• 0

Meest voorkomende redenen faillissement

Beste,

 

allereerst mijn excuses als dit bericht verkeerd geplaatst is. Ik ben hier nieuw en moet mijn weg nog zien te vinden.

 

Even voorstellen, ik ben een 21-jarige student Communicatie en Multimediadesign. De komende 3 weken werk ik aan een individueel project, een e-learning component. Hetgeen ik voor ogen heb is een interactieve simulatie van een onderneming, gericht op starters.

 

Allereerst moeten ze een zaak opstarten, met de nodige administratieve rompslomp (in vereenvoudigde simulatievorm weliswaar). Het leeraspect zit hem vooral in het up and running houden van de zaak. Daarom moet ik op technisch vlak controles inbouwen. Als men niet door deze controles komt gaat men failliet.

 

Nu zou ik graag van de experts eens horen welke de meest voorkomende redenen van het falen van een onderneming zijn. Uiteraard heb ik hiernaar al onderzoek gedaan, maar ik vind bitter weinig info. Ik heb al enkele pdf's kunnen raadplegen, oa van Ton Leenders. Echter vind ik op het internet slechts enkele stereotiepe redenen als 'slecht management', 'schulden niet aflossen', 'politieke factoren', 'onkunde',...

 

De standaard redenen dus. Op zich zijn de standaard redenen wel al voldoende, maar bijvoorbeeld over politieke factoren zou ik graag wat meer info willen hebben. Ook als er nog andere veel voorkomende redenen zijn hoor ik deze graag. Ik bedank jullie alvast enorm.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is maar één reden waarom ondernemingen failliet gaan en dat is omdat er meer geld uit gaat, dan er in komt ;)

 

De oorzaken daarvan zijn legio:

 

- prognoses zoals voorspeld (in het businessplan) komen niet uit

- te veel geld op een verkeerde manier uitgegeven (bv alles aan slechte marketing weggeblazen)

- oplichting door klanten/"vrienden"/etc.

- een product gekocht waar geen markt voor blijkt te zijn

- jezelf/dienst/product niet kunnen verkopen

- niet écht aan de slag gaan

- diefstal/brand/etc. (verzekering dekt vaak niet alles)

- bij een grote vraag niet voldoende personeel kunnen aantrekken zal op de lange termijn er voor zorgen dat je klanten weglopen omdat ze niet geholpen worden

- etc.

 

't is dat je een programma maakt over "ondernemen", maar normaal gezien beantwoorden wij geen vragen van studenten ;) Misschien is het wel leuk om wat dieper in te gaan op je programma in een ander topic. Wie weet is het ook voor ons leerzaam... ? Mij lijkt het iig leuk om er wat meer over te horen!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Beste GVeugen,

 

Je gaat failliet wanneer:

1. Je geen visie/missie hebt en/of deze niet consistent toepast.

2. Door een 'luxe' probleem: bv. teveel opdrachten aannemen terwijl je die eigenlijk niet aankunt

3. Dilemma: in het begin heb je weinig geld dus ga je opdrachten aannemen die buiten je plan liggen, echter hierdoor verwatert je plan en verlies je tijd.

4. Te veel (onbewust) risico nemen: klanten proberen het risico bij jou neer te leggen.

5. Alles zelf willen doen, terwijl je sommige dingen moet uitbesteden omdat anderen die beter kunnen.

6. Als je je aan de Nederlands wetgeving houdt

7. Je een product gaat ontwikkelen omdat je het zelf zo'n leuk product vindt en denkt dat anderen dat ook vinden zonder onderzoek hiernaar te doen

8. Tegelijk manager en programmeur bent.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het programma in ieder geval wel een keer willen testen. Dergelijke simulaties vind ik erg leuk ;D.

 

Je bent vast wel bekend met het feit dat groei voorgefinancierd moet worden. Leveranciers dienen vooruit betaald te worden en de afnemers betalen achteraf en vaak veel te laat. Hierdoor kan een goedlopend(!) bedrijf in financiële moeilijkheden raken. Misschien een leuk aspect om in de simulatie te verwerken, i.p.v. alleen slechtlopende senario's die problemen geven.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 1

6. Als je je aan de Nederlands wetgeving houdt

 

Ehm..? :)

 

Ze zeggen toch dat de geest van een ondernemer sterke overeenkomsten heeft met de geest van een crimineel?

Het verschil zit 'm echter nog steeds in het wel of niet houden aan de wetgeving.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 1

Volgens het CBS gaat de meerderheid failliet aan 2 oorzaken:

 

Mismanagement

Allerlei administratieve en organisatorische problemen

zoals onvoldoende debiteurenbewaking, financieringsproblemen

waaronder te hoge vaste lasten.

 

Economische oorzaken

Concurrentieproblemen, omzet- of prijsdalingen,

smaakveranderingen bij het publiek.

 

Mij lijkt de combinatie van 1 en 2 helemaal killing maar er is natuurlijk altijd 1 de belangrijkste oorzaak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Glenn

 

Wat veel starters niet incalculeren is de startperiode waarin er wel omzet gemaakt wordt, maar die niet betaald wordt in dezelfde maand.

 

Je geeft een afnemer doorgaans 14 dagen om de factuur te betalen, maar veelal is dat (zeker als starter kun je niet al te veel eisen) 60 dagen tot 90 dagen.

 

Dan kom je op het punt dat de BTW op de uitgeschreven facturen al afgedragen moet worden, je kosten lopen door, maar bovenal, dat thuis het broodbeleg op is.

 

Veel starters vergeten de kosten voor levensonderhoud in het financiële hoofdstuk op te nemen.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

1. Gebrek aan goed personeel. Vooral verkopers, technici enz zijn vaak niet te vinden. Veel goedopgeleide werknemers willen het liefste bij een groot bedrijf werken. Dan moet jij als éénmansbedrijf het vaak doen met mindere goden.

2.Nietgemotiveerd personeel. In weerwil van alle naieve en geldverspillende integratiecampagnes om meer werklozen/arbeidsongeschikten aan te nemen zijn veel bedrijven niet zonder reden erg huiverig. Er is gewoon een groep beroepswerklozen die niet wil werken en jou als werkgever een hele hoop ellende bezorgt. Bij een metaalbedrijf zat zo iemand: ander personeel jennen, zelf werkstukken verknoeien en tijdens een arbeidsconflict een dure machine saboteren. Hierbij wil ik wel nadrukkelijk stellen dat er naast deze groep ook een heleboel gemotiveerde uitkeringsgerechtigden zijn, die wel willen werken.

3. Flauwekul adviezen ook hier op higherlevel??? ::)

4. Hele en halve oplichters die veel te lang ongestoord hun gang kunnen gaan in ons land

Link naar reactie
  • 0

 

3. Flauwekul adviezen ook hier op higherlevel??? ::)

 

 

Volgens mij is de reden dan; de verantwoordelijkheden van je eigen stommiteiten proberen bij anderen te leggen.

Daar ligt dan weer achter het gebrek aan besluitvaardigheid en het niet nemen van de eigen verantwoordelijkheid.

 

Ik heb ooit een baas gehad die dat ook deed, stond meer op de golfbaan dan goed was voor zijn bedrijf, resultaat -> failliet.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat failliet wanneer:

6. Als je je aan de Nederlands wetgeving houdt

 

 

Dit is een voorbeeld van een flauwekul advies op Higherlevel :)

 

Als je het heel letterlijk neemt wel ja, maar ieder schrijft en leest vanuit zijn eigen perceptie.

Er staat letterlijk, als je je aan de nederlandse wetgeving houdt, er gaan inderdaad Nederlandse bedrijven failliet omdat ze dat doen, dus hoe kun je onder de Nederlandse wetgeving uitkomen ?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad helemaal niet zo'n vreemde constatering hoor. Er wordt in Nederland (gelukkig) een en ander gedoogd en door de vingers gezien. Ik sprak laatst met iemand van de VWA en die noemde dat "gedifferentieerd handhaven". Soms kom je er niet onderuit om bewust de wet, eventueel tijdelijk, ter zijde te schuiven. Dat is natuurlijk niet het zelfde als bewust crimineel gedrag aanbevelen.

Als Omo bijvoorbeel volgens de wet een kruis van 1,5 x 1,5 cm op de verpakking moet zetten en dat is door een foutje 1,4 x 1,4 cm dan moeten officieel alle verpakkingen terug gehaald worden met een miljoenenstrop tot gevolg. De VWA zal dan vrijwel zeker toestaan dat bij de volgende productie de juiste maten worden toegepast.

Link naar reactie
  • 0

Of je je wel of niet aan de wet houdt, kan geen stellig argument zijn. Daarvan zijn voorbeelden te over in beide gevallen.

 

Witteboorden genoeg die niet failliet gaan. Zwoegers die wel de regels volgen die wel failliet gaan....

 

Is geen argument in de zin van de vraagstelling lijkt me. Dus inderdaad een onzinadviesje op ons fraaie forum.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.