Jump to content
djsteeffie
Verberg

Inventaris/gebouwen of kosten?

vraag

Mijn vrouw heeft een eigen schoonheidssalon met winkelgedeelte. Dit jaar heeft ze 1 van de kamers opgeknapt om daar ook behandelingen te kunnen geven. Hiervoor hebben we 2 wastafels in losse onderdelen (incl kraan, etc) gekocht en geïnstalleerd. Alles bij elkaar kostte het ca. €700. Mogen we dit nu activeren (inventaaris/verbouwing) en afschrijven in tig jaar of dienen we dit als kosten te boeken?

 

Zelfde soort vraag:

We hebben voor in het winkelgedeelte een eettafel in winkel A gekocht voor ca €280 en 8 eettafelstoelen in winkel B voor €600. Mogen we nu de tafel ook als inventaris boeken en afschrijven, omdat de stoelen in principe bij de tafel horen en het bedrag tafel + stoelen meer dan 450 euro bedraagt?

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Formeel misschien niet maar als het aantoonbaar c.q. aannemelijk is dat deze onderdelen tezamen nodig zijn voor het bedrijf zou ik ze als 1 geheel opvoeren en activeren. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn kantoorinventaris (weliswaar allemaal bij 1 leverancier gekocht en in 1 keer laten afleveren maar stoelen e.d. per stuk kosten ook allemaal minder dan 450 euro).

Kleine kans dat je hierover een discussie krijgt met de fiscus maar ik vind het heel "pleitbaar" om het wel te doen.


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ter aanvulling: vorig jaar hebben we een kantoor aan huis gebouwd. Alle stenen, schroeven, dropels e.d. waren per stuk ook minder dan 450 euro maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik dit in zijn geheel zou kunnen aftrekken in 1 jaar......


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ben geen expert in deze zaken maar zou toch pleiten voor inventaris. Een aantal wasbakken naast elkaar, typisch voor een kapsalon o.i.d. kan toch moeilijk als onroerend goed worden gezien. Bij een andere aanwending van de ruimte zullen deze wasbakken wel onmiddellijk worden verwijderd.

E.e.a. moet ook worden gezien in perspectief van de waarde waarover we het hebben.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 158 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept