• 0

Financiële problemen - wat te doen?

Goedendag,

Om met de deur in huis te vallen: Ik heb financiele problemen met mijn bedrijf en ben helaas door mijn ideeën voor oplossingen heen, vandaar dat ik hoop dat jullie nog tips/adviesen hebben.

 

Het probleem is als volgt: Ik ben de eigenaar van een webshop welke al een paar jaar draait.

In het begin had ik die webshop naast mijn vaste baan todat ik mijn baan kwijtraakte en fulltime aan de webshop ben gaan werken.

De webshop is heel erg klein begonnen en langzaam uitgebouwd (nog steeds een klein bedrijf maar met nette groei), zo was er in 2005 een flink verlies, 2006 ongeveer quite gespeeld en over 2007 een redelijke winst (cijfers enkel nog maar over het eerste half jaar maar 2de deel van het jaar is ongeveer gelijk). De omzet over 2007 was bijna 2 x die van 2006.

 

Door verschillende oorzaken zoals belasting (zoals een naheffing + boete van belastingdienst omdat ze mijn aangifte niet geloofde en ik niet kon aantonen dat ik het betreffende jaar zo ongeveer op water en brood geleefd had) en het moeten voorfinancieren van leveringen op factuur, een bedrag aan wanbetalers/oplichters, het steeds meer voorraad moeten kopen enz.. ben ik het afgelopen jaar ondanks het positieve resultaat kwa omzet toch in de financiele problemen gekomen.

 

Ik heb geprobeerd bij de bank een financiering te krijgen maar dit lukt helaas niet door bkr die ik in het begin van mijn bedrijf heb opgelopen (hierover wordt nog een klacht ingedient bij BKR omdat de bank lange tijd geweigerd heeft 1 van de 2 registraties als hersteld te melden).

 

Tevens heb ik bij bizner geprobeerd een rekening te opennen (tot 2 keer aan toe) maar tot 2 keer toe geen reactie van bizner ontvangen en dat ik na een tijdje zelf daarover belde kreeg ik te horen dat ik was afgewezen maar dat ze niet meer konden zien waarom omdat het al verwijderd was.

 

Geprobeerd leningen te krijgen via een tiental ander bedrijven waaronder bedrijven die claimen ook met bkr registraties leningen te verstrekken, maar is ook alles afgewezen.

 

Daarnaast in gesprek geweest met een partij voor een participatie in mijn bedrijf, dit is echter helaas niet doorgegaan vanwege andere gestelde prioriteiten van die participant.

 

Helaas is het dus op geen enkelle manier gelukt om een financiering te krijgen.

 

Ondertussen wordt de financiele nood steeds hoger en krijg ik problemen met het inkopen van producten, het betalen van rekeningen en dreigt de belastingdienst beslag te gaan leggen.

 

Al dit gedoe gaat langzaam ook steeds meer invloed krijgen op mijn bedrijf doordat ik steeds bezig ben om hiervoor (vruchtenloos) een oplossing te zoeken en dat ten koste gaat van de tijd die ik aan mijn echte werkzaamheden zou moeten besteden wat uiteindelijk weer ten koste gaat van de omzet.

 

Ik heb helaas geen koophuis of iets dergelijks als onderpand.

 

Wie heeft er nog sugesties over wat ik kan doen om uit deze circel van ellende te komen en gewoon verder te gaan werken aan de winstgevendheid van mijn bedrijf (zijn goede vooruitzichten voor mijn bedrijf voor dit jaar).

 

Ik hoop op nuttige bijdrage aangezien ik het zelf even echt niet meer weet..

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag die dit hele verhaal bij mij oproept is de volgende.

 

Iemand zit in de problemen. Vindt op slimme wijze de effectiefste denktank van Nederland op het gebied van ondernemerschap. Zet vervolgens een puzzel in zijn berichten waar geen klant, handel, of absolute omzet of kostenbedragen in genoemd worden.

 

Terwijl hij/zij nul gegevens in zijn profiel heeft staan ...

 

Er is hier maar één probleem ... wanneer jij geen vertrouwen geeft geven je klanten ook geen vertrouwen. Succes met het vinden van vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Bestaansrecht

 

Jij lijkt het bestaansrecht van jouw webshop af te leiden uit het feit dat klanten bij jou producten kopen, bestaansrecht heb je alleen als je er ook werkelijk iets aan verdient.

Als een groeiende omzet ook een groeiend aantal slechte betalers oplevert ben je dus andermans luxe aan het voorfinancieren.

als je dus de eerder opgelopen schulden even wegdenkt staat er gewoon een klein maar winstgevend bedrijf. Er wordt een goede marge gedraait op de producten en het bedrijf is dus winstgevend, enkel achterstallige betalingen die weggewerkt moeten worden en dus als een baksteen om mijn nek hangen op dit moment (vooral de belastingdienst) (overigens ook nog bijna 2000 euro van de belastingdienst tegoed waar ik al bijna een jaar op zit te wachten(ib 2006) en waar ze maar niet mee opschieten.)

 

Het percentage wanbetalers is momenteel wel te overzien en wordt langzaam steeds verder terug gebracht door tal van maatregelen. Uiteraard zal het aantal wanbetalers toenemen als het aantal orders toeneemt, dat is opzich logisch en geen probleem zolang als het percentage wanbetalers zakt of in elkgeval niet verder stijgt.

 

Als ik het goed begrijp groeit de vordering van jou op klanten sneller dan dat jij aan de vordering van de belastingdienst kunt voldoen.

 

Jouw marge verdwijnt volledig in het betalen van btw omdat een deel van jouw klanten slecht tot laat betaald, en dan nog heb je niet voldoende middelen om alle rekeningen te betalen.

Jij maakt winst op het moment dat iedereen keurig snel zijn rekeningen betaald, de realiteit is echter dat dat niet het geval is.

Als ik helemaal bij zou zijn met alle betalingen gaat verder dus alles goed en komt er voldoende geld binnen om alle rekeningen en belastingen te betalen.

In het beging is er dus een hoop misgegaan en was er geen/slecht overzicht over de financieën waardoor het dus mis gegaan is. Dit soort dingen zijn ondertussen dus opgelost door betere administratie en beter inzicht in openstaande facturen van klanten.

 

Als er echter een lening is die ik met b.v. 500 per maand kan aflossen is dat financiëël een stuk beter te behappen als dat je tal van betalings regelingen hebt van 100 tot 250 euro per maand en een belastingdienst waarmee geen regeling mogelijk is.

Zoals de zaken er nu voor staan zal groei er alleen maar voor zorgen dat je nog dieper in de schulden komt te zitten.

 

dat klopt dus niet zoals je uit bovenstaande kan opmaken.

 

Een klein puntje van opbouwende kitiek: ik heb je nog weinig van de adviezen echt ter harte horen nemen tot nu toe. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat je zaak geen ka s maakt; ik denk echter wel dat je misschien een buiten je bestaande kader moet denken en moet accepteren dat je het erg lastig gaat worden als je niet met een goed verhaal komt. Ik hoor een aantal dingen: 10k eur nodig, admini goed pp orde, klanten en orderstroom zijn er, enige echte probleem is de belastingdienst die je de nek wil om draaien. Wees een man/vrouw, zet je plannn op papier en ga er persoonlijk mee langs je inspecteur, inclusief garanties over het afbetalen van een betalingsregeling die de b.dienst je (dan hopelijk) gaat geven!

Link naar reactie
  • 0

De vraag die dit hele verhaal bij mij oproept is de volgende.

 

Iemand zit in de problemen. Vindt op slimme wijze de effectiefste denktank van Nederland op het gebied van ondernemerschap. Zet vervolgens een puzzel in zijn berichten waar geen klant, handel, of absolute omzet of kostenbedragen in genoemd worden.

 

Terwijl hij/zij nul gegevens in zijn profiel heeft staan ...

 

Er is hier maar één probleem ... wanneer jij geen vertrouwen geeft geven je klanten ook geen vertrouwen. Succes met het vinden van vertrouwen.

 

Dat ik hier niet mijn id prijs geef is toch niet zo vreemd? zit er niet op te wachten dat klanten/leveranciers/concurenten hier zien met welke problemen ik momenteel zit.

 

Kwa omzet moet je over 2007 denken aan een bedrag van een 100K

Klanten zijn voor 99% particulieren.

 

Ik heb hier wel wat dingen gehoord waar ik zeker wat mee ga doen en zelfs al mee bezig ben. maar me meer op de langere termijn kunnen helpen.

Ik ben echter momenteel vooral opzoek naar een oplossing op korte termijn (uiteraard die wel ook op de lange termijn nuttig is) om de nood die er nu is op te lossen.

Momenteel heb ik de volgende opties:

* het ene gat dichten door een nieuwe te maken (dat doe ik dus al langere tijd)

* schuldhulp verlening aanvragen

* wachten tot de belastingdienst beslag legt en dan dus mijn eigen faillisement aanvragen

 

Geen van de 3 opties zie ik erg zitten

 

Veel van de schuldeisers kan ik best enige tijd op afstand houden, maar uiteindelijk moeten ze toch betaald worden met regelingen, en die nemen geen genoegen met 50 euro per maand om het maar even zo te zeggen. dus op het moment dat die regelingen ingaan komt weer datzelfde probleem.

Maar goed, ik blijf vooralsnog gewoon zoeken naar oplossingen, heb al een heel uitgebreid aflossings schema opgesteld welke ik binnenkort aan de schuldeisers hoop te kunnen voorleggen, maar dan moeten eerst mijn acute problemen zijn opgelost anders kan ik dat niet waarmaken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bestaansrecht

 

Jij lijkt het bestaansrecht van jouw webshop af te leiden uit het feit dat klanten bij jou producten kopen, bestaansrecht heb je alleen als je er ook werkelijk iets aan verdient.

Als een groeiende omzet ook een groeiend aantal slechte betalers oplevert ben je dus andermans luxe aan het voorfinancieren.

als je dus de eerder opgelopen schulden even wegdenkt staat er gewoon een klein maar winstgevend bedrijf. Er wordt een goede marge gedraait op de producten en het bedrijf is dus winstgevend, enkel achterstallige betalingen die weggewerkt moeten worden en dus als een baksteen om mijn nek hangen op dit moment (vooral de belastingdienst) (overigens ook nog bijna 2000 euro van de belastingdienst tegoed waar ik al bijna een jaar op zit te wachten(ib 2006) en waar ze maar niet mee opschieten.)

 

Het percentage wanbetalers is momenteel wel te overzien en wordt langzaam steeds verder terug gebracht door tal van maatregelen. Uiteraard zal het aantal wanbetalers toenemen als het aantal orders toeneemt, dat is opzich logisch en geen probleem zolang als het percentage wanbetalers zakt of in elkgeval niet verder stijgt.

 

Als ik het goed begrijp groeit de vordering van jou op klanten sneller dan dat jij aan de vordering van de belastingdienst kunt voldoen.

 

Jouw marge verdwijnt volledig in het betalen van btw omdat een deel van jouw klanten slecht tot laat betaald, en dan nog heb je niet voldoende middelen om alle rekeningen te betalen.

Jij maakt winst op het moment dat iedereen keurig snel zijn rekeningen betaald, de realiteit is echter dat dat niet het geval is.

Als ik helemaal bij zou zijn met alle betalingen gaat verder dus alles goed en komt er voldoende geld binnen om alle rekeningen en belastingen te betalen.

In het beging is er dus een hoop misgegaan en was er geen/slecht overzicht over de financieën waardoor het dus mis gegaan is. Dit soort dingen zijn ondertussen dus opgelost door betere administratie en beter inzicht in openstaande facturen van klanten.

 

Als er echter een lening is die ik met b.v. 500 per maand kan aflossen is dat financiëël een stuk beter te behappen als dat je tal van betalings regelingen hebt van 100 tot 250 euro per maand en een belastingdienst waarmee geen regeling mogelijk is.

Zoals de zaken er nu voor staan zal groei er alleen maar voor zorgen dat je nog dieper in de schulden komt te zitten.

 

dat klopt dus niet zoals je uit bovenstaande kan opmaken.

 

Een klein puntje van opbouwende kitiek: ik heb je nog weinig van de adviezen echt ter harte horen nemen tot nu toe. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat je zaak geen ka s maakt; ik denk echter wel dat je misschien een buiten je bestaande kader moet denken en moet accepteren dat je het erg lastig gaat worden als je niet met een goed verhaal komt. Ik hoor een aantal dingen: 10k eur nodig, admini goed pp orde, klanten en orderstroom zijn er, enige echte probleem is de belastingdienst die je de nek wil om draaien. Wees een man/vrouw, zet je plannn op papier en ga er persoonlijk mee langs je inspecteur, inclusief garanties over het afbetalen van een betalingsregeling die de b.dienst je (dan hopelijk) gaat geven!

 

Hallo, Zitten zeker wel nuttige dingen bij die op de midellange termijn kunnen helpen, mijn probleem zit hem op de korte termijn (tussen nu en een maand).

 

De belastingdienst heb ik al lang benaderd en met de inspecteur gesproken, antwoord daar was erg eenvoudig... uitstel is NIET mogelijk, Geld dat ik nog tegoed hebt van de belastingdienst (waar ongeveer 60% van mijn belasting probleem mee zou zijn opgelost) kan niet verekend worden tot er een definitieve aanslag over 2006 is en dat kan nog best een jaar duren (kan ook volgende week zijn maar dat weet je dus niet en moet je maar afwachten en hopen dat dat snel is), kunnen/willen ze verder ook niet nakijken. Voorlopige aanslagen worden niet meer opgelegd als je geld terugkrijgt, moet je gewoon maar op de definitieve aanslag wachten.

Daar ben ik dus ook zwaar ziek van, als je geld moet terugkrijgen duurt het een eeuwigheid maar als je geld moet betalen staan er gelijk deurwaarders op de stoep.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de status van die belastingaanslag met boete? Je geeft aan dat je daarbij niet kunt aantonen dat je geen geld hebt uitgegeven. Normaal gesproken zal echter de belastingdienst aannemelijk moeten maken dat de aangifte die je hebt gedaan onjuist is, en met betrekking tot de boete moeten aantonen (daadwerkelijk bewijzen) dat je opzettelijk onjuiste aangifte hebt gedaan. Vaak kunnen ze dat niet.

 

Je webshop is een eenmanszaak? Vraag een lijst op bij je leveranciers van al je inkopen in die periode, leg je verkoopfacturen er naast, je bankafschriften en een overzicht van de verzendkosten. Dan kun je al aardig zien wat je inkomsten zijn geweest. Bij de rechter heeft de belastingdienst dan een harde dobber om aannemelijk te maken dat je meer inkomsten hebt gehad. Zeker bij een webshop zal er weinig contant betaald worden, en vrijwel alles via de post geleverd worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat is de status van die belastingaanslag met boete? Je geeft aan dat je daarbij niet kunt aantonen dat je geen geld hebt uitgegeven. Normaal gesproken zal echter de belastingdienst aannemelijk moeten maken dat de aangifte die je hebt gedaan onjuist is, en met betrekking tot de boete moeten aantonen (daadwerkelijk bewijzen) dat je opzettelijk onjuiste aangifte hebt gedaan. Vaak kunnen ze dat niet.

 

Je webshop is een eenmanszaak? Vraag een lijst op bij je leveranciers van al je inkopen in die periode, leg je verkoopfacturen er naast, je bankafschriften en een overzicht van de verzendkosten. Dan kun je al aardig zien wat je inkomsten zijn geweest. Bij de rechter heeft de belastingdienst dan een harde dobber om aannemelijk te maken dat je meer inkomsten hebt gehad. Zeker bij een webshop zal er weinig contant betaald worden, en vrijwel alles via de post geleverd worden.

 

Die aanslag + boete is reeds betaald, maar dat heeft afgelopen jaar dus wel aanrdig wat geld gekost wat ik dus niet ergens anders voor kon gebruiken.

Het kwam er op neer dat de belastingdienst vond dat ik niet van het geld dat ik had opgenomen had kunnen leven en er dus vanuit ging dat er meer inkomsten geweest moesten zijn die ik dus niet had opgegeven. Dus kreeg ik daarover een naheffings aanslag plus boete. maar ik mocht bezwaar aantekennen, maar moet ik wel bewijs overleggen dat ik dus wel van dat bedrag dat ik had opgenomen heb kunnen leven...

 

Huidige belasting problemen draaien om btw aangiftes die wel gedaan zijn maar nog niet betaald.

 

Ik heb overigens inderdaad een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

In een eerder bericht zeg je dat je voorraad aanhoudt. Kan je deze voorraad misschien verpanden?

 

Dat is opzich een interesant idee, ik ga eens zoeken naar bedrijven die dat doen.

Als je hiervoor tips hebt hoor ik het graag

Banken willen wel eens financieren, waabij de inventaris, voorraden,debiteuren als zekerheid worden worden verpand.

Inventaris: boekwaarde * 10-40%

Omdat leveranciers beroep kunnen doe op eigensomsvoorbehoud, (voorzover geleverde goederen niet betaald zijn) hanteren banken de volgende dekkingsberekening:

 

Boekwaarde voorraden -/- saldo crediteuren * 25-50% (%-age afhankelijk van soort voorraad) = dekkingswaarde cq bedrag dat banken mogelijk op voorraden willen financieren.

 

Heb je debiteuren? * 40-70 % geschoond dwz niet ouder dan 30 dagen

 

Maar vanwege je negatieve BKR geeft ik je bij banken weinig kans.

Link naar reactie
  • 0

In een eerder bericht zeg je dat je voorraad aanhoudt. Kan je deze voorraad misschien verpanden?

 

Dat is opzich een interesant idee, ik ga eens zoeken naar bedrijven die dat doen.

Als je hiervoor tips hebt hoor ik het graag

Banken willen wel eens financieren, waabij de inventaris, voorraden,debiteuren als zekerheid worden worden verpand.

Inventaris: boekwaarde * 10-40%

Omdat leveranciers beroep kunnen doe op eigensomsvoorbehoud, (voorzover geleverde goederen niet betaald zijn) hanteren banken de volgende dekkingsberekening:

 

Boekwaarde voorraden -/- saldo crediteuren * 25-50% (%-age afhankelijk van soort voorraad) = dekkingswaarde cq bedrag dat banken mogelijk op voorraden willen financieren.

voorraad die ik heb staan is voor 99% betaald. totale waarde voorraad zal zo een 10 a 15 duizend euro bedragen (hier ben ik nog bezig om een exact inzicht te krijgen)

Heb je debiteuren? * 40-70 % geschoond dwz niet ouder dan 30 dagen

Ik heb voor een bedrag van 5000 euro een debiteuren open staan die niet ouder zijn als 14 dagen.

Maar vanwege je negatieve BKR geeft ik je bij banken weinig kans.

 

Ik geef mezelf helaas ondertussen ook niet veel kans meer gezien de eerdere reacties van de banken. Ik ga eachter alles nog eens goed op een rijtje zetten en dan nog maar eens de banken benaderen.

Link naar reactie
  • 0

Ik geef mezelf helaas ondertussen ook niet veel kans meer gezien de eerdere reacties van de banken. Ik ga eachter alles nog eens goed op een rijtje zetten en dan nog maar eens de banken benaderen.

 

Advies: Eerst en vooral een goed en duidelijk onderbouwd plan op papier .

Gebruik dat plan als leidraad in je gesprek en probeer te voorkomen dat je bij een bank geholpen wordt met een "vraag/antwoordspel" op de pc. Die wijst toch onmiddelijk af na jouw BKR.

Zorg ervoor dat je een accountmanager te spreken krijgt die wat meer zijn nek wil uitsteken en bereid is het geautomatiseerde standaardgedeelte van een kredietaanvraag te passeren.

succes

 

 

Link naar reactie
  • 1

Helaas blijkt er bij mijn bank maar 1 persoon te zijn die je te spreken kan krijgen als het over zakelijke financieringen gaat (wordt bij elke poging toch naar die persoon verwezen).

Die persoon net weer gesproken en was weer binnen 1 minuut klaar: u heeft een bkr registratie zie ik.... dan kunnen we niks voor u doen aangezien het systeem dan automatisch direct blokkeerd.

 

Kan nog niet eens een afspraak maken dus.

Wordt hier verschikkelijk moedeloos van...

 

Zit er momenteel hard aan te denken om er maar gewoon helemaal mee te stoppen, vraag me af of het zo langzamerhand alle moeite nog wel waard is. Bedrijf maakt dan wel winst, maar met alle problemen uit het verleden ben ik momenteel 70% bezig om die problemen steeds voor te blijven en te proberen op te lossen en heb ik nog maar 30% tijd om aan mijn bedrijf te besteden waardoor de winstgevendheid binnenkort ook wel zal teruglopen/verdwijnen.

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je een partner hebt met een part-time baan. Kan hij/zij geen persoonlijke lening krijgen op basis van dat salaris?

 

Hallo,

Nee daarvoor is haar salaris telaag.

Daarbij: als je samenwoond moet de partner altijd meetekennen en komt daar weer mijn bkr naar boven en is het weer einde verhaal.

 

1 lichtpuntje is dat het probleem met de belasting (voorlopig) even opgelost is.

De deurwaarder die beslag kwam leggen heb ik een goed gesprek mee gehad over de voortgang van het oplossen van de problemen.

Tevens hem een copie gegeven van de aangifte inkomsten belasting 2006 waarvan ik nog steeds geen aanslag heb.

Hij heeft deze meegenomen en zou daar achteraan gaan om te zorgen dat die aanslag met spoed zou komen en dat verrekend kon worden met openstaande posten (dat zou geheel tegen elkaar wegvallen).

 

Maar probleem blijft dat ik met het aflossen van alle andere dingen gewoon te weinig geld heb om de zaak goed draaiende te houden.

 

Had daarom gehoopt met het verpanden van voorraad en eventueel debiteuren (11 duizend voorraad en 5 duizend debiteuren jonger als 14 dagen) wat financiele ruimte te krijgen.

Maar bij de banken hoef ik daarvoor dus niet te zijn en heb helaas nog geen andere bedrijven gevonden die hieraan doen (via google krijg ik enkel pandjes huizen voor particulieren en voor goederen zoals goud en auto's).

Link naar reactie
  • 0

Na een flinke tijd weer een update....

De problemen met de belastingdienst zijn nog steeds niet helemaal opgelost maar ondertussen is deze week wel eindelijk de aanslag inkomsten belasting 2006 opgelegd waardoor eindelijk die teruggave vrijgekomen en verrekend is.

Dit betekend dat 75% van de schuld bij de belastingdienst nu opgelost is.

Dit mede te danken aan het begrip en geduld van de deurwaarder en zijn chef met betrekking tot die teruggave.

Nu voor het laatste stukje nog een tijdelijke regeling treffen en het laatste stukje hopelijk meenemen in de aanvraag BBZ die hopelijk snel rond komt.

 

Overige schuldeisers lopen allemaal ook (tijdelijke) regelingen mee in afwachting van de BBZ aanvraag.

Hopelijk dat de BBZ aanvraag dus spoedig met een positief resultaat afgerond kan worden en er dus weer op een positievere manier aan het bedrijf gewerkt kan worden.

Link naar reactie
  • 0

De boete die ik gehad heb kwam doordat ik aangifte inkomsten belasting gedaan had maar de belastingdienst was van mening dat ik van het geld dat er overbleef nooit had kunnen leven, ik had van dat geld geen kleding kunnen kopen en amper kunnen eten. Dus kreeg ik een flinke naheffing + boete tenzij ik kon aantonen dat ik wel van dat geld geleeft had.

Maar hoe toon je aan dat je een jaar (vrijwel) geen kleding gekocht heb en dat je dus bijna op water en brood geleefd heb en veel dingen van familie kreeg? Aantonen dat je iets wel gekocht heb is niet zo lastig, aantonen dat je iets niet gekocht hebt is onmogelijk.

De huidige belasting problemen liggen in de btw afdracht.

 

Dit is omkering van de bewijslast. Bij mijn weten mag de belastingdienst een dergelijke maatregel niet zomaar toepassen. Heb je hierover een belastingadviseur geraadpleegd? Wellicht valt er nog wat terug te halen. Er zitten een aantal (zeer goede) fiscalisten op dit forum. Wellicht kunnen zij hier hun licht over schijnen.

 

Verder terugkomend op jouw oorspronkelijke verhaal:

Jij voert een handelsbedrijf. In de handel stuur je niet alleen op omzet maar des te meer op de bruto marge tussen omzet en inkoop. Ik hoor jou echter alleen over omzetgroei terwijl de inkoop evenredig mee groeit. Meer omzet, betekent niet per definitie meer winst als overige variabele kosten sterker stijgen dan je omzet. Denk bijvoorbeeld aan jouw verzendkosten die 10% van de omzet bedragen. Heb jij duidelijk inzicht in de marges die je verdient? En nog belangrijker: Is die marge wel hoog genoeg (bijv. minstens 15% van de omzet)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wat betreft die belasting boete: tja... je krijgt een boete en moet maar aantonen dat je geld niet hebt uitgegeven wat dus niet mogelijk is. wil ik verder ook niet meer mee ebzig houden nu, teveel negatieve energie die ik beter voor een positieve toekomst kan gebruiken.

 

Marges zijn zeer goed te noemen op mijn producten (inkoop x 2.3 a 2.6 voor de verkoopprijs inclusief BTW) en zullen bij grotere inkoop vollumes ook nog verder stijgen.

Omzet is afgelopen jaar flink terug gelopen door tal van problemen maar verwacht ik halverwege dit jaar weer in een stijgende lijn te kunnen krijgen.

 

Omzet zal dan weer flink stijgen en kosten zullen flink afnemen.

Als de verkoop met 100% stigt zal de inkoop maar met 90% stijgen.

Verzendkosten zijn mijn grootste "kostenpost" aangezien mijn gemiddelde orderwaarde op 45 euro ligt en de verzendkosten per order gemiddeld 5,50 euro zijn.

 

Afgelopen jaar veel geld niet kunnen incasseren door het leveren op factuur waarbij zeer veel wanbetalers zijn geweest waar ook niks te halen is wat mijn hele bedrijfsvoering onder druk gezet heeft en een paar verkeerde investeringen op o.a. het gebied van promotie.

 

Ondertussen lopen er nog problemen met schulden die door die hele situatie ontstaan zijn maar hopelijk met BBZ worden opgelost.

 

Verder is de basis van het bedrijf egzond maar door het afgelopen jaar erg klein (2 jaar terug in de tijd geslingerd) en zal dus weer langzaam aan opgebouwd moeten worden en mijn marktaandeel terug zien te krijgen (o.a. door posities in zoekmachines zien terug te winnen) maar dan is er een goede potentie voor mijn bedrijf.

 

Kosten zijn in het afgelopen half jaar behoorlijk in gesneden waar dat mogelijk was en dat heeft snel een besparing van 25 a 30% in de kosten opgeleverd. Momenteel gaan de meeste kosten zitten in vernieuwen van de shopping systemen en opbouwen van nieuwe diensten voor zakelijke en consumenten markt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.