• 0

bankrekening in het buitenland

Ik zat zojuist te bedenken dat het misschien handig is om in het buitenland (wel in de EU) een rekening te openen voor mijn webwinkel. Internationale overmakingen gaan tegenwoordig redelijk snel, maar kan toch makkelijk een dag of 5 in beslag nemen. Zo zou het voor mijn belgische klanten makkelijker en sneller gaan als ze naar en belgische bankrekening geld kunnen overmaken.

 

Mijn vraag: kun je, als niet gevestigd bent in het desbetreffende EU-land bijv. belgië), daar toch een (zakelijke) bankrekening openen? Of zijn banken nog vrij in het bepalen van voorwaarden? Of zijn de Europese regels zo, dat je er gevestigd móet zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is wel mogelijk een bankrekening te openen in een land waar niet woont of anderszins gevestigd bent. Daarvoor moet je (normaliter) wel bewijs van adresgegevens en identiteit aanleveren, maar dat is niet zo moeilijk (zeker als je persoonlijk langs kunt gaan).

 

Overigens wil dat het mogelijk is niet zeggen dat iedere belgische bank de mogelijkheid zal aanbieden, wellicht moet je even rondshoppen daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

Als ervarings deskundige (we hebben rekeningen in Duitsland, Belgie en Frankrijk) kan ik je melden dat het geen enkel probleem is.

 

Maar zoals Benm al aangeeft geeft niet elke bank deze mogelijkheid.

 

Vaak is wel een bezoekje aan de bank in kwestie gewenst en kan de administratieve rompslomp wat weken in beslag nemen.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Erg goed om te weten dat dit mogelijk is. Ik was er bang voor dat het niet zo makkelijk zou zijn, maar vernam onlangs dat je als EU-burger ook in andere EU-landen tegenwoordig makkelijker bankrekeningen kunt openen. Ik ga eens even rondshoppen, want we willen natuurlijk wel chique online banking waarmee we de centen ook weer makkelijk naar de nl-rekening kunnen overhevelen :D

 

Mocht iemand nog tips hebben (speciale dingen om rekening mee te houden), dan ben ik u alvast dankbaar voor het doorgeven daarva :-*

Link naar reactie
  • 0

Belgische banken die beschikken over online banking (bijna allemaal vermoed ik). Ik som enkele banken op waar ik ervaring mee heb:

 

www.fortis.be (grootste bank in België) (online via digipass)

www.kbc.be (grote bank in België) (online via digipass)

www.dexia.be

 

www.argenta.be (bankrekening is gratis) Online via code maar binnenkort ook digipass.

 

Er zijn nog meer banken hoor.

Cook Fusion, webwinkel met werelds kookgerei zoals wokken, paella toebehoren, barbecues, ...

Link naar reactie
  • 0

Het makkelijkste is om een bank te nemen in het andere land die ook in Nederland zit (misschien heeft je eigen bank een vestiging in het buitenland) . Zoals bv de ABN / ING.

 

Daan vraag je dit aan je eigen bank of ze daar een rekening willen openen.

 

Dan kun je die bankrekening heel makkelijk openen door je gewoon hier in Nederland te identificeren.

Link naar reactie
  • 0

dank je voor de tip.

Ik zit bij de Rabo en het is kennelijk bij banken altijd gebruikelijk om je dure rekeningen in je maag te splitsen.

Ik bedoel: Simpele rekening, waar je alleen op ontvangt....de tegoeden laat staan, en 1 x per maand/periode naar Nederland boekt is mij verteld dat dan de kosten volgens de Engelse maatstaven worden gehanteerd...en die zijn hoger dan hier.

Voorbeeld:

Iban betalingen van euro rekening klant naar euro rekening in NL kost 10 pond (14 euro) voor ingezetenen.

van pond naar euro = 20 pond!

Van pond ongelimiteerd naar welk land dan ook: 29 pond

Ik zoek dus een simpele rekening met Internet bankieren.

 

Oja.....en dan ook nog in Duitsland....zelfde verhaal..

Groeten

Smoker

Zou erg blij zijn met goede oplossingen, zoals b.v. PayPal, maar die accepteren geen tabakwaren uit principiele overwegingen. Typisch Amerikaans.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het makkelijkste is om een bank te nemen in het andere land die ook in Nederland zit (misschien heeft je eigen bank een vestiging in het buitenland) . Zoals bv de ABN / ING.

 

Daan vraag je dit aan je eigen bank of ze daar een rekening willen openen.

 

Dan kun je die bankrekening heel makkelijk openen door je gewoon hier in Nederland te identificeren.

 

Was het maar waar.

Er zijn te veel restricties aan. O.A. minimale omzetten worden gevraagd.

Ik heb alle banken afgelopen, maar je kunt beter naar de bakker gaan....pffffffff

Op gebied van internet lopen ze al helemaal achter. Dus wat krijg je dan?

Dat iedereen verplicht Paypal moet nemen..

Gaan onze euro's dus alsnog naar the USA

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, ik ben tot nu toe nog niet alle belgische banken afgegaan, maar allemaal lopen ze wel ergens tegenaan. De een heeft wel internetbankieren, maar niet internationaal (argenta), dus niet mogelijk om geld over te maken, tenzij ik langskom ::) en de ander neemt geen bedrijven die niet in België gevestigd zijn, en de volgende is weer zo ontzettend duur dat ik er niet eens aan wil beginnen. Ik zal het iig laten weten wanneer het me gelukt is in België.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben zowel met onze oude bank (ABN AMRO) als onze huidige bank (Rabo) overleg gehad met betrekking tot het openen van een buitenlandse rekening. Bij de ABN AMRO kon het via een van hun buitenlandse kantoren, bij de Rabo via partner banken. Zoals eerder gerefereerd heeft men bepaalde verwachtingen omtrent de jaarlijkse omzet op de rekening (bij de ABN was dit uit mijn hoofd iets van 2 ton). Tevens zijn de kosten voor het openen van de rekening aan de stevige kant (honderden euro's).

 

Geen idee of die non-residents bank andere eisen met betrekking tot het openen van een rekening heeft. Het is het proberen altijd waard natuurlijk.

 

Uiteindelijk hebben we buiten onze nederlandse bank om gedaan door direct naar banken in de desbetreffende landen te stappen.

 

Dit leverde geen enkel probleem op in zowel duitsland, belgie als frankrijk.

 

Al is het inderdaad wel een kwestie van informeren totdat je de juiste bank gevonden hebt maar het is prima te doen. Al moet je wel bereid zijn die kant op te rijden om e.e.a. goed te regelen.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

De een heeft wel internetbankieren, maar niet internationaal (argenta)

Kun je dan niet een proxy server in België gebruiken? Dan gaat al je internetverkeer via een computer in België en lijkt het voor die bank alsof je in België zit...

Dit heeft niet te maken met het land waar je pc/internetverbinding is, maar met het feit dat Argenta deze optie gewoon niet biedt aan haar klanten. Internetbanking van Argenta is puur en alleen om je saldo e.d. in te zien en geld over te maken naar belgische bankrekeningen.

 

EDIT: ik lees net dat argenta nu ook aan digipass doet, en het dan dan wellicht wel mogelijk is. Ga morgen weer eens informeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik in Belgie Argenta en in Duitsland Sparkasse. Daarnaast Paypal.

 

Argenta bevalt eigenlijk best goed maar een belangrijk nadeel is dat je geen geld via internet kunt overmaken naar Nederland. Voorlopig laat ik het geld dus gewoon op de Argenta-rekening staan (wordt rente op betaald itt NL-banken) Ik reken er een beetje op dat met de komst van de SEPA internationaal betalen bij Argenta ook mogelijk wordt.

 

Sparkasse meldt het bij opening niet maar verwacht wel transacties op de rekening. Als je rekening een tijd niet gebruikt wordt krijg je een brief dat de rekening opgeheven gaat worden. Maandelijkse kosten zijn vergelijkbaar met NL-rekening.

 

Zowel bij Argenta als Sparkasse moest ik persoonlijk langs voor identificatie. In beide gevallen kon telefonisch een afspraak gemaakt worden en vooraf info toegestuurd worden zodat e.e.a. snel afgehandeld kon worden.

 

Maar voor de webwinkeliers onder ons: Paypal werkt voor mij eigenlijk beter. Ik merk dat particulieren bijna altijd gebruik maken van paypal of ideal terwijl bedrijven vaker op de bankrekening overmaken. De laatste tijd gebruiken bedrijven echter steeds vaker betaling per creditcard via paypal. Voor mij een stuk duurder, maar aangezien ik internetdiensten lever betekent betaling via paypal of ideal dat ik rest van het traject direct (automatisch) kan uitvoeren. Daar heb ik dus minder werk aan en de klant is sneller geholpen. Ik denk er dus over om die bankrekeningen maar te beëindigen en het bij Paypal te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan U vertellen dat het schandalig is zoals je bij je eigen bank word behandeld. Alsof je niet goed bij je hoofd bent. Mijn Rabobank komt simpel met antwoorden zoals: Minimale omzet 500.000 per rekening. Om je dood te schamen. Hef ook snel alle rekeningen waar geld op staat allemaal op. Ze hebben geen idee wat er zich momenteel afspeeld met betalingen van zogenaamde verboden artikelen. In mijn geval Tabak/sigaren via PayPal, mastercard en Visa. Exorbitant hoge eissen en uitsluitingen waar je mee word geconfronteerd. Ik heb 47 banken gebeld en allemaal beginnen ze meteen met dure rekeningen, minimale omzetten enz. enz. Ik heb er wel degelijk oplossingen voor gevonden, maar denk maar niet dat je zomaar even ergens een rekening kunt openen, want dat is zeker niet zo. Met name niet EU landen is een probleem. Er is wel degelijk via Brussel een verplichting aan de banken om rekeningen toe te staan in andere landen, maar daarna beginnen die banken massaal te weigeren. Dit heeft ook redenen. In sommige statuten uit EU kun je lezen, dat de Bank aansprakelijk is om door te geeven wat de klant voor rekening heeft. Duitse banken moeten dus officieel aan de Nederlandse staat doorgeven dat je daar bankiert. Die administratie is kennelijk te veel. Verder vragen ze allereerst : Is het zakelijk of prive. Zodra je vertelt dat je alleen wil ontvangen en overboeken (zoals hier al was aangegeven ) is dat al niet interessant. "maar u verkoopt toch?...dus bent u zakelijk. En de vraag erachter...Wat is uw omzet?.....Klootzakken.

Iedereen weet dat internet booming is en dat er steeds meer aanbieders van buiten af op de EU markt komen, maar de zakelijke NitWits van de bank hebben geen enkel idee dat er veel meer spelers zijn die ons WEL kunnen helpen. Voorbeeld: Kijk eens op www.wirecard.com en bekijk simpel de prijs van deze virtuele Mastercard. Die kost 10.00 euro. Mijn Rabo rekent 40.00 per kaart !!. Ik heb inmiddels daar rekeningen geopend en mijn klanten ook. Binnen 50 seconden is de boeking gedaan en staat het op mijn account. De grote bank achter dit systeem is Munchen AG bank in samenwerking met een sponsor. Deze sponsor is Mastercard. Precies dezelfde organisatie die vanuit the USA allle verkoop in mijn geval en honderden andere aanbieders hebben gedumpt !!....

Wie is hier nou gek...

En ja...ik maak me er vreselijk druk over, omdat het nieuwste grapje van Visa is dat er alleen nog geleverd mag worden BINNEN de EU landen.

men beschermt zeer binnenkort de eigen markt met meer artikelen en groepen om economische redenen. En denkt u nu echt dat de bank dat ene moer uitmaakt?

Conclusie: let op uw zaak...en doe het zelf..kun je veel meer geld mee verdienen.

Oh ja...kijk ook nog even op deze: www.moneygram.com en doe een vergelijking on line. Moet u dan eens even kijken wat u per handeling overhoudt in vergelijking met uw eigen bank. Wedden dat u het dan noooooit meer via de Rabo of grote bank doet?

 

Suc6

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paypal is toch de meest simpele oplossing?

ik heb al paypal, inclusief de optie om met creditcard te kunnen betalen zonder paypal-account, maar toch is het niet altijd de oplossing: in veel landen moet je nog steeds een creditcard hebben om een paypal-account te kunnen openen. Ik geloof dat België daar ook onder valt. Ik heb juist veel jonge mensen als klanten, en die hebben lang niet allemaal een creditcard. En internationaal bankieren duurt gewoon te lang (meestal een dag of 4 of 5 ,maar soms zelfs meer dan een week).

 

Overigens heb ik nog steeds geen rekening geopend. Bij de ing bank in antwerpen te horen gekregen dat ik daar gewoon een persoonlijke rekening kan openen met ID-bewijs en uittreksel GBA. Dit omdat eenmanszaken in België blijkbaar geen rekening kunnen openen opnaam van hun bedrijf?! (weet iemand hier toevallig wat meer van, ik vind het namelijk toch wel zo professioneel staan als mijn klanten geld kunnen overmaken naar een rek.nr. t.n.v. 'Bedrijfsnaam'). @rlammers: staat de rekening bij argenta op de bedrijfsnaam of is ie persoonlijk?

 

Overigens is PayPal net zo'n boefje als de gewone banken, Google staat bol van de horrorverhalen over wat er met PayPal allemaal kan gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Beste 'baasje',

 

Mijn reactie is laat , maar toch wel waardevol denk ik. Om geld van buitenlandse bedrijven te ontvangen hoef je namelijk geen rekening in het buitenland te hebben. Want sinds enkele jaren heeft ieder Nederlands bankrekeningnummer automatisch een IBAN-nummer (International Bank Account Number). Dit is een 10-cijferige variant op je bankrekeningnummer. Je vindt het, evenals de tevens benodigde BICcode op je bankafschrift. Bovendien bepaalt een Europese richtlijn dat een grensoverschrijdende betaling (mits binnen de EU) niet meer mag kosten dan een binnenlandse.

 

Als je je EU-klantem je IBANcode en je BIC-code beschikbaar stelt, kunnen zij goedkoop aan je betalen en jij krijgt het gewoon op de Nederlandse bankrekening. Banken promoten dit niet, want ze leggen er zwaar op toe. Bijvoorbeeld mijn betalingen aan Duitse bedrijven zijn voor mij gratis, omdat bij mijn bank binnenlandse betalingen gratis zijn.

 

Heb je hier iets aan ?

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

hoi subrosa, bedankt voorje reactie, maar zoals ik al schreef:

En internationaal bankieren duurt gewoon te lang (meestal een dag of 4 of 5 ,maar soms zelfs meer dan een week).
Ik ben niet op zoek naar een oplossing om betalingen te ontvangen van klanten in andere landen, maar was op zoek naar wat info over het openen van een rekening in het buitenland. Jammer genoeg door tijdgebrek heb ik nog steeds niets concreets kunnen ondernemen (het gaat zo ook al erg goed met de zaak, maar het kan natuurlijk altijd beter!)

 

@ronald: bedankt voor je info. Ik ga binnenkort richting frankrijk, dus maak ik denk ik een tussenstop in belgië bij een bank.

 

@Karel: Of je er wat mee opschiet, lijkt me nogal afhankelijk van het soort klanten. Maar in mijn geval veel jonge mensen die graag snel hun spulletjes willen hebben, en vaak geen creditcard in hun bezit hebben. Dan is een rekening in het desbetreffende land wel zo makkelijk. Internationaal bankieren schrikt toch vaak af merk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een onderneming in Nederland en een rekening in Engeland via een duitse partnerbank.

Nou gaat deze partnerbank het duitse gedeelte sluiten en hiermee onze rekening.

 

Wij zijn dringend op zoek naar een bank of een partnerbank (iNG-Rabo-Sparkasse)waar wij een rekening kunnen openen in engeland met een nederlandse BV.

Wij wonen niet in engeland.

 

Onze ervaring is nml. dat veel engelse klanten schecks sturen als betaling naar de engelse bank.

 

Wie kan ons hiermee helpen?

Wie heeft een idee?

 

A.hassler

Link naar reactie
  • 0

Toevallig zat ik ook laatst te zoeken naar de mogelijkheid om in Engeland een rekening

te openen zodat ik een engelse payment provider kon nemen voor een nieuwe webshop.

Voor zover ik kon lezen was dat niet mogelijk in de UK. Maar ik heb nog geen mega grondig

onderzoek gedaan.

 

Vervelend dat het lastig gaat, terwijl die banken geld en mankracht zat hebben om zoiets soep

te kunnen laten verlopen.

Paypal is idd wel fijn, maar merkt men hier negatieve effecten zoals chargebacks van klanten

die gewoon hun geld terugvragen of ze t nou gehad hebben of niet? Oftewel scammers?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.