• 0

advies over bv en stamrecht bv

Door een ontslagafspraak met mijn oude werkgever krijg ik een gouden handdruk mee. Omdat ik binnenkort voor mezelf ga beginnen kreeg ik het advies om niet als eenmanszaak te starten maar als bv en het geld te storten in een stamrecht bv. Dit brengt echter veel met zich mee wat ik als leek niet direct kan overzien. Heeft iemand hier ervaring mee? En is dit geld bij winst ook weer uit de bv te halen (zonder het bedrijf te verkopen)??

Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Anne,

 

De stamrecht B.V. is zeker een interessante constructie. Eerst kun je zelf een beetje googelen en op dit forum lezen. Daarna wil ik graag concrete vragen voor je beantwoorden. Wanneer je zowiezo van plan was om voor jezelf te beginnen is dit de ideale kans om dit vanuit een stamrecht B.V. te doen. De hoogte van je gouden handdruk is hier wel nog van belang, het wordt pas vanaf een bepaald bedrag interessant. Het grote voordeel is namelijk dat er niet direct met de fiscus afgerekend wordt, maar dat dit over meerdere jaren verdeelt kan worden.

 

Om even terug te komen op je vraag, winst valt altijd uit een BV te halen... Misschien doel je hier op je gouden handdruk(de stamrecht verplichting)? Wat voor een bedrijf wil je gaan beginnen?

 

Groet,

 

Kelvin

 

Link naar reactie
  • 0

Zei iemand hier stamrecht BV ;)

 

Dag Anne,

 

Ik denk dat je hier genoeg kunt vinden over de stamrecht BV, maar de combinatie met de start van een eigen onderneming is wellicht nog niet veel aan de orde gekomen. Wel, daar gaan we eens verandering in brengen.

 

Laten we voorop stellen dat een stamrecht BV niet zaligmakend is, ook niet als je ondernemer wilt worden (begrijp me goed, ik richt graag BV's op, maar ik blijf wel eerlijk). Vragen vooraf:

 

1. Eerts moet je weten hoeveel geld de start van de eigen onderneming vereist.

Het heeft geen zin om met een kleine ontslagvergoeding (<40K) een stamrecht BV te starten als de kapitaalsinjectie in de onderneming minimaal is. Het kan wel helpen als de onderneming in de aanloopfase geld achter de hand nodig heeft voor onvoorziene uitgaven of levensonderhoud als de aanloopinkomsten tegenvallen of te laat binnenkomen.

 

2. hoe hoog is de ontslagvergoeding?

Een vergoeding van 70K< is interessant om in een BV te storten, onderneming starten of niet.

 

3. Is een BV noodzakelijk als eigen onderneming?

Je kunt ook een eenmanszaak (EMZ) starten naast de BV. De stamrecht BV kan geld lenen aan de eenmanszaak om zo de start te financieren. Als EMZ profiteer je dan van fiscale voordelen die de BV niet kent, zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en de 10% MKB-winstvrijstelling.

 

Een BV is veelal pas voordeliger bij winsten vanaf 80-120K. Het omslagpunt hangt voornamelijk af van privé-aftrekposten.

 

4. loop je risico t.a.v. aansprakelijkheid?

Dek dit af met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Is dit te duur of dekt dit te weinig dan is een BV een goed alternatief, MAAR: werken vanuit een stamrecht BV heeft bij claims het gevolg dat ook jouw stamrechtkapitaal meegetrokken wordt in het verhaalbaar vermogen!

 

Een werk BV onder de stamrecht BV oprichten is dan een goede optie.

 

 

Het geld van de ontslagvergoeding kan alleen uit de BV gehaald worden als belaste uitkering (fiscale voorwaarde om de uitkering nu onbelast te laten). Of de BV nu winst maakt of niet, maakt niet uit.

 

Hopelijk roept dit veel meer vragen bij je op, waarop ik zeg: schrijf gerust verder hieronder!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat zie je verkeerd.

 

Het geld dat van je werkgever in de BV terechtkomt: de gouden handdruk, bijvoorbeeld 50.000 euro, wordt opgenomen als stamrechtverplichting. Deze Stamrechtverplichting (inclusief de jaarlijkse oprenting) wordt bij uitkeringen belast als inkomsten in Box 1. Kun je dus zien als brutoloon.

 

Wanneer een stamrecht BV winst maakt vind de afrekening zoals bij iedere BV plaats: Winst wordt vennootschapsbelasting over geheven, Winst kan door de B.V. aan jouw uitgekeerd worden en dan wordt er vervolgens dividend belasting over geheven, dit betreft box 2.

 

Geeft dit voldoende duidelijkheid?

 

Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Hey kelvin,

 

Bedankt voor het reageren op mijn vraag.

Dus als ik het begrijp 20% vennootschapsbelasting en 15% dividendbelasting.

Dus minimaal 35% ben ik van mijn winst kwijt aan belasting.

Is daar geen andere manier voor te vinden( lijkt misschien wat hebberig)?

Ik probeer zo goed als ik kan een goede opbouw te vinden voor mijn pensioen, en dat is al niet makkelijk. Maar bedankt voor je reactie.

 

M.v.g Peter

Link naar reactie
  • 0

Uit je berichten krijg ik het gevoel dat je een verkeerde voorstelling hebt hoe je pensioen/stamrecht in de BV wordt opgebouwd. In principe heb je niet of nauwelijks winst in je BV en zal winstbelasting dus geen grote rol spelen. De stamrechtverplichting moet je oprenten hetgeen je financieert uit de beleggingsopbrengsten op het meegekregen geld. Dus tegenover de beleggingsbaten staan de lasten van een oprenting van het stamrecht. Op enig moment ga je dit stamrecht vanuit de BV aan je uitkeren en op die uitkering valt onder de inkomstenbelasting.

 

Bij voorbaat execuses als ik je vragen verkeerd geintepreteerd heb.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Je bent door een andere post bij je eigen topic enigszins misleid. Dividendbelasting is namelijk geen 15%, maar 25%. De belastingdienst is natuurlijk ook niet gek en heeft het eigenlijk zo geregeld dat het uiteindelijk op hetzelfde neer komt:

 

Via inkomstenbelasting in box 1 (zoals loon of stamrechtuitkeringen) wordt tegen het progressieve tarief belast oplopend tot 52%.

 

Wanneer een B.V. winst maakt wordt er tot € 40.000 inderdaad 20% VPB geheven. Over de winst die overblijft (80%) wordt vervolgens bij uitkering naar jouw als persoon dividendbelasting geheven, dit is 25%. 25% van die 80% = nogmaals 20%, waardoor er 60% overblijft.

 

Dit lijkt op het oog meer als bij de inkomstenbelasting, maar inkomstenbelasting kan oplopen tot een tarief van 52%, echter bij een uitkering van € 40.000 per jaar zul je niet verder komen dan de 42% schijf. Wat dus ook inhoud dat je 60% overhoudt.

 

Met dit verhaal probeer ik je een juist inzicht te geven in de belastingheffing en te laten zien dat het grofweg op hetzelfde neerkomt. Maar er zijn op alle gebieden fiscale voordelen te halen, dat ligt aan je huidige situatie en vooral aan je toekomst.

 

Wil je een eigen bedrijf beginnen? Zo ja, hoe omvangrijk wordt het? Heb je de gouden handdruk nu nodig of later? etc.

 

Wanneer je dus een op jouw gericht antwoord wilt hebben zal ik meer moeten weten over je situatie en je plannen.

 

Ik hoop dat mijn post je iets meer duidelijkheid heeft verschaft.

 

Met vriendelijke groet,

 

Kelvin Donners

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kelvin,

 

Ik ben een zzpr, wij zijn een schildersbedrijfje begonnen en mogen niet klagen.

Wij kunnen er van rond komen dus het geld dat in de BV staat kan ik in princiepen voor een langere tijd weg zetten.

Onze eerste gedachten was om met het geld een lening te nemen uit de BV en onze hypotheek daar mee in te lossen.

Maar daar verschilde de meningen over toen ik daar met wat andere mensen over sprak. Nu zijn wij zo aan het twijfelen gegaan wat nu het beste zou zijn er staat immers een behoorlijk bedrag in de BV. Maar ik begrijp wel dat ik belasting moet betalen hoor. Dat is ook geen probleem allen zo min mogelijk

en wat is wijs als je een stap moet nemen als het voor je oudedag bedoeld is.

M.v.g Peter

Link naar reactie
  • 1

Hallo Peter,

 

Als zzpr heb je natuurlijk een aantal voordelen zoals zelfstandigenaftrekbijvoorbeeld, maar daar zul je allemaal wel al het fijne van weten. Je werkzaamheden als zzp'er blijven zal waarschijnlijk fiscaal voordeliger zijn dan de werkzaamheden over te halen naar de BV.

 

Hoe langer je het geld in de stamrecht BV kunt laten zitten hoe beter dit is voor je oudedag:). Daarnaast blijf je dit namelijk jaarlijks mooi oprenten.

 

Er bestaat een mogelijkheid om je hypotheek af te sluiten bij je eigen stamrecht BV! Hiermee hou je de hypotheekrenteaftrek (moeten uiteraard zakelijke voorwaarden blijven) en komt de rente in je eigen BV terecht i.p.v. bij de bank. Lijkt mij een interessante constructie, toch?

 

Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kelvin

 

Ik bewonder je bijdrages in dit draadje, maar voor een hypotheek bij de stamrecht BV moet je wel meer informatie geven en met name waarschuwen voor het volgende:

 

- boeterente op de bestaande hypotheek wegens vervroegde aflossing terwijl de rente nog vaststaat of zelfs bij een variabele rente als het een budgethypotheek betreft;

- betreft het een spaar- of levenhypotheek dan moet bekeken worden of de polis aan de fiscale voorwaarden voldoet

- op het uitkeringsmoment van het stamrecht moet er weer voldoende geld (al dan niet gefaseerd) beschikbaar zijn in de BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo joost,

Begrijp ik nu goed, de winst die de bv maakt met het geld dat ik heb gekregen van mijn wergever, dat wordt ook belast met inkomstenbelasting als ik het eruit wil halen.

 

M.v.g Peter

 

Dag Peter

 

Hoewel je vraag fiscaal niet helemaal correct is, begrijp ik wat je bedoelt en het antwoord is ja. De ontslagvergoeding komt belastingvrij in de BV en gaat renderen. In de toekomst wordt het geld in de vorm van een periodieke uitkering naar privé betaald en wordt dan belast tegen het progressieve tarief van box 1. Dus in die zin betaal je inderdaad IB over de winsten op het vermogen in de BV.

 

Dat is ook niet onlogisch, aangezien dat nu eenmaal de wederzijdse deal is met de fiscus. Zij laten de ontslagvergoeding nu onbelast omdat ze weten dat ze in de toekomst over meer geld mogen heffen. Tegelijk stelt dit jou in staat om met meer geld rendement te maken, dan wanneer je het netto geld in privé had kunnen beleggen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met de vraag hoe dat oprenten nou verder in zijn werk gaat. Heb ik het goed begrepen?

 

Stel de stamrechtverplichtingen bedragen € 100.000 en het oprentingspercentage is 4%.

Tlv van het rendement van die € 100.000 wordt die stamrechtverplichting met € 4.000 opgehoogd. Aan het begin

van jaar 2 is er dan een stamrechtverplichting van € 104.000.

 

Op 1 januari van jaar 2 wordt er t.l.v. die stamrechtverplchting € 20.000 opgenomen (opname is belastbaar inkomen voor de aangifte Inkomstenbelasting).

Hoe hoog wordt dan de oprenting aan het eind van jaar 2?

Ik neem aan dat dit is: 4% van € 104.000 - € 20.000 = € 3.360, dus NIET 4% van € 104.000 = € 4.160

of 4%.

 

En... als ik op 1 juli van jaar 1 nou eens € 5.000 kosten zou hebben gemaakt, zou de oprenting aan het eind van jaar 1 dan als volgt zijn? (6/12 x 4% van € 100.000) + (6/12 x 4% van € 95.000) = € 3.900 .

 

Alvast dank voor een reactie,

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Zo simpel als je het stelt, werkt het niet. Je kunt niet zomaar 20K opnemen op 1 januari van enig jaar. Is je bij de oprichting van de BV niets verteld over het 1% sterftekans criterium en over wat nu precies periodieke uitkeringen zijn?

 

Als ik even aanneem dat je elk jaar (totdat het 1% sterftekans criterium bereikt is) daarna ook 20K opneemt, dan loopt het wel in de pas met de wetgeving.

 

Dan is de oprenting inderdaad:

(104.000 - 20.000) x 4%.

 

Die € 5.000 kosten komen niet ten laste van je stamrecht, maar gewoon ten laste van het resultaat van de BV. Die verwerk je dus gewoon als kosten in de W&V rekening. Je banksaldo neemt immers ook af met 5K.

 

Deze boek je gewoon als

Kosten

aan Bank.

 

De oprenting op dat moment bedraagt dan gewoon 2% van 100K = 2.000. Dus je voorziening op 1-7 bedraagt 102.000 en je hebt een kostenpost in je W&V van 5K + 2K = 7K.

 

Tot slot wil ik opmerken dat de fiscus moeilijk kan doen over oprenten tegen 4% samengestelde interest! De fiscus kijkt naar de zakelijkheid van de oprenting. Daarvoor zoekt zij aansluiting bij wat verzekeraars doen met een lijfrente. Als zij 4% als rente afgeven, dan is dat exclusief een opslag voor winst en kosten. Veelal is die initieel 5% van de koopsom en daarna 0,5% per jaar. Zolang de fiscus niets zegt, is er niets aan de hand, maar dan weet je dit vast.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Wat betreft die opname van 20K, die voldoet nog uitstekend aan de 1% eis, maar.... als het even meezit met het rendement, ddan zou ik die 20K ook tlv het dividend kunnen uitkering.

Wat is slimmer? Het rendement in de BV laten en de uitkering tlv de stamrechtverplichting doen, zodat ik over die 20K niet hoef te oprenten, of..... het rendement/dividend uitkeren?

 

Groet,

John

Link naar reactie
  • 0

John

 

Dividend kun je alleen uitkeren als de BV een positieve winstreserve heeft, wat bij menig stamrecht BV niet het geval is. Om een goed antwoord te kunnen geven, moet ik ook weten hoe het staat met jouw belastbaar inkomen in privé. Immers: VPB + dividend is ongeveer 41% belasting. Als de uitkeringen tegen 52% afgerekend worden, dan is dividend, indien mogelijk, een goede keuze.

 

Dat gezegd hebbende: je kunt niet in jaar 1 aan periodieke uitkeringen 20K opnemen en in jaar 2 als dividend ook 20K. Dan voldoe je door het onderbreken van de uitkeringen dus niet aan de 1% sterftekans. Die loopt alleen door als het daadwerkelijk periodieke uitkeringen zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost,

 

Wanneer is er dan sprake van een periodiek uitkering? Anders gezegd: welke 'periode' moet er dan worden aangehouden?

Ik ben nu 59 jaar. Stel dat ik inderdaad in 2008 20K tlv de stamrechtverplichtingen opneem.

In 2009 en 2010 neem ik niets op en in 2011, 2012 en 2013 telkens 30K per jaar.

In 2014 hoop ik 65 jaar te worden. Op DAT moment neem ik jaarlijks (tot de poet op is) stel 40K op.

Dat zijn toch ook periodieke uitkeringen? Een periode hoeft toch niet persé uit een maand, een jaar o.i.d. te bestaan? Of zegt de wetgever daar iets anders over?

 

Grt.

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi John

 

Vanaf 58 jaar is de duur van de 1% sterftekans beperkt tot 1 jaar, zodat je inderdaad elk jaar kunt kiezen wat je wilt. Leg deze beslissingen wel vast in bijvoorbeeld notulen van een aandeelhoudersvergadering, nu ik vermoed dat er geen overeenkomst aan ten grondslag ligt waarin elke uitkering nu al vastligt.

 

Zoals je het stelt is dit dus prima mogelijk.

 

De lol hierin is dat er geen enkele rechtspraak is over het periodieke karakter. Blijkbaar heeft nog niemand de behoefte gehad om dat te testen, hoewel ik nu richting fiscus wel een verzoek heb gedaan waarin de uitkeringen voor iemand van 42 al flexibel zijn met een minimum van 1000 per jaar. We zullen zien.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Weet jij ook wat de gevolgen zijn als de bv een stamrechtverplichting niet meer na kan komen,

door de erbarmelijke beleggingsresultaten zijn de liquiditeiten bijna opgedroogd en er is geen kans dat dit ooit nog wat wordt.

Kan de belanghebbende( de DGA) afstand doen van de uitkeringen? Kan de bv opgeheven worden? Wie en over wat moet er

afgerekend worden??

groet

Ben

Link naar reactie
  • 0

Afkoop of afstand doen van een stamrecht kan leiden tot belastingheffing, omdat je dan in feite beschikt over het stamrecht. Niet zomaar aan beginnen dus, maar eerst afstemmen met een fiscalist die het hele plaatje kent. Die kan het ook eventueel voorleggen aan de Belastingdienst

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reaktie,

eigenlijk zit je dus klem. De bv kan nooit en te nimmer het stamrecht verder uitbetalen, maar zou je wel

persoonlijk de belasting moeten afrekenen zonder wat te ontvangen. Is toch een ridicule zaak.

De laatste jaren zijn er miljarden verloren op de beurzen, dus zullen er wel meer met dit probleem zitten.

Ik ga zeker een fiscalist benaderen en mochten er nog tips zijn hou ik mij aanbevolen.

groet

Ben

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reaktie,

eigenlijk zit je dus klem. De bv kan nooit en te nimmer het stamrecht verder uitbetalen, maar zou je wel

persoonlijk de belasting moeten afrekenen zonder wat te ontvangen. Is toch een ridicule zaak.

De laatste jaren zijn er miljarden verloren op de beurzen, dus zullen er wel meer met dit probleem zitten.

Ik ga zeker een fiscalist benaderen en mochten er nog tips zijn hou ik mij aanbevolen.

groet

Ben

 

 

Hi Ben

 

Vakantie van mij gaf een breuk in dit draadje. Als door tegenvallende beleggingsresultaten de verplichtingen niet nagekomen kunnen worden, dan mag de stamrechtvoorziening afgewaardeerd worden. Dat kan pas als echt duidelijk is dat de laatste betalingen niet meer plaats kunnen vinden. De afwaardering vindt dan plaats in het kader van "niet voor verwezelijking vatbare verplichtingen".

 

Dit valt onder de kwijtscheldingswinstregeling, zodat geen VPB verschuldigd is over de afwaardering. Nu de fiscus jou niet kan verplichten hoe te beleggen of hoe voorzichtig je moet zijn, is er geen vuiltje aan de lucht (fiscaal althans). Totdat duidelijk is dat de afwaardering moet plaatsvinden, wel gewoon oprenten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Van mij de volgende vraag.

 

Medio 2006 een stamrecht bv gemaakt (m.b.v. fiscalist; wegens verhuizing nog geen nieuwe fiscaliset dus daarom hier mijn vraag).

 

1)

Bij de oprichting van de BV is de benodigde Eur 18.000 gestort vanaf een spaarrekening.

Kan ik dit bedrag weer gewoon terugstorten naar de spaarrekening zonder heffingen o.i.d. ?

 

2)

De stamrecht bv staat rustig op een spaarrekening. Klopt het dat er nog steeds geen belastingformulier voor me klaar staat? (Kijk soms ingelogd op BD/zakelijk/overzicht en aangiften/ .

 

b.v.d.

 

Jos

Link naar reactie
  • 0

Van mij de volgende vraag.

 

Medio 2006 een stamrecht bv gemaakt (m.b.v. fiscalist; wegens verhuizing nog geen nieuwe fiscaliset dus daarom hier mijn vraag).

 

1)

Bij de oprichting van de BV is de benodigde Eur 18.000 gestort vanaf een spaarrekening.

Kan ik dit bedrag weer gewoon terugstorten naar de spaarrekening zonder heffingen o.i.d. ?

 

2)

De stamrecht bv staat rustig op een spaarrekening. Klopt het dat er nog steeds geen belastingformulier voor me klaar staat? (Kijk soms ingelogd op BD/zakelijk/overzicht en aangiften/ .

 

b.v.d.

 

Jos

 

Hoi Jos,

 

in antwoord:

 

1): je kunt de 18K onbelast naar prive terughalen, maar bedenk je dan wel dat je die 18K dan leent van de BV! Daar staat dus ook een renteverplichting tegenover. Denk 5% als je zekerheden kunt stellen aan de BV (overwaarde eigen huis) en eerder 9% als je die niet hebt + een aflossingsverplichting. Zorg dan ook voor een leningovereenkomst! Die rente is dan fiscaal niet aftrekbaar in de IB en wordt belast in de BV. Als je die 18K in prive niet nodig hebt, dan lekker in de BV laten. Bespaar je ook nog eens 1,2% netto belasting mee in box III van de IB aangifte.

 

2): Oprichting medio 2006, dus in het beste geval moet je aangifte doen over het verlengde boekjaar 2006/2007. Dan moet er inmiddels (lees, allang) een vennootschapsbelastingaangifte klaar staan voor je. Ik heb al ervaren dat dat regelmatig niet gebeurt bij stamrecht BV's (vraag me niet waarom). Dus bellen met de belastingdienst en vragen om een aangifte.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De BV is neem ik aan wel aangemeld bij de fiscus? (Anders had je ook niet in kunnen loggen, maar toch)

 

@Denarius: hoe zie jij die 1,2% besparing in box 3? Als je leent van de BV, heeft dat, behalve eventueel de schulddrempel, geen invloed op de hoogte van het vermogen. Aan de ene kant heb je wel die 18k, maar aan de andere kant staat daar een schuld tegenover.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.