• 0

aansprakelijk na uittreden VOF

Hallo,

 

Ik ben van 01-01-2006 t/m 31-01-2006 mede vennoot geweest van een VOF in de Horeca. Wij hebben de daarmalige VOF beeindigd en middels een notariele akte is deze schriftelijk beeindigd onder vermelding dat ik niet meer aansprakelijk zou zijn voor verdere schulden of vorderingen maar dat deze door mijn ex-vennoot overgenomen zouden worden.

 

Mijn ex-vennoot heeft het bedrijf voortgezet in een nieuwe VOF met een nieuwe vennoot. Eind 2006 is deze onderneming failliet verklaard.

 

Nu komt een deurwaarder aan met een vordering van ruim 11.000 euro van een pensioenfonds werknemers over 2006. Daar zij de kosten niet kunnen verhalen op de persoonlijk failliete ondernemers welke het bedrijf hebben voortgezet, stellen ze mij aansprakelijk.

 

De deurwaarder is op de hoogte van mijn uittreden uit de VOF en de notarieele akte, maar stelt dat dit alles onderlinge afspraken zijn en derhalve een derde niet tegenworpen kunnen worden. Daarom stellen zij mij alsnog aansprakelijk voor de kosten over geheel 2006.

 

Klopt dit?????

 

Jack

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De deurwaarder is op de hoogte van mijn uittreden uit de VOF en de notarieele akte, maar stelt dat dit alles onderlinge afspraken zijn en derhalve een derde niet tegenworpen kunnen worden. Daarom stellen zij mij alsnog aansprakelijk voor de kosten over geheel 2006.

 

Klopt dit?????

 

Jack

Ja, dit klopt. De overeenkomst tussen de - voormalige - vennoten heeft geen werking tegenover schuldeisers, wanneer deze overeenkomst niet door de schuldeisers bekrachtigd is.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar ik kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor schulden die gemaakt worden door de voortzettende ex-vennoot in een nieuwe VOF?

Nee, u kunt enkel aansprakelijk worden gesteld voor de schulden van voor uw uittreden uit de VOF.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben van 01-01-2006 t/m 31-01-2006 mede vennoot geweest van een VOF in de Horeca. Wij hebben de daarmalige VOF beeindigd en middels een notariele akte is deze schriftelijk beeindigd onder vermelding dat ik niet meer aansprakelijk zou zijn voor verdere schulden of vorderingen maar dat deze door mijn ex-vennoot overgenomen zouden worden.

 

 

Ik mag toch aannemen dat destijds e.e.a. ook bij de Kamer van Koophandel is aangepast ?

je zou eens kunnen beginnen met die deurwaarder naar de KvK te sturen of hem een kopietje van een uittreksel toe te zenden, waaruit hij/zij kan afleiden op welk tijdstip jij uitgetreden bent, dus niet meer aansprakelijk bent voor de handel en wandel van de vof.

Link naar reactie
  • 0

Dat is allemaal al doorgespeeld aan de deurwaarders.

Deze melden dat zij daar van op de hoogte zijn, maar dat dat geen afbreuk doet aan de aanspraklijkheid van mijn persoon en de andere vennooten (en dan te weten dat ik niet eens deel heb uitgemaakt van de nieuwe v.o.f). |Derhalve stellen zij mij aansprakelijk voor het gehele bedrag over 2006, waarschijnlijk omdat de twee betreffende vennooten in een schuldsanering zitten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is allemaal al doorgespeeld aan de deurwaarders.

Deze melden dat zij daar van op de hoogte zijn, maar dat dat geen afbreuk doet aan de aanspraklijkheid van mijn persoon en de andere vennooten (en dan te weten dat ik niet eens deel heb uitgemaakt van de nieuwe v.o.f). |Derhalve stellen zij mij aansprakelijk voor het gehele bedrag over 2006, waarschijnlijk omdat de twee betreffende vennooten in een schuldsanering zitten.

 

Als uittredende vennoot blijf je na uittreden aansprakelijk voor de schulden van de vof die zijn ontstaan vóór uittreden. Hierbij is van belang de datum dat dit uittreden is ingeschreven bij KvK. Als die deurwaarder aanspraken maakt op verplichtingen die voor deze datum zijn ontstaan, dan heeft ie een punt, anders niet.

Wellicht toch een jurist raadplegen?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloedde, maar een relatie van mij is curator en bevestigt bovenstaande.

 

De schulden zijn ontstaan toen je vennoot was (in 2006). De overeenkomst bij de notaris, hoeveel indruk die ook wekt, heeft geen werking richting schuldeisers.

 

Dat de vof dus nu in andere handen is, doet helaas niet ter zake.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloedde, maar een relatie van mij is curator en bevestigt bovenstaande.

 

De schulden zijn ontstaan toen je vennoot was (in 2006). De overeenkomst bij de notaris, hoeveel indruk die ook wekt, heeft geen werking richting schuldeisers.

 

Dat de vof dus nu in andere handen is, doet helaas niet ter zake.

 

Succes

Joost

 

Ik was 1 maand vennoot in 2006 en daarna is de onderneming in andere handen overgegaan. Lijkt mij toch sterk dat ik voor heel 2006 aansprakelijk gesteld kan worden.

Link naar reactie
  • 2

 

Ik was 1 maand vennoot in 2006 en daarna is de onderneming in andere handen overgegaan. Lijkt mij toch sterk dat ik voor heel 2006 aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Best Jvd2006,

 

Je herhaalt de vraag, terwijl deze hierboven eigenlijk al beantwoord is. De vennoten in een VOF zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen die zij zijn aangegaan gedurende de periode dat zij deelnemen in de vof. Als vennoot ben je dus aansprakelijk voor alle verplichtingen die de vof is aangegaan tot jouw uittreden uit de vof.

 

Waar in de voorgaande reacties nog geen aandacht is besteed is het feit dat de ex-vennoot het bedrijf heeft voortgezet in een nieuwe VOF met een nieuwe vennoot."

 

Hoe moeten we dit zien, m.a.w. wat versta je onder "nieuwe vof":


  • [a] Heeft de ex-vennoot het bedrijf voortgezet gelijk voortgezet met de "nieuwe vennoot", zonder dat het inschrijfnummer bij de kvk is gewijzigd, maar bijvoorbeeld enkel met de wijziging van een naam.
    Is bij jouw uittreden en de intrede van de nieuwe vennoot, het inschrijfnummer bij de kvk wel gewijzigd, maar de naam van de zaak gelijk gebleven?
    [c] Heeft er ontbinding van de vof plaatsgevonden en de ex-vennoot de vermogensbestanddelen overgenomen en de zaak voortgezet in een eenmanszaak, die later weer is omgezet in een VOF met een andere vennoot?

 

Juridisch maakt het nogal verschil of een vof is uitgeschreven uit het handelsregister of niet. Wanneer er een uitschrijving van de vof heeft plaatsgevonden en is de zaak vervolgens verder gegaan onder een nieuw inschrijfnummer in het handelsregister dan kan de deurwaarder jegens jou niets beginnen voor wat betreft de schulden die zijn ontstaan na jouw vertrek.

 

Het ligt in de horeca voor de hand om de naam van een zaak niet wijzigen bij de overgang naar een nieuwe eigenaar. Een fout is dan ook snel gemaakt. Het zou niet de eerste deurwaarder zijn die blundert door alleen maar te kijken naar de naam en niet naar het inschrijfnummer.

 

Een ander interessant punt kan de pensioenovereenkomst zijn. Wanneer is deze aangegaan? Is dat gebeurd in de korte periode dat jij mede-eigenaar was, daarvoor, of misschien zelf na jouw uittreden? Heb jij die overeenkomst ook ondertekend of niet?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een ander interessant punt kan de pensioenovereenkomst zijn. Wanneer is deze aangegaan? Is dat gebeurd in de korte periode dat jij mede-eigenaar was, daarvoor, of misschien zelf na jouw uittreden? Heb jij die overeenkomst ook ondertekend of niet?

 

Hoi Edward

 

Lijkt mij dat het pensioen via de CAO verplicht is (pensioenfonds), dus zal al wel langer bestaan dan 2006. Rest van je argumenten zijn zeer helder. Reusje!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.