• 0

inkopen in bv of zzp-er met optie op aandeel bv?

Ik kan mezelf voor 30% inkopen in een BV en ook in dienst treden van de BV. :)

Is het fiscaal echter niet aantrekkelijker om als ZZP-er opdrachten te verrichten voor deze BV waarbij ik een optie tot koop van 30% van de aandelen overeenkom?

 

(winst in de BV <150.000 euro per jaar)

(ik zorg dat ik als ZZP-er ook 2 andere opdrachtgevers heb)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Hendrik

 

Dat je toevoegt dat je al 2 andere opdrachtgevers hebt, zegt al genoeg.

De BV is nu nog niet winstgevend genoeg om in deel te nemen en in loondienst gaan, gaat ten koste van fiscale voordelen als de zelfstandigen- en startersaftrek en de 10% MKB winstvrijstelling.

 

Kanttekening blijft wel dat die andere 2 opdrachtgevers wel substantieel moeten bijdragen aan jouw winst. De fiscus kan jou in loondienst plaatsen bij de BV en de overige opdrachtgevers aanmerken als inkomen uit andere werkzaamheden.

 

Aan de andere kant kun je veronderstellen dat nu deelnemen in de BV goedkoop is omdat de BV nog niet veel intrinsieke waarde heeft. Als je langer wacht dan kost het meer om in te stappen. Dus wat kost die optie je?

 

Een BV met <150K winst met twee anderen delen kan op termijn zeer lucratief worden, mits je nu kunt voorzien in welke mate. Afweging dus: wat kost het om nu in te stappen en wat wordt mijn return on investment.

Dan ben je ook meteen af van het vraagstuk verkapt dienstverband.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Hendrik,

 

Ook als je een koopoptie op aandelen hebt van tenminste 5%, ben je aanmerkelijk belanghouder in de BV en val je dus onder de bepalingen van het directeurssalaris. De BV moet je dus in beide gevallen, koop of optie op koop, een salaris toekennen.

 

Aangezien een optie fiscaal gelijk wordt behandeld als een koop, zou ik maar meteen instappen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost, Odeon,

 

Bedankt voor jullie reacties! Het geeft direct weer wat de moeilijkheid is.

1) ik wil natuurlijk profiteren van de fiscale voordelen als eenmanszaak, dit scheelt me ongeveer 10k netto dit jaar.

2) ik wil direct profiteren van de waardestijging van de BV en mijn aandeel(waarde) zeker stellen.

 

Bestaan er nog andere mogelijkheden om van beide voordelen te profiteren?

Of kunnen we de optie-overeenkomst opstellen en buiten het oog van de fiscus houden?

 

Groeten, Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Hendrik

 

Optieovereenkomst buiten de fiscus houden? Niet doen!

 

Je kunt kiezen voor een optie met een belang kleiner dan 5%, dan heb je geen aanmerkelijk belang en kun je dus om het verplichte DGA loon heen. Wanneer het aantrekkelijk wordt, oefen je de optie uit en koop je op dat moment meer aandelen. Let wel: die extra aandelen boven de 4,9% zullen dan wel duurder zijn, zoals eerder aangegeven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hendrik

 

Je hoeft een optie overeenkomst niet voor te leggen aan de fiscus, maar deze maakt wel onderdeel uit van de bewaarplicht voor administratie.

 

In de VPB aangifte moet ook altijd melding gemaakt worden van een nieuwe aandeelhouder. Laat je ook die informatie achterwege dan heb je dus een onvolledige aangifte gedaan!

 

En tot slot zal jouw naam in de aktes komen zodra je de optie uitoefent en aandeelhouder wordt, wat weer notarieel vastgelegd wordt!

 

Te veel papier waar de optie in voorkomt om stil te houden. Ik ben er sowieso voorstander van om open kaart te spelen met de fiscus als je buiten de grijze gebieden komt (dit is namelijk heel zwart/wit).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ook als je een koopoptie op aandelen hebt van tenminste 5%, ben je aanmerkelijk belanghouder in de BV en val je dus onder de bepalingen van het directeurssalaris. De BV moet je dus in beide gevallen, koop of optie op koop, een salaris toekennen.

 

 

toch even voor de zekerheid, als ik dus nu een optie krijg tot koop van 45%van de aandelen per 1-1-2009 tegen een dan te bepalen prijs, ben ik dan nu al een 'aanmerkelijk belanghouder' of geldt dat per 1-1-2009?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.