• 0

BV Starten - simpele uitleg?

Beste mensen,

 

Ik ben samen met een vriend van plan een webshop te starten.

Wij hebben al een hoop informatie verzameld en ook een gesprek gehad met de notaris wat betreft een BV.

 

Ook na een duidelijke uitleg van de notaris, blijf ik nog met vragen zitten.

Als je een BV opricht en je gaat beginnen met het bedrijf dan komen er op een gegeven moment vaste uitgaven die je maandelijks moet voldoen.

 

Betaal je deze kosten dan zelf (van privé rekening) of heeft de BV ook een rekening waar deze kosten vanaf gehaald zullen worden? en als deze kosten daadwerkelijk van de BV worden afgeschreven kan je dan in het rood terecht komen (net zoals bij een privé rekening) en zo ja tot hoever kan je dan in het rood komen?

 

Ik ben op dit gebied echt een leek dus wie o wie kan mij hierbij helpen om dit eens simpel uit te leggen?

 

Groeten,

 

Raymond

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met de vraag wat een BV inhoudt, wat de kosten zijn, wat de gevaren zijn. Met andere woorden puur over de BV zelf.

 

Hier is niet ter sprake gekomen hoe het zit met de uitgaven waar je mee te maken krijgt (deze vraag heb ik zelf ook niet gesteld omdat ik al genoeg info op me af kreeg)

 

Zo zou ik ook graag willen weten hoe het zit met je zakelijke rekening (waar de klanten naar toe betalen) en de rekening van de BV. Zijn deze hetzelfde of staat dit los van elkaar?

Link naar reactie
  • 0

Of je rood kan staan hangt van je bankier af.

 

Voordat je start ga een aantal banken bij langs om hierover te informeren, wat de mogelijkheden zijn en hoeveel je rood mag staan.

 

In het algemeen zijn de standaard banken nogal terughoudend wat betreft het rood staan van starters, dit moet je dus met hun uitzoeken, zij kunnen je ook vertellen wat verstandig is.

 

Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt, kan het soms handig zijn om een financieel adviseur in de arm te nemen die je met de financiele begroting kan helpen.

 

 

edit: De bankrekening van de BV is dezelfde als de rekening waar de klanten naar toe betalen, het kan wel voorkomen dat BV's meerdere rekeningen hebben voor verschillende doeleinden.

Molter ICT

www.molter.nl

 

Be brave. Take risks. Nothing can substitute experience

Link naar reactie
  • 0

Ik meen eerder op dit forum gelezen te hebben, dat je na de eerste 'nee' van een bank niet moet opgeven en ze allemaal moet proberen.

Diegene had echter wel een goed bedrijfsplan geschreven, dus dat lijkt me wel aan te raden.

 

Dat is meer van toepassing wanneer je een (grote) geldlening wenst te hebben. Van het openen van gewone betaal- en spaarrekeningen voor een B.V. zal de bank geen probleem maken.

Link naar reactie
  • 0

De onderneming die wij gaan beginnen is een webshop.

Het is de bedoeling dat er bij het begin niet veel geld in gaat zitten.

 

Ik kreeg het advies om een BV op te starten i.p.v. een VOF omdat het risico dan velen maler kleiner is als bij een VOF.

 

Ik neem aan dat dit dan ook geen probleem zal opleveren bij de bank.

Link naar reactie
  • 0

De bank ziet juist liever privé-personen, daar valt meestal meer te halen: die kunnen altijd nog een baan zoeken, etc. Een BV levert voor jou persoonlijk minder risico op, want als het fout gaat levert het je geen privé-problemen op (mits je niet persoonlijk borg staat en niet obv bestuurdersaansprakelijkheid alsnog het schip in gaat). Dat betekent dus dat bij een BV de schuldeisers (bank) juist méér risico lopen.

 

De kamer van koophandel heeft een heel handig starterspakket en houdt ook regelmatig startersbeurzen. Daar kun je heel eenvoudig heel veel informatie verzamelen en vragen stellen aan allerlei adviseurs.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De onderneming die wij gaan beginnen is een webshop.

Het is de bedoeling dat er bij het begin niet veel geld in gaat zitten.

 

Ik kreeg het advies om een BV op te starten i.p.v. een VOF omdat het risico dan velen maler kleiner is als bij een VOF.

 

Ik neem aan dat dit dan ook geen probleem zal opleveren bij de bank.

 

Welk risico hebben we het over?

 

De risico's aan een webshop zijn zeer beperkt. Als er "niet teveel geld in gaat zitten" dan zou ik voorlopig niet denken aan een BV, maar veel eerder aan een Vof. Fiscaal wel zo aantrekkelijk als de baten beperkt zijn. Over de vraag VOF of BV is op Higherlevel al genoeg te vinden. Gebruik daarvoor eens de zoekfunctie.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijke vraag voor mij en die ik dan ook nergens terug kan vinden is: Als we gaan beginnen aan een webshop en we krijgen de vaste maandelijkse lasten. Worden deze dan afgeschreven van de rekening van de BV?

 

Ik zie het namelijk zo voor me dat je dan alleen die 18.000 euro hebt staan op de rekening en dat hier de vaste lasten vanaf geschreven gaan worden en hoe werkt het dan als je bijvoorbeeld kiest voor het "kasrondje"

dan staat er toch 0,00 euro op de rekening. Gaat de rekening dan in het rood als de vaste lasten worden afgeschreven?

Link naar reactie
  • 0

 

Heeft de notaris je ook geïnformeerd over een coöperatie als bedrijfsvorm? Vast niet? Gaat hem namelijk omzet kosten omdat het ten eerste goedkoper is en je bij het in en uit treden van leden niet meer bij hem hoeft te komen.

 

Voordelen zijn verder:

- Veel meer te regelen. Je kunt van een coop uiteindelijk zowel een stichting, een vereniging als een BV maken.

- Net als bij een BV juridische scheiding tussen prive en zakelijk.

- Geen kapitaalsverplichting (18.000 euro)

- Geen antecedente onderzoek

- Sneller, goedkoper en makkelijker.

- Zoals gezegd vrije toe en uittredeing van leden, waardoor eenvoudiger eigen vermogen op te halen.

- Stemrecht veel beter te managen (In een BV wordt dat bepaald door percentage aandelen. In een coop kan iemand met de minste inbreng toch de baas blijven).

- Geen salarisplicht

 

Nadelen:

- Minimaal twee leden nodig.

- Coöperatie valt sinds 2001 onder aanmerkelijk belang (AB regeling Betekent dat je winst belasting moet betalen bij overdracht.

 

Ik zet er nu misschien alleen nog maar meer bomen bij, maar zoek je weg hierin. Het kan je meer succes opleveren en veel VOF ellende besparen.

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ieder nadeel heeft ook zijn voordel zou Johan Cruijf zeggen.

 

Een nadeel kan zijn dat het best wat tijd kost om alle zaken goed op ee rij te hebben, zeker als je er meerdere partijen dan twee bij gaat betrekken. Het wordt allemaal best democratisch en als de groep groot wordt, kan het lastig zijn om de leden voor een leden vergaderingen bij elkaar te krijgen. Het één en ander kun je weer voorkomen door bepaalde personen (degene die de baas willen blijven) meer stemrecht te geven) Hiermee kun je bepaalde besluiten uiteindelijk weer geforceerd krijgen. Dat zou dus voor de ene situatie ideaal zijn, voor een andere situatie zou dat leden juist weer weerhouden om aan de coop deel te gaan nemen. Maar als dat juist de bedoeling is, is dat weer prima en kom je eigenlijk weer uit op een BV constructie.

 

 

Een ander nadeel maar wat ook weer een voordel kan zijn, is dat men veel meer moet vastleggen wat er in de coop allemaal gebeurd. In een BV wil men de aandeelhouders vergaderingen er nogal wel eens van een leien dakje van af laten weten. Tot dat moeders de vrouw opeens te horen krijgt dat het eigenlijk helemaal niet goed gaat. Beter om dan maar verplicht regelmatiger te communcieren over de gang van zaken.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.