• 0

Overwaarde Bedrijfspand

Ik heb een BV waar ik 10 jaar geleden een bedrijfspand heb gekocht

Staat nu in de boeken voor 75000.

 

Ik heb een schikking aangevraagd om vanuit de zaak naar Prive te verkopen van zeg 250000. Ik heb nu het pand verkocht aan een derden voor ruim 290000. Ik moet dus eerst transporteren van de zaak naar prive ( met goedkeuring belastingdienst ) en dan verkoop ik het meteen door naar die derden voor 40000 meer.

 

Mijn vraag:

 

De eerste betaling van het pand was in 1998.

Zit ik nu nog in een gedeelte van de BTW regeling?

10 jaar is dus eind 2007 afgelopen alleen in 1999 zijn er ook nog facturen betaald met BTW.

 

Valt dit gedeelte nog wel in de btw regeling.

 

Kan ik de overwaarde her investeren?

Heb namelijk 2 auto's dit jaar gekocht dit jaar.

 

Welk bedrag kan je herinvesteren.?

 

Is dat de boekwaarde van het onroerendgoed of de daadwerkelijke overwaarde van het pand.

 

iemand nog een tip om het belastbaar bedrag lager te krijgen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Tqam.

 

Het pand is aangeschaft met BTW in 1998. De herzieningsperiode is 9 jaar + jaar van aankoop. De herziening loopt dus uiterlijk tot en met 2007. In 2008 hoef je de aankoop-BTW dus niet meer te herzien.

 

Voor de boekwinst kun je een herinvesteringsreserve vormen die ook afgeboekt kan worden op bedrijfsmiddelen met een korte afschrijvingsduur (bv auto's). De HIR is 250.000 - 75.000. Je mag dus 175.000 herinvesteren/afboeken op nieuwe investeringen. De herinvesteringsresreve moet uiterlijk in 2011 afgeboekt worden. Dus je hebt in ieder geval belastinguitstel tot en met 2011. Er moet dan wel een concreet voornemen tot herinvestering zijn.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd heb ik mijn bedenkingen bij deze constructie. Eerst vanuit prive aan een derde verkopen voordat het pand prive eigendom is geworden (heb je zo te lezen al gedaan), daarna nog aan jezelf moeten verkopen (eigendom gaat over bij de akte van levering) voordat het eigendom op die derde overgaat??? En dan met een privewinst van 40K? Volgens mij trapt de fiscus daar nooit in.

Om gelazer achteraf te voorkomen zou ik dit wel volledig aan de fiscus melden want als ze achteraf komen....

 

Wat betreft de overige investeringen: als deze onlosmakelijk met het pand zijn verbonden (wanden plaatsen bijvoorbeeld) kun je deze niet als los element verkopen. Dat je bepaalde kosten in het verleden niet hebt geboekt betekent niet automatisch dat je deze buiten de constructie kunt houden en deze niet tot het vermogen van de BV behoren.

Als je nu 40K extra ontvangt voor deze zaken, ontvang je die als BV en worden ze bij de winst geteld.

Heb je e.e.a. als prive investering (c.q. lening aan de BV) indertijd opgenomen en vastgelegd?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Meer vragen:

 

Heb je de auto's op kenteken gezet met de BV als kentekenhouder? Anders gaat de herinvesteringsreserve niet op!

 

Heb je de fiscus bij de beschikking verkoopwaarde ook meegedeeld dat je al kopers had voor 290K? Een beschikking van de fiscus valt zodra zij aannemelijk maken dat de middelijke waardering onder een onjuiste voorstelling van zaken tot stand gekomen is. In dat geval zal de fiscus stellen dat de BV voor 290K verkocht heeft aan privé.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.