• 0

Boekingen privestortingen

Beste forum gebruikers,

 

Ik maar voor de boekhouding van onze net nieuw opgestartte VOF gebruik van een excelsheet waarin er meerdere inkomstenposten gemaakt kunnen worden en meerdere uitgave posten.

 

De werking van het programma heb ik wel onder de knie.

Ik zit alleen met het volgende:

 

De VOF is gestart zonder begin kapitaal. Er zijn door mij en de vennoot een aantal onkosten gemaakt welke natuurlijk wel in de boeken moeten komen te staan.

Op dit moment heb ik het op de volgende manier in de boeken vermeld:

 

Uitgaven voor X --> 119 euro

Uitgaven BTW over X --> 19 euro

 

Inkomsten -- Privé storting door Vennoot X --> 119 euro

 

Per saldo blijft het saldo van de onderneming dus op 0 staan.

 

Het is de bedoeling dat wanneer er inkomsten zijn om deze eerste gemaakte onkosten door iedere vennoot afzonderlijk terug te betalen uit de VOF.

Is dit zomaar mogelijk of moet er dan weer belasting over betaald worden wanneer er vanuit de VOF geld overgemaakt wordt naar privé rekeningen van de vennoten?

Of is er een andere oplossing?

 

Graag jullie antwoorden, het zal vast heel simpel zijn maar ik zie het ff niet meer.

 

grtn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou goed..

 

Als ik het goed begrijp, zou elk vennoot de gemaakte kosten terug moeten krijgen.. Je kan beter grootboekrekeningen maken met de namen van de vennoten erbij als omschrijving.

 

Bijvoorbeeld: je hebt 2 vennoten, hans en gerard.

 

Dan doe je 600 Hans .....

605 Gerard..

 

Als je geld wilt storten naar de priverekeningen en daarvoor moet betalen? Dat denk ik haast niet, dit zal zonder problemen moeten lopen.. Ik weet het niet zeker zeg ik erbij!!

 

Gr. Mickey

Link naar reactie
  • 0

Mickey:

 

Natuurlijk zijn de grootboek namen wel overzichtelijk, X is maar een voorbeeld.

 

Maar als ik het goed begrijp moet dit dus zonder problemen kunnen?

En klopt de wijze van boeken zoals het staat beschreven ook?

 

Welke documentatie moet daarvan dan in de boekhouding? Ik neem niet aan dat iedere vennoot een rekening hoeft te sturen om de kosten terug te krijgen. Is een verklaring op een A4'tje voldoende in de administratie dat dit geld in eerste instantie door de vennoot ingebracht was ter dekking van de eerste gemaakte kosten?

 

grtn.

Link naar reactie
  • 0

Het is voor de administratie van de onderneming altijd goed als de vennoot die kosten voorgeschoten heeft keurig een deklaratie indient waaruit alle informatie blijkt.

 

Hoe je dan vervolgens dit registreert in een administratie is een tweede. Echter, indien de zaken een beetje goed gaan zal je al snel tot de ontdekking komen dat een sheetje of een A4tje niet meer voldoende is om een sluitende registratie te krijgen.

 

Juist in de aanvangsfase is het interessant om met, als is het maar een zeer eenvoudig, boekhoudprogramma te beginnen en daarmee ervaring op te doen. Op het moment dat het aantal administratieve handelingen gaan toenemen en daarmee het aantal te verwerken mutaties, bestaat dan voldoende ervaring om administratief goed uit de voeten te kunnen.

Om kosten behoeft dit niet te gaan. Er bestaan voldoende gratis programma's waarmee zeer goed een administratie is bij te houden.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.