• 0

Bijtelling als ik auto 's avonds op de zaak laat staan?

Ik heb een eenmanszaak. Ik heb twee bedrijfsauto's en een privéauto.

 

Mijn vrouw rijdt in één van de twee bedrijfsauto's, een astraatje. Deze wordt ook privé gebruikt, hierover betaal ik dus ook bijtelling. Dat vind ik geen probleem.

 

Ik zelf rij in een relatief dure Discovery met de bijbehorende hoge bijtelling.Ik gebruik de auto alleen zakelijk, prive rij ik alles (bijna niks) in mijn hobby oldtimer.

 

Met mijn Discovery rij ik zo'n 100000km per jaar. Ik heb meerdere pogingen gedaan een km-registratie te gaan bijhouden, maar ik vind het te veel gedoe. Ik rij alles met een zeer zware aanhanger en heb dus helaas echt een zware terreinauto nodig om deze te kunnen/mogen trekken. Anders zou ik gewoon in een oud bakkie rijden.

 

Is het voldoende de auto buiten werktijd op mijn bedrijfsterrein te stallen om geen bijtelling te hoeven betalen? Ik ben echter ook regelmatig 's avonds onderweg, of meerdere dagen achter elkaar in het buitenland met de auto. Ik betaal nu al jaren (voor mijn gevoel ten onrechte) bijtelling maar ik krijg er een beetje genoeg van.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het eerste jaar zo'n blackbox gehad, en dat werkte inderdaad goed. Het jaar daarna probeerde ik het zonder, dat mislukte :-)

 

Maar ik lees dus, dat als werknemers de auto niet privé mogen gebruiken, en/of de auto 's nachts achter het hek gaat zoals bij mij er ook geen bijtelling geldt, en dat zou het makkelijkste zijn.

 

Alleen staat er de hele tijd dat het gaat om werknemers, ik weet dus niet of dat ook voor mij geldt als zelfstandige. Ik kan mezelf wel een sanctie opleggen als ik de auto tóch privé gebruik, maar dat is niet zo geloofwaardig.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de belastingdienst je gaat vragen of je een kilometerregistratie bijgehouden hebt. In een werknemersituatie is er iemand anders (de baas) die verantwoordelijk kan worden gehouden voor het 'ontduiken' van belasting, in jouw situatie niet.

 

Heb je al eens met je inspecteur (eventueel via je accountant gebeld en hem de situatie voorgelegd? Ik kan me heel goed voorstellen dat ze misschien een uitzondering willen maken? Of dat er inderdaad regels voor zijn zoals jij die voorstelt?

Link naar reactie
  • 0

Dag Stobbie

 

Nee dit gaat niet op voor jou. Het punt bij de werknemer is dat de auto buiten zijn bereik komt door deze na werk te stallen op een afgesloten terrein en de sleutels in te leveren bij de werkgever, die controle heeft op dat terrein en de sleutels.

 

Als eigenaar van een onderneming gaat die vlieger niet op en zit je vast aan de KM admin.

 

Mijn bescheiden mening: als ondernemer let je op je geld. Een kladblok waarop je per rit een postcode noteert en de km stand bij aankomst is toch niet zo veel werk.

 

Verwerk die notities zodra je de pc aanzet elke dag en het kost je hooguit 5 minuten per dag. Tegen een besparing van minimaal 5K per jaar, toch een leuke winst per uur (bij 25 uur per jaar)!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een KM-administratie is niet heilig. Als een ondernemer op een andere manier kan aantonen dat hij een auto niet prive gebruikt, mag dit op die andere manier. De inspecteur is bevoegd om afspraken te maken over de bijtelling.

 

In jouw geval zou ik gewoon een afspraak maken met een inspecteur en je situatie uitleggen. Als je een redelijke inspecteur treft (die bestaan er heus), dan zal hij akkoord gaan met geen bijtelling.

 

Groet

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Er geldt inderdaad een vrije bewijsleer om onder de bijtelling uit te komen (verbod privé gebruik door werkgever en reeds genoemde stalling na werktijd). Veelal is dit makkelijker voor een werknemer dan voor een werkgever.

 

En ja Odeon, met een inspecteur zal altijd te praten zijn, maar of de enkele situatie voldoende is om onder de bijtelling zonder KM admin uit te komen, betwijfel ik. Om maar een 'kinderlijke' uitspraak te doen:

 

"waarom hoeft hij niet te schrijven en ik wel?" Oftewel, wat zie je in zijn situatie dat een compromis rechtvaardigd?

 

Wellicht is het denkbaar dat een inspecteur akkoord gaat met een iets vereenvoudigde admin, zoals alleen per dag noteren in welke plaatsen je bent geweest en de eindstand kilometerteller per dag.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tsja kilometers bijhouden is gewoon erg lastig. Ik speur door heel Europa naar bijzondere oldtimers, en rij soms langs vreselijk veel adressen op één dag en van pompstation via hotel via garagebedrijf en noem maar op.

Als ik nu gewoon hier in NL 200 klanten had die ik met enige regelmaat zou bezoeken was het wel te doen.

Ik moet maar eens kijken...Voorlopig betaal ik maar gewoon denk ik, het nieuwe jaar is toch al weer een paar maanden bezig.

 

(de discovery heeft permanent een autoambulance aangekoppeld, misschien moet ik de inspecteur maar overhalen dat hij het sleuteltje bewaard, dan is het wel geloofwaardig dat ik niet met aanhanger naar de supermarkt ga denk ik. ;D )

Link naar reactie
  • 0

Het ding is na het eerste jaar weer uitgebouwd, omdat ik het niet handig vond.

Hij sloeg wel postcodes en adressen op en die kon ik exporteren naar excel maar daarna wist ik natuurlijk niet meer wat ik op welk adres ben wezen doen en waarom.

Ik neem aan dat ik moet kunnen uitleggen wat ik gedaan heb bij die postcodes, anders zouden het net zo goed prive km's kunnen zijn.

Hierdoor werd de administratieve last voor mij bijna net zo groot als dat ik het helemaal met de hand deed.

Link naar reactie
  • 0

Per rit moet u de volgende gegevens vermelden:

 

* de datum

* de begin- en eindstand van de kilometerteller

* het adres van vertrek en het aankomstadres. Als u vanaf uw werkadres naar een afspraak rijdt en daarna weer terug, schrijft u de aankomst- en vertrekadressen op van zowel de heen- als de terugreis

* de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen

* of het een privérit is of een zakelijke rit

* de privé-omrijkilometers als u tijdens dezelfde rit zakelijke kilometers en privékilometers rijdt

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-15.html#P168_22248

 

De inspecteur zal zelf steekproeven (indien nodig danwel gewenst) uitvoeren bij de opgegeven (klant)postcodes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.