• 0

ik wil uit een vof stappen

hallo,

 

Ik run samen met een vriend nu drie jaar een vof.

We draaien wel wat winst, hebben nooit schulden leningen gehad, maar beidde nog wel wat prive geld in de zaak zitten. Hij wat meer dan ik. Nu wil ik stoppen aangezien het te veel energie kost en te weinig winst.

 

We hebben een contract op 50%-50%... Wat moet ik doen???

Wie moet wie uitkopen???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij wil stoppen dus hij koopt jou uit. Wat voor een soort bedrijf hebben jullie? (Voor de verkoopprijs)

 

Waar denken jullie zelf aan qua bedrag?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Inboedel? En voorraad? Veel vaste klanten? Wat kun je zeggen over je naamsbekendheid?

 

Ik zou een prijs van rond de 1x de jaaromzet aanhouden en dat vermenigvuldigen met jouw deel in de onderneming: 0,5. Maar dit is maar een grovve richtlijn hoor.

 

Het belangrijkste bij vofs: praten praten praten. Kom er gewoon samen uit, zodat je alletwee elkaar de hand kunt schudden als de deal rond is. (Dat is op de lange termijn minstens zoveel waard!)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als jij er uit wil, moet je partner je uitkopen. In dit geval is het netjes dat jij een voorstel doet, waarbij je je partner, die blijft zitten wat voordeel gunt.

 

Als de VoF weinig opleverd, is die ook weinig waard. Het sommetje gaat zo:

 

Wat is de waarde van het bedrijf nu.

Trek daar vanaf hetgeen je partner er meer ingestoken heeft.

Deel dat door twee en dat is de waarde van jouw aandeel in de BV

 

Maak van te voren de afspraak over de biedingsprocedure. De "Texas shootout" is mooi. Als jij een voorstel doet om uitgekocht te worden, ben je ook bereid om je partner voor die prijs uit te kopen (plus het geld dat hij er meer ingestoken heeft dan jij)

 

In theorie is het mogelijk dat jij je partner moet betalen om uitgekochte te worden. Dit afhankelijk van de waarde van de VoF nu en het meerdere dat je partner betaald heeft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dag Martin

 

We vergeten bijna dat in een vof de vennoten veelal ook naar eigen inzicht onttrekken ten gunste van privé. Stel nu dat jouw partner er meer ingestoken heeft en er ook meer uitgehaald heeft, dan kan het per saldo best zijn dat jij meer te vorderen hebt.

 

Vraag de boekhouder om de jaarcijfers bij te werken tot een actueel gegeven. Uit de jaarcijfers blijkt dan ook wat jouw privéaandeel is en wat dat van je partner is (verdeling bedrijfsvermogen aan de passiva kant, ookwel de kapitaalrekening per vennoot genoemd).

 

Als de vof bijna geen winst maakt, dan is het vaak reeel dat de vertrekkende partner genoegen neemt met zijn aandeel in het eigen vermogen van de vof. Gaan onderhandelen over meer dan dat geeft de wederpartij een makkelijk standpunt: jij vindt het blijkbaar niets (of de moeite niet) meer waard, dus je krijgt wat jou toekomt en niets meer.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.