• 0

ontslag nemen of andere vorm van ontbinding?

Ik ga starten met een eigen onderneming, in goed overleg met de werkgever en tevens met de afspraak dat ik voor de start-up wat opdrachten meekrijg.

 

Wat is de beste vorm voor een arbeidscontract-ontbinding?

 

Neem ik ontslag?

Krijg ik ontslag?

Er bestaat zoiets als 'beëindiging in goed overleg'.

 

Veronderstel dat ik na 2 jr toch weer besluit terug te keren bij een werkgever in loondienst. Is dan de vorm van de toenmalige ontbinding van invloed op het behoud van destijds opgebouwde rechten, bijv WW?

 

Of is het gewoon heel simpel: onslag nemen?

 

Ik hoor graag advies.

groet, frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • -1

Ontslag krijgen is altijd beter, want dan heb je recht op een ontslagvergoeding en die kun je weer gebruiken als startkapitaal voor je onderneming.

 

Als je voor jezelf begint, verspeel je je WW-rechten. Als je later weer in loondienst gaat werken, tellen de jaren als ondernemer niet mee voor je arbeidsverleden, dus een lagere WW. Overigens stelt de WW toch al niet veel meer voor (behalve voor 50-plussers), dus daar zou ik het niet voor laten.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Nou, als je zelf weg wilt bij een baas, gaat hij je natuurlijk niet ontslaan, dus van een ontslagvergoeding is geen sprake. Bovendien lijkt me uit je verhaal dat je weggaat met een goede verstandhouding en een ontslagvergoeding zal daar vast niet aan bijdragen. Verder vind ik dat we met zijn alleen eens van het idee afmoeten, dat als iemand ontslagen wordt, hij automatisch "recht" heeft op een ontslagvergoeding.

Je kunt een beeindigingsovereenkomst op laten stellen door de werkgever, waarin een aantal zaken moeten worden opgenomen, zoals bijv dat er geen dringende reden ten grondslag ligt aan het ontslag en dan kun je in onderling overleg de arbeidsovereenkomst beeindigen. Of dit gevolgen heeft voor een evt. WW-uitkering hangt geloof ik af van de reden van ontslag, is er een economische reden, dan maakt het niet uit; maar in dit geval wil de werknemer zelf weg, dus het is niet onmogelijk dat het dan anders is.

E.e.a. is na te gaan op de website van CWI.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

In welk goed overleg ga je weg? Wilt je baas van je af en heb je hier afspraken over gemaakt of wil je zelf weg?

 

In het eerste geval bestaat er een verkorte ontslagprocedure waaraan jij toestemming kunt geven. Hierdoor kun je en een ontslagvergoeding krijgen en houd je (afhankelijk van je arbeidsverleden) recht op WW.

 

Vervolgens kun je vanuit de WW voor jezelf gaan beginnen, hier zijn ook weer allerlei stimuleringsprogramma's voor opgetuigd.

 

Kijk ook eens op UWV.nl of neem even contact op met het uwv.

 

Zij kunnen je hier bijzonder goed over informeren.

 

Ik ben het overigens wel eens met Linda, maar vind ook dat je alle mogelijkheden die er zijn goed moet benutten.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

In mijn case gaat betreft het geen gedwongen vertrek, ook niet op de langere termijn. Het is mijn eigen verzoek om voor mijzelf te starten en ik wil alles onderzoeken om dit op een voor mij zo goed mogelijke manier te doen. Ten eerste is het aantrekkelijk dat de werkgever mijn beweging naar zelfstandig ondernemer ondersteunt en dat hij dit ook in daden uitdrukt door mijn opstart te vergemakkelijken middels een percentage werk te outsourcen naar mijn onderneming.

 

Ik en de werkgever zullen een contract opstellen waarin die outsource werkzaamheden zijn vastgelegd voor een bepaalde periode, indien we na die periode nog steeds 'goede vrienden' zijn dan worden die werkzaamheden niet bij mij weggehaald, maar indien ze dat wel willen dan zouden ze dat op ieder moment kunnen doen. Dus in dat contract staat een zekere garanstelling voor werk in de aanloopperiode.

 

Nu kan ik natuurlijk op een zeker moment een brief neerleggen bij de werkgever waarin ik mijn ontslag indien en na een maand (opzegtermijn) begin ik dan werkelijk voor mijzelf.

 

Het interessante voor mij is nu te weten of er juridisch betere mogelijkheden zijn om dit 'uit elkaar gaan' te formuleren. Het zou zo maar kunnen dat een juridisch-materiedeskundige zegt dat ik die 'vrijwillige' ontbinding beter anders kan aanpakken.

 

De toelichting van Lida0805 die beschrijft aardig mijn situatie. Ik zal de site van de CWI bekijken. Maar mochten er obv mijn aanvulling op mijn vraag nieuwe reacties ontstaan, dan zie ik ze graag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi verhaal om je onderneming mee te beginnen, maar er zit een adder onder het gras.

 

Indien je op een zeker moment bij een werkgever vertrekt om aansluitend als zelfstandig ondernemer diensten aan dezelfde organisatie te gaan leveren, is er sprake van een zogenaamd "voortgezet dienstverband". Dit betekent dat het onslag arbeidsrechterlijk en fiscaal niet heeft plaats gevonden.

 

Indien er tussen je vertrek en eerste activiteiten minimaal drie maanden plus een dag zit, dan vervalt dit en is er geen sprake van een voortgezet dienstverband.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank9,

 

Naast van de zinvolle en kritische kanttekeningen die hierboven zijn geplaatst, merk ik op dat werkgevers niet zelden nogal eens actief mee willen werken aan het faciliteren van dit soort overstapconstructies uit een zeker eigen belang. Luister in dit kader ook eens naar de uitzending van BNR carrière van vanavond. Deze gaat specifiek over het starten als ZZP-er.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward,

Bedankt voor de tip naar deze BNR site.

 

citaat:

werkgevers actief mee willen werken aan het faciliteren van dit soort overstapconstructies uit een zeker eigen belang

 

Dit eigen belang begrijp ik indien op de verborgen agenda bij jouw naam een 'out' staat. Maar dat is in mijn geval niet zo, het zzp'en is door mij geïnitieerd en toevallig beschik ik over specifieke kennis die ze (nog) nodig hebben. Je kunt zeggen dat ik een goed momentum heb gekozen om als zzp'er te willen starten en daarover ook open ben geweest naar de werkgever. Ze willen die kennis veilig stellen door mij te ondersteunen, ze weten dat ik zou ook kunnen starten zonder die ondersteuning alleen had ik dan al steviger moeten inzetten op acquisite van opdrachten van anderen. Nu is dat beperkt gebleven tot 2 andere opdr.gvrs die als ik start al opdrachten klaar hebben liggen. Ik heb het zo willen organiseren dat ik een mate van comfortabale start heb (ben 47+). Ik heb soms ook het idee dat veel (gevorderde)zzp'ers een spartaanse start het echte ondernemersbloed aantoont. Ik ben voorstander om het 'beroep' van zzp'er meer glans te geven, starters wijzen op mogelijkheden om in de onderhandeling met je werkgever het maxium eruit te halen. Waarom een keukenkruk als je ook met een sofa kunt starten? Door het groeiende gebrek aan goed personeel is het voor diegenen die altijd al de wens hebben gehad om voor zichzelf te beginnen nu het juiste moment. Vooral kenniswerkers hebben betere mogelijkheden, nu moet nog het umfeld mee in deze ontwikkeling, dus betaalbare AO-verzekeringen, geen hypotheekbeperkingen, betere pensioenregelingen en een BD die de zzp'er minder lastig valt met tal van regeltjes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Door het groeiende gebrek aan goed personeel is het voor diegenen die altijd al de wens hebben gehad om voor zichzelf te beginnen nu het juiste moment. Vooral kenniswerkers hebben betere mogelijkheden, nu moet nog het umfeld mee in deze ontwikkeling, dus betaalbare AO-verzekeringen, geen hypotheekbeperkingen, betere pensioenregelingen en een BD die de zzp'er minder lastig valt met tal van regeltjes.

 

Hear hear en mee eens.

 

Feit is en blijft dat er sprake kan zijn van een voortgezet dienstverband.

 

Dat de Belastingdienst zzp'ers "lastig valt" met allerlei regels, heeft niet te maken met het "pesten van ondernemers" maar het beschermen van de belangen van werknemers.

 

Kees

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.