• 0

Voorlopige teruggaaf bij eenmanszaak periodiek mogelijk?

Hallo,

 

Ik heb sinds kort een eenmanszaak en vraag me nu pas af wat dit voor consequenties heeft voor mijn Voorlopige Teruggaaf.

 

Ik heb elders op het forum gelezen dat ik medio van het jaar een schattingsformulier in moet vullen met daarin opgave van mijn verwachtte inkomen. Hier zou ik dan mij hypotheekrente op in mindering kunnen brengen zodat ik bij een voorlopige aanslag minder hoef te betalen.

 

Mijn vraag is of ik ook maandelijks belasting zou kunnen betalen waarbij ik tevens mijn rente gelijk af trek. Hierdoor boots ik mijn loondienst situatie enigzins na. Ik heb dan immers maandleijks profijt van de renteaftrek. Maar kan dit ook? Kun je bij de belastingdienst maandelijks aangeven wat je denkt te kunnen gaan verdienen en hier direct je renteaftrek in meenemen?

 

Dank voor het lezen en groet,

 

Daduk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daduk,

 

Het klopt inderdaad dat je maandelijks je belasting kan betalen aan de belastingdienst. Je maakt een schatting van je inkomen minus de hypotheekrente aftrek. Deze aftrek is immers een aftrekpost van je inkomen. Op deze manier krijg je een voorlopige aanslag van de fiscus.

 

Dit is uiteraard zelf te berekenen zodat je zelf redelijke invloed hebt op wat je per maand kan/wil betalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jacco van der Velde CB

Belastingadviseur

 

S en T Advies

Administratie en advieskantoor

Almere

Link naar reactie
  • 0

Nee, je dient 1 keer een verzoek in voor een voorlopige aanslag. Daarop geeft je aan wat je in dit jaar aan inkomsten en aftrekposten verwacht en wat - dus - je belastbare inkomen zal zijn. Je krijgt dan een voorlopige aanslag voor het hele bedrag, die je in maandelijkse termijnen kunt betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daduk

 

Vergeet ook niet zaken als de ondernemersaftrek (zelfstandigen- en startersaftrek) en de MKB winstvrijstelling (10% van de winst na ondernemersaftrek)! Wel alleen als je aan het urencriterium van 1.225 vodoet.

 

Stel winst: 30.000

Ondernemersaftrek is dan (6.968 + 2.035) = 9.003

MKB winstvrijstelling: (30.000 - 9.003) x 10% = 2.100

 

Belastbare winst is dan 30 - 9 -2,1 = 18.900

 

Tabel van de ondernemersaftrek:

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Zelfstandigenaftrek/146

 

Dan nog de aftrek eigen woning en wat resteert is het belastbaar inkomen. Over dit laatste vraag je een voorlopige aanslag (VA).

 

Vergeet ook niet om per digid de VT stop te zetten (download programma van: http://www.belastingdienst.nl/download/1644.html. En vink in het scherm met de persoonsgegevens in het midden aan bij wat wilt u doen: stopzetten VT08 per 1 januari 2008. Reeds ontvangen termijnen moet je dan terugbetalen.

 

Er zou sprake van zijn dat de VA en de VT in 1 systeem verwerkt zouden worden (nu nog gescheiden), maar of die doelstelling gehaald is??? Doe het zekerheidshalve. Anders krijg je wellicht een VT en een VA naast elkaar!

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok wederom dank voor de reactie. Die aftrekposten zijn inderdaad heel belangrijk, echterrrrr.

 

Ik heb vandaag in overleg met mijn vrouw en nog wat andere adviseurs besloten om mijn rechtsvorm te verandern in BV!!

 

Dit zet de hele boel in mijn hoofd wel even op zijn kop maar laten we het samenvatten als dat het aansprakelijkheidsverhaal het heeft gewonnen van het fiscaal financiele verhaal.

Ik weet nl. dat het financieel niet slim is maar binnen mijn branche het hoogst verstandig is om dit te accepteren.

 

Goed, ik heb dus binnenkort een BV. Wat nu?:D

 

Ik kom dan in loondienst van mijn eigen BV en hoef danweer niets te veranderen aan mijn VT? Even ervan uitgaande dat ik mezelf hetzelfde salaris kan betalen als ik had in loondienst.

 

Tja, er gaat veel veranderen nu en ik moet me ook even inlezen op de wetgeving op dit gebied. Ik weet iig al wel dat ik mezelf zo'n 40.000 aan salaris moet betalen en dat ik niet de vrijstellingen heb die ik wel had als eenmanszaak. Tja het wordt nu weer even opnieuw rekenen maar qua renteaftrek hoef ik nu dan niets meer aan te passen toch? Ik krijg gewoon salaris en kan hierop mijn VT op loslaten?

 

Of zit ik er naast?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daduk

 

Ja, als je het salaris gelijk houdt dan klopt dat wel, maar (zoals altijd is er een maar!), de BV is nog niet opgericht. En je kunt niet in loondienst zijn bij een nog niet opgerichte BV.

 

Tussen nu en de daadwerkelijk oprichting dien je natuurlijk ook inkomen te genieten, wat je straks in de IB aangifte opgeeft als "voorbeloning".

 

Die voorbeloning is bruto zonder ingehouden loonheffing. De VT moet dus toch wel aangepast worden.

 

Dit is beslist iets dat jouw adviseur die dit traject voor jou begeleid moet regelen voor je of op zijn minst berekenen en jou erop wijzen!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het wordt zo inderdaad wel een ingewikkeld verhaal. Ik zit ook wel eens te denken over een BV. Eerst maar eens het inkomen omhoog schroeven.

 

Wat is de reden van je draai geweest? ben benieuwd waarom je naar een BV gaat terwijl die (als ik het goed begrijp) fiscaal nog niet aantrekkelijk is. Je noemt het hoogst verstandig. Heeft het te maken met aansprakelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Ok heren,

 

Excuus voor de late reactie.

Waarom een BV? Nou ik heb me laten informeren door een aantal deskundigen. Naast een registeraccountan (oom van mijn vrouw) een notaris nog wat financiele mensen. Ik heb hieruit de conclusie getrokken dat het bij een winst van circa 75.000,- interessanter wordt om een BV vorm te kiezen. Naast dit financiele omslagpunt (hetgeen ik overigens dus van derden heb) is voor mij de omgeving waarin ik opereer aan het verharden qua aansprakelijkheidsstellingen etc. Geldt dit eigenlijk tegenwoordig niet in alle branches? Maar goed concluderend zou je volgens mij dus kunnen stellen dat indien je na aftrek van je salaris (minimaal iets van 40k) en je bedrijfskosten (in mijn geval iets van 50k) je 75 k winst behaalt, de BV-vorm dus helemaal geen verkeerde keuze is.

 

Goed, mijn situatie is nu verder als volgt. De BV is bijna opgericht vanuit justitie heeft een verklaring van geen bezwaar afgegeven en het is dus nu bijna rond. Ik heb echter nog een nieuw probleempje. Ik ben ontevreden over de betrokkenheid van mijn accountant en heb hem derhalve ter zijde geschoven. As maandag ga ik een nieuwe kiezen. Met deze partij ga ik dan het traject verder opzetten. Ik moet formulieren bij de fiscus indienen mbt tot mijn nieuwe rechtsvorm etc.

 

Al met al zijn er nogal wat overwegingen waar je tegenaan loopt bij de afweging.

 

Ik zal de volgende reactie minder lang op zich laten wachten.

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had hier nog een vraag over. Ik heb ook een eenmanszaak en pas een huis gekocht. Volgens mij heb ik eind vorig jaar een schatting ingevuld toen ik nog geen huis had en heb daar de renteaftrek dus niet bij ingevuld, hoe moet ik dit precies corrigeren bij de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had hier nog een vraag over. Ik heb ook een eenmanszaak en pas een huis gekocht. Volgens mij heb ik eind vorig jaar een schatting ingevuld toen ik nog geen huis had en heb daar de renteaftrek dus niet bij ingevuld, hoe moet ik dit precies corrigeren bij de belastingdienst?

 

 

Dit ligt eraan hoe goed je die schatting van je winst gedaan hebt. Als je geschat hebt 30.000 winst (na ondernemersaftrekken), en je hebt bijv. 10.000 hypotheekrente en achteraf blijkt dat je 40.000 winst (na ondernemersaftrekken) hebt, kom je op hetzelfde uit (40-10=30), dan zou ik niets wijzigen (het gaat tenslotte om je uiteindelijke belastbare inkomen). Het blijft natuurlijk redelijk onzeker wat je inkomen gaat worden, of als je al enkele jaren je eenmanszaak hebt en je hebt elk jaar ongeveer dezelfde winst, dan kan je overwegen om een correctie richting belastingdienst te sturen dat je minder gaat betalen.

En als je niet direct om het geld staat te springen kan je er ook voor kiezen om deze voorlopige aanslag zo te laten, zodat je in 2009 een spaarpotje hebt, met rente (4,75% vanaf 2e kw 2008).

Link naar reactie
  • 0

Ik had hier nog een vraag over. Ik heb ook een eenmanszaak en pas een huis gekocht. Volgens mij heb ik eind vorig jaar een schatting ingevuld toen ik nog geen huis had en heb daar de renteaftrek dus niet bij ingevuld, hoe moet ik dit precies corrigeren bij de belastingdienst?

 

 

Kraaitje

 

Je kunt wachten tot de schattingsronde van juli aanstaande en dan de rente voor het hele jaar alsnog aangeven. Ervaring is echter dat dat niet door de fiscus in behandeling genomen wordt.

 

Als de winstverwachting in de oude schatting (en dus de voorlopige aanslag 2008) goed is, dan kun je daar bezwaar tegen maken en verzoeken of ze de hypotheekrente (na saldering met de WOZ-bijtelling) alsnog in mindering willen brengen op jouw belastbaar inkomen in box I.

 

Dan zal de voorlopige aanslag wel verlaagd worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ervaring is echter dat dat niet door de fiscus in behandeling genomen wordt.

 

Die ervaring deel ik niet met je. Ligt er misschien ook aan hoe je het schattingsformulier invult (of bij welke eenheid belastingdienst je zit)? Je vult toch in principe het verwachte belastbaar inkomen in? Waarom zou de belastingdienst dat niet volgen?

Bij mij volgt de belastingdienst in principe altijd de schatting.

 

Maar inderdaad als je al eerder een lagere voorlopige aanslag wilt, kan je beter nu een bezwaar indienen, scheelt weer een paar maanden.

Link naar reactie
  • 0

Ervaring is echter dat dat niet door de fiscus in behandeling genomen wordt.

 

Die ervaring deel ik niet met je. Ligt er misschien ook aan hoe je het schattingsformulier invult (of bij welke eenheid belastingdienst je zit)? Je vult toch in principe het verwachte belastbaar inkomen in? Waarom zou de belastingdienst dat niet volgen?

Bij mij volgt de belastingdienst in principe altijd de schatting.

 

Maar inderdaad als je al eerder een lagere voorlopige aanslag wilt, kan je beter nu een bezwaar indienen, scheelt weer een paar maanden.

 

Mijn praktijkervaring leert dat verlaging van een VA door de schatting in de regel genegeerd wordt en dat alleen verhoging verwerkt worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.