• 0

Factuur versturen zonder BTW nummer?

net gestart met een eenmanszaak,vorige week ingeschreven bij de KVK,en een formulier gehaald voor de aanvraag van een BTW nummer dat ik morgen of overmorgen ga verzenden,zoals bekend kan dit even duren.

 

Maar de eerste factuur kan ik al versturen,hier heb ik dus om t officieel te maken het BTW nummer voor nodig,ik neem hiervoor mijn sofinummer plus B01 erachter

 

Vraag;kom ik hier mee in de problemen?of valt dit wel mee? ::)

 

[edit] titel aangepast - mod.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ze mij ooit verteld hebben is 'BTW nummer in aanvraag' op de factuur te zetten en alle facturen te hersturen zodra het BTW nummer binnen is.

 

Zo maar .b01 achter je SOFI nummer plakken lijkt me geen slim plan. Je hebt ten slotte nog geen nummer, dus dan kan je het ook nog niet opzetten.

 

Heb je de belastingdienst hierover gebeld?

Link naar reactie
  • 0

nummer in aanvraag' op de factuur te zetten en alle facturen te hersturen zodra het BTW nummer binnen is.

 

Inderdaad zo los je dat op.

 

Ok, en waarom moeten de facturen later nogmaals herstuurd worden? Stel je stuurd nu een factuur waarop staat "nummer in aanvraag" dan kan jouw klant de factuur toch gewoon betalen en jijzelf het later zelf voor elkaar maken?

 

Waar sla ik de plank mis?

Link naar reactie
  • 0
Stel je stuurt nu een factuur waarop staat "nummer in aanvraag" dan kan jouw klant de factuur toch gewoon betalen

 

Hij mag de btw op die factuur niet terugvragen, aangezien de factuur niet aan de factuurvereisten voldoet. Een wakkere klant zal zo'n factuur met "nummer in aanvraag" daarom weigeren, of het btw-deel nog niet betalen.

 

En los daarvan, jij bent nu eenmaal wettelijk verplicht aan zakelijke klanten correcte btw-facturen uit te reiken.

Link naar reactie
  • 0

Simpele en adequate oplossing:

 

Stuur een 'voorschot nota'. Je stuurt de afnemer een brief waarin je de afnemer vraagt om een voorschot op de werkzaamheden te voldoen, dat kan zonder BTW. Zodra je het BTW nummer hebt, stuur je de factuur met vermelding èn onder aftrek van "bedrag bij voorschot reeds voldaan"..

 

klaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Mijn ervaring met het aanvragen van een BTW nummer is dat dit redelijk snel gaat.

 

Vorige week donderdag aangevraagd (bij het Belastingkantoor zelf) en afgelopen dinsdag had ik de brief al in huis met het nummer !!!!

 

Daar stond ik dus ook even van te kijken.

 

Wellicht heeft het geholpen dat ik even een gesprekje met de beste man gehad heb. Het duurde nog geen 10 minuten maar het was wel direct geregeld schijnbaar. Hij heeft het formulier in ieder geval zelf naar de desbetreffende afdeling gebracht. Opsturen duurt mijns inziens altijd langer.

 

Succes en laat nog eens weten hoe lang het geduurd heeft.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heeft het geholpen dat ik even een gesprekje met de beste man gehad heb. Het duurde nog geen 10 minuten maar het was wel direct geregeld schijnbaar. Hij heeft het formulier in ieder geval zelf naar de desbetreffende afdeling gebracht. Opsturen duurt mijns inziens altijd langer.

 

Kijk, dat is de juiste approach! De Belastingdienst is ook een organisatie met gewone mensen en even een babbeltje aangaan kan nooit kwaad. Goed werk!

Link naar reactie
  • 0

Toch is een week meestal een utopie. De telefoontjes met het verzoek of er vaart achter gezet kan worden staan me vers in het geheugen. Reactie in 7 van de 10 gevallen: "we verwerken ze op volgorde van binnenkomst. Met een week of 7 is het nummer er".

 

Vooral bij ondernemingen die niet een BTW-nummer krijgen dat bestaat uit een sofi-nummer.B.01 duurt het erg lang. Dit geldt dus voor rechtspersonen, vof's en cooperaties.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.