• 0

Minderjarige in loondienst

Beste mede-denkers,

 

Ik overweeg om de hulp in te schakelen van een minderjarige (15 jaar, geen familie) bij wat computerwerkzaamheden.

Hij kan de werkzaamheden vanuit zijn eigen huis uitvoeren op tijdstippen dat dit hem het beste uitkomt.

Ik wil het allemaal heel officieel doen. Het lukt me helaas niet een totaalbeeld te krijgen van hoeveel (en welke) voeten dit in de aarde heeft.

 

Het bedrijf wat hem in dienst wil nemen is een v.o.f. met 2 meewerkende vennoten en heeft geen personeel in dienst.

 

Hopelijk kan een van jullie mij de juiste informatie verstrekken.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

Bedankt voor je snelle reactie.

Google heb ik ingezet en ontdekt dat het minimumloon voor een 15-jarige minimaal 2,30 euro netto is.

Officieel heb ik goedkeuring van de ouders nodig. Dit vervalt als de minderjarige 4 weken zonder problemen vanuit het thuisfront voor je gewerkt hebben.

Het liefst handel ik een en ander af zonder tussenkomst van een derde partij (payroll).

Aan wie moet ik bijvoorbeeld melden dat er een minderjarige in dienst is en aan welke instanties moet ik dan geld afdragen?

 

En vraag 2:

2,30 euro is wel heel weinig. Heeft een van jullie ervaring met het vaststellen van een salaris voor een 15-jarige? Wat betalen jullie?

Link naar reactie
  • 0
Het liefst handel ik een en ander af zonder tussenkomst van een derde partij (payroll).

 

Ik zou dat wel overwegen hoor, ze nemen je véél werk uit handen, wat niet echt lonend is voor één meewerkende scholier.

 

Aan wie moet ik bijvoorbeeld melden dat er een minderjarige in dienst is en aan welke instanties moet ik dan geld afdragen?

 

In dat geval gaat gewoon alles werken zoals het werkt wanneer je iemand die ouder is in dienst neemt. Dit is niet anders.

 

En vraag 2: 2,30 euro is wel heel weinig. Heeft een van jullie ervaring met het vaststellen van een salaris voor een 15-jarige? Wat betalen jullie?

 

Wat is hij je waard? En wat vraagt hij zelf? Dat is belangrijker dan wat het minimumjeugdloon bedraagt, dat is vaak een erg slecht uitgangspunt om daarvandaan te redeneren ;)

Link naar reactie
  • 0

Webchef,

 

personeel in dienst nemen (ongeacht de leeftijd) gaat op dezelfde manier. Hierbij ga ik ervan uit dat je toestemming van de ouders krijgt.

 

Je sluit een arbeidsovereenkomst met de persoon in kwestie, waarbij je een salaris afspreekt waar beide het mee eens zijn (mag in ieder geval niet lager dan het minimum loon zijn).

 

Je laat de persoon een loonheffingen verklaring tekenen, en maakt kopieen van het ID bewijs.

 

Samen met het contract maak bewaar je de kopieen. Je hebt nu in ieder geval je personeelsadministratie aangelegd.

 

Uiterlijk 24 uur voor aanvang van de eerste werkdag meld je de werknemer via een EDM (Eerste dag melding), zodat de belastingdienst weet dat je iemand in dienst hebt genomen.

 

Het enige wat je nu nog hebt te doen is een keer per maand, de gewerkte uren aan je boekhouder / accountant / salarisverwerker door te geven en deze zal een loonstrook produceren.

 

Daarnaast ontvang je een keer per maand een aangifte Loonheffingen (moet digitaal) welke maandelijks betaald moet worden.

 

Thats it.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.