Ga naar inhoud
  • 0

Het nuttige derde remlicht.

Junior     14 0

Een bijzonder goedemorgen,

 

Onlangs ben ik als (veelste jonge) projectleider begonnen bij een bedrijf te Schiphol-rijk. Ik zelf woon op het moment in Heerhugowaard, waardoor ik van het ene naar het andere moment dagelijks in de file vast zit. En aangezien nieuwe ideeën sneller voorkomen door een persoon in een andere situatie te zetten. Wou ik deze toch even met jullie delen.

 

Het valt me in files, zeker met donker licht, dat mensen overactief en schrikkerig reageren op de remlichten van de voorganger. Dit heeft een aantal nadelen:

-De bestuurders schrikken, remmen onnodig uit voorzorg en het domino effect is gestart.

-De bestuurders nemen niet meer het initiatief om in te schatten hoe hard de voorganger remt of dat het alleen maar een corrigerend remmetje is.

-Optrekken, remmen en weer optrekken is slechter voor het milieu, auto en bloeddruk van de bestuurder. ;)

 

Ik geloof om onder andere bovengenoemde redenen dat mijn idee van een derde remlicht dat kan aanduiden in hoeverre er geremd word, een bijzonder goede is. Hoe meer we het onoverzichtelijke in het verkeer weghalen hoe beter mensen op elkaar in kunnen spelen.

 

Ik zie dan voor mij dat het derde remlicht een vaste plek aanneemt achter de auto, veel zoals de relatief nutteloze versie die u vandaag de dag al vaak ziet. En dat er, wanneer er mild geremd word, vanzelfsprekend de remlichten werken als normaal, maar dat het derde remlicht dermate van RGB LED's groen licht afgeeft. Oranje, in de meer normale remsituaties, te denken aan het rustig remmen voor een stoplicht en uiteindelijk een fel rood (misschien knipperende) signaal wanneer er hard geremd word. Hoe dan ook, zowel bij een groen, oranje en rood signaal is het natuurlijk van belang

dat het systeem direct registreert hoe er geremd word.

 

Hoe dan ook, ik heb dit nog veel verder uitgewerkt. Maar ik wou dit idee hier even door laten schemeren voor jullie om er kritisch naar te kijken, voel je daarom ook vrij elk denkbaar nadeel naar voren te brengen. Realistisch blijven is voor mij erg belangrijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Retired Mod     1,8k 100

Leuk idee, alleen onuitvoerbaar, waarom:

 

- Zie het maar eens door de autoriteiten te drukken

- Hoe geef jij de zekerheid dat dat remlicht ook daadwerkelijk werkt? (een beetje maar ook volledig?)

- Met led techniek (en daar gaan we heen) kun je niet een beetje licht en een beetje meer licht "doen", het is (praktisch) aan/uit principe.

- Hoe krijg je dit bij de gigabedrijven erdoor?

- Wat voor échte meerwaarde heeft 1 3e remlecht dan nog ?

- Op de nieuwe auto's wordt al aangegeven hoe hard je remt, ondermeer door de remlichtsterkte aan te passen én door wanneer je echt hard op de rem trapt automatisch de knipperlichten te laten branden...


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Leuk idee, alleen onuitvoerbaar, waarom:

 

- Zie het maar eens door de autoriteiten te drukken. Ik denk dat zeker de overheid opzoek is naar een naar hun inziens, alternatief op hun falende filebeleid.

- Hoe geef jij de zekerheid dat dat remlicht ook daadwerkelijk werkt? (een beetje maar ook volledig?)Dit heb je fout begrepen, excuus, de bedoeling dat de LED's geen dimmend effect moeten hebben.

- Met led techniek (en daar gaan we heen) kun je niet een beetje licht en een beetje meer licht "doen", het is (praktisch) aan/uit principe. Zie bovenstaande

- Hoe krijg je dit bij de gigabedrijven erdoor? Een van de grond af extra nieuwe feature bij elke nieuwe auto, die voor de fabrikant amper iets met de totaalprijs van de auto doet.(maar wel KAN)

- Wat voor échte meerwaarde heeft 1 3e remlecht dan nog ?

- Op de nieuwe auto's wordt al aangegeven hoe hard je remt, ondermeer door de remlichtsterkte aan te passen én door wanneer je echt hard op de rem trapt automatisch de knipperlichten te laten branden... Als dit waar is, wist ik niet van het bestaan en vind ik mijn idee duidelijker, veiliger en toepasbaar bij bestaande auto's

Link naar reactie
  • 0
Legend     749 21

Een bijzonder goedemorgen,

 

Onlangs ben ik als (veelste jonge) projectleider begonnen bij een bedrijf te Schiphol-rijk. Ik zelf woon op het moment in Heerhugowaard, waardoor ik van het ene naar het andere moment dagelijks in de file vast zit. En aangezien nieuwe ideeën sneller voorkomen door een persoon in een andere situatie te zetten. Wou ik deze toch even met jullie delen.

 

Het valt me in files, zeker met donker licht, dat mensen overactief en schrikkerig reageren op de remlichten van de voorganger. Dit heeft een aantal nadelen:

-De bestuurders schrikken, remmen onnodig uit voorzorg en het domino effect is gestart.

-De bestuurders nemen niet meer het initiatief om in te schatten hoe hard de voorganger remt of dat het alleen maar een corrigerend remmetje is.

-Optrekken, remmen en weer optrekken is slechter voor het milieu, auto en bloeddruk van de bestuurder. ;)

 

Ik geloof om onder andere bovengenoemde redenen dat mijn idee van een derde remlicht dat kan aanduiden in hoeverre er geremd word, een bijzonder goede is. Hoe meer we het onoverzichtelijke in het verkeer weghalen hoe beter mensen op elkaar in kunnen spelen.

 

Ik zie dan voor mij dat het derde remlicht een vaste plek aanneemt achter de auto, veel zoals de relatief nutteloze versie die u vandaag de dag al vaak ziet. En dat er, wanneer er mild geremd word, vanzelfsprekend de remlichten werken als normaal, maar dat het derde remlicht dermate van RGB LED's groen licht afgeeft. Oranje, in de meer normale remsituaties, te denken aan het rustig remmen voor een stoplicht en uiteindelijk een fel rood (misschien knipperende) signaal wanneer er hard geremd word. Hoe dan ook, zowel bij een groen, oranje en rood signaal is het natuurlijk van belang

dat het systeem direct registreert hoe er geremd word.

 

Hoe dan ook, ik heb dit nog veel verder uitgewerkt. Maar ik wou dit idee hier even door laten schemeren voor jullie om er kritisch naar te kijken, voel je daarom ook vrij elk denkbaar nadeel naar voren te brengen. Realistisch blijven is voor mij erg belangrijk.

 

Wat nu als je kleurenblind bent?

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

 

Wat nu als je kleurenblind bent?

 

Dan het heb je het zelfde probleem als bij een stoplicht (zelfde licht, zelfde kleuren). En het is nog makkelijker, maar als kleurenblind persoon ben je toch al wat allerter in het verkeer. (als je uberhaupt al mag rijden?).

 

Bedankt voor je feedback!

 

Sander

Link naar reactie
  • 0
Legend     749 21

Sorry, je argumentatie gaat niet op... Je hebt het over één remlicht dat van kleur verandert. Bij stoplichten zijn er drie lichten boven elkaar. Iemand die kleurenblind is kan nmm wel zien of een lamp brandt. Als dus is aangeleerd dat boven Rood is/dus stoppen etc, dan kan iemand gewoon functioneren. Waar jij het over hebt zijn kleurnuances... Wat evt wel zou kunnen werken is knipperen bij een noodstop... volgens mij wordt hiermee al geexperimenteerd. Zie ook http://www.auto55.be/nieuws/10638-volvo-neemt-s40-en-v50-onder-handen

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Sorry, je argumentatie gaat niet op... Je hebt het over één remlicht dat van kleur verandert. Bij stoplichten zijn er drie lichten boven elkaar. Iemand die kleurenblind is kan nmm wel zien of een lamp brandt. Als dus is aangeleerd dat boven Rood is/dus stoppen etc, dan kan iemand gewoon functioneren. Waar jij het over hebt zijn kleurnuances... Wat evt wel zou kunnen werken is knipperen bij een noodstop... volgens mij wordt hiermee al geexperimenteerd. Zie ook http://www.auto55.be/nieuws/10638-volvo-neemt-s40-en-v50-onder-handen

 

Als een kleurenblind persoon, een auto voor zich heeft met het RGB remlicht. Wat er dan voor die persoon verschild, is niets. Van nature zijn deze mensen al wat alerter in het verkeer.

 

De functie van deze remlichten is echt het overzichtelijker maken van een verkeerssituatie. U maakt de assumptie dat dit remlicht de andere vervangt.

Maar het is belangrijker dat het voorkomen van kleine ongelukken, kettingbotsingen en het ontspannender rijden op het huidige wegennet

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

adaptieve remlichten:

 

Mercedes heeft dit o.a.:

 

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=5896

 

''De adaptieve remlichten van Mercedes-Benz zijn voortaan standaard op alle R-Klasse uitvoeringen. Door te knipperen bij een noodstop waarschuwen ze sneller achteropkomend verkeer. Tests hebben uitgewezen dat dit de reactietijd van een bestuurder met 0,2 seconde verkort, waarmee de remweg bij 100 km/u met 5,5 belangrijke meters afneemt.''

 

Ik wil niet te koppig overkomen, maar deze remlichten voorkomen maar 1 probleem. Namenlijk dat je mercedes niet zo snel word aangereden. Heeft niets temaken met de file's, inschattingsfouten en eigenlijk alle andere argumenten. Desalnietemin is dit een belangerijk functie van de nieuwe remlichten van Mercedes-Benz, maar ook wel de enige.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     1,8k 100

adaptieve remlichten:

 

Mercedes heeft dit o.a.:

 

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=5896

 

''De adaptieve remlichten van Mercedes-Benz zijn voortaan standaard op alle R-Klasse uitvoeringen. Door te knipperen bij een noodstop waarschuwen ze sneller achteropkomend verkeer. Tests hebben uitgewezen dat dit de reactietijd van een bestuurder met 0,2 seconde verkort, waarmee de remweg bij 100 km/u met 5,5 belangrijke meters afneemt.''

 

Ik wil niet te koppig overkomen, maar deze remlichten voorkomen maar 1 probleem. Namenlijk dat je mercedes niet zo snel word aangereden. Heeft niets temaken met de file's, inschattingsfouten en eigenlijk alle andere argumenten. Desalnietemin is dit een belangerijk functie van de nieuwe remlichten van Mercedes-Benz, maar ook wel de enige.

 

Bedankt!

 

Denk je dat ze op een Fiat 500 dit soort technieken al gaan toepassen dan? Ik vind dit probleem eerder: je kunt rijden of je kunt het niet.

 

Zoals eerder aangegeven werkt dat RGB neit voor kleurenblinden. Als je met lichtsterkte gaat werken (want in de ogen van kleurenblinden zijn dat de verschillen, nuances) dan weet je op een gegeven moment niet meer wanneer er geremt wordt en je wilt juist ook een bepaalde "attentiewaarde" creeren in het verkeer.

 

Als ik van heel zachtjes tot heel hard op mijn rem ga trappen over een periode van een aantal seconden, dan is het voor de achterliggers niet goed in te schatten hoe hard ik nou aan het remmen ben... ben ik nu een beetje, of veel aan het remmen.

 

Weer terug op de kleuren... wat is hard remmen bij een mercedes R-klasse ? ik kan me voorstellen dat een fiat panda nooit bij die vertragingscijfers komt... Hoe ga je dat dan op elkaar aanpassen? wanneer is groen hetzelfde als bij een r-klasse als bij een panda? (niet dat ik wat tegen panda's of fiats ofzo heb hoor ;) meer een vb)


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,8k 127
Achteropkomend verkeer kan aan het tweefasen remlicht van de nieuwe BMW 1-serie direct zien of er normaal of maximaal wordt geremd.

 

Er is geen enkel intelligent remlicht dat de beperkte verstandelijke vermogens van menig automobilist kan compenseren.

Veel mensen blijven op het gas tot het moment dat ze flink in de ankers moeten, het is dit gedrag wat het zogenaamde harmonica effect versterkt.

Door deze actie moeten achterop komende auto's nog sterker afremmen wat er meestal voor zorgt dat het verkeer achter deze dodo's tot stilstand komt.

De angsthazen zijn in het verleden mogelijk oiit eens door zo'n dodo op een voorganger geknalt en gaan al bij Amsterdam remmen als ze bij Utrecht een remlicht zien.

 

Geef mensen een auto die niet zo snel optrekt, laten we zeggen een auto met een acceleratievermogen zoals dat van een diesel bestelbus uit 1980, dan leren ze vanzelf wel dat je beter wat meer kunt anticiperen wil je er een beetje gang in blijven houden.

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

adaptieve remlichten:

 

Mercedes heeft dit o.a.:

 

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=5896

 

''De adaptieve remlichten van Mercedes-Benz zijn voortaan standaard op alle R-Klasse uitvoeringen. Door te knipperen bij een noodstop waarschuwen ze sneller achteropkomend verkeer. Tests hebben uitgewezen dat dit de reactietijd van een bestuurder met 0,2 seconde verkort, waarmee de remweg bij 100 km/u met 5,5 belangrijke meters afneemt.''

 

Ik wil niet te koppig overkomen, maar deze remlichten voorkomen maar 1 probleem. Namenlijk dat je mercedes niet zo snel word aangereden. Heeft niets temaken met de file's, inschattingsfouten en eigenlijk alle andere argumenten. Desalnietemin is dit een belangerijk functie van de nieuwe remlichten van Mercedes-Benz, maar ook wel de enige.

 

Bedankt!

 

Denk je dat ze op een Fiat 500 dit soort technieken al gaan toepassen dan? Ik vind dit probleem eerder: je kunt rijden of je kunt het niet. Ik denk idd niet dat het toepasbaar is bij bijv. een Fiat 500, maar het heeft allicht een snellere omloop snelheid dan het bij high-end modellen installeren en zolang mensen zelf het pendaal onder controle hebben zal dit altijd blijven.

 

Zoals eerder aangegeven werkt dat RGB neit voor kleurenblinden. Als je met lichtsterkte gaat werken (want in de ogen van kleurenblinden zijn dat de verschillen, nuances) dan weet je op een gegeven moment niet meer wanneer er geremt wordt en je wilt juist ook een bepaalde "attentiewaarde" creeren in het verkeer. Ik weet dat je helemaal gelijk heb mbt de kleur nuances, naar wat ik ervan weet is dat inderdaad hetgeen kleurenblinden zelfs kleuren op kunnen herkennen. Maar nogmaals, als er 1 auto van de 5 niet een dergelijk remlicht heeft, of dat 0,2 % (de verkeersdeelnemende kleurenblinden) niet reageert in een situatie. Dan zorgt dat er naar mijn mening niet voor dat het niet werkt.

 

Als ik van heel zachtjes tot heel hard op mijn rem ga trappen over een periode van een aantal seconden, dan is het voor de achterliggers niet goed in te schatten hoe hard ik nou aan het remmen ben... ben ik nu een beetje, of veel aan het remmenDat zal dermate van een unanieme meting moeten plaatsvinding ergens in de auto, maar ik zit te denken aan het afremmen van -5 m/s een groenlicht, dat (zonder helderheid te veranderen) bij -15m/s overgloeit naar oranje.

 

Weer terug op de kleuren... wat is hard remmen bij een mercedes R-klasse ? ik kan me voorstellen dat een fiat panda nooit bij die vertragingscijfers komt... Hoe ga je dat dan op elkaar aanpassen? wanneer is groen hetzelfde als bij een r-klasse als bij een panda? (niet dat ik wat tegen panda's of fiats ofzo heb hoor ;) meer een vb).Ik denk dat de techniek aanwezig is om daar een richtlijn in te vinden, bedenkening van mindering in m/s is unaniem als die meting op de juiste plek in de auto gehouden word. Bijv, een 500PK auto corrigeert op de as net zoveel als een fiat 500 (daar is hij weer).

 

Nogmaals bedankt Sp00n, laat me weten als ik je ook maar iets aan het overtuigen ben. Als je je monitor aan het uitlachen ben na deze post hoor ik dat ook graag, vanzelfsprekend.

 

Sander

Link naar reactie
  • 1
Moderator     8,6k 7 812

Leuk idee, alleen onuitvoerbaar, ...

 

Beste Sp00n, deze reactie - dank daarvoor - vind ik nu een goed voorbeeld van een 'Idea Killer', de hoofdoorzaak van het in de kiem smoren van innovatie.

 

En ik ben blij dat de discussie desondanks toch meer probleemverkennend / oplossingsgericht doorloopt.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
Legend     11,3k 470

Dag Sander,

 

heb je ook al eens gedacht over een numeriek 'rugnummer' annex dynamische snelheidsweergave incl versnellings- of vertragingsindicatie (met driehoek up of down) op de plaats van het derde remlicht? Deze moet het ook goed doen op flitsfoto's! ;D

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Dag Sander,

 

heb je ook al eens gedacht over een numeriek 'rugnummer' annex dynamische snelheidsweergave incl versnellings- of vertragingsindicatie (met driehoek up of down) op de plaats van het derde remlicht? Deze moet het ook goed doen op flitsfoto's! ;D

 

Groet,

 

Highio

 

Dag Highio,

 

Klinkt inderdaad wel een beetje op versie 2.0 van wat ik bedoel. Alleen die snelheidsweergave is niet echt praktisch omdat kilometer tellers afwijken en ik nu al weet dat niemand als ze bijv. 47km/ph lezen op de voorganger dat ze dan gaan zitten stuntelen om precies die snelheid te houden. Als oplossing op dat probleem zou ik iets bedenken in combinatie met cruise controll.. 1 druk op de knop en de auto past zn snelheid elke paar keer per seconden aan op je voorligger, en houd een stabiele (de wettelijke 2 auto's) afstand aan.

 

Bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     317 25

Als oplossing op dat probleem zou ik iets bedenken in combinatie met cruise controll.. 1 druk op de knop en de auto past zn snelheid elke paar keer per seconden aan op je voorligger, en houd een stabiele (de wettelijke 2 auto's) afstand aan.

 

Dit bestaat inmiddels al: Adaptive Cruise Control. Leuke pagina in deze discussie is: http://www.aida.utwente.nl/Nieuws/archief/2007/Testrit%20met%20Volvo%20S80%20V8.doc/

 

Overigens denk ik dat de autoindustrie al verder is met electronische hulpmiddelen dat dit 3e remlicht weinig toevoeg en alleen maar verwarrend kan werken.

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Als oplossing op dat probleem zou ik iets bedenken in combinatie met cruise controll.. 1 druk op de knop en de auto past zn snelheid elke paar keer per seconden aan op je voorligger, en houd een stabiele (de wettelijke 2 auto's) afstand aan.

 

Dit bestaat inmiddels al: Adaptive Cruise Control. Leuke pagina in deze discussie is: http://www.aida.utwente.nl/Nieuws/archief/2007/Testrit%20met%20Volvo%20S80%20V8.doc/

 

Overigens denk ik dat de autoindustrie al verder is met electronische hulpmiddelen dat dit 3e remlicht weinig toevoeg en alleen maar verwarrend kan werken.

 

De cruisecontrol optie bestaat inderdaad al, maar dat dacht ik al. Over het idee: Ik denk dat het niet verwarrend werkt en een juist grote toevoeging heeft! Mercedes heeft als enigste hierop als alternatief iets op bedacht, maar aannemende dat je de rest van dit topic doorgelezen hebt en de wetenschap dat dit wel een heel mooi systeem zou zijn als het zou werken en eventueel geïntrigeerd word in huidige remlichten. (buiten ring rood, binnen ring RGB of andersom) kunt u echt niet zien?

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,8k 127

 

De cruisecontrol optie bestaat inderdaad al, maar dat dacht ik al. Over het idee: Ik denk dat het niet verwarrend werkt en een juist grote toevoeging heeft! Mercedes heeft als enigste hierop als alternatief iets op bedacht, maar aannemende dat je de rest van dit topic doorgelezen hebt en de wetenschap dat dit wel een heel mooi systeem zou zijn als het zou werken en eventueel geïntrigeerd word in huidige remlichten. (buiten ring rood, binnen ring RGB of andersom) kunt u echt niet zien?

 

Heb je zelf het hele topic wel gelezen ???

Dan zou je namelijk weten dat Mercedes helemaal niet de enige met een alternatief is.

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

 

De cruisecontrol optie bestaat inderdaad al, maar dat dacht ik al. Over het idee: Ik denk dat het niet verwarrend werkt en een juist grote toevoeging heeft! Mercedes heeft als enigste hierop als alternatief iets op bedacht, maar aannemende dat je de rest van dit topic doorgelezen hebt en de wetenschap dat dit wel een heel mooi systeem zou zijn als het zou werken en eventueel geïntrigeerd word in huidige remlichten. (buiten ring rood, binnen ring RGB of andersom) kunt u echt niet zien?

 

 

 

Heb je zelf het hele topic wel gelezen ???

Dan zou je namelijk weten dat Mercedes helemaal niet de enige met een alternatief is.

 

Alle bekende toepassingen zijn gelijk aan die van mercedes, als ik even moet nazoeken voor u welke autofabrikanten de knipperende remlichten in productie heeft?

 

Ik andwoord inhoudelijk op elke post, beetje denigrerende conclusie om te trekken dat ik niets van het alles doorgelezen heb.

Link naar reactie
  • 1
Legend     317 25

De cruisecontrol optie bestaat inderdaad al, maar dat dacht ik al. Over het idee: Ik denk dat het niet verwarrend werkt en een juist grote toevoeging heeft! Mercedes heeft als enigste hierop als alternatief iets op bedacht, maar aannemende dat je de rest van dit topic doorgelezen hebt en de wetenschap dat dit wel een heel mooi systeem zou zijn als het zou werken en eventueel geïntrigeerd word in huidige remlichten. (buiten ring rood, binnen ring RGB of andersom) kunt u echt niet zien?

 

Hoe groot moet het remlicht (voor een kleurenblinde) worden wil van een afstand zichtbaar zijn welke ring er brand. Overigens vraagt e.e.a. om een extra interpretatie die ten koste gaat van de reactietijd. Ik zie dus meer in het Volvo-systeem Collision Warning met Brake Support. De electronica meet de afstand t.o.v. de voorganger en grijpt eventueel in.

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

De cruisecontrol optie bestaat inderdaad al, maar dat dacht ik al. Over het idee: Ik denk dat het niet verwarrend werkt en een juist grote toevoeging heeft! Mercedes heeft als enigste hierop als alternatief iets op bedacht, maar aannemende dat je de rest van dit topic doorgelezen hebt en de wetenschap dat dit wel een heel mooi systeem zou zijn als het zou werken en eventueel geïntrigeerd word in huidige remlichten. (buiten ring rood, binnen ring RGB of andersom) kunt u echt niet zien?

 

Hoe groot moet het remlicht (voor een kleurenblinde) worden wil van een afstand zichtbaar zijn welke ring er brand. Overigens vraagt e.e.a. om een extra interpretatie die ten koste gaat van de reactietijd. Ik zie dus meer in het Volvo-systeem Collision Warning met Brake Support. De electronica meet de afstand t.o.v. de voorganger en grijpt eventueel in.

 

Hmm dit zijn goeie punten! Voor de kleurenblinden is het geintregeerde RGB licht in de remlichten onmogenlijk. Of je hier als jan modaal ook last van gaat hebben, ga vanavond even in 3d uitwerken en post de resultaten hier. Met extra interpretatie heeft u ook een sterk punt. Dat zou in de praktijk getest moeten worden, maar dit idee zal er inderdaad niet voor zorgen dat de reactietijd sneller wordt. (Maar in een hoop situaties mischien voorkomt dat er van een reactietijd spraken is)

 

Volvo Collision Warning met Brake Support.. De benaming zegt het al, het hele concept staat op naam van volvo. Recht wat ze natuurlijk uiteindelijk gaan verkopen. Maar naast dit systeem zou de RGB remlichten nogsteeds hun functie behouden. Ben ik van overtuigt in iedergeval.

 

Nogmaals ik zal vanavond een aantal zaken proberen te verduidelijken met een 3D schets in plaats van tekst en gebaren.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,6k 146

Ik zie toch wel problemen met het huidige wagenpark. Vrijwel alle autos nu op de weg hebben een 3e remlicht dat maximaal en rood oplicht, ongeacht hoe hard je remt.

 

Zou je daar nieuwe auto's tussen zetten met een remlicht dat groen-geel-rood oplicht naarmate je harder remt, dan kun je als achterligger niet zien of het gaat om een bestaand remlicht dat misschien maar een beetje remt, of een nieuw remlicht dat de ankers uitgooit.

 

Persoonlijk zie ik er meer in om het knipperen van de richtingaanwijzers verplicht te stellen vanaf een bepaalde decelleratie. Dat kan een absoluut getal zijn (bijv 3 m/s2) zodat er ook geen verschil is tussen een remmende sportwagen met dienblad-remschijven en een boodschappenwagentje.

 

Ook daarmee houd je oudere auto's die geen knippersignaal geven bij hard remmen, maar een voordeel is in ieder geval dat iedereen al bekend is met het signaal (dat ook veel mensen al gebruiken als ze plots moeten remmen voor een file oid om achterliggers te waarschuwen).

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,8k 127

Leuk idee, alleen onuitvoerbaar, waarom:

 

- Met led techniek (en daar gaan we heen) kun je niet een beetje licht en een beetje meer licht "doen", het is (praktisch) aan/uit principe.

 

Mijn leraren zeiden ook altijd dat een led niet dimbaar is.

 

Neem een gelijkspanning met regelbare duty cycle van zeg 20 khz en de intensiteit van het uitgestraalde licht door de led is variabel voor het menselijk oog. Geen idee of dit ergens wordt toegepast maar het is wel een manier.

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Ik zie toch wel problemen met het huidige wagenpark. Vrijwel alle autos nu op de weg hebben een 3e remlicht dat maximaal en rood oplicht, ongeacht hoe hard je remt.

 

Zou je daar nieuwe auto's tussen zetten met een remlicht dat groen-geel-rood oplicht naarmate je harder remt, dan kun je als achterligger niet zien of het gaat om een bestaand remlicht dat misschien maar een beetje remt, of een nieuw remlicht dat de ankers uitgooit.

 

Persoonlijk zie ik er meer in om het knipperen van de richtingaanwijzers verplicht te stellen vanaf een bepaalde decelleratie. Dat kan een absoluut getal zijn (bijv 3 m/s2) zodat er ook geen verschil is tussen een remmende sportwagen met dienblad-remschijven en een boodschappenwagentje.

 

Ook daarmee houd je oudere auto's die geen knippersignaal geven bij hard remmen, maar een voordeel is in ieder geval dat iedereen al bekend is met het signaal (dat ook veel mensen al gebruiken als ze plots moeten remmen voor een file oid om achterliggers te waarschuwen).

 

Over de eerste 2 allinia's: Het is niet de bedoeling dat het een vervanging word van de huidige remlichten. Iemand die niets van de RGB lichten af weet en iemand voor zijn neus MET die RGB remlichten.

-: als hij hard remd is de situatie niet anders dan normaal, dan zijn het gewoon 3 remlichten waar hij of zij direct op zal reageren, zoals normaal.

-; als hij zachtjes remd, ziet hij nogsteeds de 2 standaart rode oplichtende remlichten, maar ook een groen licht.. nu zou hij zn gas los kunnen laten in plaats van dat hij in dezelfde situatie ZONDER de RGB remlichten ook was gaan remmen.

 

 

Die knipperlichten is zowieso een idee waar wat mee gedaan moet worden, al doe ik het zelf altijd netjes uit mezelf. (Iets wat echt werkt).

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     29 0

Dit idee doet me ook denken aan iets dat ik ooit op tv heb gezien. Dat was een groen licht aan de voorkant van een auto waaraan een voetganger kon zien dat een auto afremde, zodat hij wist dat hij (veilig) kon oversteken.

 

Ik meen de RDW vond het toevoegen van 1 extra kleur al verwarrend. Alsof er een jumbo-jet aankwam. Zij keurden het systeem daarom af.

 

Ik denk dat andere alternatieven (sensoren voor in de auto e.d.) een betere toekomst hebben. Al die verschillende kleuren bij druk verkeer - iedereen remt immers anders - lijken me erg onoverzichtelijk en verwarrend. Daarnaast vraag ik me af hoe achteropkomend verkeer moet reageren op een groen of oranje licht: hoe hard moet jij dan precies remmen?

 

Bovendien is een ander probleem dat veel mensen gewoon niet (goed) kijken of afstanden verkeerd inschatten. Daar helpt een (in mijn optiek althans) complex (maar toch nog passief) remlicht niet bij. Zo'n (actief) sensorgestuurd systeem heeft denk ik meer potentieel.


www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0
Junior     14 0

Dit idee doet me ook denken aan iets dat ik ooit op tv heb gezien. Dat was een groen licht aan de voorkant van een auto waaraan een voetganger kon zien dat een auto afremde, zodat hij wist dat hij (veilig) kon oversteken.

 

Ik meen de RDW vond het toevoegen van 1 extra kleur al verwarrend. Alsof er een jumbo-jet aankwam. Zij keurden het systeem daarom af.

 

Ik denk dat andere alternatieven (sensoren voor in de auto e.d.) een betere toekomst hebben. Al die verschillende kleuren bij druk verkeer - iedereen remt immers anders - lijken me erg onoverzichtelijk en verwarrend. Daarnaast vraag ik me af hoe achteropkomend verkeer moet reageren op een groen of oranje licht: hoe hard moet jij dan precies remmen?

 

Bovendien is een ander probleem dat veel mensen gewoon niet (goed) kijken of afstanden verkeerd inschatten. Daar helpt een (in mijn optiek althans) complex (maar toch nog passief) remlicht niet bij. Zo'n (actief) sensorgestuurd systeem heeft denk ik meer potentieel.

 

Hmm vanzelfsprekend hoopte ik verder te komen, maar u heeft overtuigend gelijk. Als dit idee wat ik opbreng 2 kleuren meer dan dat de RDW toelaat valt zowieso alles al in duigen. Maar ik denk dat ik er mee eens ben dat een verfijnder (actief) systeem meer in het plaatje van vandaag en de toekomst past.

 

Al ben ik er nogsteeds heilig van overtuigt dat dit idee een beter inzicht geeft met wat er vlak en ver voor je auto gebeurt.. maar dat de manueele manier om erop te reageren niet meer van deze tijd is.

 

Bedankt voor de feedback!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.