• 0

Ondernemen kun je leren!

Inhakend op een oud topic uit 2006, blijkt dat je anno 2008 ondernemen kunt leren op school. Waar 'vroeger' vaak beweerd werd dat je ondernemen in je genen moest hebben om succesvol je eigen bedrijf te starten, blijkt dat nu achterhaald te zijn.

 

Stelling:

Ondernemen leer je niet langer (alleen) in de praktijk. De basisvaardigheden en -kennis haal je ook uit je studie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

(hoge) scholen en universiteiten leiden alleen op voor het bedrijfsleven of de overheid, voor specifieke rollen. Bij ondernemen gaat het nmm over de persoonlijke effectiviteit van de ondernemer. M.a.w. hoe goed is hij/zij in staat om anderen mee te krijgen, om anderen te enthousiasmeren voor een bepaald doel? Hoe goed is de ondernemer in staat om zichzelf kennis eigen te maken, als deze die niet heeft, danwel hoe goed is hij/zij in staat om mensen om zich heen te verzamelen die complementaire vaardigheden hebben? Eea beziend zouden deze cruciale vaardigheden best getraind kunnen worden. Daarmee creëer je echter nog steeds geen ondernemers, omdat sommige voorwaarden ook beïnvloed worden door maatschappelijke context en sociale achtergrond. Waarom zou een academicus risico gaan lopen als er zeer goed betalende banen voor het oprapen liggen? Resumerend, om ondernemerschap écht te stimuleren, verdienen sociologische aspecten ook aandacht.

 

Oké, prima.

80-85% van alles wat we doen, doen we in de praktijk bij echte bedrijven. Momenteel leiden wij een clusterinnovatietraject waarbij 3 bedrijven en een overheidsinstelling zijn betrokken.

We doen middels creatieve sessies vindingen bij bedrijven en mensen nemen de bevindingen / de ideeën op zich om er iets leuks van te maken.

 

scholen en universiteiten leiden alleen op voor het bedrijfsleven of de overheid, voor specifieke rollen.

Niet mee eens, we hebben diversie in vakken waaronder;

- inkoop

- Verkoop

- Supply chain management

- Marketing

- Recht

- Bedrijfseconomie

- Bedrijfskunde

- Techniek

 

Deze vakken zijn allemaal weer geïntegreerd in projecten bij mkb maar ook grote bedrijven.

en das nog een kleine greep van wat we door de jaren heen hebben. Tevens hebben we door de jaren heen nog de mogelijkheid bij-vakken te volgen. Verder werken we in een jaar 4 projecten af, variérend van een procesoptimalisatie, het starten van een bedrijf, het schrijven van een strategisch plan etc.

 

hoe goed is hij/zij in staat om anderen mee te krijgen, om anderen te enthousiasmeren voor een bepaald doel?

Creatieve sessies doen met bedrijven in een innovatietraject, doelen stellen en zelf de leiding daarin nemen. We hebben projecten die we bijv. met 4 man uitvoeren, het is dus wel degelijk zaak om anderen te enthausiasmeren...

 

Hoe goed is de ondernemer in staat om zichzelf kennis eigen te maken, als deze die niet heeft, danwel hoe goed is hij/zij in staat om mensen om zich heen te verzamelen die complementaire vaardigheden hebben?

 

Alle Seminars, bijeenkomsten, lezingen, netwerkborrels, stages etc etc. leveren voldoende contacten op om kennis te winnen. Tevens hebben we een kennisinstituut en lessen in het vergaren van informatie van dingen waar je niets van weet.. Ook Business intelligence bijvoorbeeld.

 

 

Misschien komt het beeld wel omdat er momenteel gewoon weinig studenten nog ondernemer willen worden.. Daarbij kan ik je wel vertellen dat we nu druk bezig zijn met het starten van een onderneming..

Tevens hebben we de opleiding Small business en Retail management op onze accedemie zitten, men studeert hier door middel van een eigen (mini) onderneming...

 

Dit is nog maar een kleine greep van alles.. Maar ik denk dus wel degelijk dat we "Leren te ondernemen". Wij worden ook in de val gelokt bij het starten van dingen, valkuilen worden uitgezet etcetera etcetera.. maar naar school gaan is bij ons echt niet meer het model van Porter in je hoofd gestampt krijgen en zie maar wat je er mee doet...

Oh nog 1 ding.. Onze projecten worden ook niet meer met alleen een cijfertje beoordeeld door een docent.. We hebben na ieder project een verdediging voor een 3tallig koppel.. een docent, een inhoudsdeskundige en een ondernemer.. en geloof me... Als je niet volledig achter je ding staat wordt je falikant doorgezaagd en mag je alles opnieuw doen.

 

Nu kan ik onze hele opleiding hier wel gaan uitsmeren maar dan heb ik nog wel wat pagina's nodig :) ik denk dat dit wel een voldoende beeld geeft en als jullie nog specifieke vragen hebben wil ik die best beantwoorden :)

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dus wel degelijk dat we "Leren te ondernemen". Wij worden ook in de val gelokt bij het starten van dingen, valkuilen worden uitgezet etcetera etcetera.. maar naar school gaan is bij ons echt niet meer het model van Porter in je hoofd gestampt krijgen en zie maar wat je er mee doet...

Oh nog 1 ding.. Onze projecten worden ook niet meer met alleen een cijfertje beoordeeld door een docent.. We hebben na ieder project een verdediging voor een 3tallig koppel.. een docent, een inhoudsdeskundige en een ondernemer.. en geloof me... Als je niet volledig achter je ding staat wordt je falikant doorgezaagd en mag je alles opnieuw doen.

 

Welke valkuilen heb je het hier over ?

 

Verder is het leuk dat er drie mensen zijn die jullie plannen beoordelen. De echte beoordeling vindt echt plaats door klanten, zonder klanten geen onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad dat is het ook :) nou, bij ons worden onverwachte problemen in de opdracht geïntegreerd.. het kan maar zo zijn dat op het laatste moment er nog een probleem bij komt zoals de opdrachtgever die ineens nog iets veranderd... Eigenlijk allerlei valkuilen waar je als ondernemer tegenaan kan lopen!

Maar we zijn continu bezig in een bedrijf (zowel MKB als erg grote bedrijven als Stork en Siemens..) dus we lopen wel vaker tegen problemen aan waar ook andere ondernemers tegenaan lopen..

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me zo eens af hé, wat denken jullie dat ik als bedrijfskundestudent zoal doe de hele dag op school?

 

Mijn eerste gedachte bij een antwoord daarop is 'leren de manager uit te hangen'.

 

Maar zoiets verschilt natuurlijk sterk per persoon. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen bedrijfskunde studeren met de ambitie later een goede managementfunctie te verkrijgen. Ik ben altijd geneigd dit niet onder ondernemen te sharen, gezien managers normaliter geen risico lopen met hun eigen kapitaal (althans, niet met kapitaal dat ze al hadden voordat ze begonnen).

 

Aan de andere kant zullen er vast ook mensen zijn die bedrijfskunde studeren om daarmee wel voor zichzelf aan de slag te gaan. Zo'n opleiding lijkt me dan uiterst nuttig, maar aan de andere kant maakt het op zichzelf nooit het bedrijf.

 

De echte beoordeling vindt echt plaats door klanten, zonder klanten geen onderneming.

 

Inderdaad... dat maakt het verschil tussen good-on-paper en actually-works ;)

Link naar reactie
  • 0

Is een klant die op het laatste moment nog een aanpassing wenst een valkuil ?

 

Verder zie ik het misverstand dat ondernemen hetzelfde is als een groot bedrijf managen weer opdoemen.

Elke goede ondernemer is ook een goede manager, of een goede manager ook een goede ondernemer kan zijn is een hele andere vraag.

Het verschil tussen managersrisico en ondernemersrisico is het verschil tussen baanverlies en verlies van bedrijf en alles wat in dat verlies wordt meegezogen.

Los daar weer van zien problemen van kleine ondernemingen er weer anders uit dan die van grote ondernemingen. Meestal wordt dit een appels met peren vergelijking.

 

Volgens mij was de bedoelingen van deze discussie trouwens om te kijken of we het eens kunnen worden over de vraag of mensen aan kunnen leren wat nodig is om succesvol voor eigen risisco te kunnen ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Elke goede ondernemer is ook een goede manager

 

Ik betwijfel het... afgezien van goed in staat tot het 'managen' van een kleine onderneming dan.

 

Volgens mij was de bedoelingen van deze discussie trouwens om te kijken of we het eens kunnen worden over de vraag of mensen aan kunnen leren wat nodig is om succesvol voor eigen risisco te kunnen ondernemen.

 

Eigenlijk een aparte zin als je er eens naar kijkt...

 

"leren wat nodig is om succesvol voor eigen risisco..."

 

Als je kunt leren hoe je het succesvol moet doen, dan loop je feitelijk geen risico meer, want de goede afloop is dan gegarandeerd. Risico nemen betekent toch dat je van het succes niet zeker bent, ongeacht voorkennis en opleiding.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Uit het feit dat de discussie zoveel verschillende kanten belicht kan al opgemaakt worden dat ondernemen niet alleen een kwestie kan zijn van leren of doen.

 

Zou het te leren zijn, dan zou iedere student op academisch niveau in staat moeten kunnen zijn een goede onderneming op te zetten. Dagelijks zien we in de praktijk dat het zo niet werkt. Is het een kwestie van doen, dan zouden ondernemers aan iedereen moeten kunnen uitleggen wat iemand dan moet doen. Gezien de vele vragen op het forum en de discussies die daaruit ontstaan is dat ook niet DE factor.

 

Ondernemen is mijn inziens een combinatie van beetje talent, leren, doen, durven en het vermogen om een goed netwerk op te bouwen. Vooral dat laatste is heel belangrijk, want iemand kan ontzettend veel opleiding hebben genoten en alles doen wat er in zijn vermogen ligt, maar als daar geen netwerk uit voortkomt lukt het ondernemen ook niet. De kans om een goed netwerk op te bouwen is ook nog eens onderhevig aan een beetje geluk en het idee dat anderen het de ondernemer in kwestie ook moeten gunnen. Zaken waarin een opleiding hooguit kan faciliteren.

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Ik ben nu een paar jaar bezig met mijn bedrijf. Ca. 6 jaar terug heb ik een beta studie gedaan op universitair niveau. In ieder geval denk ik dat ik de afgelopen jaren meer heb geleerd dan in mijn studie. Ik vraag me af in hoeverre mij studie van positieve invloed is op het succes van het bedrijf. Misschien heeft de studie zelfs wel negatieve invloed gehad:

 

Tijdens mijn studie heb ik altijd geleerd om beslissingen wetenschappelijk te onderbouwen. Dit houdt o.a. in dat je nergens een aannames doet. Echter tijdens het verzinnen van je bedrijfsvisie moet je plotseling wel aannames doen. Zelfs een marketingplan is gebaseerd op zekere aannames. Hierdoor vind ik het vaak lastig te 'geloven' in een eigen product of eigen visie.

 

Ik denk dat een ondernemers die geloven in hun product meer kans van slagen hebben. Voor geloof in je product heb je geen studie nodig.

 

Daarnaast zijn er vele methodes die beweren je te leiden naar succes. Deze methodes zijn altijd geschreven door succesvolle ondernemers. Ik vraag me dan af: wat was er eerst, de methode of het succes? Bij deze methodes is het ook nog eens een keer niet (wetenschappelijk) aan te tonen of het gebruik ervan leidt tot hogere kans op succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen kan je wel leren, maar de praktijk leert dat wanneer je het ondernemerschap niet in je bloed hebt zitten je nooit echt succesvol zult worden.

 

Ja,natuurlijk kun je het leren. Maar de vraag is waar en van wie. Op school of op staart.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is ook "holle frazen" en "gebakken lucht" ontwijken. Dat doe je met je voelsprietjes, die je gewoon hebt en die je gedurende je ondernemerschap verder ontwikkelt. Die sprietjes helpen je ook om de goede beslissingen te nemen. Ondernemen heeft niks te maken met het leren van een lesje regeltjes over een administratie. Dat zijn vastgelegde feiten die je overal kunt verkrijgen. Ondernemen is in het diepe springen en van het onbekende ook het bekende te maken om dat in je eigen praktijk te gebruik. Ondernemen is dansen op economische muziek. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is straatvechten. Het kost je een paar builen en schrammen, maar ik ben er volwassen van geworden. Ik heb de theorie- én de praktijkkennis, maar ik weet wel dat ik zonder een straatvechtersmentaliteit op een hoop zaken al lang was afgehaakt.

 

Wat dan rest is iedere dag de stapel die links van je neer wordt gezet aan het einde van de dag aan de rechterkant van je bureau zien te krijgen. En de volgende dag komt er weer een nieuwe stapel.

 

En je maar druk maken over de nieuwe puntenslijper, en wie nú aan de beurt is om koffie te halen...

Link naar reactie
  • 1

Ondernemen is ook nieuwe produkten ontwikkelen die veel gebruiksvriendelijker zijn dan de bestaande produkten en die ook kostprijsverlagend zijn voor je klanten. Daarbij moet je steeds allert blijven op kwaliteitsbewakig en kwaliteitsverbetering. Ook het ontwikkelen van de presentatie is belangrijk, zodat je dat helemaal professioneel voor elkaar hebt. Dan moet je heel voorzichtig de kanalen gaan kiezen, waarmee je produkten op de markt kunnen komen. En tot slot betekent het dat je bewaakt dat je autonoom blijft werken en niet in een grote organisatie wordt opgeslokt. In alle "stappen" spelen je voelsprieten de hoofdrol. Er zijn talloze valkuilen die je op een verkeerd been kunnen zetten. Er loopt gespuis rond dat leeft van immiteren en kopiëren. Er lopen zakenlui rond die voor een duppie op de eerste rang willen en jouw op de kwetsbaarste momenten proberen te paaien. Ondernemen is ook herrie in de tent, want je direkte omgeving snapt niks van wat je doet en wat je drijft. Ondernemen is dus ook goed luisteren naar de economische muziek, zodat je zelf in de juiste pas blijft.

Link naar reactie
  • 0

De meningen zijn daarover verdeeld. Welbekende auteur Leen Zevenbergen vindt van niet. Meest veelbelovende ondernemer onder de 25 van 2009, Danny Mekic, vindt dat onderwijsinstellingen ambitie en ondernemerschap nog lang niet genoeg stimuleren. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt, het is gezond om erover te leren tijdens je opleiding, maar het gaat uiteindelijk om de doeners mentaliteit en een stukje lef.

 

Mod edit: Marieke, dit event heb je al op de agenda gezet. Crossposting is derhalve niet nodig.

Groet

Joost

HL admin

Link naar reactie
  • 0

 

Ondernemerschap kun je ook inspireren. Adopteer een school en inspireer kinderen op jonge leeftijd om te gaan ondernemen middels het project BizWorld www.Bizworld-nederland.nl . Maak ondernemerschap op een jonge leeftijd wakker zodat ze WEL weten wat ondernemen is als ze 18 jaar oud zijn. Sterker nog, laat ze het op hun 18e gaan DOEN.

 

Wellicht leuk om te weten dat de UvA dit jaar een onderzoek gaat doen onder 100 scholen die aan het project BizWorld zullen meedoen. We gaan in ieder geval meten of het effect heeft om kinderen op jonge leeftijd te laten kennismaken met ondernemerschap.

 

groet,

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.