• 0

Klimaatwet, uitdaging voor ondernemers!

Vandaag, 27Febr., is de klimaatwetCampagne van start gegaan. Getrokken door Milieudefensie, Jongeren MilieuActief en Stichting Natuur en Milieu en ondersteund door tal van maatschappelijke organisaties wordt opgeroepen tot het aannemen van een krachtige klimaatwet.

 

De wet legt een jaarlijks met 3% afnemend CO2 plafond op. Aan ondernemers en burgers zich aan te passen. Door het hoe vrij te laten wordt er vanuit gegaan dat het uit zichzelf, ondersteund met maatregelen als label-ling zuinige apperatuur en belastingvoordelen, de goedkoopste en beste weg vind.

 

Hoe als ondernemend Nederland je er op in te stellen? Waar liggen kansen voor ondernemers?

 

Voor een voorbeelduitwerking zie www.Green4Sure.nl

 

 

 

Ondersteun je het idee? Teken ook voor een krachtige klimaatwet!

Klimaatwet.nu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een snelle aanname van de wet zoals ook in Engeland is gebeurd zal ondernemers een stuk stabiliteit bieden, en een investeringsklimaat scheppen die nu nog ontbreekt.

 

Marketing richt zich op het geloof van mensen. Er moet al vanuit gegaan worden dat mensen aan besparing willen doen en geloven dat wat de verkoper zegt waar is en dat deze ook van goede wil is.

 

Investeren in nieuwe zuinigere technologie en producten is duur. Er ontbreek teveel aan stimulans.

 

De klimaatwet zorgt er voor dat er een schaarste ontstaat op CO2 uitstoot gebied en geeft deze een prijs. Het kabinet kan afgerekend worden op hun jaarlijkse CO2 begroting wat zekerheid biedt in het halen ervan.

 

Tot die tijd zweeft de gehele intentie nog een beetje.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Oplopende tekorten aan olie en gas (peak oil) en dus stijgende prijzen zullen automatisch tot een lager energieverbruik leiden. We zullen wel moeten. De olieprijs ligt nu rond de $ 100. Er zullen de komende jaren nog heel wat records gaan sneuvelen. Daar is m.i. geen klimaatwet voor nodig.

 

Ik heb zelf een baan in mijn woonplaats aangenomen. Van ca 60 km reistijd per dag naar nog geen 1,5 km per dag. De lease-auto eruit voor meer salaris en elke dag 1 uur meer tijd voor mijn gezin.

Link naar reactie
  • 0

Oplopende tekorten aan olie en gas (peak oil) en dus stijgende prijzen zullen automatisch tot een lager energieverbruik leiden. We zullen wel moeten. De olieprijs ligt nu rond de $ 100. Er zullen de komende jaren nog heel wat records gaan sneuvelen. Daar is m.i. geen klimaatwet voor nodig.

 

De klappen kwa peakoil zullen in eerste instantie vallen in de armere Afrikaanse landen waar de regering de brandstof mee subsidieerd uit de staatskas. Deze zullen snel bankroet draaien.

 

Een van de pijlers van de klimaatwet is om ook ontwikkelingslanden te helpen met het halen van CO2 doelstellingen en het aanpassen aan het veranderende klimaat. Bedrijven mogen hiertoe tot 20% in buitenlandse besparing investeren(vaak goedkoper).

 

Hiernaast zie ik de klimaatwet als de oplossing om de energietransitie naar hernieuwbaar duurzame energieopwekkers te versnellen. Nederland wil met Poseidon voor windmolens gaan tesamen met zonnepanelen? Zo snel mogelijk doen. De klimaatwet geeft de zekerheid dit concurrerend te kunnen neerzetten. De grid die hiertoe aangelegd wordt is tevens uitstekend bruikbaar voor CSP, dus op alle vlakken kan gewerkt worden.

 

Ik heb zelf een baan in mijn woonplaats aangenomen. Van ca 60 km reistijd per dag naar nog geen 1,5 km per dag. De lease-auto eruit voor meer salaris en elke dag 1 uur meer tijd voor mijn gezin.

 

Beter kan toch niet... Een beetje nadenken en aanpassen kan al zo veel schelen! Doe zelf ook alles vanachter mijn computertje en waar nodig OV.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Odeon eens, het is een "probleem" dat zich vanzelf oplost.

Wat ik nooit snap is waarom er dan toch weer van die mensen zijn die energie stoppen in dit soort projecten die alleen maar voor meer redtape en belastingheffingen zorgen.

Stop die energie in oplossingen in plaats van in maatregelen die geen problemen oplossen.

 

Misschien kun je eens na gaan denken wat we straks met al die stalflats, slachterijen en slagers aan moeten als de prijs van vlees door de stijgende prijs van diervoeder zodanig stijgt dat vlees een luxe artikel wordt ?

Link naar reactie
  • 0

ben een ondernemer en ben van mening dat er veel valt te winnen

echter er moet een ondersteunende regering achter zitten

ik wil zelf ook investeren in duurzame technieken maar vind niet even makkelijk een subsidie die mij daar ook in wil helpen

weten julli misschien iets

 

Link naar reactie
  • -1

Afschaffen die vleesindustrie, iedereen verplicht vegetarisch. De producten zijn goed genoeg tegenwoordig. Begrijp niet dat jij niet ziet dat het al een luxeartikel is waarvan me maximaal 1 keertje per week kunnen genieten als we rekening houden met dierenwelzijn en een eerlijke verdeling.

 

Als het probleem zich verder vanzelf oplost hoeven we toch ook niet bang te zijn voor een wet die zekerheid bied. Het lost zich hoe dan ook toch op.

 

Ben er met name voor daar het duurzaam voortrekt en kolen onmogelijk. En nu zullen er best mensen zijn die die 5 centrales graag gebouwd zien worden maar ik niet. Doe mij maar hernieuwbaar duurzame vormen waarbij de energievoorzieningszekerheid helemaal in onze handen ligt. Nu weet ik niet of jullie op de hoogte zijn van plannen wat dat aangaat. Maar ze liggen klaar en ready to take off. Alleen zonder wet weer dat gedraal.

 

Feit is dat wij als windmolenland nr 13 staan op de internationale lijst en derde wereldlanden als india ons zo ver voorop lopen kwa nieuw geinstalleerd vermogen dat we ons kapot moesten schamen.

 

Zonder wet werkt bewezen niet.

Link naar reactie
  • 0

ben een ondernemer en ben van mening dat er veel valt te winnen

echter er moet een ondersteunende regering achter zitten

ik wil zelf ook investeren in duurzame technieken maar vind niet even makkelijk een subsidie die mij daar ook in wil helpen

weten julli misschien iets

 

http://www.senternovem.nl/senternovem/ moet je al aardig in de goede richting zitten. Je kan er voor LED-TL, zonnepanelen wwk enz terecht en naar ik meen ging de nieuwe sde vrij snel van start.

Link naar reactie
  • 0

In Zwitserland wordt veel gedaan aan lokaal produceren. In het laatste issue van Monocle (goed maandblad overigens) staat een interview met een van de managers van de Coop, een supermarkt in Zwitserland die door middel van duurzame technologie en out-of-the-box denken interessant omgaat met hun groene concept.

 

Voorbeeld: ze halen warmte letterlijk uit de grond. Vanaf 30/40 meter onder de grond halen ze warmte naar boven. Dure investering, maar ze hebben uitgerekend dat het ze op niet al te lange termijn (kwestie van enkele jaren) geld op gaat levern.

 

Voorbeeld: ze gebruiken daglicht in plaats van TL-balken om hun producten te verlichten. Dit zorgt voor een veel betere en mooiere presentatie van hun producten.

 

Daarnaast labelen ze alle producten die ze importeren met een vliegtuigje, waaraan je kan zien dat ze de CO2 gecompenseerd hebben. Dit vind ik persoonlijke de minst creatieve maatregel, maar nog steeds effectief.

 

Als deze coop in Utrecht zou staan, zou ik alleen nog maar daar boodschappen doen.

 

Zwitserland is traditioneel een land dat veel focust op lokaal produceren en op milieuvriendelijkheid.

 

Dingen zoals Odeon doet (een beetje out-of-the-box denken en focusen op voordeel, niet alleen voor het milieu maar ook voor jezelf) zijn de toekomst. Ik denk niet dat een campagne als dit (bewustwording) al een heleboel kan helpen.

 

Interview met die Coop figuur: http://www.monocle.com/sections/business/Web-Articles/Jurg-Peritz/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.