• 0

Ondernemen kun je leren!

Inhakend op een oud topic uit 2006, blijkt dat je anno 2008 ondernemen kunt leren op school. Waar 'vroeger' vaak beweerd werd dat je ondernemen in je genen moest hebben om succesvol je eigen bedrijf te starten, blijkt dat nu achterhaald te zijn.

 

Stelling:

Ondernemen leer je niet langer (alleen) in de praktijk. De basisvaardigheden en -kennis haal je ook uit je studie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Laat ik mijn mening er ook maar bij gooien...

 

Ondernemen moet vanuit de persoon zelf komen en een opleiding voor ondernemen bestaat er in mijn ogen niet. Opleidingen zijn er als ondersteuning, extra kennis voor jouw toekomst plannen.

Geldt trouwens ook voor de (normale) werknemer die is er ook nog lang niet als hij alleen dat papiertje laat zien...

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd aandoenlijk om te zien hoe een jaren oud draadje weer door iemand nietsvermoedend wordt opgevist.

 

Voor sommigen zal het nieuwe info zijn. So what? Vind ik niets aandoenlijks aan... Ondernemerschap is wel de gemeenschappelijke deler op dit forum.

 

Om even mee te doen ;) zal ik gelijk ook nog iets inhoudelijks posten: ondernemen kan je zeker leren. Vooral door het te doen, vallen en opstaan, schade en schande, vul maar aan. Maar je kunt ook e.e.a. uit de boeken opsteken. Ik heb altijd veel aan mijn bedrijfskundige achtergrond gehad. Toch denk ik dat ondernemen vooral een way of life is.

 

Een oud studiemaatje van me is 'ondernemer in ondernemerschap'. Hij is met een aantal anderen de ondernemers gestart en geeft les in ondernemen. Ze hebben zelfs een pakket voor ondernemen op de basisschool ontwikkeld (Djungo). Zelfs JP Balkenende heeft er e.e.a. over gezegd. Ik vind het mooi om te zien dat zij hun passie najagen en ondernemerschap prediken. Ze 'willen de wereld mooier maken door een vleugje ondernemerschap toe te voegen'. Omdat een betere wereld bij anderen begint ;D Mij spreekt hun visie erg aan.

 

Ondernemerschap kan je dus prima leren. Op vroege leeftijd zelfs.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat wil nog niet zeggen, dat iedereen die het geleerd heeft, ook daadwerkelijk geschikt is om ondernemer te zijn. We moeten wel een onderscheid maken tussen zelf-innitiatief, zelf-redzaamheid en onderwijs om mensen onafhankelijker te maken. t.o.v. de uiteindelijke ondernemer, die met een aangeboren handelsgeest tewerk gaat. En natuurlijk is bagage belangrijk. Natuurlijk maakt de ondernemer ook gebruik van van zijn/haar scholing en ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet een kwestie van cultuur?

 

Toen ik in India was, leek het haast wel of vrijwel iedereen zelfstandig ondernemer was. Dat was soms puur uit noodzaak, omdat velen geen scholing hebben en dus geen baan vinden. Deze mensen zochten zelf een oplossing.

Scholing of kennis is absoluut geen must om te ondernemen. Als de nood hoog is, zien mensen overal kansen in.

 

In Nederland is het veel makkelijker om aan een baan te komen. Het geeft mensen veel meer veiligheid dan ondernemen.

Dat betekend nog niet dat mensen met een vaste baan slechte ondernemers zouden zijn. Ondernemers in Nederland nemen echter geen genoegen met een veilig inkomen en zoeken ook nog uitdaging, vrijheid en passie in hen werk. Dat dit mogelijk is, is een luxe! Want mocht het mis gaan, dan kan je altijd nog terugvallen op loondienst.

 

Ondernemers zijn er dus in 2 vormen

 

1) uit pure noodzaak

2) uit een drang naar vrijheid/zelfontplooiing

 

Ik geloof dat ondernemen voor iedereen is weggelegd, als de omstandigheden er maar naar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Niet iedereen is inderdaad geschikt voor het ondernemerschap. Net zo als voor boekhouder, brandweerman, etc.

 

Wel speelt de motivatie mee. Ik ken ondernemers die uit noodzaak zijn gaan ondernemen. Zij waren niet succesvol in loondienstverband, hadden geen opleiding om op terug te vallen, etc. Deze mensen konden nergens in loondienst aan de slag en hebben dus geen andere keuze dan de eigen boontjes te doppen.

 

Daarnaast is er ook een andere groep ondernemers die niet uit noodzaak zijn gaan ondernemen, maar juist omdat zij grote kansen zagen en in hun eigen kunnen geloven. Vaak hebben deze mensen kansen zat en zijn ze succesvol in hun loopbaan. Omdat zij in een gouden kooitje zitten (goed salaris & zekerheid), denken ze wel 3x na voordat ze aan het avontuur beginnen. Ze hebben immers een behoorlijke opportunity cost. En dan toch gaan ondernemen.

 

Je zou verwachten dat groep 2 meer succes heeft. Het bewijs hiervoor heb ik nooit echt gezien. Ik zie genoeg groep 2 ondernemers aanklooien en groep 1 ondernemers succes hebben. Groep 2 vergeet nogal eens dat ze alles zelf moeten regelen. Terwijl dit binnen het grote bedrijf voor ze werd gedaan. Groep 1 weet niet beter dan dit zelf te regelen.

 

Wel denk ik dat een bedrijfskundige basis bijdraagt aan succes. Daarnaast zijn ook vaardigheden van belang. Dat leer je vooral door het te doen. Bij mij begon dit aan het begin van de middelbare school, toen ik in de feestcommissie stapte. Amper 13 jaar oud moet je wel met zijn allen evenementen organiseren en de financien beheren. Toen was het gewoon heel leuk om te doen. Nu blijkt het ook vooral heel leerzaam te zijn geweest. Een goede training die ik niet op een andere manier had kunnen krijgen. Ook tijdens studies (bedrijfskunde natuurlijk) heb ik altijd een eigen bedrijfje er naast gehad.

 

Ondernemen is voor mij vooral een mindset, way of life misschien. Het moet in je zitten en het maakt uit of je uit een ondernemersnest komt (ik niet). Dan krijg je het zeker mee. Verder moet je het ervaren en nog wat aanvullende kennis op doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er ook mee eens dat je ondernemen niet kunt leren.

 

Laat ik het zo zeggen ik heb 2 jaar geleden handel verkoop gevolgd en vond dat 3x niks kan ook aan de leraar liggen maar ook de stoffen / opdrachten vond ik gewoonweg niet mijn ding.

 

Ik ben op dit moment nu 18 jaar en heb me inmiddels al ingeschreven als een eenmanszaak.

Vanaf me 13e / 14e jaar was ik al bezig met dingen kopen en verkopen , ik kocht altijd spullen in bij vrienden en verkocht deze op internet van me buren / familie etc etc maar ook kocht ik spullen in via internet waarbij ik dacht dat ik daar winst op kon maken en verkocht ik het weer.

Soms ging het en soms ging het niet die risico moet je juist durven te nemen.

Met elke euro winst die ik maakte was ik hartstikke blij mee !

 

Nu ben ik btw een bedrijfswagenmonteur wat ik een hartstikke leuk vak vind en me zaakje run ik in mijn vrije tijd.

 

vanaf me 17e heb ik al rond zitten te kijken voor het importeren van elektronica spullen vanuit china maar wat daar allemaal bij kwam kijken zet je wel even aan het denken.

Maar zoals ik hierboven al had vermeld heb ik het toch besloten om het te doen en ben daar nu ook mee bezig.

 

Wie niet waagt , Wie niet wint

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

 

Maar al doende leer je het 'vak' toch ook, of liever gezegd, JUIST? Uit een boekje zal je het inderdaad niet echt leren. Maar je kunt wel degelijk diverse nuttigheden opsteken die je dan nog wel even in de praktijk moet toepassen. En het is daar waar het leereffect optreedt. Tot die tijd niet.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk leer je wel iets op school maar het word ook al vaker gezegd het echte werk leer je pas in het praktijk.

Enige wat er bij mij is opgestoken is de 19% btw regelgeving in nederland en de meeste andere dingen zijn of waren niet van toepassing bij mij.

Dan heb ik het over VMBO leerjaar 3 Handel en verkoop daar kan het eventueel ook aan liggen.

 

En ik heb hartstikke veel dingen zelf geleerd op BV internet / tijdschriften / ervaringen van andere ondernemers en hier op higherlevel inderdaad.

 

Maar wat ik bedoel te zeggen is je kan het of je kan het niet , je durf het of je durft het niet.

Je moet het gewoon in je hebben en als je dat niet hebt kan je wel leren wat je wilt maar echt succesvol zal je waarschijnlijk niet worden.

succes1223423.thumb.jpg.9ee2f99f61fd6c17c7b1400c65faa222.jpg

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

Dat je het in je moet hebben om de stap durven te maken om te gaan ondernemen is zeker, maar dat het niet te leren is, is m.i.kul.

Veel managers, bedrijfsleiders of andere leidinggevenden in bedrijven, zijn vaak (eind) verantwoordelijk gemaakt voor afdelings- of bedrijfsresultaten personele zaken, en hebben al dan niet een eigen budget toegeschoven gekregen om resultaten te kunnen behalen.

Het enige wat vaak ontbreekt is winstdeling en dat terwijl zij juist hier groot aandeel in hebben. Een veelgenomen stap is dan dat zij uit het bedrijf stappen en een eigen onderneming opzetten, vaak in de branche waar ze vandaan komen, onder het motto, wat zij doen kan ik ook en dan heb ik zelf de winst!

Daar begint het feest. Een goede manager is immers nog geen goede ondernemer en verstand van de branche bezorgt je nog geen klanten.

Een (startend)ondernemer hoeft echter ook niet alle facetten van het ondernemen te beheersen. Hij moet zich wel hierin wegwijs maken zodat deze kunnen worden uitbesteed aan partijen die de zwakke plekken kan compenseren. Maar de ondernemer kan ook proberen zich dit aan te leren! Er is( zie HL) over alle facetten binnen het ondernemen informatie te verkrijgen. Dit is allemaal te leren. Kijken naar voorbeelden, luisteren naar adviezen en knallen. Hoe meer je ermee bezig bent en dus echt gaat leven als een ondernemer, hoe meer je de kansen ziet.

Kansen die er voorheen ook lagen, maar waar je blind voor was omdat je daar simpelweg niet mee bezig was. Na verloop van tijd zie je op elke hoek van de straat handel liggen.

Eens met velen, ondernemen is doen, maar het is wel degelijk te leren.

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Knuppel => Hoenderhok => Komt 'ie!

 

Nee. Ondernemen kun je niet leren. Punt. Echt niet? Nee, echt niet. Je kunt er wel béter in worden. Dat dan weer wel.

 

Je kunt werkervaring opdoen, je kunt leren ondernemend te zijn, maar dat is toch een beetje doen alsof. Je kunt leren managen, of leren hoe je verkoopt, of leren hoe je de boekhouding doet. Maar als ik weet hoe je een band verwisselt van een auto, en heb geleerd waar de bougies van een dieselmotor zitten en hoe je ze moet vervangen, als ik een cursus uitdeuken zonder spuiten heb gevolgd... als ik dat allemaal heb gedaan en geleerd, weet ik nog steeds niet hoe je een auto moet besturen! Laat staan dat ik weet hoe je een podiumplaats bereikt in de Clio-cup.

 

Daarmee kom je automatisch op het volgende kip-ei probleem. Je kunt er pas achterkomen of je ondernemerschap in je donder hebt zitten, door het te doen. Iedereen die geen bedrijf start heeft het in ieder geval niet. Dat scheelt dan weer. Daar hoeven we ons dan geen zorgen meer over te maken. Ik heb ooit iemand die net een eigen bedrijf was gestart - 45 jaar oud, 20 jaar (management)ervaring bij grote organisaties, dus de man kan heus wel iets - het ondernemerschap zo horen uitleggen:

 

"De switch van mijn bestaan als manager-met-optiepakket naar ondernemer was alsof ik in een Formule 1 auto werd gezet, terwijl mijn eerste rijles net was afgelopen."

 

Ik heb mensen het predikaat "succesvol ondernemer" zien krijgen omdat ze bij stom toeval op de juiste plaats met het juiste product in aanraking kwamen. Een voorbeeld: Universele handsfree-setjes waren al een hele tijd verkrijgbaar in Nederland, maar dat liep voor geen meter. Eén bepaalde distributeur had dan ook al jaren lopen leuren met zijn setjes en had was er helemaal klaar mee. Een werkloze kennis van mij raakte in gesprek met die man, en voor een belachelijk laag bedrag mocht hij de laatste pallet en de distributierechten wel overnemen. Die man kon goed verkopen, die kennis had geen ruggengraat dus de deal werd snel gesloten. Een maand later maakte de regering bekend dat handsfree bellen verplicht zou worden. De kersverse 'ondernemer' werd overstelpt met orders. Succesvolle ondernemer? Wel succesvol, maar zeker geen ondernemer. Hij had zich iets laten aansmeren en hoefde daarna alleen nog maar uit te leveren. Mijn kennis heeft zijn bedrijf goed verkocht en hoefde daarna niet meer te werken, maar hij heeft zich nooit meer aan een eigen bedrijf gewaagd.

 

Wie de onweerstaanbare drang heeft zelfstandig te zijn, heeft het heilig vuur in zijn fl*kker wat nodig is om een start te maken als ondernemer. Vanaf het moment van starten zal hij met één keer vaker opstaan als dat 'ie valt steeds een beetje beter worden in het ondernemerschap. Maar denken dat je in de schoolbanken kunt leren ondernemen, is een illusie. Je kunt namelijk niet dat heilig vuur in iemand stoppen. Dat zit er of niet. Je kunt wel iemand leren te doen alsof. Als zo iemand dan een bedrijf start, dan moet nog blijken of het heilig vuur er altijd al heeft gezeten. De aanwezigheid van dat heilig vuur is een absolute voorwaarde voor de ondernemers-lifestyle.

 

Al is het maar als waakvlammetje.

 

 

Doe mij maar een espresso!

Link naar reactie
  • 0

Al is het maar als waakvlammetje.

 

Een waakvlammetje maakt je geen ondernemer.

 

En heilig vuur een noodzakelijk voorwaarde voor een ondernemer? Niet per definitie.

 

Waarom toch zo romantisch over ondernemers, alsof het geweldige mensen zijn die van jongs af aan een droom hebben gehad en die sindsdien vol vuur najagen. De meeste ondernemers die ik ken zijn gepassioneerd over hun vak, maar dat is een groot deel van de beroepsbevolking ook. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen wat mij betreft de regel.

 

het enige verschil is dat een ondernemer zo eigenwijs is dat hij denkt dat hij zijn eigen ontwikkeling beter vormgeeft, en zijn geluk meer vindt als zelfstandige dan in loondienst. En het lef heeft daarvoor te kiezen.

Heb je er eenmaal voor gekozen dan is alles te leren. Soms eenvoudig, en soms door vallen en opstaan.

 

Als ondernemen niet te leren is, maar ondernemen wel een harde leerschool is, dan zit er ergens een redenatiefout in deze zin.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een waakvlammetje maakt je geen ondernemer.

 

Nee, en het halen van je rijbewijs maakt je geen goede automobilist. Maar het is wel een voorwaarde om mee te kunnen (blijven) doen aan het verkeer. Zo ook met ondernemerschap. Wie niet op zijn minst een waakvlammetje heeft branden (of desnoods een heleboel licht ontvlambaar materiaal dat alleen nog maar een vonkje nodig heeft) zal niet kunnen (blijven) functioneren als ondernemer. Zo iemand brandt op.

 

En heilig vuur een noodzakelijk voorwaarde voor een ondernemer? Niet per definitie.

 

 

 

Jawel (ondernemers zijn eigenwijs, toch?).

 

 

Waarom toch zo romantisch over ondernemers, alsof het geweldige mensen zijn die van jongs af aan een droom hebben gehad en die sindsdien vol vuur najagen.

 

Dat heb je mij niet horen zeggen.

 

 

De meeste ondernemers die ik ken zijn gepassioneerd over hun vak, maar dat is een groot deel van de beroepsbevolking ook. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen wat mij betreft de regel.

 

Ik heb het niet over mensen die gepassioneerd zijn over hun vak. Het heb het over mensen die gepassioneerd zijn over het ondernemerschap. Vakidioten heb je overal. Maar als je de drang hebt om dat zelfstandig te doen, heb je een bepaalde toekomst voor ogen. Ongeacht of dat nu realistisch is of niet. En als je dan daadwerkelijk de stap tot het ondernemerschap neemt, is die passie om dat doel te halen blijkbaar groter dan de passie om als loonslaaf je naar je pensioen te slepen. Ergo: waakvlammetje.

 

 

Het enige verschil is dat een ondernemer zo eigenwijs is dat hij denkt dat hij zijn eigen ontwikkeling beter vormgeeft, en zijn geluk meer vindt als zelfstandige dan in loondienst. En het lef heeft daarvoor te kiezen.

 

Dus toch heilig vuur.

 

 

Heb je er eenmaal voor gekozen dan is alles te leren. Soms eenvoudig, en soms door vallen en opstaan.

 

En zo is het kringetje weer rond: Je hebt het vuur in je donder nodig om de volkomen irrationele stap te durven maken naar het ondernemerschap. Vandaar uit kun je je alleen nog maar bekwamen in het ondernemerschap. Maar de drang om alle rationele argumenten ten faveure van het werknemerschap naast je neer te leggen en toch als zelfstandige in je inkomen te voorzien kun je niet uit een boek halen. Dat zit er in of niet.

 

 

Als ondernemen niet te leren is, maar ondernemen wel een harde leerschool is, dan zit er ergens een redenatiefout in deze zin.

 

 

Daarom ben ik ook maar wat blij dat jij die zin hebt opgeschreven en niet ik. ;)

 

Toch fijn dat we het weer zo met elkaar eens zijn he? ;D

Link naar reactie
  • 0

Knuppel => Hoenderhok => Komt 'ie!

 

Nee. Ondernemen kun je niet leren. Punt. Echt niet? Nee, echt niet. Je kunt er wel béter in worden. Dat dan weer wel.

 

Je kunt werkervaring opdoen, je kunt leren ondernemend te zijn

Als je kunt leren ondernemend te zijn, is de stap naar leren ondernemen al gemaakt. Het ondernemend zijn is slechts een facet van het totaalplaatje wat “ondernemen heet,

Maar als ik weet hoe je een band verwisselt van een auto, en heb geleerd waar de bougies van een dieselmotor zitten en hoe je ze moet vervangen, als ik een cursus uitdeuken zonder spuiten heb gevolgd... als ik dat allemaal heb gedaan en geleerd, weet ik nog steeds niet hoe je een auto moet besturen!

Dat is appels met peren vergelijken. Met uitdeuken leer je uitdeuken en met banden verwisselen leer je banden verwisselen. Daarmee leer je geen autorijden. Het is wel erg prettig dat je, wanneer je wel gaat autorijden, ook zelf een band kunt verwisselen. Dat scheelt je centen, anders kun je dat ook uitbesteden,

Daarmee kom je automatisch op het volgende kip-ei probleem. Je kunt er pas achterkomen of je ondernemerschap in je donder hebt zitten, door het te doen. Iedereen die geen bedrijf start heeft het in ieder geval niet

Dat is helemaal waar, echter door het te doen, wil nog niet zeggen dat je het kan. Iedereen kan een kvk papiertje ophalen en mag zich dan ondernemer noemen. Hij heeft het dan gedaan, wat dan?? Een onderneming gestart of zich ingeschreven? Ben je dan ondernemer, of ben je dan administratief bekend als ondernemer?

Ik heb mensen het predikaat "succesvol ondernemer" zien krijgen omdat ze bij stom toeval op de juiste plaats met het juiste product in aanraking kwamen. Een voorbeeld: Universele handsfree-setjes waren al een hele tijd verkrijgbaar in Nederland, maar dat liep voor geen meter. Eén bepaalde distributeur had dan ook al jaren lopen leuren met zijn setjes en had was er helemaal klaar mee. Een werkloze kennis van mij raakte in gesprek met die man, en voor een belachelijk laag bedrag mocht hij de laatste pallet en de distributierechten wel overnemen. Die man kon goed verkopen, die kennis had geen ruggengraat dus de deal werd snel gesloten. Een maand later maakte de regering bekend dat handsfree bellen verplicht zou worden. De kersverse 'ondernemer' werd overstelpt met orders. Succesvolle ondernemer? Wel succesvol, maar zeker geen ondernemer. Hij had zich iets laten aansmeren en hoefde daarna alleen nog maar uit te leveren. Mijn kennis heeft zijn bedrijf goed verkocht en hoefde daarna niet meer te werken, maar hij heeft zich nooit meer aan een eigen bedrijf gewaagd.

Dat heeft in mijn ogen ook niet echt iets te maken of je ondernemen kunt leren en zelfs niet of je dan wel überhaupt het predikaat van ondernemer mag krijgen. (alhoewel we natuurlijk niet het hele inhoudelijke verhaal kennen van zijn ondernemerschap).Er zijn nu eenmaal mensen die de kip met gouden eieren vinden. Dat deze man het predikaat succesvol ondernemen krijgt zegt meer iets over de persoon die dit predikaat weggeeft dan over de houder van deze kip..

 

Wie de onweerstaanbare drang heeft zelfstandig te zijn, heeft het heilig vuur in zijn fl*kker wat nodig is om een start te maken als ondernemer. Vanaf het moment van starten zal hij met één keer vaker opstaan als dat 'ie valt steeds een beetje beter worden in het ondernemerschap. Maar denken dat je in de schoolbanken kunt leren ondernemen, is een illusie.

Dit wordt ook niet beweerd, Ondernemen an sich is geen vak, maar een concept bestaande uit diverse vakken. Door deze vakken te leren kun je een behoorlijk eind je het ondernemersritueel eigen maken. Dit kan alleen maar echter wanneer dit wordt gesteund door beleving en passie. DAT kun je niet leren, zoals je hieronder ook beschrijft.

Je kunt namelijk niet dat heilig vuur in iemand stoppen. Dat zit er of niet. Je kunt wel iemand leren te doen alsof. Als zo iemand dan een bedrijf start, dan moet nog blijken of het heilig vuur er altijd al heeft gezeten. De aanwezigheid van dat heilig vuur is een absolute voorwaarde voor de ondernemers-lifestyle.

Helemaal eens. Maar je hebt me (zie mijn opmerkingen) niet overtuigd van je definitie dat ondernemen niet te leren is..

 

Al is het maar als waakvlammetje.

 

 

Doe mij maar een espresso!

Lekker, Voor mij ook een. :)

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1

Als je kunt leren ondernemend te zijn, is de stap naar leren ondernemen al gemaakt. Het ondernemend zijn is slechts een facet van het totaalplaatje wat “ondernemen heet.

 

Niet in mijn beleving. Het echte leerproces begint bij het starten van je eerste bedrijf, voor het echie. Pas dan kun je er achter komen of je uit het juiste hout gesneden bent. Hoe je met tegenslag omgaat, of je andere manieren weet te vinden om je doel te bereiken als plan A faalt. Het gevoel dat je kop op het blok van de bank ligt en de messen geslepen worden terwijl jij met je koffertje op klantenbezoek gaat, staat niet in boeken beschreven.

 

Het is net als met fietsen en zwemmen. Je kunt er veel over lezen, maar leren doe je het pas door het te doen. Sex is ook zoiets...

 

Met uitdeuken leer je uitdeuken en met banden verwisselen leer je banden verwisselen. Daarmee leer je geen autorijden. Het is wel erg prettig dat je, wanneer je wel gaat autorijden, ook zelf een band kunt verwisselen. Dat scheelt je centen, anders kun je dat ook uitbesteden,

 

Dat is precies wat ik zeg. Als ondernemer is kan het handig zijn om iets over belastingen, administratie, sales en mangement te weten. Maar al deze zaken bijelkaar maken je geen ondernemer. Ondernemen is een eigen discipline.

 

En die koffie... die kom je maar een keer halen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met de knuppel van Ruben eens. ;)

 

Ondernemerschap zit in je verborgen en als je he,t per toeval of doelmatig ontdekt, is er geen houden meer aan en alle kunstjes eromheen, waar hier 99% het forum mee wordt gevuld, is eigenlijk bijzaak.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt dit een eindeloze discussie ;D

 

Als ik naar mijzelf kijk; tot mij 21/22 was ik alles behalve ondernemend. Geen visies of dromen.

Dit veranderde radicaal toen ik samen met vrienden een wereldreis ging maken. Sindsdien ben ik onrustiger dan ooit tevoren en kan ik niet eens meer in loondienst werken!

 

Zelf had ik een 'eye-opener' gevoel. Ik wist gewoon niet beter! Om mij heen zag ik altijd; je gaat naar school, vind een vriendin, gaat samenwonen, koopt een huis en je gaat werken bij een baas.

Pas op mijn 22e besefte ik dat dit nergens voor nodig is! Er is niet alleen optie A!

 

Inmiddels heb ik de laatste 3 jaar zelf kleine bedrijfjes opgestart. En ik merk dat ik de ervaring zeker mis. Ik heb veel fouten gemaakt en maak ze nog steeds! Ben ik dan ongeschikt als ondernemer? Nee, dat ben je pas als je opgeeft vanwege die fouten. Al doende leer ik gewoon, het zat niet in mijn bloed. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik succesvol kan zijn als ondernemer!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wilde toch nog even mijn mening delen..

 

Ik ben tot twee keer toe begonnen aan een hbo studie, de eerste studie was 3 x niks en gevolg was dat ik er mee stopte en in het bedrijf van mijn vader ging werken.. Had al enige jaren daarvoor het idee om mijn vaders bedrijf over te nemen, of in ieder geval voor mijzelf te beginnen.. Het daar op volgende jaar toch maar weer op aandringen van mijn ouders (studie = belangrijk / tegenwoordig verplicht) met een studie begonnen: small business & retail management (SBRM).. Hele leuke studie waarin je uiteindelijk de small business kant op gaat of anders de retail management kant.. Als het toch al zeker voor jezelf is dat je het bedrijf over wilt nemen, waarom dan geen ondernemersstudie?

 

Had toch het jaar daarvoor te veel verantwoordelijkheden op mij genomen in mijn vaders bedrijf (klein bedrijf) en kon het niet goed meer combineren.. het werken trok mij veel meer dan studeren (altijd zo geweest). Gevolg was dat ik weer stopte met mijn studie en heb nu een vast doel voor ogen waar de meeste plannen al voor gesmeed zijn. Moet zeggen dat ik toch veel aan SBRM heb gehad.. maar je ziet zelfs al in de eerste klas al snel het verschil tussen waarschijnlijke ondernemers en (voor het gemak) 'de rest'...

 

Daarom denk ik dat opleidingen een mooie stap zijn voor ondernemers die zichzelf hiervoor de tijd gunnen, of nog even van het studentenleven willen genieten. Maar opleidingen maken geen ondernemers... Zelf heb ik sterk het idee dat het, zoals door veel mensen al eerder gezegd, in mijn/het bloed zit. Al is dat natuurlijk nog geen garantie voor succes, hoop ik toch dat ik over 10 jaar positief kan terugkijken op de overname van mijn vaders bedrijf.

 

Je bent gewoon ondernemer, of je dit nu vroeg of laat ontdekt.. maar leren het te zijn? Nee

Link naar reactie
  • 0

Lijkt er op dat alles er inmiddels wel over is gezegd. Tot iemand straks 'heel aandoenlijk' ;) dit oude draadje weer oppakt.

 

Eens zullen we het wel nooit worden. Daar zijn wij ondernemers veel te eigenwijs voor. Helemaal oneens zijn we het ook niet. Ondernemen is zeker een kwestie van aanleg, je moet bepaalde karaktereigenschappen hebben. Eigenwijs, volhardend maar tegelijk ook goed weten waar je minder goed in bent en je dus hulp moet inroepen. Bovendien wordt je ondernemerstalent pas duidelijk als je er aan begint. Je kunt zeker beter worden in het ondernemen. Heeft ook niemand ontkend. Lijkt mij toch dat er een leereffect optreedt. Komt naar mijn idee ook doordat je jezelf beter leert kennen en van je fouten LEERT.

 

Uit een boekje zal je inderdaad niet leren ondernemen. Hooguit praktische kennis opdoen die je meteen kunt toepassen. Ook kan het je inspireren. En als dat allemaal niet lukt, kan je het boekje wellicht gebruiken om het heilige vuur mee aan te maken. Maar ik denk niet dat het dan zal blijven branden...

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is prima te leren, maar zolang we het blijven benaderen alsof het een vak is dat je op school kunt leren blijft de discussie op en neer gaan.

 

Naar mijn mening is ondernemen niets anders dan het vermogen om van niets iets te maken. Dit is een universele eigenschap van ons als mens. Veel mensen gebruiken dit vermogen niet erg productief en zolang dat het geval is, zal het lastig zijn om te kunnen leven van de vruchten van dit vermogen.

 

Het stemmetje in je hoofd dat commentaar geeft op wat het ziet in zijn omgeving en daar een oordeel over heeft, is de ondernemer die iedereen in zijn hoofd heeft. De aard van het gesprek dat dit stemmetje gedurende de dag voert, maakt of je je ondernemende vermogen benut of juist blokkeert.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is prima te leren, maar zolang we het blijven benaderen alsof het een vak is dat je op school kunt leren blijft de discussie op en neer gaan.

 

Naar mijn mening is ondernemen niets anders dan het vermogen om van niets iets te maken. Dit is een universele eigenschap van ons als mens. Veel mensen gebruiken dit vermogen niet erg productief en zolang dat het geval is, zal het lastig zijn om te kunnen leven van de vruchten van dit vermogen.

 

Het stemmetje in je hoofd dat commentaar geeft op wat het ziet in zijn omgeving en daar een oordeel over heeft, is de ondernemer die iedereen in zijn hoofd heeft. De aard van het gesprek dat dit stemmetje gedurende de dag voert, maakt of je je ondernemende vermogen benut of juist blokkeert.

 

Dat slaat in mijn optiek meer op politici. Die worden ervoor betaald om via stokpaardjes van "niets" "iets" te maken.

 

Er is geen stemmetje. Er is gewoon intuïtief handelen en verhandelen. Ik zie ook bestuurders, die ergens de leiding hebben gekregen over een Gemeente-onderneming. Dat zijn bestuurders en geen ondernemers. Zo heb ik er ook moeite mee om geprotectioneerde bedrijven ook als onderneming te betitelen. Dat zijn gewoon bestuurde bedrijven met een "gemaakt" winstoogmerk. Kok is ook afgestudeerd op Nijenroode. Is hij daarmee meer ondernemer geworden dan bestuurder?

Link naar reactie
  • 0

Heb op een "ondernemersopleiding" gezeten.....

Heb hier een diploma van....

Heb reclametekenen gevolgd....

Heb etaleercursus gedaan......

Heb stages gevolgd.....

 

Ben ik nu ondernemer ?

 

Ook ben ik plat op mijn bek gegaan met vorige toko en na een lange rit terug wederom een nieuwe onderneming gestart. Niet omdat het moet of niet anders ging, maar omdat ik dit WIL.

Voor hetzelfde geld, gaat dit over een aantal jaar door omstandigheden ook fout.

 

Ben ik dán ondernemer, of net niet ?

 

(food for thought... ;))

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.