• 0

VOF met partner BV

 

Ik ben vennoot in een VOF en deel mijn bedrijfsruimte met een andere VOF die dezelfde BV kent als partner. Deze BV maakt weer deel uit van een holding. Voor splitsing van vaste lasten binnen het pand staat de BV (die hiervoor is opgericht) te boek als huurder etc. Naar buiten is onze VOF handelend.

 

Bij de opstart alleen arbeid ingebracht en ben mede eigenaar geworden van een flinke schuld die de VOF heeft bij die BV cq holding. Werk best veel om alles draaiende te krijgen en geld begint binnen te komen, maar soms moet de BV nog bijspringen. Hoop dit jaar een brok te kunnen aflossen.

Zelf ontrek ik salaris uit de VOF wat de partner niet doet.

Intenties en vertrouwen zijn van beide kanten goed anders had ik niet gestart, maar hebben bijvoorbeeld verslonst ons reglement in te leveren bij kvk.

Is best wat geld geinvesteerd om dit voor elkaar te krijgen, maar als het gaat lopen zijn de verdienste hier ook naar.

 

Met de stelling voorkomen is beter dan genezen. Kan ik door deze constructie benadeeld worden voorbij het logische? (prive aansprakelijk weet ik wel) Zou de schuld bij de BV ineens opeisbaar gemaakt kunnen worden?

Zou mijn partner ineens VOF geld kunnen herverdelen? Als ik over 3 jaar BV zou worden?

 

Voor welke "stel je voor dat... " moet ik mij hoeden en bedacht op zijn? Welke tips zou je deze jonge ondernemer mee kunnen geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De relatie is uitstekend en kenden elkaar zakelijk al jaren voor deze stap, maar leven kan vreemd lopen. Begrijp uit de forum's wel dat het verstandig is om alsnog de voorwaarden/vof overeenkomst te deponeren bij de kvk. Wat ik doe ben ik goed in en vandaar zijn investering, maar

moet eerlijk toegeven dat mijn zakelijke kennis hierover beperkt is en dat ik in de opstart "meegelopen" ben met keuze's voor deze constructie. Is dit vrij standaard geweest?

Kans is groot dat eerlijk delen altijd uitgangspunt zal zijn, maar wil niet zo blind zijn als dat ik nu ben.

Link naar reactie
  • 0

Dag Yubertje

 

Je stelt een aantal vragen die in de VOF overeenkomst geregeld (hadden) moeten zijn.

 

- zoals je al aangeeft: je bent in privé aansprakelijk als de BV de vordering opeist en de vof niet kan betalen. Wat is er over die lening overeengekomen? Is daar een overeenkomst van en wat zegt die over opeisbaarheid van de lening?

 

- wat is er in de vof overeenkomst afgesproken over eenzijdig handelen door een der vennoten? Is er een limiet gesteld aan beslissingen die een bepaald bedrag met zich meebrengen of is ieder onbeperkt bevoegd?

 

Tip: je zit met een vof waarin je je kwetsbaar voelt. Heb je een adviseur laten kijken naar de overeenkomst? Doe dat dan alsnog! Dat schept duidelijkheid in waar je je zorgen over moet maken en waarover niet. Veelal kan een adviseur je ook wijzen op ontbrekende bepalingen in de vof overeenkomst en wellicht nog fiscale voordelen.

 

Alles staat of valt met de inzage van een deskundige in jullie overeenkomst en niet te vergeten de leningovereenkomst tussen de vof en de BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De nu liggende overeenkomst die nog niet is gedeponeerd zou een beperking geven voor bedragen boven de 10.000 euro. Die lening is rekening courant met rente percentage conform ficus eisen hieraan. Is verder geen overeenkomst hierin, maar wel aan te raden?

 

Mijn partner is heel reeël in alles, maar zie in dat de overeenkomst ONS bescherming zou bieden bij onverwachte strubbelingen. Zal zeker een adviseur hiernaar laten kijken en we hebben een goede interne maar ook externe accountant die duidelijk weten dat beider belangen even goed tellen.

 

Voel mij kwetsbaar omdat ik nog steeds bezig ben met iemand anders zijn geld en voel dit soms in de beslissingen die genomen worden. Alsof ik 49% aandeelhouder ben. Tot nog toe kon ik mij goed vinden in de keuze's die gemaakt zijn, maar wellicht komen er ergens nog een keer meningsverschillen en dan...

 

Bedankt voor het meedenken zover en begin het al een stuk meer te snappen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.