• 0

BTW in persoonlijke holding

Hallo,

 

Misschien een erg eenvoudige vraag, maar kan ik in een Persoonlijke BV ook BTW terugvragen en investeringskosten aftrekken? Bijvoorbeeld voor de aankoop van apparatuur of een auto? Of valt dit buiten de 'activiteiten' van de BV? Of moeten die altijd in de werk BV vallen?

 

Ik heb de vraag ook aan mijn accountant voorgelegd, maar eens kijken of er hier hetzelfde/sneller een antwoord op komt....

 

Alvast bedankt,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja! (snel he!)

 

Volgens mij kan iedere holding gebruikt worden voor activiteiten. Die moeten dan ook wel plaats vinder. Er moet omzet zijn en je moet jezelf een fictief salaris toekennen. Bovendien moet je een BTW nummer aanvragen.

 

Ik vraag me alleen af of je het wel moet doen. Heb je al een werk BV, dan zou ik die gewoon gebruiken. Je administratie wordt lastiger, je accountant moet een ingewikkelder aangifte maken en je moet inkomsten belasting betalen over je fictieve salaris. Zelf houd ik mijn "holding" lekker schoon. Ik heb overigens wel een BTW nummer voor mijn holding, ik maak er alleen geen gebruik van.

 

Of je het moet doen is een kwestie van kosten. Ik denk dat je boekhouder daar het beste advies over kan geven (ook al duurt het wat langer).

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Had nog beloofd om hierop terug te komen. Antwoord van accountant:

 

Holdings zijn gewoon normale BV's. Dit komt er in feite op neer dat alle kosten die je als zakelijk kan zien voor de Holding in de holding als kosten opgevoerd kunnen worden. Of iets zakelijk is, is gerelateerd aan de activiteit die de BV verricht. Aangezien de Holding met name beheeractiviteiten kun je alle kosten die hiermee verband houden als zakelijke kosten beschouwen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan kantoorbenodigdheden, laptop, auto, vakliteratuur etc.

 

Of je de BTW kunt terugvragen hangt ervan af of de BV ook BTW-plichtig is. Het handigste is om de kosten in de werk-BV te laten vallen, dan heb je zeker geen probleem.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Als de holding geen administratie voert... (met uitzondering van het salaris van de DGA) dan vallen die kosten ook wel mee... zolang je er de fiscus geen pootje mee licht zal de inspecteur het waarschijnlijk geen probleem vinden ;-)

 

Het salaris van de DGA moet uiteraard gewoon in de holding vallen... maar daar zit geen BTW op, dus dat is verder voor deze vraag niet zo relevant.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Even kijken of ik het probleem begrijp...

 

DGA krijg loon in holding

Holging is BTW plichtig

DGA werkt voor werkmaatschappij

Holding stuurt factuur van € 1.000,- plus btw = € 1.190,=

Werkmaatschappij betaald € 1.190,= aan holding

Werkmaatschappij krijgt € 190,= terug van belastingdienst (btw)

Holding ontvangt € 1.190,=

Holding draagt af € 190,= aan belastingdienst.

 

Dan is het netto effect van de btw toch 0?

Ik zie geen btw probleem ???

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Indien de DGA op de loonlijst van werkmaatschappij staat hoeft deze GEEN btw te bereken over zijn salaris.

Dit voorkomt de volgende problemen:

A.Geen btw administratie tbv DGA.

B.Men voorkomt dat de Belastingdienst uit eigen beweging een fiscale eenheid maakt tussen DGA en Holding (ja, dit kunnen ze zonder jouw toestemming opleggen),waardoor je in prive aansprakelijk word voor de btw schulden van de holding, en mogelijk later ook nog voor de werkmaatschappij(s).

C.Indien dga op holding, en holding geen onderneming(dus niet btw plichtig) dan is de btw puur een last voor de holding.

D.Indien er sprake is van aktiviteiten die niet onder btw vallen, zoals vastgoed aan-verkoop, dan kan het zijn dat zelfs de werkmaatschappij geen BTW verekening heeft.

 

Verder schrijft een schrijver hiervoor dat het de administratie verlicht, ik heb daar nog geen ervaring mee. Een ander pluspuntje dat ik mogelijk zie is dat de Lasten allemaal in de werkmaatschappij komen, waardoor het voor de holding MAKKELIJKER moet zijn om een 2de dochter op te richten en hiervoor garant te staan ivm financiering e.d.

Ik vind trouwens punt B het aller belangrijkste, ik denk dat veel mensen niet weten dat de belastingdienst uit eigen beweging een fiscale eenheid mag maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.