische groei uitgaat van 50 tot 100% dit jaar en een nog sterkere winstgroei (afgelopen 2 jaar is de omzet ook steeds met rond de 100% toegenomen),

 

Echter als er niet snel een oplossing voor mijn problemen komt zal ik niet eens de mogelijkheid krijgen om die prognose waar te maken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het verhaal zo lees dan doet het mij denken aan de situatie bij een oud werkgever van mij. In korte tijd waren die zo snel gegroeid met alle bijbehorende perikelen dat er veel achterstand ontstond in de administratie omdat de (lange) werkdagen vooral gevuld werden met grote en kleine branden blussen. Belangrijke zaken als administratie en toekomstig beleid kwam niemand meer toe.

Meer dan een jaar heeft dat bedijf tussen hoop en wanhoop gehangen met voortdurend een dreigend tekort aan geld.

Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen.

 

Ik heb sterk het gevoel dat jij elk financieel overzicht mist in je huidige situatie, niet goed weet waar je geld zit, wanneer je wat moet betalen en hoeveel je er eigenlijk zelf aan overhoud.

 

Begin dus met je administratie goed op te zetten, zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoe je facturen, bestellingen, enz,. afhandelt. Stop alles netjes in ordners en label deze duidelijk.

Zorg dat je elke dag duidelijk hebt hoe jij er financieel voor staat.

administratie is vrij goed op orde, alles zit keurig in mappen en maak maandelijks de btw aangifte op, is echter door alle problemen gewoon geen geld om dat op tijd te betalen.

Uitgaande facturen heb ik ook helemaal compleet in excel sheets waarbij melding gemaakt word waneer een aanmaing verstuurd moet worden, waneer het naar het incasso bureau moet enz..

Het overzicht is tegenwoordig dus vrij goed, maar de oude problemen moeten dus eerst weggewerkt worden zodat ik gewoon weer normaal aan de slag kan en alles kan bijhouden zoals het hoort.

 

Om alles op de rails te krijgen is het handig als iemand je even helpt al die kluwen uit elkaar te trekken. Alleen dingen uitzoeken is een crime, heb je iemand erbij die je erbij helpt dan gaat het stukken sneller.

 

Als je dit gedaan hebt is de kans groot dat je eindelijk ziet wat je werkelijk in jouw bedrijf omgaat. Want volgens mij doe je maar een slag in de lucht als je het over bedrijfsresultaten hebt.

Dat schrikt banken en financiers af, kom jij met een duidelijk plaatje dan kunnen zij er ook wat mee, dat wekt vertrouwen. Al is dit overzicht voor jou zelf het belangrijkste.

 

Zoals je er nu mee bezig bent is het alsof je van twee kwaden het beste moet kiezen, ondernemen moet vooral iets zijn wat je met hart en ziel doet. Het ondernemerschap van jou lijkt nu vooral een vlucht om maar niet in je oude vak terug te moeten. Dat is een gevaarlijk uitgangspunt.

 

Ik onderneem omdat ik dat het liefst doe, enkel door al dat gedoe is de laatste tijd dat gevoel wel eens ver te zoeken.

Het overzicht in mijn bedrijf is dus gewoon goed momenteel, hoewel er nog wel meer en duidelijker gemaakt zou kunnen worden door de boekhouder, maar dat laat ik dus achterwege omdat ik eenvoudigweg geen geld heb om nog meer door de boekhouder te laten doen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over voorfinancieren van leveringen op factuur... Je kan vooruit gaan facturen en eerst leveren na ontvangst van de betaling (zoals de meeste webshops doen). Je kunt in overleg gaan met je leveranciers. Vraag hen om langere betaaltermijnen. Je kunt ook met een leverancier gaan praten over participatie e.d.

 

Levering op factuur zou ik kunnen afschaffen inderdaad, maar dit gaat steeds beter lopen.

Daarnaast krijg je dan meer eenmalige incasso's en krijg je dan egwoon weer dat deze na 28 dagen worden teruggeboekt als de producten zijn geleverd. Eenmalige incasso ook afschaffen is geen optie, dan zou mijn omzet met ruim 80% teruglopen.

 

Orders dienen bij de leveranciers vooraf betaald te worden of onder rembours, anders dan dat is niet mogelijk.

Participatie door leveranciers is ook geen optie, ik heb te maken met zulke grote leveranciers dat ik voor hun absoluut niet interesant ben, deze bedrijven kopen als ze iets interesants zien alles gewoon helemaal op om het zo maar te omschrijven.

 

Ik snap het niet... Iemand doet een bestelling op je site en betaalt per ideal of bank. Je doet de bestelling bij je leverancier pas als het geld er is. Geen financieringsrisico, geen debiteurenrisico, geen voorraadrisico. Hoe gaat het nu eigenlijk in zijn werk?

 

Je zegt een boete te hebben gekregen van de fiscus... waarvoor? Heb je geen salaris onttrokken? Geen BTW betaald?

 

Ik heb dus een eigen voorraad van (een groot deel) van de producten die ik verkoop.

Enkel heb ik overal een minimum voorraad welke soms dus snel op is, en als je dan vervolgens geen geld hebt om nieuwe voorraad te bestellen en eerst 1 a 2 weken moet wachten voordat je weer nieuwe voorraad kan bestellen moet de klant dus 3 weken op zijn bestelling wachten waarna de kans groot is dat hij afhaakt. of je moet de bestelling in delen leveren wat dus weer extra verzendkosten (pakjes tarief) opleverd.

Enkel ideal als betaal methode accepteren is geen optie, dan zal snel 80% van mijn omzet wegvallen.

 

De boete die ik gehad heb kwam doordat ik aangifte inkomsten belasting gedaan had maar de belastingdienst was van mening dat ik van het geld dat er overbleef nooit had kunnen leven, ik had van dat geld geen kleding kunnen kopen en amper kunnen eten. Dus kreeg ik een flinke naheffing + boete tenzij ik kon aantonen dat ik wel van dat geld geleeft had.

Maar hoe toon je aan dat je een jaar (vrijwel) geen kleding gekocht heb en dat je dus bijna op water en brood geleefd heb en veel dingen van familie kreeg? Aantonen dat je iets wel gekocht heb is niet zo lastig, aantonen dat je iets niet gekocht hebt is onmogelijk.

 

De huidige belasting problemen liggen in de btw afdracht.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook een webshop met groeistuipen.

 

Echter, ik heb twee gouden regels:

* Iedereen betaalt vooruit

* Alles wordt vooruit betaald

 

Als door regel 1 mensen wegblijven, jammer dan.

 

In mijn shop is het mogelijk dat klanten artikelen bestellen, maar nog niet laten leveren. Zo kunnen een paar orders tegelijk worden verzonden en bespaart dat verzendkosten.

Tot 3e kwartaal bood ik deze service gratis aan. Echter, totdat ik een dikke E 4k hierin had zitten, wel besteld, niet geleverd en dus geen geld binnen!

Maar het lag wel plaats in te nemen bij mij en geld vast te houden waar ik niets mee kon.

Dus dat is nu afgeschaft. Eind 2007 heb ik dan ook een prettige financiele stijging gezien bij de inkomende geldstroom...

 

Idd het inzicht in het geld 'dat je nog tegoed heb' (in welke zin dan ook) is soms angstaanjagend. Die 4k was een eye opener voor mij.

En het gekke is, geen een klant heeft er over geklaagd toen ik de regen aanpaste. En mijn omzet lijdt er ook niet onder geloof ik, de stijging tov verleden jaar is weer aanzienlijk te noemen.

 

Succes en krijg de boel asap weer onder controle!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook een webshop met groeistuipen.

 

Echter, ik heb twee gouden regels:

* Iedereen betaalt vooruit

* Alles wordt vooruit betaald

 

Als door regel 1 mensen wegblijven, jammer dan.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar als ik ineens 80% van mijn omzet zou zien verdwijnen door zo een maatregel kan ik de "deuren" zeker sluiten.

ik zit in een markt met zeer veel concurentie en als ik geen eenmalige machtiging zou aanbieden kan ik het echt wel vergeten. En verschil tussen eenmalige machtiging en factuur is niet zo verschillend, sinds ik factuur accepteer heb ik dus wanbetalers van facturen maar is het aantal storneringen van eenmalige machtigingen ook erg terug gelopen.

 

Zelfs als zou ik dat gaan hanteren lost dat mijn huidige problemen niet op aangezien dat problemen uit het verleden zijn. Indein mijn problemen uit het verleden opgelost zouden zijn staat er gewoon een klein maar winstgevend bedrijf dat zichzelf prima kan redden. Maar als die problemen dus niet snel worden opgelost is er straks enkel nog een failliet bedrijf.

 

In mijn shop is het mogelijk dat klanten artikelen bestellen, maar nog niet laten leveren. Zo kunnen een paar orders tegelijk worden verzonden en bespaart dat verzendkosten.

Tot 3e kwartaal bood ik deze service gratis aan. Echter, totdat ik een dikke E 4k hierin had zitten, wel besteld, niet geleverd en dus geen geld binnen!

Maar het lag wel plaats in te nemen bij mij en geld vast te houden waar ik niets mee kon.

Dus dat is nu afgeschaft. Eind 2007 heb ik dan ook een prettige financiele stijging gezien bij de inkomende geldstroom...

Ik zit in een markt waarin veel omzet komt uit impulsieve aankopen, mijn klanten willen nu bestellen en gister geleverd krijgen, als ze te lang op hun bestelling moeten wachten annuleren ze het en bestellen het wel bij een concurent die wel direct kan uitleveren en zie ik die klant dus niet meer terug.

Idd het inzicht in het geld 'dat je nog tegoed heb' (in welke zin dan ook) is soms angstaanjagend. Die 4k was een eye opener voor mij.

En het gekke is, geen een klant heeft er over geklaagd toen ik de regen aanpaste. En mijn omzet lijdt er ook niet onder geloof ik, de stijging tov verleden jaar is weer aanzienlijk te noemen.

 

Succes en krijg de boel asap weer onder controle!

 

Dat zal dus echt per branche verschillend zijn, in mijn branche zou dat gewoon zelfmoord zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat die reply te tikken terwijl jij in de tussentijd nog een paar berichtjes plaatste, die had ik dus gemist in mijn eerste betoog.

 

Er zijn idd wel duidelijke verschillen zo te lezen in jouw en mijn branche.

 

Maar die 80%, weet je dat zeker? Da's namelijk best wel veel...

 

Dat ik net begon met mijn shop had ik enkel vooruitbetaling als betaal optie.

Ruim 80% van de bestellingen werden destijds niet betaald. Ook herinneringen hierover maakten geen verschil. Heb zelfs eens een tijdje dingen nagebeld en kreeg dan te horen dat ze toch geen intresse meer hadden of het "vergeten" waren.

Heb toen naast de vooruit betaling andere betaal opties zoals eenmalige machtiging en rabo direct erbij genomen.

Meeste mensen kozen hierbij voor eenmalige machtiging (merkte ook direct omzet toename) en konden dus vrijwel alle orders de deur uit, enkel een percentage storneringen.

Van de mensen die toen nog voor vooruit betalen koos werd nog steeds ruim 80% niet betaald. Vandaar uiteindelijk vooruit betalen er helemaal uit gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Bestaansrecht

 

Jij lijkt het bestaansrecht van jouw webshop af te leiden uit het feit dat klanten bij jou producten kopen, bestaansrecht heb je alleen als je er ook werkelijk iets aan verdient.

Als een groeiende omzet ook een groeiend aantal slechte betalers oplevert ben je dus andermans luxe aan het voorfinancieren.

 

Als ik het goed begrijp groeit de vordering van jou op klanten sneller dan dat jij aan de vordering van de belastingdienst kunt voldoen.

 

Jouw marge verdwijnt volledig in het betalen van btw omdat een deel van jouw klanten slecht tot laat betaald, en dan nog heb je niet voldoende middelen om alle rekeningen te betalen.

Jij maakt winst op het moment dat iedereen keurig snel zijn rekeningen betaald, de realiteit is echter dat dat niet het geval is.

 

Zoals de zaken er nu voor staan zal groei er alleen maar voor zorgen dat je nog dieper in de schulden komt te zitten.

Link naar reactie
  • 0

[quote author=ondernemer75

Waar komt je inkomen nu vandaan?

Uit het bedrijf, ik neem enkel op wat ik nodig heb. Daarnaast heeft mijn partner ook een partime baan.

Was de nettowinst in 2007 voldoende voor de bedragen die je hebt opgenomen? Ik lees alleen maar iets over omzetten en kosten die nagenoeg gelijk zijn aan inkopen. Van belang is alleen wat er aan de onderkant van de streep overblijft.

Overigens, als je alle reguliere externe financiers al hebt gehad zonder resultaat, stel je dan eens de kritische vraag, waarom doen allemaal ze niet mee en waarmee zou ik ze toch kunnen overtuigen ondanks een negatieve BKR.

Nu blijft wellicht alleen familie of vrienden over. En daar moet je heel zuinig mee zijn. Als aanvulling op mijn eerdere reactie, en eigenlijk een open deur: zorg dat je een goed plan op papier hebt.

Link naar reactie
  • 0

Bestaansrecht

 

Jij lijkt het bestaansrecht van jouw webshop af te leiden uit het feit dat klanten bij jou producten kopen, bestaansrecht heb je alleen als je er ook werkelijk iets aan verdient.

Als een groeiende omzet ook een groeiend aantal slechte betalers oplevert ben je dus andermans luxe aan het voorfinancieren.

als je dus de eerder opgelopen schulden even wegdenkt staat er gewoon een klein maar winstgevend bedrijf. Er wordt een goede marge gedraait op de producten en het bedrijf is dus winstgevend, enkel achterstallige betalingen die weggewerkt moeten worden en dus als een baksteen om mijn nek hangen op dit moment (vooral de belastingdienst) (overigens ook nog bijna 2000 euro van de belastingdienst tegoed waar ik al bijna een jaar op zit te wachten(ib 2006) en waar ze maar niet mee opschieten.)

 

Het percentage wanbetalers is momenteel wel te overzien en wordt langzaam steeds verder terug gebracht door tal van maatregelen. Uiteraard zal het aantal wanbetalers toenemen als het aantal orders toeneemt, dat is opzich logisch en geen probleem zolang als het percentage wanbetalers zakt of in elkgeval niet verder stijgt.

 

Als ik het goed begrijp groeit de vordering van jou op klanten sneller dan dat jij aan de vordering van de belastingdienst kunt voldoen.

 

Jouw marge verdwijnt volledig in het betalen van btw omdat een deel van jouw klanten slecht tot laat betaald, en dan nog heb je niet voldoende middelen om alle rekeningen te betalen.

Jij maakt winst op het moment dat iedereen keurig snel zijn rekeningen betaald, de realiteit is echter dat dat niet het geval is.

Als ik helemaal bij zou zijn met alle betalingen gaat verder dus alles goed en komt er voldoende geld binnen om alle rekeningen en belastingen te betalen.

In het beging is er dus een hoop misgegaan en was er geen/slecht overzicht over de financieën waardoor het dus mis gegaan is. Dit soort dingen zijn ondertussen dus opgelost door betere administratie en beter inzicht in openstaande facturen van klanten.

 

Als er echter een lening is die ik met b.v. 500 per maand kan aflossen is dat financiëël een stuk beter te behappen als dat je tal van betalings regelingen hebt van 100 tot 250 euro per maand en een belastingdienst waarmee geen regeling mogelijk is.

Zoals de zaken er nu voor staan zal groei er alleen maar voor zorgen dat je nog dieper in de schulden komt te zitten.

 

dat klopt dus niet zoals je uit bovenstaande kan opmaken.

Link naar reactie
  • 0

Cijfers uit eigen onderzoek! Daar kun je wat mee.

Dan zit daar idd geen oplossing.

 

Da's wel veel 80%, bij mij is het nog geen 1% die niet betaalt...

Dat zijn inderdaad zeer grote verschillen, maar jij zal ook heel wat minder concurentie hebben als mij en mogelijk een doelgroep die echt net naar dat ene product opzoek is en niet zoals bij mij elk product in 200 uitvoeringen kunnen krijgen die onderling weinig verschil maken en ook nog verkrijgbaar zijn bij vele honderden concurenten.

Link naar reactie
  • 0

[quote author=ondernemer75

Waar komt je inkomen nu vandaan?

Uit het bedrijf, ik neem enkel op wat ik nodig heb. Daarnaast heeft mijn partner ook een partime baan.

Was de nettowinst in 2007 voldoende voor de bedragen die je hebt opgenomen? Ik lees alleen maar iets over omzetten en kosten die nagenoeg gelijk zijn aan inkopen. Van belang is alleen wat er aan de onderkant van de streep overblijft.

Overigens, als je alle reguliere externe financiers al hebt gehad zonder resultaat, stel je dan eens de kritische vraag, waarom doen allemaal ze niet mee en waarmee zou ik ze toch kunnen overtuigen ondanks een negatieve BKR.

Nu blijft wellicht alleen familie of vrienden over. En daar moet je heel zuinig mee zijn. Als aanvulling op mijn eerdere reactie, en eigenlijk een open deur: zorg dat je een goed plan op papier hebt.

 

Om je een idee te geven:

 

2004:

omzet = 100%

inkoop = 67.33%

kosten = 181.66%

oftewel een negatief resultaat van 148.93%

 

2005:

omzet = 100%

inkoop = 52.28%

kosten = 87%

oftewel een verlies van 39.28%

 

2006:

omzet = 100% (bijna 2 x de omzet van 2005)

inkoop = 45.69%

kosten = 52.85%

oftwel een positief resultaat van 1.46%

 

2007: (eerste 6 maanden)

omzet = 100% (95% van omzet over heel 2006)

inkoop = 40.81%

kosten = 33.04%

oftewel een positief resultaat van 26.15%

 

De tweede helft van 2007 zal een vergelijkbaar ersultaat hebben (iets lagere winst door grotere uitgaven).

 

Voor 2008 en 2009 kunnen de inkoop kosten nog een stuk verder zaken (kan steeds grotere kortingen krijgen op mijn inkoop) en het percentage kosten zal ook nog een stuk kunnen dalen.

 

De huidige resultaten en verwachtingen zijn dus dik in orde, maar van die eerste jaren is dus een schulden positie opgebouwd die nog zijn nasleep heeft en tot op heden nog steeds met enige moeite gedragen kon worden.

op dit moment zijn er echter dus even teveel dingen tegelijk waardoor ik accuut in de problemen (dreig) kom.

Als er een oplossing voor deze problemen zou kunnen komen zou het er dus positief voorstaan.

 

Bij de banken kom ik eenvoudigweg niet verder als het eerste scherm van de financierings aanvraag, daarin wordt de bkr bekeken en wordt (volgens de bank medewerkers) direct de verdere aanvraag mogelijkheid geblokkeerd. ING hoefde ik niet eens langs te komen voor een gesprek aangezien die direct ook al aangaven niks te kunnen doen als je negatief bij het bkr staat vermeld (alle schulden die daar staan zijn dus reeds ingelost en afgesloten).

Andere financiele instellingen krijg ik ook direct afwijzingen na de bkr registratie (ook van de bedrijven die dus claimen wel met bkr registraties mogelijkheden te bieden)

Link naar reactie
  • 0

Dit geeft wat meer info:

Feitelijk heb je een verliesfinanciering nodig voor 2004 en 2005 en wellicht ook voor privéopnames indien in 2006 en 2007 deze opnames groter waren dan je nettowinst. Dit in combinatie met een negatieve BKR en het ontbreken van harde zekerheden maakt het nagenoeg onmogelijk om hiervoor een financier te vinden.

Ik ken de bedragen niet die je nodig hebt, maar wellicht dat je binnen eigen kring een financiering kunt krijgen voor in eerste instantie de fiscus, want die is niet gewend om te wachten en ik weet niet hoeveel tijd zij je nog gunnen, daarna kan je de rest aanpakken.

Ik wil je wel waarschuwen, bij financiering binnen familie/vrienden gaan andere zaken meespelen die mogelijk ook de goede relatie op het spel zetten en dat kan later weer heel lastig/vervelend zijn. Mocht je hiervoor gaan dan moet je er echt van overtuigd zijn dat er toekomstmuziek in het bedrijf zit én je moet heel eerlijk en open communiceren.

 

Lukt dit allemaal niet dan heb je echt een groot probleem, waar ook wel oplossingen voor zijn (schuldhulpverlening) maar die zijn pijnlijker.

 

succes

 

Link naar reactie
  • 0

Dit geeft wat meer info:

Feitelijk heb je een verliesfinanciering nodig voor 2004 en 2005 en wellicht ook voor privéopnames indien in 2006 en 2007 deze opnames groter waren dan je nettowinst. Dit in combinatie met een negatieve BKR en het ontbreken van harde zekerheden maakt het nagenoeg onmogelijk om hiervoor een financier te vinden.

Ik ken de bedragen niet die je nodig hebt, maar wellicht dat je binnen eigen kring een financiering kunt krijgen voor in eerste instantie de fiscus, want die is niet gewend om te wachten en ik weet niet hoeveel tijd zij je nog gunnen, daarna kan je de rest aanpakken.

Ik wil je wel waarschuwen, bij financiering binnen familie/vrienden gaan andere zaken meespelen die mogelijk ook de goede relatie op het spel zetten en dat kan later weer heel lastig/vervelend zijn. Mocht je hiervoor gaan dan moet je er echt van overtuigd zijn dat er toekomstmuziek in het bedrijf zit én je moet heel eerlijk en open communiceren.

 

Lukt dit allemaal niet dan heb je echt een groot probleem, waar ook wel oplossingen voor zijn (schuldhulpverlening) maar die zijn pijnlijker.

 

succes

 

 

Met slechts 10.000 euro zou ik voldoende lucht krijgen om de rest gewoon met regelingen op te lossen. Met 25.000 euro zou alles helemaal gefinancierd zijn en ik nog wat extra financiele adem ruimte hebben.

Familie is helaas geen optie.

Overtuigd van de toekomst van het bedrijf ben ik voor 200%, er is ondanks de grote concurentie nog zeer veel groei ruimte voor de komende jaren waarbij niet enkel de omzet flink zal stijgen maar dus ook het winst percentage nog flink zal toenemen (inkoop percentage zou nog 10 a 15% kunnen dalen bij verder groei).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.