• 0

Alle postkantoren worden gesloten...

Vanmorgen op het nieuws vernomen dat de komende 5 jaar alle postkantoren in nederland gesloten gaan worden.

 

Voortaan zal de "dienstverlening" via winkels gaan lopen, hoe precies weet ik nog niet.

 

Wat is jullie mening: slechte zaak? Of juist een opening om eindelijk een beter distributie kanaal te krijgen?

 

Ik zie zelf positieve mogelijkheden, als ze het goed aanpakken komen er zeer veel meer plekken voor het afgeven en ophalen van post en pakjes.

Dat houd in dat (voor webwinkels) het makkelijk wordt de klant goed te bedienen door de post niet thuis te laten afleveren maar op een locatie vlakbij zijn huis of werk.

Ik hoop echter dat de TNT het ook echt zo zal gaan opzetten.

 

Of zijn er hier juist mensen die weer mogelijkheden zien om dit gat dat gaat vallen zelf te gaan dichten met een netwerk van kantoren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik verwacht juist langere wachttijden. In mijn woonplaats is de postbank en de bruna 1 winkel. Hier staan ALTIJD lange rijen, vooral omdat de werknemers achter de toonbank van de postbank geen benul hebben van wat ze doen. Hierbij is de Postbank ook dom bezig. Zij hebben de opgeleide mensen van de oude Postbank ontslagen en er 2 mutsen van de Bruna achter gezet. Daar erger ik me aan, en de rest van de mensen in mijn woonplaats ook. Verschillende reacties zijn er al gekomen.

De Postbank en de Bruna zijn bezig dit te verbeteren

Link naar reactie
  • 0

de postbank en het postkantoor worden nu juist geheel gescheiden.

ING gaat deze scheiding gebruiken om de naam Postbank versneld te laten verdwijnen.

Kortom: postbank wordt ING en krijgen eigen kantoren en postkantoren worden meer in winkels gevestigd. maar wat ik begrijp zal de bank dienst dus niet meer gecombineerd met de post "service" worden aangeboden.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je vier dingen moet splitsen:

1 postbank

2 postkantoor

3 briefbezorging

4 pakketbezorging.

 

Het merk Postbank verdwijnt en gaat ten onder in ING en dus ook voor het kantorennet.

 

De postkantoren gaan nu in zijn geheel over naar Bruna. Hierdoor minder specialisatie en kennis achter de balie. Geldhandelingen zullen verdwijnen door de hierboven gemelde omlabeling van de Postbank. Lijkt mij minder volume en dus minder personeel achter de balie.

 

Briefbezorging gaat steeds meer buiten de postkantoren om. Postbodes zijn of worden vervangen door parttimers ala Sandd. Men is op zoek naar goedkope locaties waar de postbezorgers hun post op kunnen halen. (Heb al een vrij toegankelijke locatie gezien in de entree van een supermarkt)

 

Pakketbezorging zal grotendeels via externe koeriersbedrijven gaan.

 

M.i. is "de post" uitgekleed tot een merk met (voorlopig?) nog eigen sorteercentra maar waarbij een groot deel van de activiteiten is/wordt uitbesteed. Men is vanwege de libralisering van de postmarkt zo hard aan het snijden dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Ik ben bang dat men meer op prijs gaat concurerren dan op kwaliteit.

 

Link naar reactie
  • 0

Er komen gewoon meer agentschappen voor terug verwacht ik.

Ik denk zelf dat het een strijd tussen supermarkten kan aanwakkeren als supermarkten deze agentschappen overnemen.

Bezoekers aan het agentschap die nog geen klant zijn worden zo de supermarkt ingelokt, dus supermarkten, maak een loket achter in je winkel.

 

Of de kwaliteit achteruit is maar de vraag natuurlijk, meer aanbieders betekend dat mensen geen genoegen hoeven te nemen met onbetrouwbare bezorging. Hier liggen kansen voor nieuwe bedrijven.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Even een hersenspinsel

 

Je zou voor veel verzendingen trouwens ook een automaat neer kunnen zetten. Deze kun je huisvesten in een grote mobiele container (denk aan bedrijfsterreinen) of gewoon in een winkelcentrum in een winkel inbouwen. Denk aan een flesseninnemer of de zelfbedieningskassa's zoals die in sommige supermakrten zijn te vinden, je legt het pakketje op de band, het apparaat transporteert het pakketje/enveloppe naar binnen en weegt het. Via een barcode/shotcode kan de scanner voorgeprogrammeerde gegevens opnemen. In andere gevallen print de automaat verzendgegevens in bar-shotcode op het pakket. De klant betaald per pin.

 

Je kunt dan nog allerlei extra's toevoegen door klantenpassen te gebruiken (of gsm's met bluetooth) die veel standaard info bevatten zodat je niet elke keer al je gegevens hoeft in te voeren zoals dat nu gaat bij pakketjes en dikke enveloppen.

Voor bedrijven die veel pakketten hebben kan het gewoon een grote brievenbus zijn als deze de pakketten al met hun eigen systeem hebben aangemeld.

Extra functies kunnen zijn dat je het emailadres van de ontvanger invoert die gelijk een track en trace code krijgt om maar eens wat te noemen.

 

Ik zie mogelijkheden voor Shotcode

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt, het kan zn voor- en nadelen hebben.

 

Het zou bijvoorbeeld best handig zijn als de post- en pakketdiensten uiteindelijk bij de supermarkten terecht komen, die hebben aanzienlijk betere openingstijden dan de postkantoren of bruna's. Pakketje afhalen of aangetekende brief vesturen via de appie, zo idioot is het ook weer niet ;)

 

Wat de postbank betreft: verhuizing van de service naar de ING kantoren zal vast niet zo'n probleem zijn, iedere andere bank doet het ook zo.

 

Ik vraag me af waar men nu zaken als het overschrijven van je auto onder gaat brengen. Dit is toch iets 'officieels' en kan naar mijn mening niet echt aan Bruna overgelaten worden, toch?

 

Misschien een extra taak voor Burgerzaken erbij?

 

Laten we maar hopen dat er zo min mogelijk naar burgerzaken gaat... meestal 1 kantoor per gemeente met brakke openingstijden en lange wachtrijen. Wat dat betreft ben ik als utrechter wel bij met de annexatie van vleuten, 2e gemeentehuis waar geen mens komt en je auto nog gewoon op de stoep kan ;)

Link naar reactie
  • 0

Op zich prima dat die diensten elders afgehandeld worden, maar dat personéél...laat je, als je niet uitkijkt, rustig tekenen voor ontvangst terwijl ze je pakket je nog helemaal niet hebben opgediept uit hun rommelige magazijn...verkwanselen je aangetekende brief ergens tussen de andere spullen (je ziet ze denken: dat regel ik zometeen wel even)...echt vertrouwenwekkend is het niet.

Link naar reactie
  • 0

Op zich prima dat die diensten elders afgehandeld worden, maar dat personéél...laat je, als je niet uitkijkt, rustig tekenen voor ontvangst terwijl ze je pakket je nog helemaal niet hebben opgediept uit hun rommelige magazijn...verkwanselen je aangetekende brief ergens tussen de andere spullen (je ziet ze denken: dat regel ik zometeen wel even)...echt vertrouwenwekkend is het niet.

 

Zolang TNT monopolist is hoeven ze zich niks aan te trekken van klanten met klachten, als je iets wilt versturen kom je toch wel weer terug.

Nu de postmarkt wordt opgebroken, en dat zou de aanleiding zijn voor TNT om deze stap te zetten, kunnen concurrenten zich onderscheiden door de verzender/ontvanger wel het vertrouwen te schenken dat deze graag wenst terug te zien in de dienstverlening.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat personeel... ik trof net een pakje in mn brievenbus aan dat er eigenlijk niet door past, maar wel zo erin geramd dat het bleef hangen - prima weer los te krijgen, maar uitsluitend vanaf de buitenkant. Gelukkig nu niets waardevols, maar het zou maar net je vers bestelde iphone zijn oid.

 

Er is natuurlijk kans dat het er straks aan de verzendkant ook zo aan toe gaat - zeker als je je pakjes moet versturen via de sigarettenbalie van de supermarkt oid.

 

Of de kwaliteit achteruit is maar de vraag natuurlijk, meer aanbieders betekend dat mensen geen genoegen hoeven te nemen met onbetrouwbare bezorging. Hier liggen kansen voor nieuwe bedrijven.

 

Er zou best wel wat bij kunnen komen met de liberalisatie van de postmarkt, al blijft het lastig om een landelijk dekkend netwerk te realiseren from scratch. Aan de andere kant is het ook best mogelijk zo'n dienst alleen aan te bieden voor de steden, op basis van postcode kun je dan eenvoudig kiezen welke mogelijkheden er zijn.

 

Bovendien zijn er de pakjes uit het buiteland, die blijven altijd door TNT gemangeld worden, tenzij ze het hele traject via UPS of DHL hebben afgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Er is een soort hardnekkig misverstand dat liberalisatie van een markt door de concurrentie die daar ontstaat de kwaliteit zou verbeteren...in de praktijk gaat iederéén maar wat prutsen, proberen te scoren op oppervlakkige USP's waar de kwaliteit van de dienstverlening niet van verbetert. Ergens in de breinen van bedrijven gaat er dan iets op tilt ;-) Eerst marktaandeel veroveren...en hoe dan dat aandeel goed te bedienen schiet er vaak bij in. (Kabelexploitatie...energieleveranciers...telefonie-aanbieders...enz.)

Link naar reactie
  • 0

Even om de discussie hopelijk luchtig te maken ;D Moet niet aan denken dat dit hier ook ga gebeuren.

 

Duitse postbode steelt bijna 30.000 brieven

Uitgegeven: 5 maart 2008 15:47

 

GIESSEN - Een Duitse postbode heeft in de afgelopen vijftien jaar ongeveer 29.000 brieven verduisterd. Justieel onderzoek moet duidelijk maken of er sprake is van schending van het post- en briefgeheim.

 

De gestolen brieven werden afgelopen zomer in het huis van de vrouw gevonden tijdens een huiszoeking. Volgens een woordvoerder van de gemeente puilden de kasten uit van de in plastic tasjes verpakte brieven.

 

De gestolen poststukken zullen met maximaal vijftien jaar vertraging alsnog aan de geadresseerden bezorgd worden

 

bron: nu.nl

 

Een andere reden waarom ik dit hier post is dat een aantal dagen geleden op TV was een reportage van een postbedrijf die de post van de bewoners van Amstelveen gewoon aan de kant van de weg werd gezet door de chauffeur en uren onbeheerd daar is gebleven. Daartussen zat pakketten en pinpassen, bankgegevens etc. van bewoners. De politie moest erbij gehaald worden om het bedrijf te dwingen de post weer op te halen en een oplossing te zoeken tussen het aanleveren en het verspreiden.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Even om de discussie hopelijk luchtig te maken ;D Moet niet aan denken dat dit hier ook ga gebeuren.

 

Duitse postbode steelt bijna 30.000 brieven

Uitgegeven: 5 maart 2008 15:47

 

GIESSEN - Een Duitse postbode heeft in de afgelopen vijftien jaar ongeveer 29.000 brieven verduisterd. Justieel onderzoek moet duidelijk maken of er sprake is van schending van het post- en briefgeheim.

 

De gestolen brieven werden afgelopen zomer in het huis van de vrouw gevonden tijdens een huiszoeking. Volgens een woordvoerder van de gemeente puilden de kasten uit van de in plastic tasjes verpakte brieven.

 

De gestolen poststukken zullen met maximaal vijftien jaar vertraging alsnog aan de geadresseerden bezorgd worden

 

bron: nu.nl

 

Een andere reden waarom ik dit hier post is dat een aantal dagen geleden op TV was een reportage van een postbedrijf die de post van de bewoners van Amstelveen gewoon aan de kant van de weg werd gezet door de chauffeur en uren onbeheerd daar is gebleven. Daartussen zat pakketten en pinpassen, bankgegevens etc. van bewoners. De politie moest erbij gehaald worden om het bedrijf te dwingen de post weer op te halen en een oplossing te zoeken tussen het aanleveren en het verspreiden.

 

Het Duitse voorbeeld is niet uniek. Er zijn wel meer van dit voorbeelden maar staat los van de libralisering.

Echter het verhaal uit A´veen verwacht ik in de toekomst vaker te horen. De oude postbezorging was een redelijk gesloten proces uitgevoerd door 1 bedrijf. Nu wordt dit proces echter opgeknipt en delen uitbesteed waardoor controle moeilijker wordt. Vooral de bevoorrading van de postbezorger baart me zorgen. En het voorbeeld versterkt dit gevoel alleen maar. Heb zelf de posttassen al onbewaakt in de entreehal van een supermarkt zien staan.....

Ander verhaal was dat ik onlangs een klacht in wilde dienen over de postbezorging toen de postbode 2x langskwam waarvan eenmaal voor een andere straat bestemd was. Klacht indienen moet bij voorkeur via internet, waarna men een nietszegende autoreplay krijgt. Wanneer je belt kom je in een wachtrij terecht en ik heb 3x moeten bellen voordat iemand na een week de post kwam ophalen.

Ik ben bang dat de kwaliteit voorlopig zal afnemen voordat ergens actie wordt ondernomen.

Link naar reactie
  • 0

Er is een soort hardnekkig misverstand dat liberalisatie van een markt door de concurrentie die daar ontstaat de kwaliteit zou verbeteren...in de praktijk gaat iederéén maar wat prutsen, proberen te scoren op oppervlakkige USP's waar de kwaliteit van de dienstverlening niet van verbetert. Ergens in de breinen van bedrijven gaat er dan iets op tilt ;-) Eerst marktaandeel veroveren...en hoe dan dat aandeel goed te bedienen schiet er vaak bij in. (Kabelexploitatie...energieleveranciers...telefonie-aanbieders...enz.)

 

Eerlijkgezegd vind ik de liberalisatie van de markt voor (met name mobiele) telefonie juist een schoolvoorbeeld van hoe zoiets succesvol werkt in het verlagen van kosten en verbeteren van kwaliteit.

 

Als je kijkt dat een minuut bellen in duopolie libertel/kpn tijdperk 2 gulden kostte met nog een bijkomend abonnement van 35 per maand (zonder belminuten, mind you!) dan is daar toch wel flink wat verbeterd.

 

Maar goed, de posterijen zullen niet echt profiteren van technische verbetering of een groeiende userbase, dus het is maar de vraag of de klant er uiteindelijk beter van wordt... wat dat betreft doemt meer het energiescenario op.

 

Link naar reactie
  • 0

Echt verslechteren kan de "service" van de TNT naar mijn mening niet meer. Aangezien momenteel klachten vrijwel helemaal niet meer beantwoord worden. Ben nu zelf b.v. al 7 maanden bezig om een vergoeding te krijgen voor 2 verdwenen en met verhoogde aansprakelijkheid verzonden pakjes, maar brieven worden eenvoudigweg niet meer beantwoord. Prijzen worden verhoogd zonder enige aankondiging enz..

 

Het postkantoor heb ik zelf daarnaast niet nodig voor het verzenden, dat gaat via het bussiness point (wat volgens mij nog blijft bestaan).

 

Wat betreft het eerdere voorbeeld van het in de bus gepropte pakje... volgens de regels moet je je pakje zo verpakken dat het van 1,5 meter hoogte kan vallen (zo wordt het van lopende banden afgegooit) zonder dat het beschadigd...

 

Ik hoop in elkgeval op veel meer post punten waar klanten pakjes kunnen laten bezorgen en kunnen afhalen.

Als ik tegen die tijd zo en zo nog bij de TNT zit, ben momenteel druk bezig slectvracht te bekijken, is zo en zo al ruim 50 cent per pakje goedkoper.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Als eigenaar van een webshop kijk ik vrij dubbel tegen dit bericht aan.

Het zou geen probleem hoeven te zijn, zolang ik mijn pakketjes maar in goede handen af kan geven zodat ze veilig en zonder al te veel vertraging aankomen ben ik tevreden.

Hoe die winkel of locatie dan precies heet maakt me niet zo heel veel uit, al zit ik niet echt te wachten op winkels midden in het centrum.

 

Aan de andere kant heb je voor pakketjes natuurlijk ook andere aanbieders waar ik me momenteel toch al in aan het verdiepen ben.

 

We zullen zien wat het e.e.a. in de praktijk gaat betekenen.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Karen... ik neem aan dat je je pakjes afleverd op een bussiness point van TNT? Die zullen voor zover ik begrepen heb gewoon blijven bestaan, daar heb je dan geen probleem mee.

 

Daarnaast hoor ik graag met welke andere verzenders jij momenteel bezig bent.

 

Dichtstbijzijnde Business point hier is al meer dan een jaar gesloten. Zit nu bij de Office Centre in.

Afhalen/versturen van pakketten doe ik al jaren in de supermarkt bij de servicebalie. Ik moet soms wel aan de medewerker vertellen hoe het in zijn werk gaat en welke sticker erop moet etc. maar dat neem ik maar voor lief. Als ik meer dan 5 pakketten versturen moet ga ik naar het business point maar dat is 10km rijden...

Link naar reactie
  • 0

Waar ik het pakje aflever hangt een beetje af van hoe het uitkomt.

Het business point is lang niet altijd bemand, als ik een medewerker nodig heb moet ik dat of 's ochtends doen voor 10 uur of 's middags/avonds na 16:00 uur.

 

Als die tijden mij niet uitkomen dan ga ik langs een normaal postkantoor.

Afgelopen weekend werd er iets besteld wat ik helaas niet op voorraad had dus heb ik alles thuis voorbereid, naar de groothandel getuft voorraad aangevuld en op de terugweg het pakket afgegeven zodat de klant wel snel zijn pakket in huis heeft.

Als ik op het business point had moeten wachten had ik het pakket pas maandagmiddag af kunnen geven wat voor de klant extra wachten betekend wat ik zoveel als mogelijk wil voorkomen.

 

Op het moment ben ik vooral geinteresseerd in DHL, omdat die ook met afhaalpunten werken die vrij lang open zijn als de tijden op de website kloppen. Alleen mail beantwoorden is niet hun sterkste kant..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het eerdere voorbeeld van het in de bus gepropte pakje... volgens de regels moet je je pakje zo verpakken dat het van 1,5 meter hoogte kan vallen (zo wordt het van lopende banden afgegooit) zonder dat het beschadigd...

 

Beschadigd was het ook niet, maar wel zo in de bus gepropt dat het er zichtbaar uitstak en een willekeurige passant het zo kon meenemen. Dan vraag ik me toch af of die (ingehuurde) bezorgers uberhaupt nadenken wat ze aan het doen zijn.

 

Op het moment ben ik vooral geinteresseerd in DHL, omdat die ook met afhaalpunten werken die vrij lang open zijn als de tijden op de website kloppen. Alleen mail beantwoorden is niet hun sterkste kant..

 

Die afhaalpunten zijn wel vreemde dingen trouwens... heb 'savonds wel eens iets afgehaald van zo'n punt in utrecht (ergens op een wat afgelegen industrieterrein), je loopt eigenlijk gewoon het magazijn binnen. Geen echte balie voor klanten oid, presentatie houdt niet over (maar je pakje krijg je wel :) )

Link naar reactie
  • 0

arggg net weer een brief van TNT binnengekregen...

Van mij mag dat hele bedrijf op de fles gaan!

 

Heb een hadtekening opgevraagd omdat een klant weigerd te betalen omdat hij aangeeft dat hij niks ontvangen heeft (dit komt 3 maanden na het verzenden op het moment dat het op het punt staat om naar de kantonrechter te gaan)

 

tracktrace gegevens zijn niet meer via de computer opvraagbaar en op een navraag formulier krijg ik de reactie dat ik later dan 30 dagen na verzending een navraag doe en dat er dan geen onderzoek opgestart wordt tenzij ik een schriftelijke verklaring van mijn klant heb waarin wordt aangegeven of de zending wel/niet is ontvangen.

 

Echt te debiel voor woorden.... >:(

 

Over de andere reacties....selectvracht en dhl zijn toch 1 en hetzelfde bedrijf?

Bij selectrvracht heb ik dus ook een oferte aangevraagd (en ontvangen) maar het versturen naar de afhaal punten van hun is enkel mogelijk als je eigen verzend software ontwikkelt, dat is dus niet mogelijk als je hun standaard verzendsoftware gebruikt.

 

Daar gaat dus veel geld inzitten om zelf verzendsoftware te laten bouwen en is dus eigenlijk enkel voor grote partijen weggelegd om te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Voor een ieder zal het postkantoor een gemis zijn alhoewel dit ook inhoud dat de pakketmarkt uit de handen van TNT komt (TNT besteed al 60% uit aan koeriers)

Voor Ons als bedrijf een + voor vele anderen een - Wij hopen zelf op een snel oordeel zodat iedereen weet wat men nog op een Bruna kn doen en wat men bijvoorbeeld bij ons kwijd kan. ik zie bij een Brunanamelijk geen 150 pakketten per dag in de winkel staan voor verzending ;)

BTW heeft TNT ons daarom ook benaderd voor een Pakket shop

M.de Jong

Vele pakketten maken een een kleine prijs bundel en profiteer allen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.