• 0

Firma ontbinden met winstgevende website(s)

Hallo allen,

 

Allereerst heel handig dat dit forum bestaat! Topidee!

 

Nu de vraag:

 

Ik heb zo'n 3 jaar een VoF met een vriend van me. We zijn tot de conclusie gekomen dat we de VoF willen ontbinden en elk een 1manszaak beginnen. Echter is er 1 probleem. We hebben allemaal gezamelijke zaken zoals winstgevende sites en een gezamelijke server gehuurd etc etc.

 

We willen graag de winsten nog steeds delen over deze zaken en de kosten ook. Dit laten we allemaal binnenkomen en uitgaan van een gezamelijke rekening die op onze beide namen staat. We hebben geen leningen of zo dus dat is verder niet aan de orde.

 

Mag bovenstaande en wat zijn de gevolgen vraag ik me af.

 

Alvast bedankt!

www.lenen-1.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de VOF ontbindt dan kun je de bedrijfsvoering met omzet, kosten en bankrekening niet gezamenlijk voortzetten alsof de VOF nog bestaat.

 

Die bedrijfsvoering kun je bijv. bij een van de eenmanszaken onderbrengen en de verdeling van de winst regelen met een onderling contract en facturering tussen de eenmanszaken.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de aanleiding om de VOF te stoppen? Als je die constructie toch al hebt, en die tevens op dit moment de basis verzorgt voor je business vraag ik me af waarom je gaat veranderen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Niet om heel lastig te gaan lopen doen maar je zit toch nog steeds financieel "aan elkaar vast" als je de website businesses blijft delen. Nu heb je dat netjes in een rechtsvorm geregeld, dan ga je naar een soort samenwerkingsovereenkomst toe wat weer lastiger wordt omdat de één van de ander afhankelijk wordt.

 

Ik zou bijvoorbeeld denken aan: De VOF laten bestaan en daarnaast een eenmanszaak voeren beide om je eigen koers te gaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

We willen stoppen om niet meer financieel aan elkaar vast te zitten en zelf beslissingen te nemen in de koers die we elk willen gaan.

 

Het feit dat er een vof bestaat met winstgevende activiteiten betekent niet dat de vennoten ieder afzonderlijk geen andere activiteiten kunnen ondernemen. Dit is alleen anders wanneer de vennootschapsovereenkomst het niet toelaat dat ieder eigen activiteiten heeft. Maar in dat geval is het enkel nodig om de vennootschapsovereenkomst aan te passen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ja maar als er dan schulden zijn dan zijn we weer beiden hoofdelijk aansprakelijk en daar hebben we geen zin in. Dat is het grote voordeel van het ontbinden.

 

Schulden is ondernemersrisico. Wanneer de vof plotseling in de rode cijfers komt dan zijn jullie er gezamenlijk bij om daar een conclusie aan te verbinden in hoeverre die schulden te dragen zijn en jullie daarin willen gaan.

 

Wanneer één van de vennoten schulden maakt dan raakt dat de ander niet, althans is deze daar niet hoofdelijk aansprakelijk voor.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

We zouden natuurlijk de zaken kunnen aanpassen dat er geen leningen of schulden gemaakt mogen worden zonder dat de ander er hoofdelijk aansprakelijk voor is. Maar stel mijn compagnon neem een hypotheek voor zijn prive. Ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor??? Hoe zit dat?

www.lenen-1.nl

Link naar reactie
  • 0

We zouden natuurlijk de zaken kunnen aanpassen dat er geen leningen of schulden gemaakt mogen worden zonder dat de ander er hoofdelijk aansprakelijk voor is. Maar stel mijn compagnon neem een hypotheek voor zijn prive. Ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor??? Hoe zit dat?

 

Zoals in mijn vorige post al opgemerkt, nee. Ik neem tenminste aan dat jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. De uitleg is simpel. Beide compagnons zijn alleen verantwoordelijk voor de schulden die zij zelf aangaan in privé (of zakelijk met de eenmanszaak). Zolang overeenkomsten niet worden gesloten uit naam van de vof is er weinig aan de hand. Ieder van de vennoten heeft afzonderlijk een eigen vermogenspositie. Die staat los van de andere vennoot.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van de situatie dat er schulden gemaakt gaan worden: Als je de business op naam van 1 eenmanszaak runt zal die volledig 100% daarvoor verantwoordelijk worden. Vervolgens zal hij bij de collega moeten aankloppen voor geld e.d. De verantwoordelijkheid ligt dan dus bij die ene persoon.

 

Als je goed door een deur kunt samen lijkt dat me een ongewenste situatie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.