• 0

overname en financiering

Nu zit ik al enige tijd te denken om een bestaande onderneming over te nemen (health club), hierbij kun je denken aan diverse sauna's, stoombaden, zonnebanken etc. in een kleine omvang, denk dus niet in de richting van de Zwaluwhoeve oid.

 

Ik heb het een en ander uitgezocht en hoe zit het met de financiering van de overname? Stel de vraagprijs is Eur 500.000, en 1/3 daarvan moet betaald worden met eigen inbreng en 2/3 daarvan kan gefinancierd worden via een lang vreemd vermogen (bijv. hypotheek). Voor zover ik weet wordt het momenteel 2/3 gefinancieerd met een hypotheek. Maar hoe zit het bij de overname? Moet ik persoonlijk de hypotheek op mijn naam overnemen, of blijft de hypotheek dan lopen (en neem ik het automatisch over) omdat de hypotheek op de naam van de BV staat wat immers de rechtsvorm is.

 

Ik hoop dat ik mijn vraag zo helder mogelijk heb beschreven.

 

Ik kijk uit naar de reacties! Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je wel of niet privé moet meetekenen hangt helemaal af van het risicoprofiel. Financiering op het pand tot de executiewaarde zal geen probleem zijn, net zo als voorraden en inventaris. Het zal lastiger zijn om goodwill gefinancierd te krijgen.

 

Bedankt voor je reactie. Wat nou als het pand gehuurd wordt? Hoe zit het dan precies.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de vraagprijs EUR 500.000 de BV met alle toeters en bellen, de hele onderneming.

 

In dat geval kan er geen sprake zijn van huur, want je koopt voor dat bedrag de aandelen van de vennootschap en daar zit alles al in ook het o/g.

Laat je bij die transactie in iedergeval adviseren/begeleiden door iemand met kennis van zaken, want onder die toeters en bellen kunnen ook nog "verrassingen" zitten waar je niet blij van wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de vraagprijs EUR 500.000 de BV met alle toeters en bellen, de hele onderneming.

 

In dat geval kan er geen sprake zijn van huur, want je koopt voor dat bedrag de aandelen van de vennootschap en daar zit alles al in ook het o/g.

Laat je bij die transactie in iedergeval adviseren/begeleiden door iemand met kennis van zaken, want onder die toeters en bellen kunnen ook nog "verrassingen" zitten waar je niet blij van wordt.

 

 

Ik ben mij nog aan het orienteren of ik uberhaupt een onderneming wil overnemen. Ik vroeg mij gewoon af hoe het nou zit met het niet-eigen vermogen hoe dat gefinancieerd moet worden. Mocht er op de huidige onderneming een hypotheek afgesloten zijn, of ik die hypotheek dan persoonlijk op mijn naam moet gaan overnemen of de rechtsvorm de BV die het over neemt.

 

Misschien is mijn vraag verkeerd door mij gesteld. Wat ik eigenlijk wil weten is of de huidige hypotheek en bankleningen van de over te nemen onderneming bij de overname op mijn privé komt te staan, dus op mijn persoonlijke naam of op de naam van de rechtsvorm in dit geval de BV.

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 1

Dat zal denk ik afhangen van de voorwaarden van de huidige hypotheek. Is er bijvoorbeeld door een van de vennoten in de B.V. meegetekend, dan zal de bank (waarschijnlijk) willen dat de nieuwe vennoot ook meetekent, en moet je door de molen. Als de voorwaarden van de hypotheek vermelden dat de hypotheek vervalt bij overname van de B.V. (wat ik me heel goed kan voorstellen), dan zul je met de bank in gesprek moeten.

 

Een hypotheek heeft altijd een onderpand, dus als het pand gehuurd is, moet er een ander onderpand zijn.

Link naar reactie
  • 0

\voor het bedrag van EUR 500/m. verkrijg je de aandelen van de vennootschap. We praten dan over een M.B.I.(Management Buy In)

 

De financieringen die in de vennootschap zitten, ook die van het o/g, blijven gewoon op naam van de vennootschap doorlopen.

 

Het enige waar jij voor moet zorgen is een portemonnaie met daarin die EUR 500/m.. voor de aankoop van die aandelen.

Dan de vraag hoe financier ik die EUR 500/m.?

Hiervoor kan je naar een bank stappen met het verzoek jou die EUR 500/m. te verstrekken, maar dat is niet zo eenvoudig ingevuld. Je zult een gedeelte zelf moeten inbrengen ( financieren op persoonlijke titel) en een gedeelte kan mogelijk komen uit de vrij uitkeerbare reserves die mogelijk in de vennootschap zitten. Een aantal banken houdt rekening met art. 207c B.W. Heel kort door de bocht: Dit artikel beperkt de financiering door de vennootschap voor de overnemende partij, dus ook de financiering door de bank.

 

Om deze transacties te laten slagen is de continuiteit van de cash flow van belang d.w.z. een aantoonbare ruime cash flow gedurende meerdere jaren

 

ik hoop dat het allemaal nog duidelijk is

Link naar reactie
  • 0

een beetje kort door de bocht, maar zo bedoel ik het niet...

 

als je nu al wakker ligt van een hypotheek op eigen naam of op de bv, moet je zelf eens recht in de spiegel aankijken en je afvragen of je werkelijk geschikt bent voor het zelfstandig ondernemerschap.

 

klinkt niet leuk misschien, maar beter nu op tijd afhaken dan over een jaar wakker liggen.

 

succes met je keuze.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

een beetje kort door de bocht, maar zo bedoel ik het niet...

 

als je nu al wakker ligt van een hypotheek op eigen naam of op de bv, moet je zelf eens recht in de spiegel aankijken en je afvragen of je werkelijk geschikt bent voor het zelfstandig ondernemerschap.

 

klinkt niet leuk misschien, maar beter nu op tijd afhaken dan over een jaar wakker liggen.

 

succes met je keuze.

 

Bedankt voor je medeleven, maar dat is de issue niet.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Alef al aangeeft hangt veel af van de voorwaarden van de hypotheek en het feit of de oude eigenaar heeft meegetekend.

 

Ik principe is het zo, dat wanneer je de hele BV overneemt en in die BV zit een hypothecaire lening op naam van de BV, zonder dat iemand heeft bijgetekend of garanties heeft verstrekt, dat die situatie zo blijft bestaan en dat jij ook niet hoeft bij te tekenen.

 

Maar pas op. De bank kan een clausule hebben opgenomen dat bij gewijzigde aandeelhouders belangen de lening heroverwogen kan worden.

 

In dit geval zou ik de oude eigenaar om een garantie vragen dat de hypotheek aan de BV toebehoort en dat jij die met BV en al kan overnemen.

 

Het is overigen best de moeite waard om advies in te winnen bij een ervaren F&O professional.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.