• 0

Extra inkomsten en inkomstenbelasting

Goedendag,

 

We zitten met de volgende situatie: een vrijwilliger van ons museum heeft een computerprogramma geschreven en dat via internet verkocht, waarbij de opbrengsten direct voor het museum bestemd waren. Deze opbrengsten kwamen echter op zijn eigen bankrekening binnen, maar werden direct naar de rekening van het museum doorgesluisd. De verkoop van het programma was uitbesteed aan een software-uitgever en het contract hiervoor is opgesteld tussen de uitgever en de vrijwilliger (dus niet het museum).

Nu is de vraag, moet deze vrijwilliger over dit bedrag (inmiddels bijna 10.000 euro) inkomstenbelasting betalen? Of is er een constructie te verzinnen waarbij het museum als verkopende partij wordt beschouwd door de belastingdienst en de vrijwilliger buiten schot blijft? Het gaat voor het museum om een hoop geld!

 

Ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op weet, de BelastingTelefoon weet het in ieder geval niet!

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het museum is de rechthebbende op de inkomsten. Ik neem aan dat het museum een stichting is. Een stichting is alleen belastingplichtig indien en voor zover ze een onderneming drijft. De fiscus kan het ontwerpen en verkopen van software als ondernemingsactiviteiten zien. Dit betekent dat de opbrengst dan belast is met vennootschapsbelasting.

 

Het feit dat de opbrengsten op de rekening van de vrijwilliger zijn gestort doet niet ter zake, mits de vrijwilliger kan aantonen dat hij niet de rechthebbende is. Aangezien de vrijwilliger zelf het computerprogramma heeft geschreven, ligt dit wellicht wat moeilijker.

 

Als de fiscus toch van mening is dat de inkomsten aan de vrijwilliger toekomen, kan hij een gelijk bedrag opvoeren als gift aan het museum (hij doet immers afstand van de inkomsten). Voor hem pakt dat dan min of meer fiscaal neutraal uit. Min of meer omdat giften pas aftrekbaar zijn nadat een bepaalde drempel is overschreden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de opbrengsten op de rekening van de vrijwilliger zijn gestort doet niet ter zake, mits de vrijwilliger kan aantonen dat hij niet de rechthebbende is.

 

Nou, in het hele patroon: vrijwilliger ontwikkelt software (normaliter geen activiteit van een museum), vrijwilliger is de auteursrechthouder van die software, vrijwilliger gaat overeenkomst aan voor verkoop, vrijwilliger ontvangt geld... lijkt me dat het plaatje dat van een softwareontwikkelaar en -verkoper is, zonder dat het museum daar een rol bij speelt.

Link naar reactie
  • 0

Museum is inderdaad een stichting.

 

De vrijwilliger heeft de software ontwikkeld voor het museum (dus de ontwikkeling was vrijwilligerswerk). Het enige domme is geweest dat de vrijwilliger zelf het contract met het verkoopkanaal is aangegaan en het geld op zijn bankrekening binnenkrijgt. Hij heeft hier zelf echter geen baat bij daar hij dit geld meteen weer doorsluist naar de rekening van het museum, dus hij trekt ook geen rente o.i.d.

Link naar reactie
  • 0

Renep heeft een punt. Het feit dat de vrijwilliger zelf de overeenkomst heeft afgesloten maakt de zaak er ook niet beter op.

 

Waarom bent u trouwen van mening dat indien de inkomsten aan het museum toekomen deze voor het museum niet belast zouden zijn. Met het ontwikkelen en verkopen van software treed je in concurrentie met commerciële bedrijven. Dit lijkt mij een belastbaar feit.

Link naar reactie
  • 0

Het was misschien verkeerd om dat te impliceren, daar heb ik me verder nog niet in verdiept of en hoeveel belasting het museum hierover zou moeten betalen. Maar het gaat er nu vooral om deze vrijwilliger buiten schot te houden, want de opbrengsten van de software zijn nu dusdanig groot (onverwacht overigens) dat zodra hij dit optelt bij zijn inkomen hij in een hele andere inkomensklasse valt en ook hogere premies e.d. moet gaan betalen, iets wat niet de bedoeling kan zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden tot zover!

Link naar reactie
  • 0

Nu al duidelijk is dat het belastbare feit bij de vrijwilliger ligt, is er al gesproken over de optie om hem een schenking te laten doen aan het museum?

 

Ik neem aan dat het museum over een ANBI verklaring beschikt. Dan mag de vrijwilliger een schenking doen die tot 10% van zijn inkomen aftrekbaar is. Indien schriftelijk overeengekomen wordt dat de opbrengst van de software aan het museum toekomt, dan is sprake van een schenking.

 

De vrijwilliger moet dan de inkomsten wel aangeven als opbrengsten van overige wekzaamheden, maar mag de schenking als persoonlijke last in mindering brengen in zijn IB aangifte als schenking.

 

Als de 10.000 te veel is om rendabel te zijn als aftrek in 1 jaar (omdat 10% van zijn inkomen bijv. maar 3.000 is) dan is het de moeite waard om de schenking notarieel vast te leggen voor een periode van bijv. 5 jaar.

 

De vrijwilliger schenkt dan op basis van de notariële akte 2.000 per jaar. Bijkomend voordeel is dat schenkingen via een notarisakte geen drempel kennen in zijn IB aangifte (1% van het inkomen voor niet notariële schenkingen).

 

Mail mij desgewenst via mijn profiel om dit verder uit te werken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.