• 0

Voorzieningen bij ratio's ?!

Ik ben op dit moment bezig met een financiele analyse waarbij ik verschillende kengetallen aan het berekenen ben.

 

Alleen nu vraag ik mezelf af wat de plaats is van zgn. VOORZIENINGEN aan de passivazijde van de balans tussen de ratio's.

 

Bekend is wel dat de meeste voorzieningen een overwegend kortlopend karakter hebben.

 

Dus bijvoorbeeld:

 

current ratio = vlottende activa / kort vreemd vermogen

 

Moeten de voorzieningen dan bij het kort vreemd vermogen opgeteld worden?

 

Ik dacht in eerste instantie dat het nergen bijgerekend zou moeten worden maar als je het nettowerkkapitaal op beide manieren berekend dan komt er dus twee keer een verschillend kapitaal uit als je de voorzieningen achterwege laat:

 

nettowerkkapitaal = vlottende activa - kort vreemd vermogen

 

nettowerkkapitaal = (eigen vermogen + lang vreemd vermogen) - vaste activa

 

???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Waarvoor heb je dit nodig?

 

Ik vraag me trouwens af waar jij vandaan haalt dat het vooral voor de kortere termijn is? Het is eerder andersom... Je wil namelijk al een bepaald bedrag opzij zetten, omdat je weet dat je in de toekomst (en dat is vaak niet binnen het jaar) een uitgave wil doen, of om het te gebruiken bij oninbare vorderingen, waar ook wel een tijd overeeen gaat voor ze oninbaar worden. Je wilt dus geld reserveren en de fiscus laat toe dat te doen, zonder dat je daar VPB etc. over hoeft te betalen... De voorziening zorgt er namelijk voor dat er minder winst voor belasting wordt gemaakt. (of meer verlies) Je moet alleen aantoonbaar kunnen maken dat je die voorziening voor een valide reden doet.

 

Dit weet ik niet zeker, maar: volgens mij kun je een voorziening niet zien als een onderdeel van het werkkapitaal, te meer omdat het moet worden uitgegeven waarvoor het bedoeld is. Wacht wel even een reactie af van iemand die het écht zeker is!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.