• 0

Inventaris/gebouwen of kosten?

Mijn vrouw heeft een eigen schoonheidssalon met winkelgedeelte. Dit jaar heeft ze 1 van de kamers opgeknapt om daar ook behandelingen te kunnen geven. Hiervoor hebben we 2 wastafels in losse onderdelen (incl kraan, etc) gekocht en geïnstalleerd. Alles bij elkaar kostte het ca. €700. Mogen we dit nu activeren (inventaaris/verbouwing) en afschrijven in tig jaar of dienen we dit als kosten te boeken?

 

Zelfde soort vraag:

We hebben voor in het winkelgedeelte een eettafel in winkel A gekocht voor ca €280 en 8 eettafelstoelen in winkel B voor €600. Mogen we nu de tafel ook als inventaris boeken en afschrijven, omdat de stoelen in principe bij de tafel horen en het bedrag tafel + stoelen meer dan 450 euro bedraagt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel misschien niet maar als het aantoonbaar c.q. aannemelijk is dat deze onderdelen tezamen nodig zijn voor het bedrijf zou ik ze als 1 geheel opvoeren en activeren. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn kantoorinventaris (weliswaar allemaal bij 1 leverancier gekocht en in 1 keer laten afleveren maar stoelen e.d. per stuk kosten ook allemaal minder dan 450 euro).

Kleine kans dat je hierover een discussie krijgt met de fiscus maar ik vind het heel "pleitbaar" om het wel te doen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling: vorig jaar hebben we een kantoor aan huis gebouwd. Alle stenen, schroeven, dropels e.d. waren per stuk ook minder dan 450 euro maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik dit in zijn geheel zou kunnen aftrekken in 1 jaar......

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben geen expert in deze zaken maar zou toch pleiten voor inventaris. Een aantal wasbakken naast elkaar, typisch voor een kapsalon o.i.d. kan toch moeilijk als onroerend goed worden gezien. Bij een andere aanwending van de ruimte zullen deze wasbakken wel onmiddellijk worden verwijderd.

E.e.a. moet ook worden gezien in perspectief van de waarde waarover we het hebben.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.