• 0

handelsnaamconflict - wat nu?

Op het forum heb ik al aardig wat informatie kunnen vinden, maar ik wil de casus toch nog voorleggen. (en omdat ik zelf niet in zoekmachines naar boven wil komen leg ik het even in smurfentaal uit)

 

Ik ben bezig met het starten van een onderneming, na het schrijven van een plan is er met veel zwoegen ook een naam gekomen die de lading van mijn bedrijfsactiviteiten dekt. Ik heb recent mijn bedrijf ingeschreven bij de KvK.

 

Degene die mijn logo gaat ontwerpen wees mij op een bedrijf met een gelijkende handelsnaam. Laten we erop houden dat mijn bedrijf XY heet, en het andere bedrijf X 'n Y

 

We opereren binnen dezelfde sector (term X drukt die sector uit) maar bieden twee totaal verschillende diensten aan. Ik richt mij op training/fysiotherapie van smurfen, het andere bedrijf richt zich zuiver op het vervoer van smurfen. We zijn gevestigd aan compleet de andere kant van het land t.o.v. elkaar. Mijns inziens levert het weinig verwarring op omdat de geleverde diensten zo uitermate verschillend zijn. Iemand die een vervoersbedrijf zoekt voor zijn smurf komt hij heus niet bij mij terecht. Als je het hardop uitspreekt klinkt de naam ook anders, omdat het bij mij een lopend woord is en je bij haar bedrijf "X in Y" zegt. Tevens gebruik ik mijn eigen naam als "ondertitel", vanwege mijn bekendheid op wedstrijden.

 

Alleen de sites lijken op elkaar: www.xy.nl vs www.xny.nl Ik heb al even uitgeprobeerd met google, maar je kunt bijna niet verkeerd googelen. Als je op mijn naam googelt vindt je mijn domeinnaam nog niet eens, maar de hare ook niet! En zelfs al zou je ons beide vinden, dan is via een zoekmachine het verschil "XY training - marielouise xxxxxx" en "X'nY smurfenvervoer" meteen duidelijk voor een potentiele klant lijkt me.

 

Ik kreeg vanavond een e-mail op hoge poten waarin meteen al met gerechtelijke stappen gedreigd werd. Dat stuitte me een beetje tegen de borst en ik heb me een beetje afzijdig gehouden en alleen geantwoord dat ik de toon van de correspondentie wat overtrokken vond, en dat ik van mijn kant open sta voor overleg. Wat mij betreft heb ik me dan van mijn goede kant laten zien, geloof niet dat ik op dit moment iets anders kan doen.

 

Wat is jullie ervaring? Kan ik rustig afwachten wat voor stappen zij onderneemt of ga ik dit geheid verliezen?

 

Ik vraag me nu vooral af of ik wel met haar geassocieerd wil worden, dat zou voor mij nog wel een doorslaggevende reden kunnen zijn om van mijn kant uit mijn naam te wijzigen. Na deze heftige mail ben ik al helemaal niet meer geneigd haar echt tegemoet te komen eerlijk gezegd.

Ik geloof er zelf niet in dat ik puur op de naam klanten misloop omdat ze bij haar uitkomen als ze mij willen hebben. Omgekeerd volgens mij ook niet.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je je niet teveel moet laten afleiden door de veronderstelde toon van de e-mail. Een e-mail heeft geen toon, en als iemand (naar jouw mening) je rechten schendt, dan is het gebruikelijk om een strenge e-mail of brief te sturen en daarin de mogelijkheid van juridische stappen te noemen. Dat zijn standaardteksten. Een onderneming met een gevestigde merknaam heeft nu eenmaal geen zin om vrijblijvend te overleggen met elke nieuwkomer die een variatie op zijn naam verzint.

 

xy en x'ny in dezelfde sector lijkt me ook wel een beetje versmurfend. Een nieuwe supermarkt Albert N. Heijn maakt weinig kans, lijkt me.

 

Je zegt dat jullie aan de andere kant van het land gevestigd zijn, maar in welk gebied leveren jullie diensten? Als één van beiden landelijk opereert dan zou er sprake kunnen zijn van verwarring.

 

Ik zeg niet dat je handelsnaam fout is, want dat kan ik op basis van dit verhaal niet beoordelen. Maar je zou denk ik wel met iets meer begrip naar dat mailtje kunnen kijken.

 

Kun je misschien iets aan de naam toevoegen of veranderen om het verschil in de dienstverlening tot uitdrukking te brengen?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als er nu al mogelijke verwarring ontstaat over de naam, is het dan niet verstandig op zoek te gaan naar een ander naam ? Want SmurfShop en Smurf 'n Shop leidt toch echt tot verwarring...

 

Want het onderscheidend vermogen van je handelsnaam is toch een vorm van goedkope reclame.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Oud schoolrijmpje: Wie voor m'n voeten loopt, die krijgt een schop!

 

Jij loopt voor andermans voeten door een handelsnaam te kiezen die mogelijk verwarrend is. Dat had je zelf ook al gemerkt. Je wijkt niet uit door een nieuwe naam te kiezen, ook al ben je nog in voorbereiding.

 

Misschien loopt het met een sisser af; misschien krijg je een schop.

 

Ben je bereid dat risico te nemen?

 

Zie ook topic over domeinnamen, handelsnamen en merknamen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het zal heel erg van de werkelijke namen afhangen of het wel of niet een probleem is.

Als het uit dagelijks gebruikte namen gaat zal het minder snel een probleem zijn als dat het om fantasie namen gaat.

 

Wil je weten hoe het bij een rechter kan gaan verdiep je dan eens inde website www.domjur.nl maar verder zal niemand echt een zinnig antwoord kunnen geven zonder de werkelijke namen te weten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.