• 0

Gezocht: tips voor productinnovatie - strategie

Beste highlevellers,

 

Wij zijn bezig met het schrijven van een boek over conceptontwikkeling en productinnovatie.

 

Daarom zijn we op zoek naar goede tips die van pas komen in het ontwikkelingsproces van nieuwe producten en diensten. We hebben er zelf al een stuk of 36.

 

Hebben jullie goede tips op het gebied van strategie in het ontwikkelingsproces (van ambitie naar markt).

 

 

Plaatsing van een bruikbare tip van jullie in het boek, belonen we met een pluim.

Frisblik helpt bedrijven met het vernieuwen van hun producten en diensten. Met een createer® van Frisblik haal je creativiteit, knowhow en coördinatiekracht binnen. Er ontvouwt zich een netwerk aan creatieven, innovatiespecialisten en kennisexperts. Zo verras je klanten. www.frisblik.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

tip 18 - business roadmapping

Ken de veelgebruikte term business road mapping: een business roadmap is een soort routebeschrijving die de weg naar de markt aangeeft. In deze routebeschrijving bepaal je met het maken van een kaart hoe je met jouw bedrijf en jouw product bij de eindklant terechtkomt en wat daarvoor nodig is (middelen, mensen).

 

Frisblik helpt bedrijven met het vernieuwen van hun producten en diensten. Met een createer® van Frisblik haal je creativiteit, knowhow en coördinatiekracht binnen. Er ontvouwt zich een netwerk aan creatieven, innovatiespecialisten en kennisexperts. Zo verras je klanten. www.frisblik.nl

Link naar reactie
  • 0

tip 22 - SWOT analyse

Maak een SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analyse. De meest innovatieve organisaties kennen hun sterke en zwakke punten, en hun kansen en bedreigingen. Met behulp van deze matrix krijg je boven tafel welke sterke punten je zal moeten koesteren en welke zwakke punten je kunt aanvullen door bijvoorbeeld samen te werken met andere ondernemingen en kennisinstellingen.

 

Frisblik helpt bedrijven met het vernieuwen van hun producten en diensten. Met een createer® van Frisblik haal je creativiteit, knowhow en coördinatiekracht binnen. Er ontvouwt zich een netwerk aan creatieven, innovatiespecialisten en kennisexperts. Zo verras je klanten. www.frisblik.nl

Link naar reactie
  • 0

tip 23 - WWWWWWH

Vraag jezelf en anderen bij een zojuist bedacht idee altijd meteen een aantal WWWWWH vragen (Wie, Wat, Waarom, Waar, Welke, Wanneer en Hoe ...?). Deze vragen helpen je om het idee te verrijken en geven je ook snel al een eerste indruk van de haalbaarheid, middelen en de tijdsduur die nodig zullen zijn om het idee te kunnen bewerkstelligen.

 

Frisblik helpt bedrijven met het vernieuwen van hun producten en diensten. Met een createer® van Frisblik haal je creativiteit, knowhow en coördinatiekracht binnen. Er ontvouwt zich een netwerk aan creatieven, innovatiespecialisten en kennisexperts. Zo verras je klanten. www.frisblik.nl

Link naar reactie
  • 0

We hebben op dit moment zo'n 3 tips over strategiebepaling bij productinnovatie. Ik heb ze gepost.

 

De tips zijn bedoeld om tussen de tekst in het boek te zetten.

 

We zien graag jullie constructieve reacties.

 

Groeten,

 

Arend-Jan

Frisblik helpt bedrijven met het vernieuwen van hun producten en diensten. Met een createer® van Frisblik haal je creativiteit, knowhow en coördinatiekracht binnen. Er ontvouwt zich een netwerk aan creatieven, innovatiespecialisten en kennisexperts. Zo verras je klanten. www.frisblik.nl

Link naar reactie
  • 0

tip 22 - SWOT analyse

Maak een SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analyse. De meest innovatieve organisaties kennen hun sterke en zwakke punten, en hun kansen en bedreigingen. Met behulp van deze matrix krijg je boven tafel welke sterke punten je zal moeten koesteren en welke zwakke punten je kunt aanvullen door bijvoorbeeld samen te werken met andere ondernemingen en kennisinstellingen.

 

 

De SWOT analyse wordt zwaar overschat. Echt veel goeds komt hier niet uit voort.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig ben ik ook een boek aan het schrijven.

De eerste vraag die een uitgever aan mij stelde was "in welk opzicht is jouw boek anders dan wat er allemaal al is" ?

 

Diezelfde vraag stel ik aan jou en is tevens een tip voor het boek.

 

Waarin is jouw oplossing idee zodanig anders dan de bestaande oplossingen dat het voorziet in een behoefte ?

 

Als ik jullie eigen tips zo lees lijkt het verdacht veel op de lange reeks boeken die al is uitgegeven over de bomen in het innovatiebos.

Link naar reactie
  • 0

tip 1: Bij elke innovatie eerst in de octrooiliteratuur zoeken of het al bestaat (Niet het wiel opnieuw uitvinden). Tegelijk vind je wat de concurrentie al bedacht heeft.

tip 2: Vakbeurzen en vakorganisaties bezoeken en het product onder geheimhouding tonen. Kijk wat hun mening is. De mening van de vakexpert is vaak van meer waarde dan van vrienden en familie, die alles meestal prachtig vinden.

tip3 : Ga nooit als eerste bij een groot bedrijf langs om een product te licentieren/ samen te werken. De besluitvorming gaat veels te traag en moet altijd goedgekeurd worden van laag tot hoog in die hele organisatie. Zelfs goede ideen belanden geregeld in de prullebak doordat zij niet tot de corebusiness behoren of door personeelsmutaties. Grootste kans van slagen van een deal bieden de kleine bedrijven: 6 tot 20 man personeel

Link naar reactie
  • 0

Schrijf op een A4-tje alle positieve eigenschappen van producten van de concurrentie die je met je eigen product wilt verslaan

 

Als niet minimaal 75% van die eigenschappen gelijkwaardig of verbeterd terugkomt in jouw innovatieve product moet je je nogmaals sterk afvragen of je het in de markt moet zetten

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Draadje is toch wel leuk. Eentje dan:

 

Neem een produkt en een man in gedachte en schrijf de resultaten op die deze persoon ooit met het produkt heeft kunnen realiseren.

 

Schrijf ook de ongewenste resultaten op die deze man met het product heeft weten te voorkomen.

 

Doe hetzelfde, maar nu voor zijn vrouw, dochter, buurman, zoontje,dochter, zwager,tante en de rest van de familieleden.

 

Vergeet nu het produkt en ga na hoe je die lijst van resultaten op een andere manier zou kunnen vervullen.

 

Er is nog een dimensie, maar houd ik even voor me. Het is geen Open Source :)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tips van Majoor niet bijster origineel. Mijn vraag aan de auteur: welke van de tips hem je zelf bedacht en wat is je ervaring met de matirie die je tips waardevol maakt.

 

Als ondernemer ben ik helemaal niet geinteresseerd in tips. Al helemaal niet van mensen die zelf geen ondernemer zijn. Sterker nog, ik heb er een hekel aan tips. Ze geven me het gevoel dat ik dom ben. Wat mij wel boeit zijn inzichten en ervaringen. Wat hebben mensen meegemaakt en hoe wordt die ervaring een plaats gegeven. De rest is gelul (waar ook ik me met enige regelmaat aan schuldig maak).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tips van Majoor niet bijster origineel. Mijn vraag aan de auteur: welke van de tips hem je zelf bedacht en wat is je ervaring met de matirie die je tips waardevol maakt.

 

Als ondernemer ben ik helemaal niet geinteresseerd in tips. Al helemaal niet van mensen die zelf geen ondernemer zijn. Sterker nog, ik heb er een hekel aan tips. Ze geven me het gevoel dat ik dom ben. Wat mij wel boeit zijn inzichten en ervaringen. Wat hebben mensen meegemaakt en hoe wordt die ervaring een plaats gegeven. De rest is gelul (waar ook ik me met enige regelmaat aan schuldig maak).

 

Tja... waarom geven we iemand tips... Is dat belangeloos of doen we het alleen voor ons eigen ego... Willen we daarmee niet gewoon slim gevonden worden?

 

Ik ben het eens met Nils dat het om inzichten gaat.. Inzichten zijn de echte trigger van actie. TIP: Lees eens een boel van Paolo Coelho.. (oeps, vinden jullie me nou slim?)

 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Nils. Tips zijn aardig, maar er zijn zeer goede boeken over het productontwikkelingsproces, over concept ontwikkeling, etc.

 

Innovatie en productontwikkeling is geen optie, het is noodzakelijk. Daarvoor hoef je als MKB ondernemer geen dikke boeken te lezen met tips en trucs. Ook hoef je daar geen groot strategische plan voor te schrijven. Ik denk dat het veel eenvoudiger is. Vele jaren geleden droeg mijn stagebegeleider bij Philips mij op om zo nu en dan 'onder mijn bureau' te gaan zitten en na te denken waar we mee bezig zijn. Minstens 10% van mijn tijd moesten we nadenken over onze eigen processen: hoe we die kunnen verbeteren, simpeler kunnen maken.

 

En ik denk dat dat nog steeds geldt: als je bewust tijd maakt om na te denken, te praten met mensen en budget inruimt voor ontwikkeling, dan is er heel wat mogelijk.

 

Daarom verbaast het mij dat er zoveel gepraat wordt over innovatie, terwijl het eigenlijk dagelijkse praktijk zou moeten zijn, voor elk bedrijf. Dat is toch de reden van bestaan van een bedrijf, lijkt mij.

 

Wij hebben als ontwerpbureau soms ook hele kleine bedrijfjes, eenmanszaken, als klant. Die komen met een idee, uit hun eigen praktijk, ergens waar ze zich over verbaast hebben, iets dat hun irriteert, stoppen er tijd en geld in, huren ons in om dingen uit te werken en komen gewoon als eenmanszaak met een volledig nieuw product op de markt, inclusief patent. Dus het is wel degelijk mogelijk, als je maar niet de wereldproblemen probeert op te lossen, maar gewoon voortbouwt op de producten die bestaan in je markt en daar verbeteringen op toepast. Vaak zijn er helemaal geen vage brainstormsessies nodig, ideeen leven er genoeg, vooral bij de mensen die dagelijks moeten werken met producten en machines.

 

Dus met samenwerken en bewust tijd en geld in projecten stoppen moet het gaan lopen. Maar nogmaals, het verbaast mij dat dit nog geen dagelijkse realiteit is bij ondernemingen, groot en klein.

 

 

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet denken vanuit het perspectief van de klant, eindgebruiker etc. Hij moet een keuze maken uit producten waaraan hij zijn zuurverdiende geld uit wil geven. Hij kan kiezen tussen het oude product, producten van concurrenten of het nieuwe product of zelfs kan hij er voor kiezen om niets te kopen. Wat kun je aan het product meegeven dat de klant doet besluiten om het nieuwe product te kopen? Als die vraag beantwoord kan worden ben je halverwege het nieuwe concept.

 

Willem Super

Willem Super - Product Improvement

Link naar reactie
  • 0

Tips voor productinnovatie.... Klinkt als een dooddoener, maar gaat natuurlijk om de organisatie voor wie dit geldt of zou moeten gelden... Ergo: het draait om de mensen die er werken of willen gaan werken.

 

Innovatie is geen attitude of een trucje dat je kunt leren. Het begin bij de mensen die per slot van rekening de organisatie maken (of breken).

 

Sommigen zijn met een aandrang tot veranderen geboren. De meesten (!) niet. Dat heeft weer te maken met hoe mensen in het leven staan, of ze avontuurlijk en ontvankelijk zijn, 'the natural inclination' hebben om bestaande dingen anders te zien.

 

Mijn ervaring is dat veel organisaties en de mensen die er de dienst uitmaken gericht zijn op lijfsbehoud. En daarbij de mensen zoeken die de status quo onderschrijven. Overheid prototype hiervan. Er is een gevestigd belang m.a.w. om dingen juist niet te willen veranderen.

 

Daarom zijn veel guru's geneigd te stellen dat alleen nieuwkomers voor de nodige verandering kunnen zorgen. IBM zag niet het belang van de PC en programmatuur in. Toen kwam Microsoft. Gates onderschatte het belang van internet. Toen kwam Google...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.