• 0

eenmanszaak: pensioen, arbeidsongeschikt & auto

Gast Verwijderd account

Wat een top forum dit!

 

Dor het napluizen van dit forum, KvK en site van de belastingdienst ben ik al heel wat verder! paar korte vragen die wellicht iemand kan beantwooorde

 

- als adviseur wil ik een eenmanszaak. Dit wordt toch op eenzelfde manier berekend en belast als ieder andere eenmanszaak?

 

- De arbeidsonschiktheidsverzekering is vast een dure. Ik zou mij willen verzekeren tegen een netto jaarsalaris van 25.000 euro. Wat voor premie zou daar om en nabi bijhoren (man, 28 jaar)

 

- mijn FOR vorziening mag max 12% zijn van de winst. Betekent dit dat ik mij niet ook nog 'boven de streep' moet verzekeren voor een pensioen?

 

- Ik wil graag een auto, waar mogelijk op de zaak. Zijn er uberhaupt leasemaatschappijen die dit aandurven bij een te starten onderneming?

 

- zijn al mijn kosten (van computer tot abonnement op vakbladen) op eenzelfdemanier aftrekbaar, of zit daar verschil en maxima tussen?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zijn nogal wat vragen die je hebt :) Niet vreemd voor een starter, maar de meeste antwoorden zijn met een beetje zoeken hier wel te vinden.

 

Een klein beetje hulp;

Qua belastingen maakt het niet uit wat je doet, het gaat om het resultaat (winst) want dat wordt belast. Of je dan een eenmanszaak hebt of een BV maakt wel verschil..

 

Over de FOR heb ik diverse dingen gehoord en gelezen, maar nooit "als startend ondernemer moet je dat zeker doen!". Meestal heb je daar ook helemaal geen geld voor over. Is dat wel zo, dan zijn er alternatieven die praktischer zijn (heb ik me laten vertellen)

 

Arbeidsongeschiktheids verzekeringen zijn duur ja. Maar het beste vraag je offertes aan bij die partijen, niemand hier gaat het je vertellen en bij een offerte ben je er zo achter. Factoren die meespelen zijn eerste jaars risico (gelijk uitkeren of zelf risico lopen?), klimming (wil je inflatiecorrectie of niet?) en leeftijd (kans op ongeschiktheid uiteraard).

 

Leasemaatschappijen willen wel meewerken, zijn echter niet happig en vragen dan om een bepaalde zekerheid (flinke aanbetaling). Beginnen met een eigen (tweedehands) auto kan daarom wel eens praktisch zijn.

 

Verder zijn alle echt zakelijke kosten op dezelfde manier aftrekbaar (volledig). Voor posten die je ook prive gebruikt kan een correctie gelden, maar het gaat te ver om daar verder op in te gaan (bovendien weet ik het niet precies :))

 

Succes met de start!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lease-Futura,

 

Als aanvulling op de reactie van WelleKe:

 

De FOR is een fiscale aftrekpost die maximaal 12% van de winst is. De FOR kun je eventueel omzetten in een oudedagslijfrente. Naast de FOR kun je ook nog je jaar- en reserveringsruimte benutten. FOR, jaar- en reserveringsruimte bepalen dus wat je maximaal in 1 jaar als lijfrente (lees pensioen) kunt aftrekken.

 

De vraag is of je dat ook moet doen. Lijfrentepolissen zijn duur, veel duurder dan de collectieve regelingen die werknemers hebben. Bovendien zijn de opbrengsten onzeker. De tussenpersoon zal waarschijnlijk een ander verhaal ophangen, maar hij is slechts een handige verkoper die leeft van de provisie (die jouw polis zo duur maakt).

 

Naar mijn mening is het beter om elk jaar een x-percentage van je winst te reserveren en dit op een aparte beleggingsrekening te storten. Na 30 jaar is de opbrengst hoger dan welke lijfrentepolis dan ook.

 

Als startende ondernemer kun je wellicht beter een aantal jaren in een 2dehandsje rondrijden en de kilometers declareren aan je eenmanszaak. Als je bang bent dat je cliënten je dan niet serieus nemen, parkeer je je auto een paar blokjes verderop.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als aanvulling.

 

Het is of de FOR of een lijfrente voorziening.

 

Maximaal 12% van je jaar winst ( met een maximum van ca 11000 euro ), mag je op de balans reserveren, dit betekent dat je er direct geen belasting over hoeft te betalen, voorwaarde is dat het geld er ook daadwerkelijk is, dit mag ook in de vorm van zakelijke bezittingen anders dan geld.

 

Als je een lijfrente afsluit dan mag je 17% van je belastbaarinkomen minus een zgn. franchise van 11.000 euro als maximum van je inkomen aftrekken ( de zgn jaarruimte ) , dit gaat dan van de FOR reservering af, dit hoef je dus niet daadwerkelijk meer te bezitten omdat je het gewoon betaald aan een bank of verzekeraar.

 

Vanaf 1 januari dit jaar mag je ook sparen op een daarvoor bedoelde bankrekening, dit is een geblokkeerde rekening die je pas mag aanspreken als je met pensioen gaat.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi

 

 

Zover allemaal bedankt!

Ik begrijp heel goed dat alles niet zo 1-2-3 eenvoudig ligt. Maar natuurlijk probeer ik zo goed als het gaat een overzicht te krijgen in mijn financiele situatie ALS ik voor mijzelf ga beginnen. Grote stap, en eef er een zeer goede baan voor op. Spannend, maar wel iets wat in mij zit om te doen!

 

Vooral het verzkeringen deel is en blijft lastig vooraf inschatten. De optie voor de 2ehands auto kan ik zekers inkomen. Het lastige van de verzekeringen is alleen dat je via offertes nooit en objectief vergelijk krijgt. Alle input en ervaringen zijn daarom welkom!

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Als je er al een goede baan voor op geeft, wat is dan je drive?

 

Wat wil je anders doen?

 

Zijn die gewenste veranderingen niet bespreekbaar bij je huidige werkgever?

 

Maak je plan echt goed af en laat het een dagboek worden, kun je later terugkijken op de afwegingen die je hebt gemaakt.

 

Verzekeringen zijn belangrijk, maar zullen al je risico's nooit allemaal afdekken. Bezin dus goed voor je begint, ga ondernemen niet romantiseren het is keihard werken, niet meer van 9 tot 5, onbewust wel 24x7.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je op de website kijken van "Dat is het Verschil".

 

Dit is een tussenpersoon met een transparant business model als je het mij vraagt. Je kunt verzekeringen van diverse aanbieders vergelijken op diverse factoren. Ze zijn ook heel transparant in hun provisie omdat je hen in 1x rechtstreeks betaalt. Hierdoor is de maandelijkse premie (beduidend) lager en (zo rekenen ze voor) de totale kosten voor de verzekering vallen ook lager uit.

 

Zou het zeker eens bekijken als je zo'n verzekering overweegt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 2

Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je op de website kijken van "Dat is het Verschil".

Dit is een tussenpersoon met een transparant business model als je het mij vraagt. Je kunt verzekeringen van diverse aanbieders vergelijken op diverse factoren. Ze zijn ook heel transparant in hun provisie omdat je hen in 1x rechtstreeks betaalt. Hierdoor is de maandelijkse premie (beduidend) lager en (zo rekenen ze voor) de totale kosten voor de verzekering vallen ook lager uit.

Zou het zeker eens bekijken als je zo'n verzekering overweegt.

 

Zie eerdere discussie op dit forum over datishetverschil (deels verwijderd vanwege hun spampogingen op dit forum en diverse consumentenfora)

Transparant zijn ze zeker, maar hun productpalet is beperkt tot 6 verzekeraars terwijl er in Nederland ruim 40 verzekeraars actief zijn met ieder hun eigen specifieke markt, doelgroepen en plussen en minnen. De kans is daarom reeel dat er aanbieders zijn die - zonder in te boeten op kwaliteit - goedkoper zijn dan deze 6 verzekeraars inclusief de volle commisie.. zoals bijvoorbeeld een Movir (voor zakelijke dienstverleners tot 25% goedkoper dan de 6 partijen waar Datishetverschil zaken mee doet)

 

Los daarvan: staar je niet blind op producten en prijzen. Zorg eerst voor goede uitgangspunten voor verzekering. Bij een goede adviseur zijn die niet statisch maar wijzigen die indien nodig jaarlijks (zoals de gekozen wachttijd en uitkeringsdrempel). Er zijn vrijwel geen slechte verzekeringen, maar helaas blijkt uit de praktijk dat er wel heel veel slecht gekozen uitgangspunten zijn.

 

Ik zou je graag de link willen geven naar de diverse artikelen die ik - geheel belangeloos - over dit onderwerp heb gepubliceerd op het expertpanel van Sprout maar aangezien iemand op dit panel daar anoniem kneuzen voor uitdeelt (iemand neemt kennelijk aanstoot aan het feit dat ik refereer aan andere artikelen die specifiek bestemd zijn voor startende ondernemers) kan ik je alleen aanraden even te zoeken naar mijn andere postings.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je op de website kijken van "Dat is het Verschil".

Dit is een tussenpersoon met een transparant business model als je het mij vraagt. Je kunt verzekeringen van diverse aanbieders vergelijken op diverse factoren. Ze zijn ook heel transparant in hun provisie omdat je hen in 1x rechtstreeks betaalt. Hierdoor is de maandelijkse premie (beduidend) lager en (zo rekenen ze voor) de totale kosten voor de verzekering vallen ook lager uit.

Zou het zeker eens bekijken als je zo'n verzekering overweegt.

 

Zie eerdere discussie op dit forum over datishetverschil (deels verwijderd vanwege hun spampogingen op dit forum en diverse consumentenfora)

Transparant zijn ze zeker, maar hun productpalet is beperkt tot 6 verzekeraars terwijl er in Nederland ruim 40 verzekeraars actief zijn met ieder hun eigen specifieke markt, doelgroepen en plussen en minnen. De kans is daarom reeel dat er aanbieders zijn die - zonder in te boeten op kwaliteit - goedkoper zijn dan deze 6 verzekeraars inclusief de volle commisie.. zoals bijvoorbeeld een Movir (voor zakelijke dienstverleners tot 25% goedkoper dan de 6 partijen waar Datishetverschil zaken mee doet)

 

Los daarvan: staar je niet blind op producten en prijzen. Zorg eerst voor goede uitgangspunten voor verzekering. Bij een goede adviseur zijn die niet statisch maar wijzigen die indien nodig jaarlijks (zoals de gekozen wachttijd en uitkeringsdrempel). Er zijn vrijwel geen slechte verzekeringen, maar helaas blijkt uit de praktijk dat er wel heel veel slecht gekozen uitgangspunten zijn.

 

Ik zou je graag de link willen geven naar de diverse artikelen die ik - geheel belangeloos - over dit onderwerp heb gepubliceerd op het expertpanel van Sprout maar aangezien iemand op dit panel daar anoniem kneuzen voor uitdeelt (iemand neemt kennelijk aanstoot aan het feit dat ik refereer aan andere artikelen die specifiek bestemd zijn voor startende ondernemers) kan ik je alleen aanraden even te zoeken naar mijn andere postings.

 

 

 

 

Dankjewel. Ik moet natuurijk gewoon zake opvragen en ga dat ook doen. Kom vast steeds een stapje dichterbij. Zeker met de namen en links die je geeft. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. Ik moet natuurijk gewoon zake opvragen en ga dat ook doen. Kom vast steeds een stapje dichterbij. Zeker met de namen en links die je geeft. Bedankt!

 

Wellicht dat ik je een klein duwtje in de juiste richting kan geven dat ook andere lezers van dit forum ten goede kan komen, bijvoorbeeld in de vorm van een on-line voorbeeld marktanalyse voor arbeidsongeschiktheidsrisico's. Daarmee krijg je een vrij heldere vergelijking van premie en voorwaarden van 40 maatschappijen, inclusief Movir en Interpolis.

 

Het enige dat ook hiervoor eerst bepaald moet worden zijn een paar basis uitgangspunten. Een paar aanvullende vragen daarvoor:

  • wat ga je precies doen. Advieswerk, commercieel/adminstratief of ga je badkamers verbouwen: dit is van grote invloed op maatschappijvoorkeur en tarifering, maar bijvoorbeeld ook op de maximale eindleefttijd en de mogelijkheden van een verhoogde uitkeringsdrempel
  • Je wilt een uitkering van een netto bedrag van EUR 25.000,-. Ik vind dat vrij hoog voor een starter van 28. (Het is ook meer dan ik op dit moment als 38-jarige met een dure hypotheek en 2 kinderen verzekerd heb..: ik heb dan ook gekozen voor een calamiteitendekking)
    Het komt neer op het verzekeren van een bruto bedrag van EUR 40.000,-. Is dit echt wat je nodig denkt te hebben of zou daar in een calamiteitenscenario nog iets van afkunnen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dankjewel. Ik moet natuurijk gewoon zake opvragen en ga dat ook doen. Kom vast steeds een stapje dichterbij. Zeker met de namen en links die je geeft. Bedankt!

 

Wellicht dat ik je een klein duwtje in de juiste richting kan geven dat ook andere lezers van dit forum ten goede kan komen, bijvoorbeeld in de vorm van een on-line voorbeeld marktanalyse voor arbeidsongeschiktheidsrisico's. Daarmee krijg je een vrij heldere vergelijking van premie en voorwaarden van 40 maatschappijen, inclusief Movir en Interpolis.

 

Het enige dat ook hiervoor eerst bepaald moet worden zijn een paar basis uitgangspunten. Een paar aanvullende vragen daarvoor:

  • wat ga je precies doen. Advieswerk, commercieel/adminstratief of ga je badkamers verbouwen: dit is van grote invloed op maatschappijvoorkeur en tarifering, maar bijvoorbeeld ook op de maximale eindleefttijd en de mogelijkheden van een verhoogde uitkeringsdrempel
  • Je wilt een uitkering van een netto bedrag van EUR 25.000,-. Ik vind dat vrij hoog voor een starter van 28. (Het is ook meer dan ik op dit moment als 38-jarige met een dure hypotheek en 2 kinderen verzekerd heb..: ik heb dan ook gekozen voor een calamiteitendekking)
    Het komt neer op het verzekeren van een bruto bedrag van EUR 40.000,-. Is dit echt wat je nodig denkt te hebben of zou daar in een calamiteitenscenario nog iets van afkunnen?

 

 

 

aangaande puntje 1: Advies betreffende inkoop nieuw media

Aangaande puntje 2: Kijk, calamiteitendekking had ik nog niet in mijn woordenboeje staan. Daar ga ik eens wat meer van zoeken!

Link naar reactie
  • 0
Kijk, calamiteitendekking had ik nog niet in mijn woordenboeje staan. Daar ga ik eens wat meer van zoeken!

Als je googled op die term kom je in de top 10 wel een artikel van me tegen ;).

 

Laat ik je de moeite besparen: er zijn ruwweg 5 benaderingen bij het verzekeren van arbeidsongeschiktheid:

 

1) niet verzekeren (om diverse redenen, voor veel mensen helaas de verkeerde)

2) de calamiteitendekking: dit is het verzekeren van het risico van langdurige en aanzienlijke (45% of meer) arbeidsongeschiktheid met een lange wachttijd en een (waardevast) bedrag dat gebaseerd is op echt noodzakelijke inkomsten

3) de overbekende gulden middenweg: mensen die niet kunnen of willen kiezen of die om andere redenen kiezen voor het veilige midden tussen optie 2 en 4

4) de luxe variant: een maximaal verzekerd bedrag met een korte wachttijd.

5) de verkeerde variant: kiezen voor niet-waardevaste uitkeringen of z.g.n. budgetvarianten zonder dat het verschil tussen budgetvariant en een normale AOV duidelijk is

 

Het bovenstaande is natuurlijk een enorme versimpeling en houdt (nog) geen rekening met de keuzes voor aanpassing die je na verloop van tijd kunt maken (zoals het geleidelijk aan oprekken van de wachttijd, analoog aan het toenemen van de eigen buffer)

 

De prijsverschillen tussen optie 4 en 2 kunnen oplopen tot 300%.

 

Ik zal morgen een voorbeeld marktanalyse posten in deze draad

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik lees met veel aandacht dit topic mee en een reus is op z'n plaats!

 

Alleen in het overizicht, product 3 en 6 wijken voornamelijk af in contractleeftijd. Bij 3 is dat 45, bij 6 is dat 65.

Zonder de materie verder te kennen, lijkt mij 45 een lage leeftijd?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Reus terug voor je oplettendheid! Storende typfout bij de handmatig verrijkte info van Movir en Interpolis: de eindleeftijd van Movir is gewoon 65.

 

Afwijkende eindleeftijden worden in rood en met uitroepteken weergegeven, zoals bij 1

 

Bijgaand de enige juiste versie

 

Wauw............ Dt vind ik helemaal te gek. Sper dat je dit zo post

ik ga het eens rustig bekijken en mij verdiepen in alle afkortingen etc.

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.