• 0

BTW en vereniging

recent ben ik penningmeester geworden van een bij notariele akte opgerichte vereniging (40-50 leden). Het gaat hier om een reunistenvereniging met als hoofd doelstelling het onderhouden en bevorderen van contacten tussen reunisten van een studentengroep en huidige leden van deze studentengroep zelf.

 

We organiseren netwerk events, diners, activiteiten, etc. Helaas ide vereniging vrij passief geweest dus pas sinds dit jaar zijn er weer enkele borrels en activitieten.

 

Wij zijn in het verleden aangemerkt als vrijgestelde ondernemers voor de BTW. Nu krijg ik een brief van de fiscus met de vraag of we nog steeds een beroep/bedrijf uitoefenen en wat de activiteiten zijn.

 

So far so good, ik weet echter niet wat in het verleden als activitiet is opgegeven en zit nu met de volgende vraag.

 

Kan een vereniging met beperkte activiteiten wel ondernemer zijn voor de BTW en welke vrijstelling zou hier van toepassing kunnen zijn. Ik neem aan dat artikel 11 hier leidraad is>

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je BTW plichtig willen zijn? Dan moet je ook btw rekenen. Ik neem an dat je leden vooral particulieren zijn die hun btw niet terugkrijgen. Dan maakt het dus niet uit of er btw gerekend wordt. Ze betalen toch het brutobedrag. Ik neem aan dat de kosten van de vereniging ook niet allemaal btw bevatten. Onkosten en salariskosten kennen geen btw. Als je dan btw moet rekenen over alle inkomsten en krijgt krijgt het terug over een gedeelte van de uitgaven, moet je netto BTW betalen.

 

BTW plicht wordt pas interessant als je klanten het mogen aftrekken of als al je kosten btw bevatten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

BTW is niet mijn keus maar wel de situatie waar ik nu inval. De fiscus heeft ons in het verleden als vrijgestelde BTW ondernemer aangemerkt Dit wil zeggen dat we geen btw inhouden en ook geen vooraftrek hebben. Administratief doen we niets.

 

In de vraagbrief staat de vraag of we gestopt zijn en anders wat de activiteiten zijn. Als ik dit vanaf het begin had opgezet was mijn idee ook dat we geen BTW ondernemer zouden zijn. Aangezien er niets veranderd is in de vereniging neem ik aan dat we nog steeds vrijgestelde ondernemer zijn voor de BTW.

 

Waar ik mijn hoofd over breek is welke vrijstelling hiervoor gebruikt zou kunnen zijn. Als ik dadelijk op die vragenbrief onze activiteiten invul heb ik graag van tevoren een idee of die activitieten binnen een vrijstelling zouden kunnen vallen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rapido

 

Ik vraag me af of er wel een vrijstelling van toepassing is. Lijkt mij dat de vereniging niet eens onder de BTW valt. Wat zijn evenwel de prestaties waarover BTW afgedragen moet worden? Voegen die prestaties iets toe aan de waarde in het economisch verkeer? Maakt de vereniging winst?

 

Contributies vallen doorgaans niet onder de OB. Alleen als er sprake is van het ter bechikking stellen van een dienst (denk golfbaan voor een golfvereniging) is de contributie BTW belast.

 

Geef gewoon aan dat je een netwerk onderhoudt en dat de contributie dient ter bestrijding van de kosten voor het onderhoud van een sociaal netwerk.

 

Moet geen probleem zijn.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

Ik breek me dus ook het hoofd over hoe we in deze situatie gekomen zijn. Anyway, we doen idd niets meer dan een netwerk onderhouden, we hebben de contributie zelfs vervangen door een systeem gebaseerd op aanwezigheid op activiteiten.

 

Ik ga maar gewoon deze activiteiten invullen en zeggen dat we geen bedrijf beroep uitoefenen.

 

thx voor jullie hulp

Link naar reactie
  • 0

 

Joost heeft gelijk.

 

Voordat je aan eventuele vrijstellingen toekomt, moet er ondernemerschap zijn voor de BTW.

 

Je bent ondernemer voor de BTW als je een organisatie van kapitaal en arbeid hebt die deelneemt aan het maatschappelijk verkeer. Aangezien de vereniging een vrij besloten club is, is er m.i. geen sprake van deelname aan het maatschappelijk verkeer en dus ook geen ondernemerschap voor de BTW

 

Rapido moet zich niet zo druk maken. De brief die je hebt ontvangen is waarschijnlijk een standaardbrief die de fiscus van tijd tot tijd naar alle verenigingen en stichtingen stuurt.

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.